Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 33
Offentligt
1462552_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 33)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 24 (Løbenr. 626)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
4. december 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende følgerne for luftfartsbranchen af
terrorangrebene i USA, COM(2001) 574 final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462552_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
: 16. november 2001
: 222-98
: JLo / TS
: 2. Kontor
Grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende følgerne for
luftfartsbranchen af terrorangrebene i USA, COM(2001) 574 final
1. Baggrund og indhold
Kommissionen gør i sin meddelelse opmærksom på, at de europæiske luftfartsselskaber som følge af den generelle
konjunkturafmatning havde økonomiske problemer allerede før terrorangrebene i USA den 11. september 2001.
Terrorangrebene har forstærket krisen yderligere, og der er bl.a. annonceret omfattende afskedigelser.
Kommissionen understreger, at den nuværende situation ikke skal forsinke de tiltag til forbedringer i luftfartsindustrien,
der allerede var nødvendige inden begivenhederne i USA.
Kommissionen vil fra sag til sag vurdere anvendelsen af EU's konkurrenceregler som følge af den ekstraordinære
situation. I den forbindelse nævnes muligheden for at tillade et vist yderligere samarbejde mellem flyselskaberne om
koordinering af indsatsen af kapacitet og tilrettelæggelse af trafikprogrammer.
Kommissionen mener, at medlemslandene skal have tilladelse til at yde deres luftfartsselskaber økonomisk
kompensation for indtægtstabet i de fire dage fra den 11. september, hvor det amerikanske luftrum var lukket.
Kompensationen skal ske efter nærmere fastsatte principper.
På forsikringsområdet vil Kommissionen acceptere, at medlemslandene indtil årets udgang skal kunne forlænge deres
nationale garantiordninger vedrørende luftfartsselskabernes forsikringer mod skade på tredjemand som følge af krig og
terrorisme. Der skal arbejdes på, at forsikringsindustrien atter vender tilbage til markedet.
Kommissionen vil overveje etablering af en forsikringsfond, som skal dække omkostningerne ved eventuelle fremtidige
terrorhandlinger. Kommissionen overvejer desuden at stille forslag om harmonisering af medlemslandenes krav til
luftfartsselskabernes forsikringer.
Vedrørende reglerne for slots i lufthavnene mener Kommissionen, at et luftfartsselskab ikke skal miste retten til senere
udnyttelse af en slot, som den har måttet opgive på grund af den aktuelle situation.
Kommissionen har fremsat forslag til foranstaltninger på sikkerhedsområdet (security). Visse af omkostningerne til de
ekstra sikkerhedsforanstaltninger i fly og lufthavne bør efter Kommissionens opfattelse betales af medlemslandene, men
der må ikke være tale om driftsstøtte uforenelig med Traktaten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462552_0003.png
Med hensyn til relationer til tredjelande vil Kommissionen foreslå USA en kodeks for at undgå konkurrenceforvridning
som følge af støtten til de amerikanske luftfartsselskaber. Kommissionen opfordrer i øvrigt medlemslandene til snarest at
give den mandat til at forhandle videre med USA om indgåelsen af en aftale om et fælles transatlantisk luftfartsområde.
• Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos de relevante myndigheder, organisationer og selskaber. Der vil blive fremsendt
supplerende grundnotat, når høringssvarene foreligger.
• Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ingen sådanne konsekvenser.
4. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen har den 12. oktober 2001 været forelagt for Europaudvalget til orientering forud for Rådsmødet (Transport og
Telekommunikation) den 15. og 16. oktober 2001.