Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 346
Offentligt
1462240_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 346)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
REU, Alm. del - bilag 292 (Løbenr. 5229)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE den
16. november 2001
Dette rådsmøde 2385 (13758/01 Presse 409) blev behandlet af Europaudvalget på
mødet den 9. November 2001. Dansk delegationsleder: Justitsminister Frank JENSEN
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
EUROPÆISK ARRESTORDRE OG PROCEDURER FOR OVERGIVELSE MELLEM MEDLEMSSTATER -
RAMMEAFGØRELSE: Koncentrerede sig om de endnu uløste nøglespørgsmål, dvs. anvendelsesområdet for den
europæiske arrestordre og proceduren for judiciel kontrol.
*
BEKÆMPELSE AF TERRORISME: RAMMEAFGØRELSE: definere terrorhandlinger og at fastlægge nogle
strafferammer for de forskellige former for lovovertrædelser.
*
GENNEMFØRELSE AF KONKLUSIONERNE FRA TAMMERFORS: foretage en objektiv evaluering af resultaterne,
en analyse af de problemer, der har været, en eventuel nyorientering af drøftelserne eller nye prioriteringer med henblik
på at nå det mål, som Den Europæiske Union satte sig i Amsterdam-traktaten om at blive et område med frihed,
sikkerhed og retfærdighed.
*
EVENTUELT
*
−SIS
(Schengen-informationssystemet): forbedring af anvendelsen af SIS og af konventionen om gennemførelse af
Schengen-aftalen som led i bekæmpelsen af terrorisme.
*
−EUROPÆISK
RETLIGT ATLAS: omhandelde de fremskridt, der er gjort i
gennemførelsen af det europæiske retlige netværk og det europæiske retlige atlas.
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE
*
Det årlige arbejdsprogram for Cepol (Det Europæiske Politiakademi) for 2001
*
Intensivering af samarbejdet mellem CIREFI (Oplysnings-, Analyse- og Udviklingscenter for Grænsepassage og
Indvandring) og Europol vedrørende ulovlig indvandring og dertil knyttede spørgsmål
*
Indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes civilret ...................................................................
*
Tjernobyl- reaktorfonden..................................... .........................................*
FORBINDELSERNE MED LANDENE I CENTRAL- OG ØSTERUOPA............... ........*
Revideret rapport om Den Tjekkiske Republik..................... ........
*
HANDELSPOLITIK.................................................................................................. ...........*
Ordningen for indførsel af visse tekstilvarer med oprindelse i Taiwan..................................... .*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462240_0002.png
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT
CIVILBESKYTTELSE behandlet på andre rådsmøder siden det foregående sministerrådsmøde den 16. Oktober
2001:
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 4. udg.:
Indgåelse af samarbejdsaftaler mellem Europol og Polen, Ungarn, Slovenien og Estland
Memyndigelse af Europols direktør til at indlede forhandlinger om aftaler med tredjelande og organisationer der ikke er
tilknyttet EU
Rådsafgørelse om udvidelse af Europols mandat
(FO)
Oprettelse af Eurojust
Rammeafgørelse om oprettelse af fælles efterforskningshold
Rammeafgørelse om gennemførelse i Den Europæiske Union af kendelser om indefrysning af aktiver eller bevismidler
Rådet afgørelse om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
Ændring af rammeafgørelse om falskmøntneri i forbindelse med indførelsen af euroen
(FO)
Fælles holdning med henblik på forhandlingerne om en FN-konvention vedrørende korruption
Forberedelse af Det Europæiske Råds møde i Laeken
Rådets direktiv om ret til Familiesammenføring
Rådets Resolution om styrkelse af samarbejdet om uddannelse på civilbeskyttelsesområdet
Henvendelse til de kinesiske myndigheder om indførelse af en tilbagetagelsesklausul i de bilaterale aftaler mellem
medlemstaterne og Folkerepublikken Kina vedrørende status som anerkendt rejsemål
Bruxelles, den 15. januar 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462240_0003.png
13758/01 (Presse 409)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2385. samling i Rådet
-
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE
-
den 16. november 2001
Formand:
Antoine DUQUESNE
Kongeriget Belgiens indenrigsminister
Marc VERWILGHEN
Kongeriget Belgiens justitsminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EUROPÆISK ARRESTORDRE OG PROCEDURER FOR OVERGIVELSE MELLEM MEDLEMSSTATER -
RAMMEAFGØRELSE
*
BEKÆMPELSE AF TERRORISME: RAMMEAFGØRELSE
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462240_0004.png
GENNEMFØRELSE AF KONKLUSIONERNE FRA TAMMERFORS
*
EVENTUELT
*
SIS (Schengen-informationssystemet)
*
EUROPÆISK RETLIGT ATLAS
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE
*
Det årlige arbejdsprogram for Cepol (Det Europæiske Politiakademi) for 2001
*
Intensivering af samarbejdet mellem CIREFI (Oplysnings-, Analyse- og Udviklingscenter for
Grænsepassage og Indvandring) og Europol vedrørende ulovlig indvandring og dertil knyttede
spørgsmål
*
Indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes civilret
*
Tjernobyl-reaktorfonden
*
FORBINDELSERNE MED LANDENE I CENTRAL- OG ØSTERUOPA
*
Revideret rapport om Den Tjekkiske Republik
*
HANDELSPOLITIK
*
Ordningen for indførsel af visse tekstilvarer med oprindelse i Taiwan
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien
:
Antoine DUQUESNE
Marc VERWILGHEN
Danmark
:
Frank JENSEN
Tyskland
:
Hansjörg GEIGER
Claus Henning SCHAPPER
Grækenland
:
Michalis CHRISOCHOÏDES
Philippos PETSALNIKOS
Spanien
:
Mariano RAJOY BREY
Ángel ACEBES PANIAGUA
Frankrig
:
Marylise LEBRANCHU
Irland
:
John O'DONOGHUE
Italien
:
Roberto CASTELLI
Claudio SCAJOLA
Luxembourg
:
Luc FRIEDEN
Nederlandene
:
Benk KORTHALS
Østrig
:
Dieter BÖHMDORFER
Justitsminister
Justitsminister
Første viceministerpræsident og indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Statssekretær, Forbundsindenrigsministeriet
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Minister for offentlig orden
Justitsminister
Seglbevarer, justitsminister
Justitsminister og minister for ligestilling og lovreformer
Justitsminister
Indenrigsminister
Forbundsjustitsminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462240_0005.png
Portugal
:
António COSTA
Finland
:
Ville ITÄLÄ
Sverige
:
Thomas BODSTRÖM
Det Forenede Kongerige
:
David BLUNKETT
Angela EAGLE
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Statssekretær ("Parliamentary Under-Secretary of State"), Indenrigsministeriet
***
Kommissionen
:
António VITORINO
Medlem
EUROPÆISK ARRESTORDRE OG PROCEDURER FOR OVERGIVELSE MELLEM MEDLEMSSTATER -
RAMMEAFGØRELSE
Rådet fortsatte sine drøftelser om forslaget til rammeafgørelse om en europæisk arrestordre, idet det koncentrerede sig
om de endnu uløste nøglespørgsmål, dvs. anvendelsesområdet for den europæiske arrestordre og proceduren for judiciel
kontrol.
Efter debatten fastslog formanden, at der er gjort væsentlige fremskridt med hensyn til begge aspekter, og han mente, at
enighed mellem delegationerne bør give Rådet (RIA) mulighed for den 6. og 7. december 2001 at nå til politisk enighed
om rammeafgørelsen som helhed i overensstemmelse med det mandat, det havde fået på Det Europæiske Råds
ekstraordinære møde den 21. september 2001, og som blev gentaget den 19. oktober 2001 i Gent.
Med hensyn til anvendelsesområdet for arrestordren førte ministrenes drøftelser navnlig til meget bred enighed - dog
fortsat med forbehold fra to delegationer, som de redegjorde nærmere for under drøftelserne - om listen over de
lovovertrædelser, der giver anledning til overgivelse af eftersøgte personer på grundlag af en europæisk arrestordre på de
betingelser, der bliver fastsat i rammeafgørelsen (navnlig overgivelse uden kontrol af , om der foreligger dobbelt
strafbarhed). Denne bestemmelse vil skulle gælde for tredive forskellige lovovertrædelser, hvoraf størstedelen er anført i
bilaget til Europol-konventionen.
Rådet vil desuden fortsætte gennemgangen af en delegations forslag om at indføre et strafkriterium (forslag: fire år) i den
dispositive del, så det for så vidt angår endnu ikke harmoniserede lovovertrædelser på listen bliver muligt at overgive
personer uden kontrol af, om der foreligger dobbelt strafbarhed.
Med hensyn til proceduren for judiciel kontrol kunne Rådet fastslå, at der er bred enighed om de forskellige frister for
fuldbyrdelse, der skal gælde i forbindelse med overgivelse:
• i de tilfælde, hvor den eftersøgte person giver sit samtykke til overgivelse, bør der træffes endelig afgørelse om
fuldbyrdelse af den europæiske arrestordre 10 dage efter, at dette samtykke er givet;
• i andre tilfælde bør der træffes endelig afgørelse om fuldbyrdelse af den europæiske arrestordre inden 60 dage
efter den eftersøgte persons anholdelse;
• hvis arrestordren i specifikke tilfælde ikke kan fuldbyrdes inden for de i ovennævnte led fastsatte frister,
underretter den judicielle myndighed i fuldbyrdelseslandet straks den judicielle myndighed i udstedelseslandet
herom og om grundene til den manglende fuldbyrdelse inden for fristerne. I så fald kan fristerne forlænges med
yderligere 30 dage.
Ifølge udkastet skal udstedelseslandets myndigheder i øvrigt umiddelbart efter anholdelsen af den eftersøgte person
kunne afhøre ham i fuldbyrdelseslandet for at få hans vidneforklaring eller få ham midlertidigt overført. To delegationer
tog undersøgelsesforbehold med hensyn til dette punkt.
BEKÆMPELSE AF TERRORISME: RAMMEAFGØRELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462240_0006.png
Rådet fortsatte sine drøftelser om nogle grundlæggende spørgsmål vedrørende forslaget til rammeafgørelse om
bekæmpelse af terrorisme for at fremme arbejdet. Formålet med dette udkast til rammeafgørelsen er navnlig at definere
terrorhandlinger og at fastlægge nogle strafferammer for de forskellige former for lovovertrædelser.
Efter meget indgående drøftelser kunne formandskabet fastslå, at delegationerne i betydelig grad havde tilnærmet sig
hinanden, og at Rådet (RIA) bør kunne nå til politisk enighed om indholdet af rammeafgørelsen på sin samling den 6. og
7. december 2001 og dermed opfylde det mandat, det fik af Det Europæiske Råd den 21. september 2001 og den 19.
oktober 2001 i Gent.
Med hensyn til definitionen af terrorhandlinger kunne Rådet konstatere, at der var opnået enighed blandt delegationerne
på grundlag af et kompromisforslag fra formandskabet, som tager sigte på at skabe balance mellem nødvendigheden af
effektivt at bekæmpe terrorhandlinger og nødvendigheden af at sikre de grundlæggende friheder og rettigheder.
Endelig konstaterede formandskabet, at drøftelserne om sanktioner bør fortsætte på grundlag af nye forslag, hvori det
fastslås, at den enkelte medlemsstat skal træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at der for terrorhandlinger kan
idømmes frihedsstraf med en maksimumsstraf på mindst 15 år eller en maksimumsfrihedsstraf i henhold til national
lovgivning, og at der for andre lovovertrædelser med forbindelse til terrorak tiviteter kan idømmes en straf på mindst fem
år.
GENNEMFØRELSE AF KONKLUSIONERNE FRA TAMMERFORS
Rådet gennemgik to rapporter fra hhv. Kommissionen og formandskabet om de fremskridt, der er gjort i gennemførelsen
af de foranstaltninger, der er omhandlet i Amsterdam-traktaten, Wien-handlingsplanen og navnlig konklusionerne fra
Det Europæiske Råd i Tammerfors. I den forbindelse noterede Rådet sig desuden den ajourførte resultattavle fra
Kommissionen.
Formålet med debatten var - med henblik på Det Europæiske Råd i Laeken - at gøre det muligt at foretage en objektiv
evaluering af resultaterne, en analyse af de problemer, der har været, en eventuel nyorientering af drøftelserne eller nye
prioriteringer med henblik på at nå det mål, som Den Europæiske Union satte sig i Amsterdam-traktaten om at blive et
område med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Formandskabets rapport, hvori der er taget hensyn til de skriftlige bidrag, der allerede er modtaget fra delegationerne,
indeholder især en evaluering af de vanskeligheder, der har været - og påpeger navnlig årsagerne hertil - på de
forskellige RIA-områder, nemlig:
indvandring, asyl, grænsekontrol
civilretligt samarbejde
strafferetligt samarbejde
politisamarbejde
forbindelser med tredjelande.
Ministrenes bidrag fokuserede navnlig på de nøglespørgsmål, som formandskabet har peget på for at give det mulighed
for at afslutte sin rapport, dvs.:
• nødvendigheden af at forbedre kontrollen med indvandringsstrømmene, navnlig ved en forbedring af kontrollen af
EU's nuværende og fremtidige ydre grænser og ved øget konsulært samarbejde på visumområdet mellem de lande,
der deltager i Schengen-samarbejdet. Den italienske delegation har i den forbindelse udarbejdet en
situationsrapport om en feasibility-undersøgelse med henblik på etablering af en europæisk enhed for kontrol af de
ydre grænser;
• metoderne til at sikre en større overensstemmelse mellem medlemsstaternes asyllovgivning, navnlig når det er
nødvendigt at vedtage national lovgivning om asyl og indvandring, som i visse tilfælde kan vanskeliggøre
drøftelserne om de forslag til fællesskabsretsakter, som Rådet får forelagt af Kommissionen;
• effektiviteten af de redskaber, der står til rådighed i øjeblikket - forskellige instrumenter (f.eks. SIS, fælles
efterforskningshold), forskellige institutioner (Europol, Eurojust) eller fora (især taskforcen af politichefer, det
europæiske retlige netværk) - med henblik på at forbedre politisamarbejdet og det strafferetlige samarbejde og
styrke de foranstaltninger, der kan øge de operationelle fordele, som de kan tilføre politisamarbejdet og det
strafferetlige samarbejde mellem medlemsstaterne.
Efter debatten takkede formanden ministrene for deres konstruktive bidrag, som formandskabet kan medtage i den
rapport, der skal forelægges Det Europæiske Råd i Laeken. Han mente, at der må ses realistisk på tingene, og påpegede
navnlig, at der er en stor grad af enighed om detaljerne i analysen med hensyn til såvel fremskridtene som
vanskelighederne i forbindelse med gennemførelsen af konklusionerne fra Tammerfors. Disse forskellige aspekter vi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462240_0007.png
blive saml et i rapporten fra formandskabet og bør kunne muliggøre en substantiel debat på stats- og regeringschefernes
møde i Laeken, så de kan give de nødvendige politiske impulser til gennemførelsen af målsætningen fra Tammerfors:
etablering af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Formandskabet kunne fastslå, at delegationerne er enige om konkret at forbedre arbejdsmetoderne for at opnå bedre
resultater. Formandskabet tilsluttede sig i den forbindelse delegationernes betænkeligheder over, at stadig flere fora
beskæftiger sig med retlige og indre anliggender, og understregede, at det er nødvendigt klart at fastlægge deres
respektive ansvarsområder og at samordne deres aktiviteter.
Det fremgik i øvrigt af debatten, at der er bred enighed om følgende:
a) princippet om en samling i Rådet (RIA) pr. måned knæsættes, dog således at formandskabet stadig skal
have til opgave at vurdere behovet herfor på baggrund af, hvor langt man er kommet med forberedelsen af
sagerne
b) disse samlinger skal kun vare én dag med kortere dagsordener
c) Rådet skal koncentrere sig om lovgivningsmæssige tiltag og fastlæggelse af politikker
d) arbejdet med gennemførelse af anbefalingerne i rapporten om Rådets funktionsmåde med henblik på en
udvidet union (Trumpf/Piris-rapporten) samt i bilag III til konklusionerne fra Det Europæiske Råd i
Helsingfors den 10.-11. december 1999 skal fortsættes.
EVENTUELT
SIS (Schengen-informationssystemet)
Rådet påhørte et indlæg fra den østrigske delegation, som forelagde et dokument om forbedring af anvendelsen af SIS og
af konventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen som led i bekæmpelsen af terrorisme.
Den foreslog især, at det hyppigere kontrolleres, hvordan det fungerer, i afventen af iværksættelsen af SIS II.
EUROPÆISK RETLIGT ATLAS
Rådet påhørte et indlæg fra den portugisiske delegation om de fremskridt, der er gjort i gennemførelsen af
det europæiske retlige netværk og det europæiske retlige atlas. Den erklærede sig i den forbindelse rede til
fortsat at varetage sekretariatsfunktionen i forbindelse med det europæiske retlige atlas.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse
betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; disse erklæringer
findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE
Det årlige arbejdsprogram for Cepol (Det Europæiske Politiakademi) for 2001
Rådet noterede sig Cepols årlige arbejdsprogram for 2001. Ifølge programmet skal Cepol i 2001 arbejde i retning af
følgende prioriteter:
• ikke-militær krisestyring
Det Europæiske Råd i Helsingfors i december 1999, i Santa Maria da Feira i juni 2000 og i Nice i december 2000
har vedtaget konkrete mål inden for ikke-militær krisestyring.
• organiseret menneskesmugling og kontrol af de ydre grænser
Denne prioritet er til dels omfattet af kurserne "Border Control" og "Crime Control". Menneskesmugling anses for
at være et vigtigt verdensomspændende problem.
• samarbejde med kandidatlandene
De aktiviteter, der er rettet mod kandidatlandene, har til formål at forberede disse lande på udvidelsen af Den
Europæiske Union.
• nærpolitivirksomhed
Nærpolitivirksomhed blev udvalgt som en prioritet af EU's taskforce af politichefer på mødet i Paris.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462240_0008.png
Bestyrelsen vedtog arbejdsprogrammet for 2001 med enstemmighed.
(12493/01 - 11984/01)
Intensivering af samarbejdet mellem CIREFI (Oplysnings-, Analyse- og Udviklingscenter for Grænsepassage og
Indvandring) og Europol vedrørende ulovlig indvandring og dertil knyttede spørgsmål
Rådet godkendte de praktiske retningslinjer for en intensivering af samarbejdet mellem CIREFI og Europol vedrørende
ulovlig indvandring og dertil knyttede spørgsmål.
(13084/01)
Indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes civilret
Rådet vedtog en rapport om behovet for indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes civilret.
I rapporten bemærker Rådet følgende:
a) det noterer sig Kommissionens meddelelse af 11. juli 2001 om europæisk aftaleret og Europa-
Parlamentets beslutning om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes civil- og handelsret;
b. det konstaterer, at Kommissionen har iværksat den samlede undersøgelse, som Det Europæiske Råd udbad sig i
konklusionerne fra Tammerfors, inden for kontraktsretten;
c. det finder det påkrævet at opfordre Kommissionen til:
hurtigst muligt at analysere resultatet af den høring, der er lanceret på grundlag af Kommissionens meddelelse
• at foretage denne analyse med det sigte for øje, at det i lovgivningsarbejdet gælder om at sikre den størst mulige
kohærens i kontraktsretten
• at underrette Rådet og de øvrige fællesskabsinstitutioner samt offentligheden om resultatet heraf og samtidig
fremlægge alle relevante bemærkninger og henstillinger, eventuelt i form af en grønbog eller en hvidbog, senest
den 31. december 2002.
Disse henstillinger skal som et minimum tage sigte på:
• at få kortlagt de fællesskabsretsakter, hvis anvendelsesområde skal tages op til revision, samt grundene til en sådan
revision
• at få indkredset de områder, hvor forskellene mellem de nationale lovgivninger på det kontraktsretlige område kan
have negativ indvirkning på det indre marked og den ensartede anvendelse af fællesskabsretten
• at undersøge muligheden for i forbindelse med nye initiativer at vælge en mere horisontal tilgang og se på,
hvordan man kan vurdere disse initiativers implikationer for så vidt angår kohærensen på det civilretlige område
• at vurdere muligheden for på civilretlige sagsområder at sørge for en regelmæssig koordination eller kontakt
mellem medlemsstaterne i den periode, hvor direktiverne omsættes til national lov
• at få afdækket, hvilke arbejdsmetoder der vil kunne tages i brug for at opnå en mere vidtrækkende harmonisering
af de nationale lovgivninger, for så vidt høringen og en tilbundsgående analyse af resultatet viser, at en sådan
harmonisering er ønskelig, samt for at forebygge inkonsekvens i fællesskabsinstrumenterne;
d) det opfordrer Kommissionen til at foretage en undersøgelse af, om forskellene mellem medlemsstaternes
lovgivning på områderne ansvar uden for kontraktforhold og tingsret udgør konkrete hindringer for det indre
marked;
e) det finder, at princippet om fri bevægelighed for personer indebærer, at EU-borgernes forhold på
baggrund af Fællesskabets lovgivning og retspraksis ikke alene skal anskues ud fra en økonomisk
synsvinkel, men at der også skal tages hensyn til de personlige og familiemæssige aspekter;
f) det ser gerne, at Kommissionen opfordres til:
• at iværksætte en undersøgelse, der gør det muligt at indkredse forskellene mellem de enkelte medlemsstaters
nationale ret, som for så vidt angår familieretten risikerer at have negativ indvirkning på princippet om fri
bevægelighed for personer, og underrette Rådet om resultatet heraf senest den 30. juni 2003.
Tjernobyl-reaktorfonden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462240_0009.png
Rådet vedtog en afgørelse om et andet bidrag på 100 mio. EUR fra Det Europæiske Fællesskab til Tjernobyl-
reaktorfonden under Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling for perioden 2000-2004.
(13368/01)
FORBINDELSERNE MED LANDENE I CENTRAL- OG ØSTEUROPA
Revideret rapport om Den Tjekkiske Republik
Rådet noterede sig en revideret rapport om Den Tjekkiske Republik.
HANDELSPOLITIK
Ordningen for indførsel af visse tekstilvarer med oprindelse i Taiwan
(12240/01)
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 47/1999 om ordningen for indførsel af visse tekstilvarer
med oprindelse i Taiwan.
Formålet med forordningen er at ændre artikel 4 i forordning 47/1999 for at undgå enhver risiko for fejlfortolkning.