Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 379
Offentligt
1462207_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 379)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 146 (Løbenr. 5944)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde 2393, ØKOFIN, den 4. december 2001
Dette rådsmøde 2393 (14627/01 Presse 446) blev ikke behandlet af Europaudvalget på
grund af folketingsvalg, men i stedet debatteret på partilederniveau i Statsministeriet.
Dansk delegationsleder: Finansminister, Thor Pedersen og statssekretær, Karsten
Dybvad.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I LAEKEN
- MÅLSÆTNINGER OG ARBEJDSMETODER PÅ PENSIONSOMRÅDET; Rådet godkendte fælles rapport om
målsætninger og arbejdsmetoder på pensionsområdet, som vil blive fremsendt til Det Europæiske Råd i Laeken til
forberedelse af Det Europæiske Råd i Barcelona.
*
- RAPPORT VEDRØRENDE STRUKTURELLE INDIKATORER - Rådets konklusioner; Rådet godkendte rapport og
konklusioner om den generelle økonomiske baggrund, økonomiske reformer samt innovation og forskning. Det
bekræftede også liste over strukturelle indikatorer
*
SKATTEPAKKEN
- BESKATNING AF RENTEINDTÆGTER; Rådet drøftede uafklarede spørgsmål ifm. indførelse af rentebeskatning af
opsparing. Det drejede sig særligt om problemerne i forbindelse med overgangsperiodens begyndelse og ophør.
*
- DRØFTELSER MED DE BERØRTE TREDJELANDE - INTERIMSRAPPORT FRA KOMMISSIONEN; Status over
drøftelserne med de berørte tredjelande, som Unionen ønsker at få til at anvende foranstaltninger, der svarer til
direktivets bestemmelser for så vidt angår medlemsstaterne
*
- ASSOCIEREDE ELLER AFHÆNGIGE TERRITORIER - RAPPORTER FRA DE BERØRTE MEDLEMSSTATER;
Rådet noterede sig den britiske og den nederlandske delegations rapporter om udviklingen i drøftelserne med deres
uafhængige eller associerede territorier med henblik på anvendelse af samme foranstaltninger som medlemsstaterne.
*
- ADFÆRDSKODEKS Rådet noterede sig rapport om de drøftelser, der har fundet sted vedrørende navnlig
gennemsigtighed og udveksling af oplysninger om aftaler vedrørende interne afregningspriser, arbejdet vedrørende
standstill og rollback.
*
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
- DET PROSPEKT, DER SKAL OFFENTLIGGØRES, NÅR VÆRDIPAPIRER UDBYDES TIL OFFENTLIGHEDEN
Rådet noterede sig en statusrapport fra formandskabet om arbejdet med forslaget til direktiv om det prospekt, der skal
offentliggøres, når værdipapirer udbydes til offentligheden eller med henblik på optagelse af værdipapirer til omsætning..
*
- FINANSIELLE KONGLOMERATER; Rådet noterede sig en situationsrapport fra Kommissionen om arbejdet på
teknisk plan med direktivforslaget om supplerende tilsyn med kreditinstitutter, forsikringsselskaber og
investeringsselskaber i et finansielt konglomerat
*
REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING; Rådet blev orienteret om de vigtigste elementer i Rettens beretning for år
2000, samt om en række sektorspecifikke særberetninger, der blev fremlagt i årets løb, og som supplerer oplysningerne i
hovedberetningen.
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0002.png
EGNE INDTÆGTER; Rådet drøftede spørgsmålet om ratificering af den nye afgørelse om ordningen med egne
indtægter og opfordrede de medlemsstater, der endnu ikke har gennemført de nødvendige procedurer, til at gøre dette
hurtigst muligt.
*
GALILEO; Rådet drøftede Galileo-projektets finansielle aspekter. Projektet vil endvidere blive drøftet i Rådet
(transport), der er kompetent på området.
*
DEN ØKONOMISKE SITUATION I LUFTFARTSTRANSPORTSEKTOREN –FORSIKRINGER; Rådet gjorde status
over situationen ud fra oplysninger fra Kommissionen, meddelelser fra medlemsstaterne om deres indgreb efter
attentaterne den 11. september og en rapport fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg om dets seneste arbejde på
området.
*
MØDE MED KANDIDATLANDENE; Rådet forberedte ministermøde med kandidatlandene, der fandt sted samme dag
om eftermiddagen..
*
KONFERENCEN OM UDVIKLINGSFINANSIERING; Rådet opstillede de retningslinjer, der udgør Økofin-Rådets
bidrag til forberedelsen af Unionens holdning på Den internationale FN-konference om udviklingsfinansiering
*
EVENTUELT
- ØSTRIGS SÆRLIGE MOMSORDNING MED HENBLIK PÅ BEKÆMPELSE AF SKATTESVIG; Rådet påhørte en
redegørelse fra Østrig om planerne om indførelse af en særlig momsordning med henblik på bekæmpelse af skattesvig og
med sigte på at forenkle opkrævningen af momsen i visse tilfælde.
*
- ARBEJDSMETODEN PÅ OMRÅDET FINANSIELLE TJENESTEYDELSER; Rådet noterede sig oplysninger fra
Kommissionen om kontakter med EP vedrørende navnlig hvordan man behandler EP’s anmodninger om en "call back"-
klausul
*
- INTEGRERING AF KØNSASPEKTET I EU'S POLITIKKER; Formandskabet forelagde Rådet spørgsmålet om
integrering af kønsaspektet i EU's økonomiske politikker og mere specifikt integrering af dette koncept i de overordnede
retningslinjer for medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske politikker
*
- EIB'S LÅN TIL EFTA; Rådet udtrykte forhåbninger om, at der måtte komme gang i sagen vedrørende åbning af en ny
tranche på 500 mio. EUR under EIB's EFTA-mekanisme
*
MAKROØKONOMISK DIALOG; Forud for Rådets samling blev der afholdt et femte møde under den
makroøkonomiske dialog mellem Rådet, Kommissionen, Centralbanken og en repræsentant for de monetære
myndigheder uden for euroområdet, samt arbejdsmarkedets parter
*
EUROGRUPPEN; Ligeledes forud for Rådets samling blev holdt et periodisk møde i Eurogruppen; gruppen gennemgik
den økonomiske situation, drøftede spørgsmål om strukturtilpasning og gjorde status over, hvordan det går med
overgangen til euroen
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
SKATTER OG AFGIFTER
- Moms: Forenkling af faktureringsreglerne; Rådet gav sin politiske tilslutning til direktivet om forenkling og
modernisering af reglerne for momsfakturering med henblik på den formelle vedtagelse heraf hurtigst muligt
*
- Irland: anvendelse af en differentieret punktafgiftssats for svovlfattig dieselolie; Rådet godkendte en anmodning om
undtagelse fra Irland hvad angår punktafgifter på mineralolier og tilladelse til at fastsætte en differentieret sats for
svovlfattig dieselolie.
(Dok. 13268/01)
*
ØKOFIN
- Institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter); Rådet vedtog to direktiver om ændring af
direktiv 85/611/EØF om institutter for kollektiv investering i værdipapirer, hvilket er en vigtig prioriteringer i
handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser.
*
MILJØ
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0003.png
- Affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE); Rådet vedtog formelt sin fælles holdning vedrørende forslaget til
direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr. Den fælles holdning vil nu blive sendt til andenbehandling i
Europa-Parlamentet
(Dok. 11304/01)
*
- Farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS); Rådet vedtog formelt sin fælles holdning vedrørende forslaget
til direktiv om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr. Denne sendes til
andenbehandling i EP
(Dok. 11356/01)
*
FORBINDELSERNE MED AVS
- Tildeling til Somalia af midler fra 8. og 9. EUF; Rådet godkendte den holdning, Fællesskabet skal indtage i AVS-EF-
Ministerrådet med hensyn til en afgørelse om tildeling til Somalia af midler fra 8. og 9. EUF.
*
FORBINDELSERNE MED LANDENE I CENTRAL- OG ØSTEUROPA
- Slovenien; Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en tillægsprotokol til Europaaftalen med Slovenien for at tage
hensyn til resultaterne vedrørende vin og spiritus (dok.
14229/01)
*
- Ændring af forordningen om oprettelse af et strukturpolitisk førtiltrædelsesinstrument (ISPA); Rådet vedtog en
forordning om oprettelse af et strukturpolitisk førtiltrædelsesinstrument, der skal yde de ti kandidatlande i Central- og
Østeuropa finansiel støtte til iværksættelse af miljøforanstaltninger og transportinfrastrukturforanstaltninger (dok.
13367/01).
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. ØKOFIN, behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
ministerrådsmøde den 6. november 2001:
Rådsmøde, 2383, UDVIKLINGSSAMARBEJDE, d. 8. november (alm. del – bilag 327)
Swap- aftaler og rentesikringsaftaler: Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 2223/96 med henblik på omklassificering af betalinger som led i dette.
Rådsmøde, 2386, ALMINDELIGE ANLIGGENDER, d. 19. og 20. november (alm. del – bilag 205)
Hvidvaskning af penge: Efter afslutning af forligsproceduren med Europa-Parlamentet vedtog Rådet direktivet om
ændring af direktiv 91/308/EØF om forebyggende foranstaltninger med anvendelse af det finansielle system til
hvidvaskning af penge.
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen,
Rådsmødet
blev ikke behandlet af Europaudvalget på grund af folketingsvalg.
Bruxelles, den 19. februar 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
14627/01 (Presse 446)
(OR. fr)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0004.png
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2393. samling i Rådet
- ECOFIN -
den 4. december 2001 i Bruxelles
Formand:
Didier REYNDERS
Kongeriget Belgiens finansminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I LAEKEN
*
- MÅLSÆTNINGER OG ARBEJDSMETODER PÅ PENSIONSOMRÅDET
*
- RAPPORT VEDRØRENDE STRUKTURELLE INDIKATORER - Rådets konklusioner
*
SKATTEPAKKEN
*
- BESKATNING AF RENTEINDTÆGTER
*
- DRØFTELSER MED DE BERØRTE TREDJELANDE - INTERIMSRAPPORT FRA KOMMISSIONEN
*
- ASSOCIEREDE ELLER AFHÆNGIGE TERRITORIER - RAPPORTER FRA DE BERØRTE MEDLEMSSTATER
*
- ADFÆRDSKODEKS
*
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
*
- DET PROSPEKT, DER SKAL OFFENTLIGGØRES, NÅR VÆRDIPAPIRER UDBYDES TIL OFFENTLIGHEDEN
*
- FINANSIELLE KONGLOMERATER
*
REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING
*
EGNE INDTÆGTER
*
GALILEO
*
DEN ØKONOMISKE SITUATION I LUFTFARTSTRANSPORTSEKTOREN - FORSIKRINGER
*
MØDE MED KANDIDATLANDENE
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0005.png
KONFERENCEN OM UDVIKLINGSFINANSIERING
*
EVENTUELT
- ØSTRIGS SÆRLIGE MOMSORDNING MED HENBLIK PÅ BEKÆMPELSE AF SKATTESVIG
*
- ARBEJDSMETODEN PÅ OMRÅDET FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
*
- INTEGRERING AF KØNSASPEKTET I EU'S POLITIKKER
*
- EIB'S LÅN TIL EFTA
*
MAKROØKONOMISK DIALOG
*
EUROGRUPPEN
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
SKATTER OG AFGIFTER
- Moms: Forenkling af faktureringsreglerne
*
- Irland: anvendelse af en differentieret punktafgiftssats for svovlfattig dieselolie
*
ØKOFIN
- Institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter)
*
MILJØ
- Affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
*
- Farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS)
*
FORBINDELSERNE MED AVS
- Tildeling til Somalia af midler fra 8. og 9. EUF
*
FORBINDELSERNE MED LANDENE I CENTRAL- OG ØSTEUROPA
- Slovenien
*
- Ændring af forordningen om oprettelse af et strukturpolitisk førtiltrædelsesinstrument (ISPA)
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Danmark:
Thor PEDERSEN
Karsten DYBVAD
Tyskland:
Hans EICHEL
Caio KOCH-WESER
Grækenland:
Finansminister
Finansminister
Statssekretær
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0006.png
Nikos CHRISTODOULAKIS
Spanien:
Rodrigo DE RATO Y FIGAREDO
Estanislao RODRÍGUEZ-PONGA Y
SALAMANCA
Frankrig:
Jean-Pierre JOUYET
Irland:
Charlie McCREEVY
Martin CULLEN
Italien:
Guilio TREMONTI
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Portugal:
Guilherme OLIVEIRA MARTINS
Vasco LAVRADOR
Finland:
Sauli NIINISTÖ
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Sven HEGELUND
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt
økonomiminister
Statssekretær for finansielle spørgsmål
Direktør for statens finanser
Finansminister
Viceminister, Finansministeriet, med særligt
ansvar for Kontoret for Offentlige Arbejder
Økonomi- og finansminister
Premierminister, finansminister
Økonomiminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Statssekretær for statens finanser og finansielle
spørgsmål
Finansminister
Finansminister
Statssekretær under finansministeren
Finansminister
***
Kommissionen:
Frits BOLKESTEIN
Medlem
Loyola DE PALACIO DEL VALLE LERSUNDI Medlem
Michaele SCHREYER
Medlem
Pedro SOLBES MIRA
Medlem
***
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Johnny ÅKERHOLM
Jean-Philippe COTIS
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I LAEKEN
MÅLSÆTNINGER OG ARBEJDSMETODER PÅ PENSIONSOMRÅDET
Rådet godkendte den fælles rapport, som Udvalget for Økonomisk Politik og Udvalget for Social Beskyttelse havde
udarbejdet vedrørende målsætninger og arbejdsmetoder på pensionsområdet, og som vil blive fremsendt til Det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0007.png
Europæiske Råd i Laeken til forberedelse af Det Europæiske Råd i Barcelona. Rapporten blev også godkendt af Rådet
(beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik) den 3. december 20 01.
For at behandle pensionsspørgsmålet vil det ifølge rapporten være hensigtsmæssigt at kombinere de eksisterende
politiske processer, der er af betydning for udviklingen af pensionssystemerne, med den åbne koordinationsmetode, på
en sådan måde at de respektive ansvarsområder mellem politiske aktører på nationalt og europæisk plan ikke ændres. Det
henhører således fortsat under medlemsstaterne at fastlæ gge deres strategier på området.
I overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet indebærer den åbne koordinationsmetode, at der fastlægges fælles
generelle retningslinjer, at disse omsættes i nationale politiske strategier, og at der som led i en fælles læreproces sker en
periodisk evaluering af de fremskridt, der gøres, og dette så vidt muligt på grundlag af indikatorer, der er defineret og
vedtaget i fællesskab.
I rapporten opfordres medlemsstaterne konkret til at udarbejde politikker og prioriteringer for reformen af deres
pensionssystemer på grundlag af definerede målsætninger og at forelægge en første national strategirapport inden
september 2002. Kommissionen anmodes om at analysere de nationale rapporter med henblik på at udarbejde en fælles
rapport (Kommissionen/Rådet), der skal identificere bedste praksis og nyskabende metoder af fælles interesse. Der skal
første gang forelægges en fælles rapport for Det Europæiske Råd i foråret 2003.
RAPPORT VEDRØRENDE STRUKTURELLE INDIKATORER - Rådets konklusioner
Rådets godkendte rapporten fra Udvalget for Økonomisk Politik samt nedenstående konklusioner om strukturelle
indikatorer for den generelle økonomiske baggrund, økonomiske reformer samt innovation og forskning. Det bekræftede
også den korte liste over strukturelle indikatorer, som det allerede havde godkendt i marts med henblik på at formidle
disse spørgsmål til en bredere offentlighed.
Det skal endvidere bemærkes, at Rådet (beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik) den 3. december vedtog
indikatorer for beskæftigelse og social samhørighed. På samme samling vedtog Rådet endvidere uden debat indikatorer
for miljøet, som var udarbejdet af de kompetente organer på området. Rådet (almindelige anliggender) skal samle alle
disse indikatorer, så de kan forelægges for Det Europæiske Råd i L aeken med henblik på forberedelse af Det
Europæiske Råd i Barcelona.
Teksten til konklusionerne:
"Den korte liste over strukturelle indikatorer
1. Rådet henviste til den velafbalancerede liste over 12 indikatorer, som blev vedtaget på samlingen i Rådet (økonomi og
finans) den 12. marts 2001 efter anmodning fra Det Europæiske Råd i Nice. Denne korte liste skulle danne grundlag for
Rådets drøftelser, give et mere præcist overblik over medlemsstaternes økonomiske resultater og være vejledende i den
offentlige debat.
2. Rådet vedtog, at den korte liste over indikatorer for at være så effektiv som muligt ved vurdering af fremskridt bør
være uforandret fra år til år. Det vedtog dog, at der skal tilføjes en trettende, miljørelateret indikator til den korte liste,
specifikt vedrørende kulstofemissioner og Kyoto-målene, for således at afspejle den afgørelse, der blev truffet af Det
Europæiske Råd i Göteborg om at tilf&os lash;je en miljødimension til Lissabon-strategien.
3. Rådet fastlagde derfor nedenstående liste over 13 indikatorer, der skal give et mere præcist overblik over
medlemsstaternes økonomiske resultater og være vejledende i den offentlige debat.
i. BNP pr. indbygger og BNP-realvækstrate
ii. Beskæftigelsesfrekvens efter køn
iii. Beskæftigelsesfrekvens for ældre arbejdstagere
iv. Udgifter til FoU
v. Grad af internetadgang
vi. Udgifter til IKT
vii. Priser inden for netværksindustrierne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0008.png
-
Priser på telekommunikationsmarkedet
-
Priser på elmarkedet
viii. Erhvervsinvesteringer
ix. Kapital fremskaffet på fondsbørser
x. Langtidsarbejdsløshedsprocent
xi. Regional samhørighed (variation i arbejdsløshedsprocenten mellem regioner)
xii. Unge, som har forladt skolen på et tidligt stadium, og som ikke er under nogen form for videreuddannelse
xiii. Drivhusgasemissioner i relation til Kyoto-målene
Indikatorer til brug for den sammenfattende rapport
I Kommissionens meddelelse af 30. oktober 2001 blev der foreslået ændringer i listen over indikatorer til brug for den
sammenfattende rapport og kort redegjort for de fremskridt, der er gjort i det forløbne år med hensyn til udvikling af
strukturelle indikatorer. Generelt noterer Økofin-Rådet sig med tilfredshed de fremskridt, som er gjort af
medlemsstaterne og Kommissionen, især Eurostat.
Med hensyn til de sæt af indikatorer for den generelle økonomiske baggrund, forskning og innovation samt økonomiske
reformer, der skal anvendes i den sammenfattende rapport, der skal forelægges Det Europæiske Råd i Barcelona i marts
2002, anbefalede Rådet følgende indikatorer.
Den generelle økonomiske baggrund
i. BNP pr. indbygger i KKS og BNP-realvækstrate
ii. Arbejdsproduktivitet (pr. ansat og pr. arbejdstime)
iii. Inflationsrate
iv. Vækst i reale enhedslønomkostninger
v. Balance i de offentlige finanser
vi. Offentlig bruttogæld
Innovation og forskning
i. Uddannelsesniveau (unge og kandidater i naturvidenskab og teknologi)
ii. Udgifter til FoU
iii. Grad af internetadgang (private hustande og SMV)
iv. Patenter
v. Venturekapitalinvesteringer
vi. Udgifter til IKT
Økonomiske reformer
i. Erhvervsinvesteringer
ii. Relative prisniveauer og priskonvergens
iii. Priser inden for netværksindustrierne
iv. Markedsstruktur i netværksindustrierne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0009.png
v. Sektorstøtte og ad hoc-statsstøtte
vi. Kapital fremskaffet på fondsbørser
vii. Integration af samhandel (herunder også specifikation i sektorer)
Udvikling af indikatorerne
Rådet mener, at følgende indikatorer skal prioriteres højt med hensyn til udvikling og finpudsning: markedsstruktur i
netværksindustrierne (udbuds- og efterspørgselssiden), udgifter til IKT samt offentlige indkøb. Derudover noterer det sig
med tilfredshed Kommissionens forslag om at udvikle en indikator for finansiel integration.
Det må imidlertid sikres, at nye indikatorer udvikles på en sådan måde, at de ikke administrativt belaster virksomhederne
og medlemsstaterne for meget. Endvidere er Rådet betænkelig ved Kommissionens forslag om at udvikle og anvende
sammensatte indikatorer.
Det Europæiske Råd i Lissabon fastsatte det strategiske mål for EU at blive den mest konkurrencedygtige og dynamiske
videnbaserede økonomi i verden, en økonomi, der kan skabe en holdbar økonomisk vækst med flere og bedre job og
større social samhørighed. For at afspejle dette måls globale dimension bør de strukturelle indikatorer ideelt set lette en
relevant international sammenligning.
Rådet støtter også det igangværende arbejde med at forbedre de strukturelle indikatorers tilgængelighed og kvalitet for
kandidatlandene. Formålet hermed er at sikre, at disse lande kan indgå effektivt i den årlige sammenfattende rapport fra
og med foråret 2003 i overensstemmelse med mandatet fra Det Europæiske Råd i Göteborg.
Endelig noterede Økofin-Rådet sig med tilfredshed rapporten fra Udvalget for Økonomisk Politik og opfordrede
udvalget til at fortsætte arbejdet med at udvikle og anvende indikatorerne og aflægge rapport herom inden udgangen af
2002."
SKATTEPAKKEN
BESKATNING AF RENTEINDTÆGTER
Rådet drøftede de endnu uafklarede spørgsmål i forbindelse med det direktivforslag, Kommissionen havde fremlagt den
20. juli 2001 om sikring i Fællesskabet af en reel beskatning af renteindtægter fra opsparing, herunder de væsentligste
elementer i et standardformat til udveksling af oplysninger. Forslaget afspejler konklusionerne fra Økofin-Rådets
samling den 26. og 27. november 2000.
Drøftelserne drejede sig mere specifikt om problemerne i forbindelse med overgangsperiodens begyndelse og ophør.
Rådet drøftede også en række spørgsmål vedrørende identifikation af de faktiske modtageres bopæl, visse tærskler for
investeringsinstitutternes investeringer og de oplysninger, der mindst skal indgives - indkomsttype.
Ved afslutningen af drøftelserne anmodede Rådet Gruppen på Højt Plan om at fortsætte behandlingen af de uafklarede
spørgsmål, især dem der er nævnt i andet punktum i foregående afsnit.
For så vidt angår overgangsperioden henstillede formanden, at Rådet koncentrerer sine drøftelser om automatisk ophør
sammen med en procedure til evaluering af, hvordan informationsudvekslingsordningen fungerer, på linje med, hvad der
er skitseret i Kommissionens forslag.
Formanden bemærkede, at det fortsat er målet at nå til politisk enighed om teksten til det fremtidige direktiv, herunder
standardformatet til udveksling af oplysninger, i december, og at Rådet med henblik herpå derfor må gøre den
nødvendige indsats på samlingen den 13. december.
DRØFTELSER MED DE BERØRTE TREDJELANDE - INTERIMSRAPPORT FRA KOMMISSIONEN
Kommissær BOLKESTEIN gjorde status over drøftelserne med de berørte tredjelande - USA, Schweiz, Liechtenstein,
Monaco, Andorra, St. Martin - som Unionen har planlagt forhandlinger med for at få dem til at anvende foranstaltninger,
der svarer til direktivets bestemmelser for så vidt angår medlemsstaterne.
ASSOCIEREDE ELLER AFHÆNGIGE TERRITORIER - RAPPORTER FRA DE BERØRTE MEDLEMSSTATER
Rådet noterede sig den britiske og den nederlandske delegations rapporter om udviklingen i drøftelserne med deres
uafhængige eller associerede territorier med henblik på anvendelse af samme foranstaltninger som medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0010.png
ADFÆRDSKODEKS
Rådet noterede sig rapporten fra Gruppen på Højt Plan om de drøftelser, der har fundet sted siden juni-rapporten
vedrørende navnlig gennemsigtighed og udveksling af oplysninger om aftaler vedrørende interne afregningspriser,
arbejdet vedrørende standstill og rollback.
Rådet opfordrede gruppen til at fortsætte sit arbejde i henhold til tidsplanen for skattepakken.
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
DET PROSPEKT, DER SKAL OFFENTLIGGØRES, NÅR VÆRDIPAPIRER UDBYDES TIL
OFFENTLIGHEDEN
Rådet noterede sig en statusrapport fra formandskabet om arbejdet med forslaget til direktiv om det prospekt, der skal
offentliggøres, når værdipapirer udbydes til offentligheden eller med henblik på optagelse af værdipapirer til omsætning.
Hovedsigtet med det forslag, Kommissionen vedtog den 30. maj 2001, er at indføre et egentligt europæisk pas for
emittenter, der udbyder værdipapirer til offentligheden, eller med henblik på optagelse af værdipapirer til omsætning på
et reguleret marked, ved at gøre prospekter, der er godkendt af kontrolmyndigheden i emittentens hjemland, gyldige i
hele Fællesskabet for at sikre fyldestgørende information af offentligheden i hele EU.
Under det belgiske formandskab har man arbejdet indgående med forslaget, især med hensyn til følgende spørgsmål:
definitionen af udbydelse til offentligheden (og undtagelser), undtagelser fra pligten til at udarbejde et prospekt i visse
tilfælde, registreringsdokumentets obligatoriske karakter, integrering af oplysninger ved henvisning, bestemmelserne om
annoncering, udformning om bestemmelsen om gensidig anerkendelse, de sproglige bestemmelser, bestemmelser for
emittenter, der er registrerede i tredjelande, kravet om, at den kompetente myndighed skal være en administrativ
myndighed (en myndighed pr. me dlemsstat), kravene til optagelse på "trading"-markeder, bestemmelserne for
emittenter af eurobonds, behandlingen af smv'er, affattelsen af visse bestemmelser om udvalgsproceduren.
Rådet pålagde sine organer med kompetence på området at prioritere det videre arbejde med dette forslag.
FINANSIELLE KONGLOMERATER
Rådet noterede sig en situationsrapport om arbejdet på teknisk plan med direktivforslaget om supplerende tilsyn med
kreditinstitutter, forsikringsselskaber og investeringsselskaber i et finansielt konglomerat, som Kommissionen fremlagde
hen imod slutningen af april.
Dette forslag er en opfølgning af det tilsagn, Det Europæiske Råd gav på mødet i Lissabon om at integrere de finansielle
markeder inden 2005, bl.a. ved at indføre passende bestemmelser for finansielle konglomerater som anbefalet i Brouwer-
rapporten om finansiel stabilitet, som Økofin-Rådet godkendte den 8. april 2000. Forslaget tager sigte på at ændre en
række tidligere direktiver om kreditinstitutter og forsikringsselskaber.
Kommissionens forslag bygger på det grundige arbejde, der er gjort i G-10-regi samt i en ekspertgruppe under
Kommissionen. Den Europæiske Centralbank har i sin udtalelse af 13. september 2001 tilkendegivet tilfredshed med
forslaget og støttet det; Det Økonomiske og Sociale Udvalg har også afgivet positiv udtalelse.
Det hidtidige arbejde i Rådet har vist, at medlemsstaterne er indstillet på, at der skal udarbejdes specifikke
fællesskabsrammer for finansielle konglomerater efter de principper, der er fastlagt i det foreslåede direktiv, og hvis
værdi er anerkendt. Den første gennemgang af de foreslåede tekster har dog afdækket en række spørgsmål, som må
drøftes yderligere. Der er navnlig tale om følgende:
– direktivets anvendelsesområde
– udpegelsen af den myndighed, der skal forestå det supplerende tilsyn med konglomerater, og denne myndigheds
opgaver
– de foreslåede ændringer af sektordirektiverne med hensyn til fradrag af kapitalinteresser.
Rådet opfordrede sine organer med kompetence på området til at fremskynde arbejdet med spørgsmålet.
REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0011.png
Medlem af Revisionsretten Bernhard FRIEDMANN orienterede Rådet om de vigtigste elementer i Rettens beretning for
år 2000, samt om en række sektorspecifikke særberetninger (14), der var blevet fremlagt i årets løb, og som supplerer
oplysningerne i hovedberetningen.
Det skal bemærkes, at Retten for så vidt angår den beretning, der blev forelagt på dagens samling, ikke har afgivet
revisionserklæring (DAS) om regnskabernes rigtighed, fordi de underliggende transaktioner stadig er behæftet med
mange fejl. Bernhard FRIEDMANN understregede, at der i næsten alle tilfælde er tale om fejl inden for områderne
landbrugsaktiviteter (EUGFL) og strukturfondene, som det hovedsagelig er medlemsstaterne, der forvalter, og som de
følgelig har ansvaret for.
Bernhard FRIEDMANN pegede endvidere på en række specifikke forhold, som Retten i særlig grad havde hæftet sig
ved, nemlig bl.a. det for store overskud for regnskabsåret 2000 (11,6 mia. EUR), de forsinkede udbetalinger, især af
strukturstøtte og førtiltrædelsesstøtte, hvilket navnlig skyldtes den forsinkede bugetgennemførelse på disse områder,
samt visse uregelmæssigheder, som der er gjort opmærksom p&a ring; i særberetningerne for mejerisektoren. Retten
finder, at det vil være hensigtsmæssigt at revidere ordningen med mælkekvoter.
På den anden side bemærkede han, at kontrolordningen var blevet forbedret takket være et netværk af databaser og
OLAF's effektivitet.
I øvrigt gjorde han opmærksom på, at det er nødvendigt at få gennemført konventionen om beskyttelse af De Europæiske
Fællesskabers finansielle interesser, for hvilken ratifikationsproceduren nu fem år efter undertegnelsen stadig ikke er
afsluttet.
Beretningen for regnskabsåret 2000 vil i begyndelsen af 2002 blive gennemgået i Rådets instanser og vil på Økofin-
Rådets samling i marts 2002 blive underkastet en drøftelse om den henstilling, der skal fremsendes til Europa-
Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet.
Særberetningerne vil blive gennemgået i de forskellige rådsgrupper med kompetence på området og konklusionerne vil,
efter først at være blevet godkendt af Rådet i de relevante sammensætninger, blive indarbejdet i den anmærkning i
bilaget, der vedrører Rådets henstilling om decharge, der skal sendes til Europa-Parlamentet.
EGNE INDTÆGTER
Efter anmodning fra den tyske delegation drøftede Rådet spørgsmålet om ratificering af den nye afgørelse om ordningen
med egne indtægter og opfordrede de medlemsstater, der endnu ikke har gennemført de nødvendige procedurer, til at
gøre dette hurtigst muligt.
I betragtning af de foreliggende omstændigheder bebudede Michaele SCHREYER, at der vil blive fremlagt en
ændringsskrivelse til budgetforslaget for 2002 om, at den foregående afgørelse om de egne indtægter skal være
retsgrundlag med henblik på finansieringen af budgettet, indtil den nye afgørelse er trådt i kraft. Så snart
ratifikationsproceduren er afsluttet, vil Kommissionen naturligvis forelægge et tilllægs- og ændringsbudg et, så den nye
afgørelse kan finde anvendelse med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2002 som foreslået i dens bestemmelser (dvs.
2001 for så vidt angår medlemsstaternes opkrævningsomkostninger i forbindelse med de traditionelle egne indtægter).
GALILEO
Rådet drøftede efter anmodning fra Det Forenede Kongerige Galileo-projektets finansielle aspekter. Projektet vil
endvidere blive drøftet i Rådet (transport), der er kompetent på området, især på samlingen den 7. december 2001.
Kommissær Loyola DE PALACIO indledte debatten; hun gjorde rede for, hvor langt drøftelserne i Rådet (transport) var
kommet, samt for de konklusioner, hun havde draget af den undersøgelse, konsulentfirmaet Price Waterhouse Coopers
havde udført, og som bl.a. indeholder en analyse af projektets finansielle aspekter herunder navnlig forventet costbenefit.
Hun fandt, at undersøgelsens vurderinger i vid udstrækning er positive, i hvert fald hvad angår det lan gsigtede
perspektiv, og at tiden derfor er inde til, at Rådet (transport) på sin næste samling tager stilling til struktur og finansiering
af Galileo-projektets udviklingsfase.
En række delegationer var enige med Kommissionen.
Derimod var Det Forenede Kongerige og fire delegationer (Danmark, Østrig, Nederlandene og Sverige) ikke enige med
Kommissionen i dens opfattelse og fremsatte følgende erklæring (der vil blive optaget i Rådets mødeprotokol):
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0012.png
"Ovennævnte medlemsstater henviser til konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Köln, Nice og Stockholm samt fra
samlingen i Rådet (transport) den 4. og 5. april 2001.
Disse medlemsstater bekræfter på ny, at de ønsker, at Galileo-programmet for satellitnavigation hovedsagelig søges
finansieret med midler fra den private sektor. De minder navnlig om, at den private sektor skal tage udfordringen op og
deltage i og finansiere projektet ved at indgå i det på forpligtende måde allerede i etablerings- og ibrugtagningsfasen. Der
bør sikres en sund finansiel forvaltning.
De har noteret sig Price Waterhouse Coopers' lanceringsundersøgelse, offentliggjort den 22. november, som skal danne
grundlag for udarbejdelsen af en driftsplan for Galileo. De bemærker, at der, i betragtning af hvor stor usikkerhed, der
hersker med hensyn til indtægterne, ikke vil være tilstrækkelig rentabilitet til at tiltrække privat kapital til at finansiere
projektets udviklingsfase eller etableringen af hele projektet.
I undersøgelsen konkluderes det endvidere, at et partnerskab mellem den offentlige og den private sektor vedrørende
Galileo-projektet derfor bør bygge på en struktur, hvor den offentlige sektor fortløbende finansierer etableringen af
systemet og herunder også foretager visse indbetalinger, når systemet er sat i drift, og at den private sektor ikke
investerer, hvis den løsning, der vælges, er en struktur af joint-venture-typen, som tidligere planl agt. Ifølge
undersøgelsen vil den offentlige sektors deltagelse i udviklings- og etableringsfasen andrage 2-3 mia. EUR; dertil
kommer de yderligere bidrag, den skal yde til ibrugtagningsfasen.
Ovennævnte medlemsstater mener, at resultaterne af den for nylig offentliggjorte undersøgelse rejser en række vigtige og
komplekse spørgsmål vedrørende størrelsen og arten af investeringerne fra den offentlige og den private sektor. Rådet
må overveje disse spørgsmål grundigt, inden det træffer en afgørelse."
Den irske delegation mente ligesom den britiske delegation og de fire andre delegationer, at der er behov for en
yderligere betænkningstid til at afklare problemerne med Galileo-projektets finansiering, inden der træffes en afgørelse.
Til slut bemærkede formanden, at han ville orientere sin kollega, formanden for Rådet (transport), om Økofin-Rådets
drøftelser.
Galileo er som bekendt et fælles program mellem Fællesskabet og Den Europæiske Rumorganisation (ESA) inden for
satellit-radionavigation. Programmet består af fire forskellige faser: planlægningsfasen, der afsluttedes ved udgangen af
2000; udviklingsfasen, der varer indtil 2005 (for hvilken der er ansøgt om et finansielt bidrag fra Fællesskabet på 550
mio. EUR, hvoraf 100 mio. EUR allerede er blevet bevilget af Rådet) og etableringsfasen, de r varer indtil 2007, og som
efterfølges af drifts- og brugsfasen.
DEN ØKONOMISKE SITUATION I LUFTFARTSTRANSPORTSEKTOREN - FORSIKRINGER
Rådet gjorde status over situationen på grundlag af oplysningerne fra Kommissionen, hvori denne tog hensyn til de
meddelelser, den havde modtaget fra medlemsstaterne om deres indgreb i form af forsikringer til luftfartsselskaber efter
attentaterne den 11. september, og en rapport fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg om dets seneste arbejde på
området. Kommissionen bemærkede navnlig, at den fortsat vil gøre brug af statsstøttereglerne på området.
Efter drøftelserne konstaterede formanden, at et meget stort flertal af medlemsstaterne fandt
– at ethvert statsligt indgreb i form af forsikringer til luftfartsselskaberne bør ophøre senest i slutningen af marts 2002
– at ethvert indgreb, der gælder indtil da, bør indebære forsikringspræmier, der er fastsat med reference til markedet
– og endelig at Kommissionen fortsat nøje skal overvåge samtlige medlemsstaters indgreb på området.
MØDE MED KANDIDATLANDENE
Rådet forberedte det ministermøde med kandidatlandene, der fandt sted samme dag om eftermiddagen og startede med
en arbejdsfrokost. Forberedelserne foregik på grundlag af resultaterne af arbejdet i en gruppe på højt plan bestående af
Unionens Økonomiske og Finansielle Udvalg og højtstående embedsmænd fra kandidatlandenes finansministerier og
centralbanker.
(Se fælles pressemeddelelse nr. 14940/01 Presse 456).
KONFERENCEN OM UDVIKLINGSFINANSIERING
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0013.png
Rådet opstillede en række retningslinjer, der udgør Økofin-Rådets bidrag til forberedelsen af Unionens holdning på Den
internationale FN-konference om udviklingsfinansiering den 18.-22. marts 2002 i Monterey i Mexico. Den fælles
Økofin-holdning var blevet forberedt af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg, der havde dækket de forskellige
finansielle aspekter( 1) af forberedelsen med henblik på det arbejde, der skal for egå i december i den rådsgruppe, der har
ansvaret for forberedelsen af denne konference.
EVENTUELT
ØSTRIGS SÆRLIGE MOMSORDNING MED HENBLIK PÅ BEKÆMPELSE AF SKATTESVIG
Rådet påhørte en redegørelse fra den østrigske minister om hans planer om indførelse af en særlig momsordning med
henblik på bekæmpelse af skattesvig og med sigte på at forenkle opkrævningen af momsen i visse tilfælde. Rådet
noterede sig, at Kommissionen er villig til at se nærmere på den pågældende note.
ARBEJDSMETODEN PÅ OMRÅDET FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Rådet noterede sig oplysningerne fra kommissær BOLKESTEIN om hans kontakter med Europa-Parlamentet
vedrørende "LAMFALUSSY"-forslagene og navnlig spørgsmålet om, hvordan Europa-Parlamentets anmodninger om en
"call back"-klausul i forbindelse med disse forslag skal behandles.
INTEGRERING AF KØNSASPEKTET I EU'S POLITIKKER
Formandskabet forelagde Rådet spørgsmålet om integrering af kønsaspektet i EU's økonomiske politikker og mere
specifikt integrering af dette koncept i de overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske
politikker. Rådet opfordrede Det Økonomiske og Finansielle Udvalg og Udvalget for Økonomisk Politik til at se
nærmere på dette spørgsmål under deres arbejde med forberedelsen af de overordnede retningslinjer for de økonomiske
politikker.
EIB'S LÅN TIL EFTA
Rådet kom ind på spørgsmålet om den skriftlige procedure inden for EIB's Styrelsesråd (der var blevet indledt den 31.
august 2001 uden bestemt frist) vedrørende åbning af en ny tranche på 500 mio. EUR under EIB's EFTA-mekanisme.
Til slut udtrykte Rådet forhåbning om, at der måtte komme gang i sagen igen inden længe i betragtning af de forslag, der
var blevet fremsat under drøftelserne. Punktet vil muligvis blive taget op igen på Rådets samling den 13. december.
MAKROØKONOMISK DIALOG
Forud for Rådets samling blev der mandag den 3. december (sidst på eftermiddagen) afholdt et femte møde under den
makroøkonomiske dialog mellem Rådet (i trojkasammensætning), Kommissionen, Centralbanken og en repræsentant for
de monetære myndigheder uden for euroområdet, samt arbejdsmarkedets parter (under ledelse af Unice's formand
JACOBS og CEEP's næstformand WILMES for arbejdsgiverorganisationerne og EFS's generalsekretær GABA GLIO
for lønmodtagerorganisationerne).
Dialogen omhandlede analysen af den aktuelle økonomiske situation samt hvordan, arbejdsmarkedets parter,
regeringerne og de monetære myndigheder kan være med til at skabe forudsætningerne for økonomisk vækst og
beskæftigelse.
EUROGRUPPEN
Ligeledes forud for Rådets samling blev der mandag den 3. december (om aftenen) holdt et periodisk møde i
Eurogruppen; gruppen foretog den sædvanlige gennemgang af den økonomiske situation, drøftede spørgsmål om
strukturtilpasning (med specifikke redegørelser fra nogle af medlemsstaterne) og gjorde med udgangspunkt i den seneste
resultattavle fra Kommissionen status over, hvordan det går med overgangen til euroen.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse
betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; disse erklæringer
findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0014.png
SKATTER OG AFGIFTER
Moms: Forenkling af faktureringsreglerne
Rådet gav sin politiske tilslutning til direktivet om forenkling og modernisering af reglerne for momsfakturering med
henblik på den formelle vedtagelse heraf hurtigst muligt. Direktivet skal træde i kraft senest den 1. januar 2004.
Direktivet skulle indebære betydelige praktiske fordele for virksomheder, der opererer på det indre marked, da de kun vil
skulle operere med ét forenklet sæt faktureringsregler, der vil gælde i hele EU, og ikke femten forskellige lovgivninger.
Samtidigt vil direktivet kræve, at medlemsstaterne anerkender gyldigheden af elektroniske fakturaer, og at de tillader
elektronisk fakturering over grænserne og elektronisk oplagring. Virksomhedernes, og især smv'ernes
administrationsomkostninger vil hermed blive betydeligt mindsket og den elektroniske handel fremmet.
Med de forenklede regler skulle det endvidere blive lettere for skattemyndighederne at bekæmpe svig.
Irland: anvendelse af en differentieret punktafgiftssats for svovlfattig dieselolie
Rådet godkendte en anmodning om undtagelse fra Irland for så vidt angår punktafgifter på mineralolier og i form af
tilladelse til at fastsætte en differentieret sats for svovlfattig dieselolie.
(Dok. 13268/01)
I medfør af denne beslutning og i henhold til artikel 8, stk. 4, i direktiv 92/81/EØF har Irland fået tilladelse til fra den 1.
oktober 2001 at anvende en differentieret punktafgiftssats for svovlfattig dieselolie (50 ppm), der anvendes som
brændstof.
Denne differentiering af punktafgiften, der andrager højst 0,076 EUR (0,06 IEP) pr. liter brændstof, skal overholde
kravene i direktiv 92/81/EØF og navnlig minimumssatsen i dette direktivs artikel 5.
Alle forbrugere, der køber dieselolie med en maksimalværdi på 50 ppm i Irland, er uden forskel omfattet af den
differentierede punktafgiftssats.
ØKOFIN
Institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter)
Efter at have godkendt Europa-Parlamentets ændringer vedtog Rådet to direktiver om ændring af direktiv 85/611/EØF
om institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter), hvilket er en af de vigtigste prioriteringer i
handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser.
Det første direktiv vedrører administrationsselskaber for investeringsinstitutter. Det indeholder harmoniserede regler for
markedsadgang og de betingelser for udøvelse af virksomhed (kapitalkrav) samt tilsynsstandarder, som
administrationsselskaberne skal overholde. Med harmoniseringen bliver det muligt at indføre en ordning med et
"europæisk pas" svarende til den, som alle andre finansielle aktører (banker, investeringsselskaber, forsikringsselskaber)
er omfattet af, og i kraft af hvilken finansielle formidlere, der er autoriseret til at udbyde deres tjenester i en medlemsstat,
kan udbyde dem på hele det indre marked.
Med dette direktiv vil investorerne endvidere få større beskyttelse, idet det sikres, at administrationsselskaberne er
solide, pålidelige og behørigt kontrollerede professionelle institutioner, der er underlagt strenge regler for
forretningsførelse og uddelegering (outsourcing af visse aktiviteter). Samme krav vil stort set komme til at gælde for de
såkaldte "selvforvaltede administrationsselskaber", der vælger ikke at udpege et administrationsselskab.
Med første direktiv udvides endvidere den vifte af aktiviteter, som investeringsinstitutternes administrationsselskaber har
tilladelse til at udøve. For fremtiden vil administrationsselskaberne kunne få tilladelse til at udøve ekstra accessoriske
aktiviteter som f.eks. porteføljestyring på vegne af private og institutionelle investorer, herunder pensionskasser.
I det andet direktiv fokuseres der først og fremmest på "produktet" (andele i investeringsinstituttet). Det udvider den
vifte af finansielle aktiver, som investeringsinstitutter, der er omfattet af den fælles tilladelse, må investere i.
For fremtiden vil investeringsinstitutterne have tilladelse til at investere ikke alene i børsnoterede aktier og obligationer,
men også i bankindskud (cash funds), pengemarkedsinstrumenter, afledte finansielle produkter (options og futures
vedrørende standardiserede finansielle instrumenter, der handles på de regulerede markeder, og instrumenter, der
forhandles på et OTC-marked) og i andele i andre investeringsinstitutter (de såkaldte "funds of funds").
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0015.png
De nye regler anerkender også porteføljestyringsteknikker såsom indeksbaserede investeringer (investering i forskellige
emittenters værdipapirer, der er samlet under et bestemt indeks).
Den vedtagne ordning indeholder bl.a. en bestemmelse om, at Kommissionen inden tre år fra det nye direktivs
ikrafttræden skal fremlægge en rapport om gennemførelsen af det ændrede direktiv 85/611/EØF sammen med
ændringsforslag, hvis det er nødvendigt.
MILJØ
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
På baggrund af den enstemmige politiske enighed, som Rådet (miljø) var nået til den 7. juni 2001, vedtog det formelt sin
fælles holdning vedrørende forslaget til direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr. Den fælles holdning vil nu
blive sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet efter den fælles beslutningsprocedure.
(Dok. 11304/01)
Formålet med direktivet er i første række at forebygge frembringelse af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
og, hvis dette ikke er muligt, at sikre genbrug, genvinding og andre former for nyttiggørelse med det mål, at der skal
bortskaffes mindre affald. Med henblik herpå sigter udkastet også mod bedre miljøpræstationer hos alle involverede
aktører i løbet af det elektriske eller elektroniske udstyrs livscyklus, f.eks. producenter, distributører og forbrugere, og
især de aktører, som er direkte involveret i behandlingen af denne form for affald.
De foreslåede foranstaltninger vedrører forvaltning af WEEE og skal navnlig sikre indførelse af følgende systemer.
- særskilte indsamlingssystemer, således at forbrugerne i det mindste kan returnere WEEE gratis til let tilgængelige
indsamlingssteder
- behandlingssystemer for at f.eks. godkendte behandlingsvirksomheder eventuelt kan adskille WEEE i henhold til
fastsatte minimumsstandarder med henblik på genbrug og genvinding af komponenter eller hele apparater, eller for at
nyttiggøre og/eller genbruge og genvinde WEEE i henhold til fastsatte mål
- finansieringssystemer på grundlag af producentansvar gennem kollektive og/eller individuelle ordninger, herunder
finansiering af historisk affald; disse systemer skal også tilskynde producenterne til at tilpasse deres produktdesign til
miljøvenlig affaldshåndtering.
(For nærmere oplysninger se også pressemeddelelse 9116/01 Presse 201).
Farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS)
På baggrund af den enstemmige politiske enighed, som Rådet (miljø) var nået til den 7. juni 2001, vedtog Rådet formelt
sin fælles holdning vedrørende forslaget til direktiv om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og
elektronisk udstyr. Den fælles holdning vil nu blive sendt til andenbehandling i Europa-Parlamentet efter den fælles
beslutningsprocedure.
(Dok. 11356/01)
Formålet med dette direktiv er at foretage en indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om begrænsning af
anvendelsen af farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (dvs. tungmetaller og bromerede flammehæmmere), der
skaber miljøproblemer i affaldshåndteringsfasen, og at udskifte dem inden en bestemt dato. Medlemsstaterne sikrer
således senest den 1. januar 2007, at nyt elektrisk og elektronisk udstyr, der markedsføres, ikke indeholder bly, kviksølv,
cadmium, hexavalent chrom, polybromerede biphenyler (PBB) og/eller polybromeret diphenylether (PBDE).
(For nærmere oplysninger se også pressemeddelelse 9116/01 Presse 201).
FORBINDELSERNE MED AVS
Tildeling til Somalia af midler fra 8. og 9. EUF
Rådet godkendte den holdning, Fællesskabet skal indtage i AVS-EF-Ministerrådet med hensyn til en afgørelse om
tildeling til Somalia af midler fra 8. og 9. EUF.
Denne støtte kan rettes mod institutionsopbygning og aktiviteter med henblik på social og økonomisk udvikling, idet der
tages særligt hensyn til de mest udsatte befolkningsgruppers behov, samt programmerne for regionalt samarbejde.
FORBINDELSERNE MED LANDENE I CENTRAL- OG ØSTEUROPA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462207_0016.png
Slovenien
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en tillægsprotokol til Europaaftalen med Slovenien for at tage hensyn til
resultaterne af forhandlingerne mellem parterne om vin og spiritus (dok.
14229/01).
Republikken Slovenien har indtil nu i forbindelse med sin eksport af vin til Fællesskabets markeder nydt godt af en told-
og afgiftsfri adgang (indrømmet af Fællesskabet som en autonom foranstaltning) som led i et samlet kontingent for
landene i det tidligere Jugoslavien og Albanien; Fællesskabets eksport af vin til Slovenien er derimod ikke på nuværende
tidspunkt omfattet af præferenceindrømmelser. Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem EU og Slovenien,
der blev undertegnet i juni 1996 og trådte i kraft den 1. februar 1999, indeholder ikke specifikke bestemmelser om
handelen med vin, men til gengæld en fælles erklæring i bilaget, hvori de to parter giver udtryk for, at de har til hensigt
at forhandle en aftale på dette område.
På grundlag af Rådets direktiver førte Kommissionen herefter forhandlinger med Slovenien, der blev afsluttet i april
2001. Formålet med den foreliggende afgørelse er at stadfæste forhandlingsresultatet ved at indgå en tillægsprotokol til
Europaaftalen med Slovenien. Protokollen indeholder i sine bilag tre særskilte aftaler om henholdsvis gensidige
handelsindrømmelser for visse vine, beskyttelse af vinbetegnelser og beskyttelse af spiritusbete gnelser.
Ændring af forordningen om oprettelse af et strukturpolitisk førtiltrædelsesinstrument (ISPA)
Rådet vedtog en forordning om oprettelse af et strukturpolitisk førtiltrædelsesinstrument, der skal yde de ti kandidatlande
i Central- og Østeuropa finansiel støtte til iværksættelse af miljøforanstaltninger og transportinfrastrukturforanstaltninger
(dok.
13367/01).
På baggrund af de erfaringer, der er gjort i den første periode, hvor ISPA har været iværksat, har Rådet vedtaget visse
ændringer af teksten, der tilsigter at løse nogle juridiske problemer med hensyn til reglerne for deltagelse i offentlige
indkøbsaftaler, som er opstået i de tilfælde, hvor internationale finansielle institutioner er gået ind i medfinansiering af
ISPA-projekter.
Desuden vedtog Rådet de tilpasninger af forordningen, som er nødvendige for at tage hensyn til Rådets afgørelse
1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelse af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen.
Footnotes:
( 1) Vedrørende følgende spørgsmål: mod en fuldt retfærdig globalisering, der er åben for alle, fremme af et gunstigt
klima i udviklingslandene, fremme af den internationale handel som drivkraft for vækst og udvikling, mobilisering af
internationale ressourcer til fordel for udvikling (mobilisering af private internationale ressourcer, genoptagelse af ODA,
globale offentlige goder, finansieringsspørgsmål), holdbar gældsfinansiering, r eform af det internationale finanssystem
og bekæmpelse af misbrug i forbindelse med globaliseringen af finansstrømmene (bekæmpelse af misbrug i forbindelse
med globaliseringen, de internationale finansielle institutioners rolle i forbindelse med styrkelse af det globale system),
forbedring af Global Governance.