Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 419
Offentligt
1462167_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 419)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. marts 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministeriets grundnotat vedrørende
Kommissionens hvidbog om Nye Styreformer i EU, KOM(2001) 428 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462167_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET Den 4. marts 2002
Nordgruppen
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens hvidbog om Nye Styreformer i EU -
KOM(2001) 428 endelig
Resumé
Hvidbogen om "Nye Styreformer i EU" (European Governance) blev vedtaget den 25. juli 2001. Den
indeholder en række forslag til reform af styreformerne i EU, der kan mindske kløften mellem borger og
Union. Den fokuserer på reformer, der kan gennemføres uden traktatændringer. Politikplanlægningen og
gennemførelsen i EU skal gøres mere åben, simpel og demokratisk og være karakteriseret ved en højere grad af
inddragelse og ansvarlighed. Dette skulle medføre mere effektive politikker. Hvidbogen blev forelagt Europa-
Parlamentet den 4. september 2001. Europa-Parlamentet vedtog den 29. november 2001 en betænkning om
hvidbogen fra Udvalget for konstitutionelle anliggender.
Hvidbogen berører ikke proportionalitets- og nærhedsprincippet. Det bemærkes imidlertid, at hvidbogens
forslag til gennemførelse af Nye Styreformer vedrører reformer af den aktuelle lovgivning og en del af sigtet fra
Kommissionens side hermed er at underbygge proportionalitets- og nærhedsprincippet.
Hvidbogens forslag til fremtidige reformer af EU's styreform har ikke i sig selv lovgivningsmæssige
konsekvenser. Grundet forslagenes overordnede og generelt formulerede karakter kan det dog ikke afvises, at
den konkrete udmøntning af forslagene, hvis vedtaget, vil kunne have konsekvenser for gældende dansk
lovgivning.
Hvidbogen har ikke statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
1. Baggrund og Indhold
Baggrund
Udarbejdelsen af Kommissionens hvidbog om udviklingen af "Nye Styreformer i EU" (European Governance) blev iværksat
i februar 2000. Hvidbogen blev vedtaget den 25. juli 2001. Kommissionens formand Romano Prodi præsenterede hvidbogen
for Europa-Parlamentet den 4. september 2001. Den blev forelagt Det Europæiske Råd i Laeken i december 2001.
Hvidbogen om Nye Styreformer indeholder en række forslag til reform af styreformerne i EU, der kan bidrage til at mindske
kløften mellem borger og Union.
Indhold
Kommissionens forslag til reform af arbejdsgangen i EU er bygget op omkring fem grundprincipper for gode styreformer:
åbenhed, deltagelse, ansvarlighed, effektivitet samt sammenhæng. Tilsammen underbygger de fem grundprincipper EU’s
proportionalitets- og nærhedsprincip. Tanken er, at åbenhed skaber større tillid til EU’s forholdsvis komplekse institutioner,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462167_0003.png
der leverer politikkerne. Deltagelse forventes herudover, at bidrage til at skabe till esultatet. Ansvarlighed anses for at hænge
sammen med skabelsen af en mere klar rollefordeling, hvor hver enkelt EU-institution forklarer, hvad de gør i EU. Behovet
for større klarhed og ansvar gælder også for medlemsstaterne og andre i politikplanlægningsprocessen. Effektivitet er en
forudsætning for at imødekomme behov rettidigt, og skabes ved hjælp af klare målsætninger, løbende evalueringer samt
beslutningstagning på det r ette niveau. Endelig er sammenhæng nødvendig i takt med, at rækken af opgaver vokser - også på
tværs af sektorbestemte EU politikker.
Kommissionens forslag til implementering af grundprincipperne indebærer:
- inddragelse af flere i udformningen og gennemførelsen af EU-politikker,
- forbedring af kvaliteten og anvendelsen af regulering,
- styrkelse af båndene mellem nye styreformer i EU og EU’s rolle i verden samt
- tilpasning af institutionernes rolle.
Forslaget om
inddragelse af flere i udformningen og gennemførelsen af EU-politikker
indeholder en række konkrete tiltag til forbedring
og udvidelse af informationsformidlingen på alle stadier af politikplanlægningen, herunder større inddragelse af lokale og
regionale aktører i udformningen af politikker. Forslagene omfatter blandt andet skabelsen af en stærkere hørings- og
dialogkultur, og at medlemslandene fremmer debatten om EU- spørgsmål på en måde, der giver medlemsstaterne mulighed
for at lytte og lære af regionale og lokale erfaringer. Rådet og Europa-Parlamentet skal give hurtigere adgang til oplysninger
på alle trin i den fælles beslutningsprocedure, og det er hensigten, at regionsudvalget skal spille en mere proaktiv rolle i
politikovervågningen. Rådets og Europa-Parlamentets forhold til civilsamfundet skal gennemgås generelt og det Økonomiske
og Socia le Udvalg (ØSU) skal i den forbindelse spille en mere proaktiv rolle ved at analysere politikker.
Vedrørende
forslaget om forbedring af kvaliteten og anvendelsen af regulering
anbefales brugen af den åbne koordinationsmetode samt i
visse tilfælde samregulering, dvs. at lovgivningen fastsætter en ramme for overordnede målsætninger, grundlæggende
rettigheder, ordninger for håndhævelse og appel samt vilkårene for tilsyn. Det nævnes, at Kommissionen vil fremlægge en
handlingsplan for bedre regulering. Handling splanen vil fokusere på brugen af politiske værktøjer, evt. suppleret af den åbne
koordinationsmetode. Hvidbogen foreslår endvidere oprettelse af flere regulerende organer, herunder fastlæggelsen af
kriterier for oprettelse af og tilsyn med disse.
Hvad angår forslagene om
styrkelse af båndene mellem nye styreformer i EU og EU’s rolle i verden
vil Kommissionen bl.a. forbedre
dialogen med statslige og ikke statslige aktører i tredjelande samt fremme anvendelsen af nye værktøjer på globalt plan som
supplement til "hård" international ret. Kommissionen ønsker, at der fremmes en debat i 2002 om, hvordan EU kan bidrage
til at reformere multilaterale institutioner o U’s internationale repræsentation i henhold til eksisterende traktater bliver
gennemgået.
Forslagene vedrørende
institutionernes rolle
tager udgangspunkt i at alle skal koncentrere sig om deres hovedopgaver: Rådet bør
forbedre sin evne til politisk ledelse. Kommissionen bør fremover i højere grad anvende sin initiativret til at koncentrere
debatter om politiske sammenhænge og målsætninger. Endvidere er det nødvendigt at præcisere Kommissionens ansvar som
udøvende myndighed, herunder strømline Rådets og Europa-Parlamentets kontrol med, hvordan Kommissionen udøver sine
beføjelser. Hvidbogen anfører, at der ikke nødvendigvis er behov for at opretholde de eksisterende udvalg og komiteer
navnlig forskriftsudvalget og forvaltningskomitéerne. Samtidig foreslås oprettelse af en simpel juridisk mekanisme, der gør
det muligt for Rådet og Europa-Parlamentet som lovgivende instanser at overvåge og kontrollere Kommissionens arbejde. I
den for bindelse anslår Kommissionen, at dette bør føre til en ændring af traktatens artikel 202 (TEF), der tillader, at Rådet
alene opstiller visse nærmere vilkår for den måde Kommissionen udøver sine beføjelser på.
Europa-Parlamentets holdning
Europa Parlamentet vedtog den 29. november 2001 en beslutning om hvidbogen (KOM(2001) 428 - C5-0454/2001 -
2001/2181(COS)).
Europa-Parlamentet betragter hvidbogen som "…en impuls til en målrettet dialog mellem EU-institutionerne om
’Governance’-reformen…", og finder at resultaterne bør indgå i en omarbejdet tekst inden udgangen af 2002. Endvidere
roses Kommissionens vilje til "…kritisk og uden undtagelse af ville kontrollere…" regler, processer og adfærd og til at
gennemføre ændringer på europæisk plan.
0
I beslutningen henviser Europa-Parlamentet blandt andet til, at en reform af styreformerne i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462167_0004.png
EU forudsætter en grundlæggende kritisk analyse af det demokratiske underskud. Samtidig
anføres det, at der består nære og til dels uadskillelige sammenhænge mellem reformen af
Kommissionen selv, reformen af styreformerne og den konstitutionelle proces vedrørende
Unionens fremtid.
Endvidere påpeger Europa-Parlamentet, at anerkendte principper vedr. repræsentativt
demokrati samt retsstatsprincippet ikke må lades ude af syne i forbindelse med ønsket om
større inddragelse af civilsamfundet. Der henvises også til, at grundlæggende principper om
blandt andet enekompetence samt nærheds- og proportionalitetsprincippet samt respekten for
medlemsstaternes nationale identitet sætter snævre grænser for flere af forslagenes
gennemførelse, blandt andet en "…horisontal uddelegering…" af beføjelser til "…autonome
nce’-reformen…", og finder at resultaterne bør indgå i en omarbejdet tekst inden udgangen af 2002. Endvidere roses
Kommissionens vilje til "…kritisk og uden undtagelse af ville kontrollere…" regler, processer og adfærd og til at gennemføre
ændringer på europæisk plan.
regulerende EU-organer…".
t;…horisontal uddelegering…" af beføjelser til "…autonome
nce’-reformen…", og finder at resultaterne bør indgå i en omarbejdet tekst inden udgangen af 2002. Endvidere roses
Kommissionens vilje til "…kritisk og uden undtagelse af ville kontrollere…" regler, processer og adfærd og til at gennemføre
ændringer på europæisk plan.
Endelig glæder Europa-Parlamentet sig over Kommissionens forslag om at ændre artikel 202 med hensyn til Rådets og
Parlamentets ligeværdighed.
Nærheds- og proportionalitets princippet
Hvidbogen berører ikke proportionalitets- og nærhedsprincippet.
Hvidbogens forslag til nye styreformer har efter Kommissionens opfattelse til formål at underbygge nærheds- og
proportionalitetsprincippet. Kommissionen anfører i den forbindelse, at man forud for gennemførelsen af en given
foranstaltning fra EU's side skal vurdere behovet for foranstaltningen, samt om foranstaltningen bedst gennemføres på EU-
plan, og i givet fald hvilken form foranstaltningen bør have. Efter regeringens opfattelse er Kommissi onens forslag på dette
punkt i fuld overensstemmelse med de nuværende retningslinjer for nærheds- og proportionalitetsprincippet, således som
disse fremgår af Protokol nr. 30 til EU-traktaten.
Gældende dansk ret
Hvidbogen koncentrerer sig om reformer af EU's styreform, der i sagens natur ikke er reguleret i dansk ret.
Høring
Hvidbogen er sendt i offentlig høring af Kommissionen indtil 31. marts 2002, hvorefter Kommissionen vil følge op på
høringssvarene med en rapport, der ventes fremlagt i slutningen af 2002. Ved forelæggelsen af hvidbogen for det Europæiske
Råd i Laeken i december 2001 udtrykte Det Europæiske Råd tilfredshed med Kommissionens initiativ. Rådet (generelle
anliggender) besluttede på rådsmødet den 10.-11. december i 2001, at hvidbogen skal substansbehandles på senere rådsmøder
med henblik på afgivelse af et svar til Kommissionen vedr. hvidbogen. Dette forventes at ske efter udløbet af
Kommissionens høringsfrist.
6. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462167_0005.png
Hvidbogens forslag til fremtidige reformer af EU's styreform har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Grundet
forslagenes overordnede og generelt formulerede karakter kan det dog ikke udelukkes, at den konkrete udmøntning af
forslagene, hvis de bliver vedtaget, vil kunne have konsekvenser for gældende dansk lovgivning.
Hvidbogen har ikke statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
7. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmøde (udenrigsministre) den 10.-11.
december 2001. Endvidere er hvidbogen fremsendt forud for Det Europæiske Råds møde i Laeken i december 2001.
EU-sekr.