Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1462538_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 48)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. december 2001
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om forslag
til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet isoproturon på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er sat til afstemning den 6.-7. december 2001 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462538_0002.png
MILJØstyrelse
3. december 2001
Internationalt kontor J.nr. M 1034-0044
OK/6
MEM 395 MST
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet isoproturon på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet isoproturon på bilag I til direktivet 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er blevet forelagt men ikke egentligt drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 1-2. oktober 2001.
Forslaget forventes til afstemning den 6-7. december 2001 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som fastlægger proceduren
for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Baggrunden for forslaget er plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle
aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993, skal vurderes med henblik på optagelse på
bilag I. Når et aktivstof er optaget på bilag I er det en national opgave at tage stilling til – inden for
rammerne af direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug
i det p&ar ldende land.
Isoproturon er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper og
endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne
vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet isoproturon på bilag I til
direktiv 91/414/EØF.
Fastlæggelsen af de såkaldte
bindende sundhedsmæssige værdier,
der fremgår af vurderingsrapporten, der er knyttet til
direktivforslaget skønnes imidlertid at være problemetisk. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om
beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462538_0003.png
eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtninge n, herunder regler for hvordan stoffets gennemtrængning af
huden vurderes.
På trods af at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er AOEL-værdi og værdi for hudgennemtrængelighed anført i
rapporten under bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark i
negativ retning, for så vidt angår isoproturon.
Isoproturon er kræftfremkaldende. For et sådant stof vil normal praksis i Danmark være at anvende en højere
sikkerhedsfaktor end den normale ved beregningen af AOEL-værdien. I den i direktivet fastsatte AOEL-værdi er der
anvendt en lavere sikkerhedsfaktor end den Danmark ønsker. En AOEL-værdi fastsat efter dansk praksis vil således
blive væsentlig lavere, hvilket for
isoproturon vil medføre en uacceptabel eksponering af sprøjteføreren efter den danske praksis for beregning af
eksponering.
Regeringen agter derfor at stemme imod forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462538_0004.png
MILJØstyrelse
26 .november 2001
Pesticidkontoret J.nr. M 1034-0044
STM/ABA/11
GRUNDNOTAT
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet isoproturon på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/3253/2001 rev. 1 "Commission Directive ../.../EC amending Annex
I to Council Directive 91/414/EEC concerning the placing of plant protection products on the market to include
isoproturon as active substance") er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet isoproturon på bilag I til direktivet 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er blevet forelagt men ikke egentligt drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 1-2. oktober 2001.
Forslaget forventes til afstemning den 6-7. december 2001 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som fastlægger proceduren
for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Baggrunden for forslaget er plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle
aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993, skal vurderes med henblik på optagelse på
bilag I. Når et aktivstof er optaget på bilag I er det en national opgave at tage stilling til – inden for
rammerne af direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug
i det p&ar ldende land.
2. Formål og indhold
Isoproturon er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper og
endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne
vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet isoproturon på bilag I til
direktiv 91/414/EØF.
I følge direktivudkastet har vurderingen af isoproturon ud fra det ansøgte anvendelsesområde - bekæmpelse af ukrudt -
vist, at isoproturon og isoproturonholdige midler kan antages at opfylde betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5
i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; d.v.s. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed eller miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af direktivet – om de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på
grundlag af de såkaldte "ensartede principper" (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved
vurderingen. Denne vur sumeret på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462538_0005.png
Ved denne vurdering af isoproturon skal der ifølge direktivudkastet særligt tages hensyn til beskyttelse af grundvandet og
beskyttelse af dyr og planter i vandmiljøet.
I vurderingsrapporten knyttet til direktivet fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier til brug for den nationale
vurdering, og de anvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Isoproturon har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter fordi Kommissionen ikke har fundet det
nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stoffet og vurderingen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Isoproturon blev forbudt ved en national forbudsprocedure i 1999. Begrundelsen for forbudet var dels en uacceptabel risiko
for forurening af grundvandet med isoproturon og dets nedbrydningsprodukter i koncentrationer over grænseværdien på 0,1
µ
g/l, dels at der udfra en sundhedsmæssig risikovurdering ingen sikre anvendelser fandtes for sprøjteføreren.
Hvis isoproturon optages på bilag I, træder optagelsen i kraft den 1. juli 2003. Producenterne kan derefter søge om
godkendelse af isoproturonholdige midler i Danmark under henvisning til direktivet. Miljøstyrelsen skal i så fald foretage en
vurdering ud fra de ovennævnte principper og med inddragelse af de nye oplysninger.
Der er herudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de såkaldte
bindende
sundhedsmæssige værdier,
der fremgår af vurderingsrapporten, der er knyttet til direktivforslaget. Der er på EU-plan ikke
fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller
modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder regler for hvordan
stoffets gennemtrængning af huden vurderes.
På trods af at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er AOEL-værdi og værdi for hudgennemtrængelighed anført i
rapporten under bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark i
negativ retning, for så vidt angår isoproturon.
Isoproturon er kræftfremkaldende. For et sådant stof vil normal praksis i Danmark være at anvende en højere
sikkerhedsfaktor end den normale ved beregningen af AOEL-værdien. I den i direktivet fastsatte AOEL-værdi er der
anvendt en lavere sikkerhedsfaktor end den Danmark ønsker. En AOEL-værdi fastsat efter dansk praksis vil således blive
væsentlig lavere, hvilket for
isoproturon vil medføre en uacceptabel eksponering af sprøjteføreren efter den danske praksis for beregning af eksponering.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog afgivet en erklæring,
der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
For så vidt angår grundvandet lægger direktivet vægt på, at der skal tages særligt hensyn for at sikre, at der ikke sker en
uacceptabel forurening. Det vurderes derfor, at beskyttelsesniveauet vil kunne opretholdes for grundvandet. For
vandorganismer (dyr og planter i overfladevand) vil der sandsynligvis blive indført en beskyttelse i form af afstandskrav til
vandmiljøet (sprøjtefri zoner). Størrelsen af disse zoner afhæ ;nger af vurderingen for de enkelte midler. Ved den tidligere
danske godkendelse var der ikke fastsat afstandskrav.
Efter det danske forbud er der i forbindelse med EU-vurderingen indsendt en række nye undersøgelser om nedsivning af
isoproturon og dets nedbrydningsprodukter til grundvandet. Ud fra blandt andet disse undersøgelser fastslår den
vurderende medlemsstat Tyskland, at der kan findes sikre anvendelser i EU. Hvis isoproturon søges godkendt i Danmark
proportionalitetsprincippet.
Der
er
tale
om
en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462538_0006.png
skal der foretages en national vurdering med inddragelse af de nye oplysninger. Først når en sådan vurdering er foretaget
kan det afgøres, om der kan findes en sikker anvendelse i Danmark for så vidt angår grundvandet.
Danmark vurderede i 1996 at der var uacceptabel risiko for reproduktionseffekter på fugle ved anvendelse om foråret og
indskrænkede i overensstemmelse hermed anvendelsen. Den vurderende medlemsstat Tyskland har ud fra andre
beregningsprincipper nået det resultat, at der ikke er uacceptabel risiko for fugles reproduktion. Hvis isoproturon søges
godkendt i Danmark vil der blive udført en ny risikovurdering.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget (miljø).
Landboforeningerne udtaler, at man finder at uanset om der gælder strengere danske sundhedsmæssige værdier end de
værdier, som benyttes af Kommissionen, er det fra landbrugets side meget vigtigt, at de samme værdier anvendes
indenfor hele EU således at plantebeskyttelsesmidler bliver godkendt på samme vilkår i alle lande.
Dansk Familielandbrug giver udtryk for samme holdning.
Danske Vandværkers forening støtter at, stoffet ikke optages på bilaget til direktivet – denne holdning begrundes dog i
hensynet til grundvandet. Danmarks Naturfredningsforening giver udtryk for samme holdning.
Det Økologiske Råd støtter også, at stoffet ikke optages på bilaget.