Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 487
Offentligt
1462099_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 487)
indre marked
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
14. marts 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets notat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
om vedtagelse af et handlingsprogram for toldvæsenet i EF (Told 2007), KOM(2002) 26.
SKATTEMINISTERIET
Told- og Skattestyrelsen
J. nr. 99/02-2011-24
28. februar 2002
G:\wpdok\Told2007\grundeuropa.wpd
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462099_0002.png
Grundnotat
om
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om vedtagelse af et handlingsprogram for toldvæsenet i EF (Told 2007) (KOM(2002)26).
1. Baggrund for forslaget
Det eksisterende handlingsprogram for toldvæsenet i EF (Told 2002) udløber ved udgangen af 2002. EU-Kommissionen er ved beslutning
105/2000 pålagt at forelægge en meddelelse for Europa-Parlamentet og Rådet om det hensigtsmæssige i at fortsætte programmet samt et
eventuelt forslag. Det er denne meddelelse og det medfølgende forslag, der nu foreligger.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer finder, at der primært er tale om videreførelse af allerede kendte elementer, og finder det glædeligt, at
handlingsplanen ved at sætte fokus på de omkostninger, der er forbundet med overholdelse af toldprocedurer, indeholder elementer, der er til gavn for
erhvervslivet. Finder dog samtidig, at handlingsplanen i højere grad burde lægge op til en drøftelse med henblik på en ændrin g af de uhensigtsmæssigheder
i toldlovgivningen, som erhvervslivet dagligt slås med. Her tænkes især på kompleksiteten af lovgivningen, f.eks. indenfor reglerne for de økonomiske
procedurer og toldpræferenceordningerne.
5. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Forslaget indeholder i sig selv ingen ændringer i forhold til den eksisterende kompetencefordeling.
6. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser.
EU-Kommissionen afsætter i henhold til finansieringsoversigten 133 mio. euro til gennemførelse af programmet. Den altovervejende del af
programmets samlede omkostninger afholdes således af EU-Kommissionen. Medlemslandene kan få mindre udgifter i det omfang de f.eks.
skal tilsluttes de af EU-Kommissionen udviklede edb-systemer, ligesom der - afhængig af medlemslandenes deltagelse i de øvrige aktiviteter i
programmet - kan blive tale om mindre udgifter for medlemslandene i forbindelse hermed.
På længere sigt er det hensigten med programmet, at mindske såvel de erhvervsdrivendes som toldmyndighedernes administrative
omkostninger.
7. Lovgivningsmæssige konsekvenser.
Ingen.
8. Tidligere forelæggelser i Folketingets Europaudvalg
Dette forslag har ikke tidligere været forelagt udvalget.
rmo-bde rofnedni revitaiini eyn fa gnilkivdu tmas remetsys-bde edneretsiske
t
fa gnilkivdu go noitknuf erkis ta ,edjebramas teg go red rmookisirj h p s kof dem resylanaoksir fa eslednevna erdeb menneg r si - givs fa neslepm keb
u
erdebrof ta ,temmargorp i erem enednaltadidnak egarddni ta r si rednureh - esledivdu s UE lit ett ts gilum tsem edy ta p tg v r si regg l margorp eyn teD
.)2002
dloT( 9 91 rebmeced .71 fa FE/0002/102 .rn gnintulseb sted R go stetnemalraP-aporuE dev terdn
9
vdlot rof margorpsgnildnah
te fa eslegatdev mo 6991 rebmeced .91 fa FE/79/012 .rn gnintulseb sted R go stetnemalraP-aporuE svd reslemmetseb ednedl g ed rev hpo tegalsroF
æsenet
i EF (Told 2000), som
æ
å
2. Forslaget indhold
æ
æ
å
.)dlot-e( dlot s lripap rof nedni negnilkivdu ednyksmerf ta lit go
reslevignadlot r si rof tupni atad lit ene ark fa gniresidradnats lit po .a.lb tegalsrof regg l ,enrelger fa esledohrevo dev enregnintsokmo erecuder ta etgis ted deM
v
l
.eregildi t ted dne gningl fpo/gnireulave go gnillitspo-l m terknok erem ne mo vark margorp eyn ted rer fdni remmargorp eregildit lit gnint sdom I
.7002 fa negnagdu litdni )2002 dloT( margo psgnildnah edneretsiske ted redivdu retknup essiv p go regn lrof margorpsgnildnah tyn lit tegalsroF
r
æ
æ
æ
æ
æ
å
ø
´
æ
å
ø
å
ø
ådet
for at sikre mere standardiseret og korrekt behandling af data, der udveksles
æ
mellem erhvervsdrivende og medlemsstaterne.
æ
ø
æ
ø
å
ø
3. Retsgrundlag
TEF artikel 95, der kræver kvalificeret flertal i fælles beslutningsprocedure med Europa Parlamentet efter artikel 251.
4. Høring
Forslaget har været i høring hos Advokatrådet, Danmarks Rederiforening, Dansk Skibsmæglerforening, Danmarks Statistik, Dansk Industri, Dansk
Skibshandlerforening, Dansk Transport og Logistik, International Transport Danmark, Danske Speditører, Det Danske Handelskammer, DIKO,
Erhvervenes Transportudvalg, FDB, Foreningen af Danske Transportcentre, Foreningens af Statsautoriserede Revisorer og Landbrugsrådet.
Der er modtaget bemærkninger fra følgende:
Erhvervenes Transport Udvalg og Danmarks Rederiforening har meddelt, at de ikke har bemærkninger til forslaget.
Dansk Skibshandlerforening finder det svært at komme bemærkninger til programmet, der findes meget summarisk.
æ
å