Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 53
Offentligt
1462533_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 53)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 12 (Løbenr. 401)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
EU-skemaoversigt af 6. december 2001 til brug for udvalgets møde fredag den 7. december 2001 kl. 10.00, hvor
finansministeren og skatteministeren er indkaldt i samråd vedrørende ECOFIN-rådsmødet 13. december 2001.
Til brug for udvalgets møde fredag den 7. december 2001 kl. 10.00, hvor finansministeren og skatteministeren forventes i
samråd vedrørende ECOFIN-rådsmødet 13. december 2001, jf. alm. del – bilag 7, vedlægges skemaoversigt af d.d. over
igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget. Ændringer og tilføjelser i forhold til seneste skemaoversigt af
30. oktober 2001 (alm. del – bilag 80, 2001-02, 1. samling) er markeret med Det bemærkes, at oplysninger i skemaet om
regeringens holdning til forslagene m.v. alene vedrører oplysninger fra den tidligere regering.
Kort om hidtil gældende procedurer for Skatteudvalgets behandling af EU-sager
Til orientering for nye medlemmer og stedfortrædere kan oplyses, at Skatteudvalget efter de hidtil gældende procedurer har
afholdt faste samråd med skatteministeren og økonomiministeren forud for ECOFIN-rådsmøder, hvor der er sager af
betydning for udvalgets ressortområde på dagsordenen.
Skatteudvalget modtager endvidere hvert halve år i forbindelse med formandsskifte i EU et statusnotat fra skatteministeren
om væsentlige forslag m.v. inden for udvalgets ressortområde på hvilken baggrund, udvalget hidtil har afholdt samråd med
skatteministeren og økonomiministeren .
ECOFIN-samarbejdet er ved regeringens ressortændringer nu overført til finansministeren og de hidtil aftalte procedurer skal
derfor afstemmes med det ny ressortministerium. Udvalgssekretærerne vil på udvalgets møde fredag den 7. december 2001
kl. 10. kort redegøre for de hidtil gældende procedurer for Skatteudvalgets behandling af EU-sager.
Det kan endvidere oplyses, at vedlagte EU-skemaoversigt i forbindelse med et i starten af det nye år kommende EU-samråd
om skatteministerens statusnotat som følge af EU-formandsskiftet vil blive revideret.
ECOFIN-rådsmødet den 13. december 2001
På ECOFIN-rådsmødet den 13. december 2001 forventes følgende dagsordenspunkter med relevans for udvalget:
◦ Fremskridtsrapport om skattepakken til det Europæiske Råd i Laeken.
◦ Kommissionens forslag om et rammedirektiv for energibeskatning KOM (97)30 (der forventes forhandlingsoplæg).
◦ Kommissionens direktivforslag om moms af elektronisk handel KOM(2000)349.
Vedrørende dagsordenspunkterne henvises der til den nærmere omtale af sagsforløb m.v. i vedlagte skemaoversigt.
Særligt vedrørende dagsordenspunktet om Kommissionens forslag om et rammedirektiv for energibeskatning KOM (97)30
henvises tillige til henvendelse af 27. november 2001 fra Det Økologiske Råd til Skatteudvalget, jf. alm. del – bilag 4.
I øvrigt henvises til skatteministerens skriftlige orientering af udvalget vedrørende dagsordenspunkterne, som forventes
modtaget inden udvalgets mødet fredag den 7. december 2001 kl. 10.00.
Med venlig hilsen
Jørgen Nielsen, Liza Christensen,
udvalgssekretær udvalgssekretær.
Oversigt over igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0002.png
pr. 6. december 2001
Forslag/Initiativ
I. Direkte skat
Skattepakken
(består af følgende tre dele:
adfærdskodeks, beskatning af
opsparing og beskatning af
renter/royalties).
Skattepakken
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale
om skattepakken, som består af følgende tre dele:
adfærdskodeks, beskatning af opsparing og beskatning af
renter/royalties.
Det Europæiske Råd i Nice den 7.-9. december 2000
besluttede, at arbejdet med den samlede skattepakke skal
fortsætte med henblik på at opnå fuld enighed om
vedtagelse af direktiverne og gennemførelsen af
skattepakken som en helhed så hurtigt som muligt og
senest ved udgangen af 2002.
ECOFIN 5. juni 2001 besluttede at nedsætte en
arbejdsgruppe på højt niveau, der skal koordinere det
videre arbejde med skattepakken, jf. alm. del – bilag 640
(2000-01). Arbejdsgruppen på højt niveau blev etableret
af COREPER den 13. juni 2001, jf. alm. del - bilag 682
(2000-01).
ECOFIN har den 10. juli 2001 vedtaget en tidsplan for
arbejdet med de enkelte dele af skattepakken frem til
udgangen af 2002. Tidsplanen fremgår af alm. del – bilag
713 (2000-01).
[En rapport fra Kommissionen vedrørende alle aspekter af
skattepakken forventes på ECOFIN den 4. december
2001, jf. alm. del – bilag 682 (2000-01).]
Rapporten forventes på ECOFIN den 13. december
2001.
Skattepakken indgår som en af de væsentligste
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag 792
(2000-01).
----------------------------------------------------------------------
Bilagshenvisninger Sagsforløb/Status
Konsekvenser for
national lovgivning
Særlige
bemærkninger
Adfærdskodeksen
Adfærdsgruppen har udarbejdet rapport om undersøgelse
af forskellige skatteordninger i forhold til kodeksen.
Flertallet i gruppen har vurderet de danske holdingregler
strider mod kodeksen. Danmark har argumenteret
herimod, men har alligevel fremsat forslag om ophævelse
af holdingreglerne, jf. det i foråret 2001 vedtagne L 99.
Rapporten blev forelagt ECOFIN 29. november 1999,
men ECOFIN tog ikke stilling til rapporten. Rådet har
den 26. november 2000 opstillet en tidspla n for afvikling
af de skadelige ordninger.
Adfærdsgruppen fortsætter arbejdet med at se på, hvordan
ordninger, som strider mod kodeksen kan
ændres/ophæves, og at nye ordninger ikke indføres i strid
med kodeksen. Gruppen skal endvidere se på EU-
landenes regler og praksis vedr. fastsættelse af interne
afregningspriser, når en international koncerns afdeling i
et EU-land har intern samhandel med andre afdelinger af
samme koncern i andre lande.
Adfærdskodeks
(Indgår i Skattepakken)
Politisk aftale om at
undgå skadelig
konkurrence vedr.
erhvervsskatter
Sagen var på ECOFIN 5. juni 2001, hvor Rådet tog
Adfærdsgruppens fremskridtsrapport vedrørende
adfærdskodeksen til efterretning ( Rapporten omhandler
arbejdet i adfærdsgruppen vedr. arbejdet med transfer
pricing, standstill og rollback samt ansøgninger om
forlængelser af sortlistede ordninger efter den
afviklingsfrist 31. december 2005, som blev aftalt på
Rådets møde i november 2000).
(ECOFIN 5. juni 2001 skulle endvidere have taget stilling
til 4 landes ansøgninger om tidsmæssig forlængelse af
sortlistede ordninger efter afviklingsfristen 31. december
+ lovgivningsmæssige
2005.) Danmark finder ikke, at der er behov for at
konsekvenser, jf.
Regeringen fremsatte
den 10. november
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0003.png
Skatteministerens talepapir
til samrådet den 5.
september 2001 om
statusnotatet af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
809 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
5. september 2001 om
regeringens prioriteringer
under det danske
formandskab, jf. alm. del –
bilag 792 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Økonoministeriets referat
af ECOFIN-mødet den 10.
juli 2001 incl. talegrundlag
for det danske indlæ og
vedtagne tidsplan for
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 713 (2000-01).
Skatteministeriets
redegørelse for
dagsordenspunkter på
ECOFIN den 10. juli 2001
samt oversigt over løbende
ECOFIN-sager og
initiativer i 2. halvår 2001,
jf. alm. del – bilag 682
(2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
693 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
mødet den 5. juni 2001, jf.
alm. del –bilag 640 (2000-
01).
Skatteministeriets notat af
28. maj 2001 om
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 588 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
forlænge fristen ud over 2005, jf. alm. del – bilag 650
(2000-01).
Det forventes at ECOFIN-rådet i efteråret 2001 skal
drøfte hvorledes, EU-landene afvikler deres sortlistede
ordninger, og om de respekterer aftalen om ikke at
indføre nye skadelige ordninger, jf. alm. del – bilag 809
(2000-01.
ECOFIN skal endvidere vurdere gennemførelsen af
foranstaltninger vedrørende adfærdskodeksen, herunder
de resultater, som er opnået vedr. roll back af skadelige
skatteordninger og vedrørende en evt. forlængelse af
fordele ved nogle af disse foranstaltninger ud over 2005,
jf. alm. del – bilag 792 (2000-01).
Adfærdskodeksgruppen skal aflægge rapport til ECOFIN
inden udgangen af 2001, jf. alm. del – bilag 682 (2000-
01).
Skattepakken indgår som en af de væsentligste
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag 792
(2000-01).
Skatteministeriets statusnotat af 2000 lovforslag om
18. januar 2001, jf. alm. del –
ændring af de danske
bilag 259 (2000-01) og
holdingregler med
henblik på at undgå,
aktuelt notat af 22. november
at de kan anvendes
2000, jf. alm. del – bilag 142
til at omgå andre
(2000-01)
landes beskatning (L
99). L 99 blev
vedtaget af
Folketinget 3. april
2001.
Beskatning af opsparing
(Indgår i Skattepakken)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0004.png
KOM(2001)400
Kommissionen har den
18. juli 2001 fremsat et
nyt direktivforslag KOM
(2001)400 og samtidig
trukket sit direktivforslag
fra 1998 tilbage KOM
(1998)295.
Det nye direktivforslag
svarer til det oprindelige
forslag fra 1998 som
ændret i
overensstemmelse med de
konklusioner, som
ECOFIN er blevet enig
om.
Direktivforslaget skal
begrænse mulighederne
for skatteunddragelse
ved, at en person placerer
sin opsparing i andre EU-
lande og undlader at
oplyse kapitalindtægten
til skattemyndighederne i
bopælsstaten.
Formålet med er at sikre
en effektiv beskatning af
afkast af opsparing, som
en person i et land
modtager fra et andet
land.
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til omtale + lovgivningsmæssige
heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
ECOFIN vedtog i juni 2000 konklusioner om, at det
29. maj 1998, jf. alm. del –
langsigtede mål er informationssystemet med henblik på bilag 168 (1997-98, 2. saml.)
at sikre beskatningen af renteindtægter ved
indsamling/udveksling af oplysninger. I overgangsperiode
på 7 år kan dog vælges ordning med opkrævning af
kildeskat.
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
10. oktober 2001, jf. alm.
del – bilag 41 (2001-02, 1.
samling).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 4. oktober 2001
om forhandlinger med 3.
lande, jf. alm. del – bilag
13 (2001-02).
ECOFIN 26.-27. november 2000 opnåede politisk
enighed om direktivforslagets væsentlige indhold.
Direktivet skal vedtages, når tilstrækkelige garantier for
anvendelse i 3. lande og afhængige områder, dog senest
Skatteministerens talepapir 31. december-2002.
til samrådet den 5.
september 2001 om
Det svenske formandskab fortsatte forhandlingerne om
statusnotatet af 29. august det tekniske indhold af direktivet. Jf. også
2001, jf. alm. del – bilag
formandsskabets note af 29. marts 2001 om
809 (2000-01).
direktivforslaget om beskatning af renteindtægter –
informationsudveksling, som har til formål at indlede og
Økonomiministerens
fremme drøftelser om de politiske valgmuligheder, der
talepapir til samrådet den
eventuelt skal underkastes en teknisk gennemgang i
5. september 2001 om
forhold til spørgsmålet om informationsudveksling, jf.
regeringens prioriteringer
alm. del – bilag 503 (2000-01) .
under det danske
formandskab, jf. alm. del – Danmark støtter vedtagelsen af opsparingsforslaget – er
bilag 792 (2000-01).
mest interesseret i indberetningssystemet og er derfor
tilfreds med udviklingen.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
Kommissionen har den 18. juli 2001 fremsat et nyt
2001, jf. alm. del – bilag
direktivforslag og trukket direktivforslaget fra 1998
767 (2000-01).
tilbage. Baggrunden herfor er, at ECOFIN på ovennævnte
møde den 26.-27. november 2000 har fastlagt en
Meddelelse om
approach, hvis endemål er informationsudveksling på et
Kommissionens nye
så bredt internationalt grundlag som muligt. Denne
direktivforslag af 18. juli
approach afviger imidlertid stærkt fra direktivforslaget fra
2001 om en reel
1998 og fra ECOFIN’s konklusioner af 1. december
beskatning af
1997, som 1998-forslaget var baseret p ;, hvorfor
renteindtægter fra
Kommissionen har fundet det mest rigtigt at fremsætte et
opsparing i Fællesskabet,
helt nyt forslag.
jf. alm. del – bilag 717
(2000-01).
ECOFIN skal den 16. oktober 2001 godkende et mandat
om forhandlinger med vigtige 3. lande (USA, Schweiz,
Økonoministeriets referat
Liechtenstein, San Marino, Monaco og Andorra) om, at
af ECOFIN-mødet den 10. de skal anvende tilsvarende forholdsregler som
juli 2001 incl. talegrundlag direktivets til sikring af beskatning af opsparing i disse
for det danske indlæ og
områder. EU-landenes tilknyttede områder skal give
vedtagne tidsplan for
tilsagn om at anvende de samme foranstaltninger som
skattepakken, jf. alm. del – EU-landene. Det belgiske formandskab forventes at stille
bilag 713 (2000-01).
forslæag om, at Kommissione får bemyndigelse til at fø
re forhandlingerne i tæt forening med formandsskabet. Jf.
Skatteministeriets
alm. del – bilag 767 (2000-01) og alm. del – bilag 13 og
redegørelse for
41 (2001-02, 1. samling).
dagsordenspunkter på
ECOFIN den 10. juli 2001 Der forventes løbende drøftelser i ECOFIN af
samt oversigt over løbende forhandlingerne med tredjelande og forhandlingerne skal
ECOFIN-sager og
være afsluttet inden et rådsmøde i juni 2002., jf. alm. del
initiativer i 2. halvår 2001, – bilag 41 (2001-02).
jf. alm. del – bilag 682
(2000-01).
Det forventes, at ECOFIN i december 2001 skal træffe en
politisk beslutning om direktivets indhold, jf. alm. del –
Pressemeddelelse vedr.
bilag 809 (2000-01).
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
Skattepakken indgår som en af de væsentligste
693 (2000-01).
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
Økonomiministerens
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag 792
talepapir til samrådet den
(2000-01).
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
mødet den 5. juni 2001, jf.
alm. del –bilag 640 (2000-
01).
Skatteministeriets notat af
28. maj 2001 om
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 588 (2000-01).
Skatteministerens svar af
30. april 2001 på udvalgets
spm. 207 og 208 om
betydningen af ECOFIN-
rådets konklusioner af 2.
marts 2001 om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0005.png
grandfather-klausulens
anvendelse i forhold til
direktivforslaget, jf. alm.
del – bilag 517 (2000-01).
Formandsskabets note af
29. marts 2001 om
direktivforslaget om
beskatning af
renteindtægter –
informationsudveksling, jf.
alm. del – bilag 503 (2000-
01).
ECOFIN-rådets
konklusioner af 2. marts
2001 om grandfather-
klausulens anvendelse i
forhold til
direktivforslaget, jf. alm.
del – bilag 447 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 29. maj
1998, jf. alm. del – bilag
168 (1997-98, 2. saml.)
Beskatning af
renter/royalties (Indgår i
Skattepakken)
KOM(1998)67
Formålet med
direktivforslaget er at
begrænse skattemæssige
hindringer for samarbejde
over landegrænser.
Forslaget går ud på, at
landet, hvorfra betalingen
stammer, skal undlade at
opkræve kildeskat, når
betalingen beskattes i det
land, hvor modtagende
selskab er
hjemmehørende (omfatter
kun betalinger mellem
koncernforbundne
selskaber).
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til omtale + lovgivningsmæssige
heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
konsekvenser, jf.
Skatteministerens talepapir
Skatteministeriets grundnotat af
til samrådet den 5.
Forhandlingerne om indholdet af dette direktivforslag er
25. august 1998, jf. alm. del –
september 2001 om
stort set afsluttet, men direktivet kan først vedtages
bilag 307 (1997-98, 2. saml.)
statusnotatet af 29. august sammen med vedtagelsen af adfærdskodeksen og
2001, jf. alm. del – bilag
opsparingsforslaget.
809 (2000-01).
Danmark støtter forslaget.
Økonomiministerens
Skattepakken indgår som en af de væsentligste
talepapir til samrådet den
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
5. september 2001 om
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
regeringens prioriteringer
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag 792
under det danske
formandskab, jf. alm. del – (2000-01).
bilag 792 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Økonoministeriets referat
af ECOFIN-mødet den 10.
juli 2001 incl. talegrundlag
for det danske indlæ og
vedtagne tidsplan for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0006.png
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 713 (2000-01).
Skatteministeriets
redegørelse for
dagsordenspunkter på
ECOFIN den 10. juli 2001
samt oversigt over løbende
ECOFIN-sager og
initiativer i 2. halvår 2001,
jf. alm. del – bilag 682
(2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
693 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
mødet den 5. juni 2001, jf.
alm. del –bilag 640 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 25. august
1998, jf. alm. del – bilag
307 (1997-98, 2. saml.).
Selskabsbeskatning
KOM(2001)582
ECOFIN har i 1999 pålagt
Kommissionen at udarbejde
analyse om selskabsbeskatning
i EU. Analysen skal illustrere
forskelle i EU-landenes
effektive
selskabsbeskatningsniveau og
politiske problemer som følge
heraf. Endvidere skal
identificeres skatteregler, som
hæmmer grænseoverskridende
økonomisk aktivitet mellem
EU-lande.
Økonomiministerens
talepapir til samrådet
den 31. oktober 2001
vedr. ECOFIN 6.
november 2001, jf. alm.
del – bilag 93 (2001-02, 1.
samling).
Skatteministerens notat af
29. oktober 2001 om
Kommissionens
meddelelse, jf. alm. del –
bilag 79 (2001-02, 1.
Kommissionen har på
baggrund heraf den 23. oktober samling).
2001 fremlagt meddelelsen
EU-specialkonsulentens
"Mod et indre marked uden
EU-note om
skattehindringer" med
Kommissionens
unbdertitlen "En strategi til at
meddelelse om
give selskaber et konsolideret
selskabsbeskatning, jf.
beskatningsgrundlag for deres
alm. del – bilag 76 (2001-
EU-dækkende aktiviteter
02, 1. samling).
KOM(2001)582.
Meddelelsen redegør for
Kommissionens undersøgelse
Skatteministerens talepapir
til samrådet den 5.
Meddelelsen i sig selv
indeholder ikke konkrete
forslag, som medfører
Regeringen er positiv over for de skitserede initiativer,
ændringer af dansk lovgivning,
som kommissionen vil foreslå på kort sigt. Holdningen
jf. alm. del – bilag 79 (2001-02,
var endvidere, at en harmonisering af grundlaget for
1. samling).
selskabsskatten ikke er tilstrækkelig til at dæmme op
for skattekonkurrence. Endvidere burde der ses på en
bundgrænse for, hvor lavt selskabsskatten kan sættes,
jf. alm. del – bilag 93 (2001-02, 1. samling).
[Afhængigt af undersøgelsens nærmere indhold
forventedes ECOFIN at skulle tage stilling til, om der er
behov for yderligere arbejde og eventuelt direktivforslag
om ophævelse af skattemæssige hindringer mod
samarbejde mellem foretagender i forskellige EU-lande.
På denne baggrund er det endvidere muligt, at EU skal
behandle forslag om virksomhedsbeskatning under det
danske EU-formandskab i 2. halvår 2002, jf. alm. del –
bilag 809 (2000-01).]
Kommissionen præsenterede sin meddelelse om
selskabsbeskatning på ECOFIN 6. november 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0007.png
af de faktiske skattesatser i
EU, der viser at forskellen i
beskatningen skyldes den
lovbestemte skattesats og ikke
selve beskatningsgrundlaget.
Kommissionen vil nøjes med
at følge udviklingen
vedrørende skattesatserne med
henvisning til, at det er
medlemsstaterne, der
bestemmer satserne.
Kommissionen påpeger, at 15
forskellige skattesystemer
giver problemer for
virksomheder med
grænseoverskridende
aktiviteter og gør det indre
marked mindre effektivt, og
fremlægger en strategi i to
faser for at fjerne problemerne.
1. fase består i en række
ændringer og tilretninger af
eksisterende regler vedr. EU-
selskabsbeskatning. 2.
langsigtede fase går ud på at
skabe et konsolideret
selskabsskattegrundlag i EU
for virksomheder med
aktiviteter i fl ere
medlemsstater, således at disse
gives mulighed for at opgøre
deres beskatningsgrundlag
efter kun ét regelsæt.
september 2001 om
statusnotatet af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
809 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir fra samrådet den
2. maj 2001 om det
uformelle møde mellem
EU’s økonomi- og
finansministre, jf. alm. del
– bilag 562 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Meddelelse om afskaffelse
af skattemæssige
hindringer for
grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension
KOM (2001)214
Kommissionen meddelelse af
19. april 2001 om afskaffelse
af skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension KOM(2001)214
omfatter både vandrende
arbejdstageres
pensionsordninger og
pensionsordninger, der er
oprettet i en anden
medlemsstat end opretterens
bopælsstat på
oprettelsestidspunktet.
Meddelelsen angår
erhvervsrelaterede
pensionsordninger i
ansættelsesforhold og i et vist
omfang –tillige privat
opsparing i
orsikringsselskaber.
Meddelelsen
-lægger op til en koordineret
tilgang til problemerne
afpasset efter forskellene i
medlemsstaternes regler, frem
for harmonisering.
I 1998 vedtog Rådet direktiv 98/49 om beskyttelse af
supplerende pensionsrettigheder for ansatte og
Skatteministerens talepapir selvbeskæftigede personer, der flytter inden for De
Europæiske Fællesskaber. Det forudgående
til samrådet den 10.
direktivforslag indeholdt en bestemmelse om beskatning
oktober 2001, jf. alm. del – af supplerende pensionsordninger. Skattebestemmelsen
bilag 71 (2001-02, 1.
blev udtaget af direktivforslaget. I perioden 1998-2000
samling).
har emnet været behandlet i Taxation Policy Group og en
teknisk arbejdsgruppe. I oktober 2000 fremsatte Kommi
Økonomiministerens
ssionen forslag til et direktiv om
talepapir til samrådet den
arbejdsmarkedsorienteret pensionskassser KOM(200)507.
10. oktober 2001, jf. alm.
I den sammenhæng bebudede Kommissionen et
del – bilag 41 (2001-02, 1. direktivforslag/en meddelelse om beskatning af
samling).
pensioner.
Skatteministerens svar af
26. oktober 2001 på spm.
1-2 på L 17, jf. L 17 –
bilag 4 (2001-02, 1.
samling)
Skatteministeriets aktuelle
notat af 4. oktober 2001
om forhandlinger med 3.
lande, jf. alm. del – bilag
13 (2001-02).
Kommissionen har den 19. april 2001 som opfølgning
herpå fremsat meddelelse om afskaffelse af
skattemæssige hindringer for grænseoverskridende
ydelser af arbejdsmarkedsorienteret pension KOM(2001)
214.
Kommissionens meddelelse har
karakter af et diskussionsoplæg,
hvorfor udspillet ikke
umiddelbart har
lovgivningsmæssige
konsekvenser.
En omlægning af de danske
pensionsbeskatningsregler og
pensionsafkastbeskatningsregler
i overensstemmelse med
Kommissionens udspil har
vidtrækkende
lovgivningsmæssige
konsekvenser, mens de negative
statsfinansielle konsekvenser vil
blive søgt begrænset mest
muligt, jf. alm. del – bilag 13
(2001-02).
Skatteministeren har, jf. alm. del – bilag 520 (2000-01)
oplyst, at regeringen overordnet er enig i Kommissionens
mål om at fremme mobiliteten blandt EU’s borgere og det
grænseoverskridende udbud af finansielle tjenesteydelser.
Regeringen mener, at Danmark bør gå aktivt og positivt
ind i de kommende politiske drøftelser om meddelelsen
Skatteministerens talepapir
og om mulighederne for at indføre et effektivt
til samrådet den 5.
informationsudvekslingssystem Endemålet bør fra dansk
september 2001 om
side at tilvejebringe et grundlag for, at de danske
statusnotatet af 29. august
skatteregler kan ændres, så der indføres fradragsret for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0008.png
- stiller krav om afskaffelse af
unødvendigt restriktive eller
diskriminerende skatteregler.
-præsenterer midler til
beskyttelse af
medlemsstaternes
skatteprovenu.
Af meddelelsen fremgår, at
Kommissionen om nødvendigt
ved inddragelse af EF-
domstolen vil tage skridt til
sikring af medlemsstaternes
ligestilling af
pensionsordninger oprettet i
det pågældende medlemsland
henholdsvis i andre
medlemsstater.
2001, jf. alm. del – bilag
809 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
indbetalinger til udenlandske pensionsordninger, mod at
der sikres efterfølgende beskatning.
Regeringen er ikke enig med Kommissionen i, at det er i
strid med EU-retten på det foreliggende grundlag at
nægte fradragsret for indbetaling af udenlandske
pensionsordninger. Derfor vil regeringen på det
nuværende grundlag fastholde de nuværende
beskatningsregler. Skatteministeren har videre oplyst, at
ved en ændring af den danske lovgivning som nævnt
ovenfor, vil det ikke tjene noget formål for
Kommissionen at videreføre retssagen mod Danmark.<>
Skatteministeriets
supplerende aktuelle notat
af 6. juli 2001 bilagt
høringssvar, jf. alm. del –
bilag 710 (2000-01).
Notatet tillige omdelt på
(Jf. også tilsvarende oplysninger fra økonomiministeren,
alm. del – bilag 699 (2000- alm. del – bilag 561 (2000-01).)
01).
Kommissionens meddelelse af 19. april 2001 var på
Notita af 3. juli 2001 om
ECOFIN 7. maj 2001.
Kommissionens
Det belgiske formandskab vil i 2. halvår 2001 undersøge,
meddelelse, jf. alm. del –
om der blandt Rådets medlemmer er stemning for mere
(Kommissionen har allerede i
bilag 688 (2000-01).
konkrete reaktioner på meddelelsen, jf. alm. del – bilag
1991 taget skridt til at rejse sag
Skatteministeriets oversigt 767 (2000-01).
mod Danmark med påstand
over løbende ECOFIN-
om, at den forskellige
COREPER og Finansgruppen har drøftet meddelelsen
sager og initiativer i 2.
skattemæssige behandling af
halvår 2001, jf. alm. del – med fokus på udveksling af oplysninger mellem
danske og udenlandske
medlemslandene. Resultatet af disse drøftelser forelægges
bilag 682 (2000-01).
pensionsordninger er
nu Rådet i form af konklusioner på ECOFIN 16. oktober
traktatstridig. Egentlig retssag
Pressemeddelelse vedr.
2001.
er endnu ikke anlagt., jf. også
alm. del – bilag 593 (1999-00)) ECOFIN 7. maj 2001, jf.
alm. del – bilag 644 (2000- Rådet understreger vigtigheden af en bedre
informationsudveksling med henblik på at sikre
01).
medlemslandenes skatteprovenu. Samtidig skal en gruppe
Skatteministerens svar af
under direktivet for gensidig bistand se på, hvordan en
29. maj 2001 på spørgsmål sådan ordning for automatisk udveksling af oplysninger
nr. 237, jf. alm. del – bilag kan udformes i praksis. gruppen skal rapportere tilbage
596 (2000-01).
inden udgangen af 2002. Finansgruppen fortsætter
drøftelserne af andre skatteaspekter, navnlig spørgsmål i
Skatteministerens talepapir relation til eventuelle konflikter melle m
fra samrådet den 2. maj
medlemslandenes pensionsbeskatningssystemer, der kan
2001 (ECOFIN 7. maj
føre til dobbeltbeskatning eller ingen beskatning.
2001), jf. alm. del – bilag
593).
Det forventes, at der på baggrund af ovenstående indledes
drøftelser om mulighederne for informationsudveksling
Økonomiministeriets
på ECOFIN den 16. oktober 2001, jf. alm. del – bilag 682
redegørelse for ECOFIN-
(2000-01) og alm. del – bilag 13 og 41 (2001-02, 1.
rådsmødet den 7. maj
samling).
2001, jf. alm. del –bilag
585 (2000-01).
ECOFIN ventes at vedtage nogle konklusioner, der
understreger vigitigheden af informationsudveksling på
Økonomiministerens
pensionsområdet. Endvidere ventes ECOFIN at anmode
talepapir fra samrådet den en ekspertgruppe om at belyse, hvordan en ordning med
2. maj 2001 om det
informationsudveksling kan udformes i praksis, jf. alm.
uformelle møde mellem
del – bilag 41 (2001-02, 1. samling).
EU’s økonomi- og
finansministre, jf. alm. del Skatteministeriet har tilsendt udvalget høringssvar over
– bilag 562 (2000-01).
forslaget samt notat herom, jf. alm. del – bilag 710 (2000-
01).
Økonomiministerens
talepapir fra samrådet den
2. maj 2001 om ECOFIN-
rådsmødet den 7. maj
2001, jf. alm. del – bilag
561 (2000-01).
Skatteministerens svar af
30. april 2001 på udvalgets
spm. 204, 205 og 209, jf.
alm. del – bilag 518 (2000-
01) og alm. del – bilag 520
(2000-01).
Økonoministerens og
skatteministerens svar på
spørgsmål nr. S 2496 og S
2500, jf. alm. del – bilag
513 (2000-01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 25. april 2001, jf.
alm. del – bilag 512 og 519
(2000-01).
Kommissionens
meddelelse af 19. april
2001 om afskaffelse af
skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension KOM(2001)214,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0009.png
jf. alm. del – bilag 507
(2000-01)
Kommissionens
pressemeddelelse af 19.
april 2001 om
meddelelsen, jf. alm. del –
bilag 480 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriets notat af
29. juni 2000 om
traktatkrænkelsessagen
mod Danmark vedr.
pensionsbeskatning, jf.
alm. del – bilag 593 (1999-
00)
II. Moms
Elektronisk handel
KOM(2000)349
Kommissionen foreslår
ændring af 6. momsdirektiv og
en forordning om
administrativt samarbejde på
området for indirekte skatter
(moms). Baggrunden er, at
Kommissionen ser behov for at
få fastlagt momsreglerne for
ydelser, der overføres ad
elektronisk vej – typisk via
Internettet. Der lægges op til,
at ydelserne, når de leveres til
forbrugere i EU af
leverandører i EU, skal
pålægges moms i det land,
hvor leverandøren er etabl
Leverandører etableret i 3. land
skal kun momsregistreres i ét
EU-land, og kun når det
samlede salg overstiger
100.000 EUR. Er kunden en
erhvervsvirksomhed hæfter
kunden for momsen. Salg til 3.
lande sker til 0-sats. Det
foreslås, at forordningen om
administrativt samarbejde på
momsområdet ændres, så
virksomheder kan få bekræftet
gyldigheden af momsnumre på
kunderne.
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2000 forslag om
moms af elektronisk handel KOM(2000)349.
Skatteministerens svar af
4. oktober 2001 på spm
322 og 323 om EU-
landenes muligheder for
elektronisk
momsregistreringer m.v.,
jf. alm. del – bilag 3
(2001-02).
Skatteministerens talepapir
til samrådet den 5.
september 2001 om
statusnotatet af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
809 (2000-01).
+ lovgivningsmæssige
Udtaget til særlig
Overordnet er der enighed om afgrænsningen af
konsekvenser,
behandling af
elektronisk handel, nærmere bestemt digitale
Skatteministeriets grundnotat af udvalget.
tjenesteydelser, om at salg af digitale tjenesteydelser ud af 19. juli 2000, jf. alm. del – bilag
EU skal være momsfritaget (og tilsvarende, at salg i EU
623 (1999-00) og aktuelt notat
skal være momspligtigt) samt at digitale ydelser (med
af 22. maj 2001, jf. alm. del –
undtagelse af "broadcasting" af TV og radio, hvor der kan bilag 586 (2000-01).
anvendes reduceret sats) skal beskattes med normalsatsen.
Der er fortsat uenighed om, hvordan salg til private skal
behandles. Der arbejdes med at belyse forslag til mulige
løsninger.
Ved salg fra 3. lande til private i EU ser der ud til at
kunne opnås enighed om følgende: Sælger en
3.landsvirksomhed til private i flere EU-lande, skal
momsen tilfalde de lande, hvor forbruget finder sted, og
momsen beregnes med den sats, der gælder i det enkelte
forbrugsland. Det er fra dansk side vurderet som værende
tilfredsstillende.
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
5. september 2001 om
regeringens prioriteringer
under det danske
formandskab, jf. alm. del – Ved salg fra EU-virksomheder til private i andre EU-
lande går de gældende og foreslåede regler ud på, at
bilag 792 (2000-01).
momsen skal beregnes i salgsvirksomhedens land og ikke
Skatteministeriets
i forbrugslandet. Fra dansk side findes dette
statusnotat af 29. august
uhensigtsmæssigt, og DK har foreslået, at momsen
2001, jf. alm. del – bilag
afregnes i forbrugslandet. Det danske forslag har kun fået
767 (2000-01).
begrænset støtte.
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Det svenske formandskab fremlagde skitse til et
kompromisforslag om en forenklet momsordning for 3.
landsvirksomheders salg til private i EU. Efter forslaget
sker beskatning i de enkelte forbrugslande med
forbrugslandets momssats. 3. landsvirksomhederne skal
efter eget valg identificeres for moms i ét EU-land, og
Pressemeddelelse vedr.
identifikationslandet videreformidler momsindbetalinger
ECOFIN-møde 5. juni
til de respektive forbrugslande. Efter dette forslag sker
2001, jf. alm. del – bilag
der således ikke provenudeling eller momsclearing, men
693 (2000-01).
alene overf& oslash;rsel af momsindbetalinger. For de,
som tilslutter sig ordningen, opnås der fælles
Økonomiministerens
afgiftsperiode og frister for indbetaling af moms. De, der
talepapir til samrådet den
ikke tilslutter sig ordningen, omfattes af de almindelige
30. maj 2001 om ECOFIN- momsregler i de enkelte forbrugslande.
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01). Kompromisforslaget opretholder Kommissionens forslag
om, at salg fra EU-virksomheder til kunder i 3. lande skal
momsfritages og forslaget om, at EU-virksomheders salg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0010.png
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
mødet den 5. juni 2001, jf.
alm. del –bilag 640 (2000-
01).
Skatteministeriets
skemaoversigt af 31. maj
vedrørende den
momsmæssige behandling
af salg af digitale
tjenesteydelser, jf. alm. del Danmark støtter det svenske formandskabs rapport og det
– bilag 611 (2000-01).
svenske kompromisforslag. Danmark vil fortsat arbejde
for, at også det grænseoverskridende salg fra EU-
Skatteministeriets aktuelle virksomheder til private i andre EU-lande bør beskattes i
notat af 22. maj 2001, jf.
forbrugslandet, jf. alm. del – bilag 650 (2000-01).
alm. del – bilag 586 (2000-
01).
ECOFIN tog på sit møde den 5. juni 2001 en
statusrapport fra det svenske formandskab om arbejdet
Skatteministerens svar af
med direktivforslaget til efterretning. Af rapporten
26. februar 2001 på
fremgik det, at langt de fleste lande kunne tiltræde
Skatteudvalgets spørgsmål formandsskabets skitse til kompromisforslag. Der er dog
117-121, jf. alm. del –
anmeldt forbehold med hensyn til reglerne for EU-
bilag 339 og 340 (2000-
virksomhedernes salg til private i andre EU-lande og ud
01).
fra ønsker om at nå til en enklere momsordning, der
eventuelt omfatter alle OECD-lande. Danmark går fortsat
Pressemeddelelse vedr.
ind for, at reglerne for EU-virksomheder ændres, så
ECOFIN-møde 19. januar momsen af disse virksomheders salg til private i andre
2001, jf. alm. del – bilag
EU-lande skal afregnes i forbrugslandet, jf. alm. del –
310 (2000-01).
bilag 809 (2000-01).
Drøftelserne af forslaget fortsætter under det belgiske
formandskab.
til private i andre EU-lande skal beskattes i sælgers
hjemland med dette lands momssats. Kompromisforslaget
opretholder også forslaget om, at 3. landes virksomheders
salg til EU-erhvervskunder og EU-virksomheders salg til
erhvervskunder i andre EU-lande skal afregnes af køberen
("omvendt betalingspligt for moms" ). Endelig
opretholdes forslaget om, at forordningen om
administrativt samarbejde på momsområdet ændres, så
virksomheder kan få bekræftet gyldigheden af
momsnumre på kunderne.
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
Af skatteministerens svar på spm 322 og 323 (alm. del –
februar 2001, jf. alm. del – bilag 3 (2001-02)) fremgår, at ifølge Told- og
bilag 316 (2000-01).
Skattestyrelsens oplysninger har Danmark, Irland,
Spanien, Grækenland og Sverige i dag web- eller
Skatteministeriets
e-mailbaserede systemer til elektroniske
statusnotat af 18. januar
momsregistreringer, betalingsoverførsler m.v. Østrig
2001, jf. alm. del – bilag
forventes at have et tilsvarende system klar i 2003. Det
259 (2000-01).
fremgår videre, at særordningen for 3.
landesvirksomheders salg til private i EU forudsætter,
Økonomiministeriets
enkelte EU-lande kan håndtere elektroniske
oversigt over ECOFIN-
momsregistreringer og betalingsoverførsler.
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
Forslaget er på ECOFIN den 13. december 2001.
01).
Direktivforslaget prioriteres af regeringen under det
Skatteministerens svar på
danske EU-formandskab i 2. halvår 2002, jf. alm. del –
spm. 17-19, jf. alm. del –
bilag 792 (2000-01).
bilag 114 og 137 (2000-
01).
Skatteministerens svar på
Europaudvalgets spm. 10,
jf. alm. del – bilag 160
(2000-01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 19. juli 2000,
jf. alm. del – bilag 623
(1999-00).
Harmonisering af
fradragsregler og
ændrede regler for
tilbagebetaling af moms,
der er betalt i andre EU-
lande
KOM (1998)377
Fradragsforslaget indebærer
bl.a., at moms af udgifter
vedrørende køretøjer skal
kunne fratrækkes fuldt ud, hvis
køretøjet anvendes
erhvervsmæssigt. Endvidere
foreslås delvis fradragsret på
50 pct. moms af
erhvervsmæssige udgifter til
hotel og restaurationsbesøg.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Kommissionens dobbeltforslag fra juni 1998, KOM
(1998)377 om ændring af fradragsreglerne og af
tilbagebetalingsprocedureren for momsudgifter i andre
EU-lande, har været drøftet ved flere møder på
embedsmandsplan, men der er ikke umiddelbart udsigt til
enighed.
Momsfradragsretten er baseret på 6. momsdirektiv og
betyder, at alle erhvervsmæssige udgifter i princippet
giver adgang til momsfradrag. Der er imidlertid ikke
enighed om, hvorvidt den generelle regel omfatter
udgifter til personbiler og restaurationsbesøg m.v. I dag
Ikke oplysninger herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0011.png
Med forslaget om
tilbagebetaling foreslås
bortfald af den forholdsvis
tunge procedure for
tilbagebetaling af
momsudgifter i EU-lande, hvor
virksomheden ikke er
momsregistreret. I stedet skal
disse momsudgaifter godtgøres
over virksomhedernes
momsregnskab i hjemlandet
med efterfølgende udligning
mellem medlemslandene.
gælder derfor en såkaldt standstill-ordning, hvorefter
momslandene kan fortsætte deres gældende praksis.
Medlemslandene har svært ved at blive enig om
Kommissionens forslag til harmonisering a f afgifterne.
Det skyldes bl.a., at en harmonisering efter
Skatteministerens talepapir Kommissionens forslag vil medføre store momsmæssige
vedr. EU-samrådet 7.
provenutab for nogle lande, heriblandt Danmark (De
februar 2001, jf. alm. del – danske regler på området er forholdsvis restriktive i
bilag 316 (2000-01).
forhold til andre EU-lande). Regeringen har taget til
efterretning, at der blandt høringsparterne i Danmark er
Skatteministeriets
bred tilslutning til harmoniseringen. Med henvisning til,
statusnotat af 18. januar
at denne del af forslaget medfører et stort provenutab for
2001, jf. alm. del – bilag
Danmark, som i givet fald sk al erstattes på anden måde,
259 (2000-01).
anbefaler regeringen mindre vidtgående ændringer på
dette område.
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
De af Kommissionen foreslåede regler for tilbagebetaling
sager, 1. halvår 2001, jf.
af moms, der er betalt i andre EU-lande (f.eks. danske
alm. del – bilag 235 (2000- lastbilers køb af diesel i Tyskland), anses af mange lande
01).
for meget administrativt tungt for både myndigheder og
virksomheder. Der arbejdes p.t. på at udarbejde et
Skatteministeriets
alternativt forslag, som minimerer de administrative
grundnotat af 31. august
byrder. Regeringen støtter det nuværende arbejde med at
1998, jf. alm. del – bilag
finde en mere administrativ let løsning.
306 (1997-98, 2. saml.).
Forslaget er på dagsordenen til drøftelse på ECOFIN 6.
november 2001, jf. alm. del – bilag 767 (2000-01).
Skatteministerens svar på
udvalgets spm. 134 og
135, jf. alm. del – bilag
436 og 437 (2000-01).
Harmonisering af krav til
momsfakturaer
KOM(2000)650
Forslaget indeholder nærmere
regler om forpligtelse til at
udstede momsfaktura, om
fakturaernes indhold, om
elektronisk fakturering og om
opbevaring af fakturaerne.
Kommissionen finder, at den
manglende harmonisering af
kravene til elektronisk
fakturering er en væsentlig
hindring for at anvende nye
faktureringsteknologier i større
omfang.
Skatteministerens talepapir
til samrådet den 5.
september 2001 om
statusnotatet af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
809 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Skatteministerens svar på
udvalgets spm. 146, jf.
alm. del – bilag 428 (2000-
01).
Ikke udtrykkeligt oplysninger
herom, men forskelle mellem
Kommissionen fremsatte i november 2000 forslag til
Kommissionens forslag og
ændring af direktiv 77/388/EØF KOM(2000)650 med
danske regler omtalt i
henblik på forenkling og modernisering og harmonisering Skatteministeriets grundnotat af
af kravene til fakturering vedr. merværdiafgift.
24. januar 2001, jf. alm. del –
Baggrunden er, at Kommissionen finder, at manglende
bilag 278 (2000-01).
harmonisering er en væsentlig hindring for at anvende
nye faktureringsteknologier i større omfang. Reglerne i
EU-landene er meget forskellige i dag, hvilket
besværliggør en harmonisering.
Den danske regering er indstillet på at arbejde positivt for
dette forslag, idet den mener forslaget er til gavn for
erhvervslivet. Høringen af erhvervsorganisatiponer viser
der er bred tilslutning til forslaget, selv om der godt kan
være detaljer, der kan give problemer.
Skatteministeriets oversigtsnotat over høringssvarenes
indhold m.v. er omdelt på alm. del – bilag 428 (2000-01).
I notatet er oplyst, at der i høringssvarene er et udbredt
ønske om, at momsfri virksomheder ikke skal have pligt
til at udstede momsfakturaer, og at der er gode udsigter til
Skatteministeriets
at dette ønske bliver imødekommet. Endvidere er der
grundnotat af 24. januar
ønske om, at de gældende danske krav til hvilke
2001, jf. alm. del – bilag
oplysninger, der skal være på en momsfaktura, ikk des.
278 (2000-01) (tillige
Det er oplyst, at Kommissionen har udvist åbenhed i
omdelt som alm. del –bilag forhold til, hvorvidt leveringsstedet altid skal oplyses.
317).
Også spørgsmålene om længden af en periodevis
fakturering samt mulighederne for elektronisk afregning
Skatteministerens talepapir er omtalt. For så vidt angår spørgsmålet, om
vedr. EU-samrådet 7.
leveringsdatoen altid skal fremgå af momsfakturaen, har
februar 2001, jf. alm. del – regeringen ikke taget endelig stilling.
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeren har
givet tilsagn om at
orientere udvalget,
når EU-
forhandlingerne om
direktivforslaget er
længere fremme, jf.
alm. del –bilag 428
(2000-01).
Forslaget var oprindelig på dagsordenen til politisk
enighed på ECOFIN 6. november 2001, jf. alm. del –
bilag 767 (2000-01) men var ikke på den aktuelle
dagsorden for mødet den 6. november 2001.
Momsudvalget
KOM(97)325
Forslaget indebærer, at visse
momsbestemmelser vil kunne
vedtages med kvalificeret
flertal efter en
komitéprocedure. I dag skal
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0012.png
momsregler vedtages med
enstemmighed af Rådet.
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 3. oktober
1997, jf. alm. del – bilag 2
(1997-98, 1. saml.).
I 1997 fremsatte Kommissionen forslag til ændring af
reglerne for momsudvalget KOM(97)325.
Forslaget har mødt modstand fra et flertal af
medlemslande, og har ikke været drøftet under seneste
formandsskaber.
Forventes ikke drøftet under det belgiske formandskab, jf.
alm. del – bilag 767 (2000-01).
Ikke oplysninger herom.
III. Punktafgifter
Rammedirektiv for
energibeskatning
KOM(97)30
Det gældende
mineraloliedirektiv omfatter
kun afgift på mineralolie,
hvorimod direktivforslaget
omfatter afgifter på alle former
for energiprodukter, d.v.s.
primært mineralolie, kul,
naturgas og elektricitet.
Endvidere foreslås gældende
obligatoriske afgiftsfritagelser
for skibs- og flytrafik lempet,
så det bliver muligt at beskatte
indenrigsfart samt på bilateral
plan også udenrigsfart.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
14. april 1997, jf. alm. del –
bilag 448 (1996-97) og aktuelt
notat af
Henvendelse af 27.
november 2001 fra Det
Økologiske Råd, jf. alm.
del – bilag 4 (2001-02, 2.
samling).
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag om
rammedirektiv for energiafgifter KOM(97)30, som skal
træde i stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv og
et forslag til direktiv om CO2-afgift.
Forslaget har været drøftet under flere formandsskaber,
22. november 1999, jf. alm. del
Skatteministerens talepapir uden at der er opnået enighed. Der arbejdes stadig på at
– bilag 104 (1999-20).
til samrådet den 5.
finde en kompromisløsning.
september 2001 om
Uenigheden om direktivforslaget kan deles i 2 grupper: 1)
regeringens prioriteringer
de få lande, der principielt er imod energiafgifter,
under det danske
formandskab, jf. alm. del – herunder harmonisering. 2) en lang række lande med
forskellige mere tekniske indvendinger. En række lande
bilag 810 (2000-01).
har indført eller er ved at indføre energiafgifter, og hvert
Skatteministerens talepapir land vælger et system, der passer til landets
til samrådet den 5.
energiforsyning, erhvervsstruktur m.v. Det medfører, at
september 2001 om
der er relativ stor forskel på de enkelte landes
statusnotatet af 29. august afgiftssystemer, og ingen har lyst til at gennemføre større
2001, jf. alm. del – bilag
ændringer i velfungerende systemer. Spørgsmålet om
809 (2000-01).
valg af minimumssatser er særlig ømtåeligt, da det kan
føre til skatteforhøjelser i en lang række medlemslande
Økonomiministerens
(dog næppe i Danmark).
talepapir til samrådet den
5. september 2001 om
De løsningsforslag, der har været overvejet, er gået i
regeringens prioriteringer
retning af en løsere ramme for energibeskatning med
under det danske
lange overgangsordninger.
formandskab, jf. alm. del –
Det svenske formandskab indledte en møderække med
bilag 792 (2000-01).
henblik på at aflevere en statusrapport på ECOFIN 5. juni
Skatteministeriets
2001. Det svenske udspil var, at landene nu alene skal
statusnotat af 29. august
koncentrere sig om at opnå enighed om en struktur for
2001, jf. alm. del – bilag
energiafgifterne. Den vanskelige situation om
767 (2000-01).
minimumssatserne udskydes til senere.
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Regeringens holdning er, at der som udgangspunkt bør
opnås enighed om en fælles energibeskatning med
fastsatte fælles minimumssatser, som skal anvendes fra
direktivets ikrafttrædelse. Givet den politiske modstand er
det imidlertid mere realistisk at satse på en løsere ramme i
stil med det svenske udspil, hvorved kan sikres en vis
Skatteministerens svar af
ensartethed i energibeskatningen. En fælles struktur bør
2. juli 2001 på spørgsmål
ikke medføre, at energiforbrug, der i dag beskattes i Da
nr. 206 med oplysning om nmark, efter en harmonisering skal fritages for
at direktivforslaget er sendt energiafgifter.
i høring 15. juni 2001, jf.
alm. del – bilag 676 (2000- Endelig er der en stigende fokusering på mulighederne
01).
for et styrket samarbejde mellem et flertal af
medlemslandene, hvis der ikke kan opnås enighed om et
Pressemeddelelse vedr.
fælles energibeskatningsdirektiv.
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
Det svenske formandskab har udarbejdet en note af 20.
693 (2000-01).
april 2001 til Fiskalgruppen (energibeskatning) om
beskatning af energiprodukter – afgiftslempelser for
Økonomiministerens
energiintensive virksomheder. Formandsskabet
talepapir til samrådet den
fremhæver følgende artikler i KOM(97)30, som er af
30. maj 2001 om ECOFIN- betydning herfor, og som skal drøftes nærmere:
møde 5. juni 2001, jf. alm. differentierede afgiftsniveauer, der er højere end
del – bilag 650 (2000-01). minimumssatserne, afgiftsfritagelser for brændstof og
elektricitet til visse industrielle formål, mulighed efusion
af virksomhedernes afgifter ved opfyldelse af bestemte
kriterier, jf. alm. del – bilag 556 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
til samrådet den 30. maj
På det uformelle møde mellem EU’s økonomi- og
2001 om ECOFIN-møde 5. finansministre den 20.-22. april 2001 var der generel
juni 2001, jf. alm. del –
støtte blandt medlemslandene til det svenske
bilag 647 (2000-01).
formandsskabs forslag om at intensivere drøftelserne om
Skatteministeren har
oplyst, at det seneste
forhandlingsoplæg
udsendes til høring,
jf. alm. del – bilag
406 (2000-01).
Udvalget har
anmodet om at
modtage et
oversigtsnotat over
høringssvarenes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0013.png
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
mødet den 5. juni 2001, jf.
alm. del –bilag 640 (2000-
01).
en fælles ramme for energibeskatning, jf. alm. del – bilag
562 (2000-01).
Forslaget blev behandlet på ECOFIN 5. juni 2001 uden at
det lykkedes at nå til enighed. Forslaget er sendt tilbage i
arbejdsgruppen, jf. alm. del – bilag 640 (2000-01)
indhold efter endt
høring, jf. alm. del –
bilag 475 (2000-01).
Skatteministeren har
oplyst, at
direktivforslaget den
15. juni 2001 er
sendt til høring
blandt relevante
organisationer, jf.
alm. del – bilag 676
(2000-01).
Skatteministeriets aktuelle
Det er fortsat den danske opfattelse, at alle muligheder for
notat af 23. maj 2001, jf.
alm. del – bilag 587 (2000- fremskridt og harmonisering bør undersøges. Er det ikke
muligt at komme igennem med et nyt direktiv, bør alle
01).
andre muligheder for mindre vidtgående fremskridt
Skatteministerens svar af
undersøges, jf. alm. del – bilag 809 (2000-01).
22. maj 2001 på udvalgets
Forslaget er sat til drøftelse på ECOFIN den 6. november
spm 201-203 til
2001 og den 4. december 2001 til politisk enighed, jf.
skatteministeren, jf. alm.
del – bilag 576 (2000-01). alm. del – bilag 767 (2000-01).
Meddelelse om det
svenske formandsskabs
note af 20. april 2001 om
beskatning af
energiprodukter –
afgiftslempelser for
energiintensive
virksomheder, jf. alm. del
– bilag 556 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir fra samrådet den
2. maj 2001 om det
uformelle møde mellem
EU’s økonomi- og
finansministre, jf. alm. del
– bilag 562 (2000-01).
Skatteministerens svar af
22. marts 2001 på spm.
147-148, jf. alm. del bilag
406 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 22. november
1999, jf. alm. del – bilag
104 (1999-00).
Skatteministeriets
grundnotat af 14. april
1997, jf. alm. del – bilag
448 (1996-97).
Forslaget er på ECOFIN den 13. december 2001. Der
forventes forhandlingsoplæg.
Drøftelserne om energibeskatningen i EU vil have høj
prioritet under det danske EU-formandskab i 2. halvår
2002. I lyset af vanskelighederne med at nå til enighed vil
det danske formandskab dog indtage en afdæmpet
holdning og forfølge en realistisk strategi fokuseret på få
afgrænsede områder, hvor der kan tænkes at kunne skabes
mærkbare fremskridt. Det vil f.eks. være af væsentlig
betydning for Danmark, om man kunn e få skabt større
enighed om direktivforslagets undtagelsesbestemmelser,
behandlingen af vedvarende energi og forholdet til EU’s
statsstøtteregler, jf. alm. del – bilag 792, 809 og 810
(2000-01).
Punktafgiftsstrukturen og
– satserne for forarbejdet
tobak
KOM (2001)133
Kommissionens forslag
KOM (2001)133 af 14.
marts 2001 til Rådets
direktiv om ændring af
direktiv 92/79/EØF,
direktiv 92/80/EØF og
direktiv 95/59/EF for så
vidt angår
punktafgiftsstrukturen og
–satserne for forarbejdet
tobak er udarbejdet på
Skatteministerens
talepapir til samrådet
den 31. oktober 2001 om
ECOFIN 6. november
2001, jf. alm. del – bilag 3
(2001-02, 2. samling).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet
den 31. oktober 2001 om
ECOFIN 6. november
2001, jf. alm. del – bilag
93 (2001-02, 1. samling).
Efter forslaget skal medlemsstaterne senest den 1. januar
2002 sætte de nødvendige love m.v. i kraft.
Forslaget drøftes i øjeblikket i en arbejdsgruppe under
Rådet.
Det belgiske formandskab har meddelt, at forhandlinger
påbegyndt af det svenske formandskab med henblik på at
nå en aftale om tættere harmonisering af punktafgifter på
tobaksvarer, fortsættes under det belgiske formandskab.
Der åbnes endvidere for, at der bliver kigget nærmere på
en rapport om punktafgifter på alkoholiske drikke. Tobak
Direktivforslaget kræver ikke
lovændringer, idet danske
afgiftssatser overstiger de
foreslåede minimumssatser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
24. april 2001, jf. alm. del –
bilag 541 (2000-01) samt
aktuelt notat af 24. oktober
2001, jf. alm. del – bilag 79
(2001-02, 1. samling).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0014.png
grundlag af
Kommissionens rapport
af 14. marts 2001 herom
til Rådet og Europa-
Parlamentet.
Forslaget søger at gøre op
med de store
prisforskelle, der er på
tobak i EU-landene, ved
en indbyrdes tilnærmelse
af afgifterne på cigaretter
og andre former for
forarbejdet tobak for
derigennem at mindske
svig og smugling.
Forslaget tager sigte på
generelt at hæve
minimumssatserne for
tobak. Dertil kommer
ændringer af definitioner,
navnlig således at
cigaretlignende produkter
fremover beskattes som
cigaretter. Endelig ændres
afgiftsstrukturen
.
Skatteministerens aktuelle
notat af 24. oktober 2001,
jf. alm. del – bilag 79
(2001-02, 1. samling).
og alkohol er på dagsordenen for ECOFIN den 6.
november 2001, jf. alm. del – bilag 682 (2000-01).
Den danske regering finder det vigtigt, at der
gennemføres forhøjelser af minimumssatserne. Meget
Skatteministerens talepapir tyder på, at det vil være muligt at få samtlige
til samrådet den 5.
medlemslande med på et kompromis, der betyder en lidt
september 2001 om
mindre forhøjelse af minimumssatserne end foreslået – og
statusnotatet af 29. august ønsket fra dansk side. Der ligger imidlertid et vigtigt
2001, jf. alm. del – bilag
signal heri, da der hidtil – især fra de sydeuropæiske
809 (2000-01).
lande – har været ret stor modstand mod forh&os satser.
Det er den danske opfattelse, at der skulle være mulighed
Skatteministeriets
for at få forslaget vedtaget under det belgiske
statusnotat af 29. august
formandskab, jf. alm. del – bilag 809 (2000-01).
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Rådet har fremsat et kompromisforslag, der indebærer en
fast minimumsafgift på 60 EUR for 1000 cigaretter og 95
Skatteministeriets oversigt EUR for 1.000 cigaretter, der ikke opfylder kravet om en
over løbende ECOFIN-
minimumsværdiafgift på 57 pct. af detailprisen. De faste
sager og initiativer i 2.
minimumssatser blev med kompromisforslaget nedsat fra
halvår 2001, jf. alm. del – oprindelig foreslået 70 EUR pr. 1.000 stk.
bilag 682 (2000-01).
Kompromisforslaget er revideret efter forelæggelsen for
EuropaParlamentet.
Skatteministeriets
grundnotat af 24. april
Formandsskabet har den 23. oktober 2001 udsendt et
2001, jf. alm. del – bilag
kompromisforslag, hvorefter implementeringen kan
541 (2000-01).
udsættes til 2005, hvis en umiddelbar implementering
bliver problematisk af økonomiske grunde for en
Kommissionens rapport og medlemsstat. Ligeledes foreslås en forhøjelse af
direktivforslag omdelt på
minimumssatserne fra 60 til 64 EUR og fra 95 til 101 i
alm. del – bilag 402 (2000- 2006 som følge af forventet inflation samt andre
01).
ændringer. Endelig foreslås, at Kommissionens rapport til
Rådet om de nationale afgiftssatser m.v. skal fremsendes
hvert fjerde år, første gang primo 2006.
Regeringen støtter forslaget, selvom man havde ønsket
højere minimumssatser, jf. alm. del – bilag 3 (2001-02,
2. samling) og alm. del – bilag 93 (2001-02, 1.
samling) .
Det fremgår af skatteministerens aktuelle notat af 24.
oktober 2001, at direktivforslaget har været drøftet med
branchen, som har accepteret forslaget, jf. alm. del – bilag
79 (2001-02, 1. samling).
IV. Bil- og vejafgifter
Afgiftsfritagelse i
forbindelse med flytning
og midlertidig indførsel
KOM(1998)30.
Direktivforslaget omhandler
vægt- og registreringsafgift, og
skal erstatte to direktiver fra
1983. Forslaget vedrører
vægtafgift og
registreringsafgift. For
køretøjer, der indføres i
forbindelse med flytning
foreslås fuldstændig fritagelse
for registreringsafgift og
lignende afgifter under visse
betingelser. Med hensyn til
afgiftsfritagelse ved
midlertidig indførsel foreslås
visse udvidelser af de
eksisterende ordninger, bl.a.
med hensyn ti l leje/leasing
samt andres adgang til at
anvende et midlertidigt indført
køretøj. Endvidere foreslås, at
personer med fast bopæl i ét
land og arbejde i et andet får
adgang til at anvende en
udenlandsk registreret bil, der
stilles til rådighed af den
udenlandske arbejdsgiver.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Mange medlemslande – herunder Danmark – ser
problemer med forslaget, som alene har været til kort
præsentation i foråret 1998.
Kommissionen har meddelt, at den sidst i 2001 vil
fremlægge en meddelelse om bilbeskatningen i EU, som
muligvis vil nævne nogle af de samme punkter som er
omhandlet i forslaget.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
23. april 1998, jf. alm. del –
bilag 118 (1997-98, 2. saml.).
Skatteministerens talepapir Forslaget forventes ikke taget op af det belgiske
vedr. EU-samrådet 7.
formandskab, jf. alm. del – bilag 767 (2000-01).
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 23. april
1998, jf. alm. del – bilag
118 (1997-98, 2. saml.).
Afgiftslempelse-/fritagelse
for biofuels, der anvendes
som motorbrændstof.
Kommissionen forventes at
fremsætte et direktivforslag,
der – som led i bestræbelserne
på at nedbringe CO2-
udledningen fra
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0015.png
transportsektoren – forventes
at indeholde forslag om
afgiftslempelse eller –
fritagelse for biofuels, der
anvendes som motorbrændstof.
Udvalgets spørgsmål 29 og
30 til skatteministeren, jf.
alm. del – bilag 57 (2001-
02, 1. samling).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
V. Gensidig bistand og
bekæmpelse af svig
Administrativt
samarbejde på
momsområdet.
KOM(2001)294
Kommissionen har ved forslag
til forordning fremsat 18. juni
2001 foreslået, at der skabes én
retlig ramme for det gensidige
arbejde mellem
medlemslandene på
momsområdet, og at den ny
forordning erstatter, styrker og
moderniserer bestemmelserne i
den gældende forordning.
Formålet er at forbedre
indsatsen mod momssvig ved
at skabe samspil mellem de
administrationer, der er
ansvarlige for anvendelsen og
kontrollen af moms, således at
grænserne mellem skatte- og
afgiftsforvaltningerne
ophæves, og embedsmændene
arbejder sammen, som om de
tilhørte en og samme
forvaltning.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Dansk holdning til forslaget og forhandlingsmandat er
endnu ikke fastlagt, men umiddelbart er
Skatteministeriets vurdering, at forslaget synes at kunne
bevirke, at den grænseoverskridende svig på
momsområdet kan bekæmpes mere effektivt end tilfældet
er i dag, jf. alm. del – bilag 767.
Forordningen vil være
umiddelbart gældende og
dermed ikke have
lovgivningsmæssige
konsekvenser. En samtidig
foreslået ændring af direktiv
77/799/EØF vil kræve
bekendtgørelsesændring., jf.
grundnotat af 20. juli 2001,
jf.alm. del – bilag 715 (2000-
01).
Skatteministeriet
oplyser, at høring af
erhvervslivet er
skønnet ufornødent,
da det vedrører
samarbejdet mellem
landenes kompetente
myndigheder og
disse og
Kommissionen. Er
sendt i høring i
Datatilsynet og
Justitsministeriet, jf.
grundnotat af 20. juli
2001, jf.alm. del –
bilag 715 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 20. juli 2001,
jf. alm. del – bilag 715
.
(2000-01).
Gruppen på højt plan
vedrørende skattesvig
ECOFIN støttede den 25. maj
1999 et spansk forslag om
nedsættelse af en
Rådsarbejdsgruppe, der på
områderne direkte og indirekte
skatter skulle påvise og
undersøge svage punkter i
lovgivning, i mekanismerne
for administrativt samarbejde
og Fællesskabets
kontrolsystemer, og foreslå
hensigtsmæssige
foranstaltninger.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01)
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Ikke oplysninger herom.
Arbejdsgruppens mandat blev fastlagt i september 1999.
Arbejdsgruppen har udarbejdet en rapport, hvori er
påpeget en række svagheder i forhold til det
svigbekæmpende arbejde på områderne for moms og
direkte skatter. Endvidere er indeholdt anbefalinger om,
hvordan de beskrevne problemer kan mindskes i
fremtiden.
Rapporten blev behandlet af ECOFIN 5. juni 2000.
ECOFIN var tilfreds med rapporten og støttede
anbefalingerne heri. Rådet opfordrede Kommissionen til
at følge rapportens henstillinger og fremlægge konkrete
forslag.
Der vil blive udarbejdet en fælles status for de områder
Kommissionen henholdsvis medlemslandene er
ansvarlige for. Statusen vil blive forelagt ECOFIN.
VI. Indre Marked
(Told- 1. søjle)
Prækursorer
KOM(1998)22 og KOM(1999)
202
Formålet med
ændringsforslagene er at
etablere en særlig
overvågningsordning for visse
stoffer, der anvendes til ulovlig
fremstilling af syntetisk
narkotika.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Kommissionens forslag til ændring af forordningen og
ændrede forslag til ændring af direktivet om ulovlig
anvendelse af visse stoffer til fremstilling af narkotika og
psykotrope stoffer (prækursorer), jf. KOM(1998)22 og
KOM(1999)202, drøftes fortsat på embedsmandsniveau.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
24. marts 1998, jf. alm. del –
bilag 75 (1997-98, 2. samling).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462533_0016.png
Skatteministeriets
grundnotat af 24. marts
1998, jf. alm. del – bilag
75 (1997-98, 2. samling).
VII. Retlige og indre
anliggende (Told – 3.
søjle)
EU-Konventionen om
gensidig bistand og
samarbejde mellem
toldmyndigheder (Napoli
II)
Især på grund af bortfaldet af
kontrollen ved de indre
grænser blev Napoli I
konventionen ændret. Napoli
II-konventionen blev
underskrevet i december 1999.
Formålet med konventionerne
er især at styrke EU-
toldmyndig-hedernes
samarbejde på de områder, der
ikke er omfattet af
Fællesskabets kompetence,
f.eks. bekæmpelse af
narkotika, våben og
børnepornografi.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01)
Frankrig, Grækenland og Sverige er p.t. de eneste lande,
der har ratificeret Napoli II konventionen. I maj 2001
vedtog Folketinget et forslag til lov om Danmarks
tiltrædelse af Napoli II Konventionen. Konventionen
forventes ratificeret i efteråret 2001.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser (jf. L 39).
Regeringen fremsatte
den 4. oktober 2000
forslag til lov om
Danmarks tiltrædelse
af Napoli II
konventionen (L 39).
L 39 blev vedtaget af
Folketinget den 15.
maj 2001.
VIII. Øvrige.
Nyt beskatningssystem
De Kanariske Øer
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Emnet forventes behandlet på ECOFIN den 4. december
2001.
Forventede tidspunkter for ECOFIN Rådsmøder i 2. halvår 2001 (belgiske formandskab) og forudgående møder i
Europaudvalget og samråd med økonomiministeren og skatteministeren i Skatteudvalget.
Europaudvalgsmøde
Økonomiministeren og skatteministeren i
samråd i Skatteudvalget
Fredag den 6. juli 2001
Intet samråd, men skriftlig orientering
(alm. del – bilag 682 (2000-01))
Onsdag den 10. oktober 2001
Onsdag den 31. oktober 2001
Intet samråd grundet valget
Fredag den 7. december 2001 kl. 10.00
Fredag den 12. oktober 2001
Fredag den 2. november 2001
Intet samråd grundet valget
Fredag den 7. september 2001 kl. 13.00
Tirsdag den 16. oktober 2001
Tirsdag den 6. november 2001
Tirsdag den 4. december 2001
Torsdag den 13. december 2001
Tirsdag den 10. juli 2001
Rådsmøde (ECOFIN)
Vedrørende det belgiske formandsskabs arbejdsprogram på det fiskale område henvises til Skatteministeriets redegørelse herom, jf. alm. del – bilag
682 (2000-01) og Økonomiministeriets referat af ECOFIN-mødet den 10. juli 2001, jf. alm. del – bilag 713 (2000-01).
For så vidt angår regeringens foreløbige prioriteringer under det kommende danske EU-formandskab i 2. halvår 2002 henvises til økonomiministerens
og skatteministerens talepapirer fra samrådet den 5. september 2001, jf. alm. del – bilag 792 og 810 (2000-01).
For så vidt angår Kommissionens meddelelse af 23. maj 2001 om de kommende års skattepolitik i EU, som blev debatteret på ECOFIN den 10. juli
2001, henvises til alm. del – bilag 636, 682 og 713 (2000-01).