Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 535
Offentligt
1462051_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 535)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
2. april 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om forslag
til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderingerne og risikoreduktionsstrategierne
for stofferne o-anisidine og 1,4-dioxane.
Forslaget er samt til afstemninge den 4. april 2002 ved anvendelse af komitéproceduren (3b),
forskriftsprocedure.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462051_0002.png
MILJØstyrelsen
Den 22. marts 2002
Kemikaliekontoret RBL/12/OK/6 MEM- 419-MST
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om forslag til Kommissionens anbefalinger
risikoreduktionsstrategierne for stofferne:
• o-anisidine
• 1,4-dioxane
vedrørende
resultaterne
af
risikovurderingerne
og
Formålet med Kommissionens forslag er for de to ovennævnte stoffer samlet at godkende resultaterne af EU-
risikovurderingerne samt tilhørende risikoreduktionsstrategier. Kommissionens anbefaling vil ligge til grund for det
videre arbejde med reguleringen af de to stoffer.
Der skal stemmes om forslaget den 4. april 2002 ved anvendelse af komitéproceduren (3b), forskriftsprocedure.
Regeringen agter at stemme for forslagene.
MILJØstyrelsen
Den 22. marts 2002
Kemikaliekontoret J nr. M 1034-0051
RBL/12/OK/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462051_0003.png
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderingerne og risikoreduktionsstrategierne
for stofferne:
• o-anisidine
• 1,4-dioxane
1. Status
EU-kommissionen fremsendte den 15. marts 2002 ovenstående forslag til EU-medlemslandene.
Forslaget har hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 af 23. marts om vurdering af og kontrol med risikoen ved
eksisterende stoffer.
Der skal stemmes om forslaget den 4. april 2002 ved anvendelse af komitéproceduren (3b), forskriftsprocedure.
2. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er for de to ovennævnte stoffer samlet at godkende resultaterne af EU-
risikovurderingerne samt tilhørende risikoreduktionsstrategier. Kommissionens anbefaling vil ligge til grund for det videre
arbejde med reguleringen af de to stoffer.
Stofferne er blevet risikovurderet af de respektive rapporterende medlemsstater efter principperne i Kommissionens
forordning 1488/94 om principperne for vurdering af risikoen for mennesker og miljø ved eksisterende stoffer, og efter de
retningslinier, som er givet i Kommissionens tekniske vejledning til støtte for denne forordning.
Østrig har haft ansvaret for risikovurderingen af stoffet o-anisidine. Af risikovurderingen fremgår det, at stoffet, som er et af
azofarvestofferne, i EU hovedsageligt anvendes som mellemprodukt i den kemiske industri til fremstilling af farvestoffer og
pigmenter. Det har ifølge risikovurderingen ikke været muligt at redegøre for anvendelsen af den totale producerede og
importerede mængde af stoffet i EU. Det er derfor muligt, at der er visse anvende lser af stoffet, som ikke er dækket af
risikovurderingen.
Af risikovurderingen fremgår det yderligere, at stoffet ikke er tilstrækkeligt undersøgt for dets mulige allergifremkaldende
egenskaber, og at stoffet ikke er undersøgt for dets mulige evne til at skade forplantningsevne. Risikovurderingen omfatter
derfor ikke en fyldestgørende vurdering af sådanne risici. Yderligere undersøgelser af stoffets mulige allergifremkaldende
egenskaber og mulige indvirken på forplantningen skønnes dog i kke nødvendige, idet stoffet i forvejen er kræftfremkaldende
selv ved meget lave udsættelser.
Risikovurderingen konkluderer
• at der er risiko for at stoffet kan skade den menneskelige organisme generelt samt skade
arveanlæggene og give kræft. Denne risiko er identificeret for arbejdstagere
beskæftiget
ved særlige arbejdsprocesser (installation af gaskompensationsrør) i produktionen af stoffet,
samt for voksne forbrugere
som har
hudkontakt med tekstiler farvet med o-anisidine baseret fa rvestoffer,
eller børn som sutter på sådanne tekstiler.
• at en risiko for arbejdstagere, forbrugere og for mennesker udsat for stoffet via miljøet, selv ved meget lave udsættelser,
ikke kan udelukkes p.g.a. stoffets kræftfremkaldende egenskaber. Selvom risikovurderingen indikerer at denne risiko allerede i
dag er lav, skal det vurderes om den allerede eksisterende risikohåndtering er tilstrækkelig og rimelig.
På baggrund af risikovurderingen er der udarbejdet en risikoreduktionsstrategi som anbefaler:
• at fællesskabets eksisterende lovgivningsmæssige rammer for arbejdsmiljøet (særligt Rådets direktiv 90/394/EØF af 28.
juni 1990 om beskyttelse af arbejdstagere mod risici for under arbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer) generelt
anses for at være en passende ramme for at begrænse de nævnte risici i det omfang det er nødvendigt. Herigennem påmindes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462051_0004.png
de berørte virksomheder om deres forpligtelse til at sikre at udsættelsen i ved installation af gaskompensationsrør reduceres
så meget som teknisk muligt, og at sikre at alternative processer og alternative stoffer ikke er skadelige eller er mindre
skadelige for arbejdstagerne.
• at den nittende ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF for så vidt angår begrænsningen af markedsføring og anvendelse
af visse farlige stoffer og præparater (om azofarvestofferne) effektivt begrænser risikoen forbundet medazofarvestoffer, d.v.s.
også o-anisidine som er et azofarvestof. Implementeringen af denne ændring af direktivet skal derfor fremskyndes mest
muligt, ligesom effektiviteten af tiltagene skal sikres ig ennem passende overvågningsprogrammer.
Holland har haft ansvaret for risikovurderingen af stoffet 1,4-dioxane. Af risikovurderingen fremgår det at
stoffet i EU hovedsageligt anvendes som opløsningsmiddel i produktionen af lægemidler, pesticider,
magnetbånd, klæbemidler og andre produkter. Det har ifølge risikovurderingen ikke været muligt at
redegøre for anvendelsen af den totale producerede og importerede mængde af stoffet i EU.
Risikovurderingen har identificeret at mennesker og miljø ligeledes udsættes for stoffet via andre kilder. Særligt sker der en
dannelse af stoffet som biprodukt i en række industrielle processer. Disse kilder er ikke en del af livscyklus af det producerede
og importerede stof og derfor ikke formelt omfattet af risikovurderingens konklusioner.
Risikovurderingen konkluderer,
• at der er risiko for affedtning af huden og deraf følgende skader på huden. Denne risiko er identificeret for
arbejdstagere beskæftiget i produktion, formulering og anvendelse af stoffet eller produkter indeholdende stoffet.
• at der er risiko for at stoffet kan skade den menneskelige organisme generelt og give kræft. Denne risiko er identificeret
for arbejdstagere som følge af eksponering af huden ved brug af rengøringsmidler indeholdende stoffet og som følge
af indånding af stoffet ved formulering af stoffet.
På baggrund af risikovurderingen er der udarbejdet en risikoreduktionsstrategi som anbefaler,
• at der indenfor fællesskabets eksisterende lovgivningsmæssige rammer sættes en fælles europæisk grænseværdi for
stoffet i arbejdsmiljøet.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der for begge stoffer er tale om en anbefaling, har Kommissionen ikke redegjort for nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Hvad angår stoffet 1,4-dioxane skal det indledningsvis bemærkes at anbefalingen på sigt kan munde ud i
fastsættelsen af fælles europæiske grænseværdier i arbejdsmiljøet. Arbejdstilsynet
har
imidlertid allerede
fastsat grænseværdier for netop dette stof i arbejdsmiljøet i Danmark.
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Da der for begge stoffer alene er tale om en anbefaling, har den ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Da der for begge stoffer alene er tale om en anbefaling, har den ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Da der for begge stoffer alene er tale om en anbefaling, har den ingen negative økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet, forbrugere eller for stat, amter og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Det vil først være muligt at foretage en samlet vurdering af anbefalingens indflydelse på beskyttelsesniveauet når den nittende
tilpasning til 76-direrktivet (begrænsningen af markedsføring og anvendelse af azofarvestofferne) og en eventuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462051_0005.png
fælleseuropæisk grænseværdi for 1,4-dioxane foreligger. Begrænsningen af markedsføring og anvendelse af azofarvestofferne
ventes dog at påvirke beskyttelsesniveauet i pos itiv retning. Hvorledes en fælleseuropæisk grænseværdi i arbejdsmiljøst for
1,4 dioxane vil påvirke beskyttelsesniveauet i DK afhænger af om denne blivere lavere og dermed mere restriktiv en den
gældende Danske.
1. Høring
Risikovurderingsudvalget, som er sammensat af repræsentanter fra Arbejdstilsynet, Fødevaredirektoratet
og Miljøstyrelsen er løbende holdt orienteret om arbejdet i forbindelse med udarbejdelsen af de
pågældende risikovurderinger og risikoreduktionsstrategier.
Sagen har været forelagt miljøspecialudvalget.
Dansk Vandværksforening udtaler m.t.h.t.
1,4-dioxane
Foreningen opfordre til, at Danmark ikke støtter forslaget før der foreligger informationer om risikoen for
grundvandet
o-anisidine
Foreningen har ingen bemærkninger
Kommunernes Landsforening ønsker en uddybning af,
overvågningsprogrammer. Med hensyn til stoffet o-anisidine.
Dansk Metal
støtter regeringens holdning i denne sag.
Der er ikke indkomet yderligere høringssvar.
hvad
der
menes
med
passende