Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 538
Offentligt
1462048_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 538)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 242 (Løbenr. 8855)
Skatteministeriet
J.nr.
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
Til udvalgets orientering fremsendes hermed et grundnotat om forslag til Rådets direktiv om
ændring af direktiv 77/288/EØF vedrørende særordningen for rejsebureauer (KOM (2002) 64).
Svend Erik Hovmand
/K. Aasberg Karlsen
Grundnotat
Til
Folketingets Europaudvalg
Om
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF vedrørende særordningen for rejsebureauer,
KOM (2002) 64 endelig
Resumé
Forslaget vedrører moms af rejsebureauydelser. Formålet med forslaget
er at sikre en mere ensartet anvendelse af særordningen ved at udvide
dens anvendelsesområde til også at omfatte leverancer af rejsepakker til
alle kunder og at ophæve de forskellige undtagelser i tilknytning til
sådanne leverancer. Desuden tager forslaget sigte på at afskaffe
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462048_0002.png
konkurrencefordrejning til skade for rejsearrangører, der har etableret sig
i EU.
De vigtigste 5 elementer i forslaget er:
1. Forslag om at udvide særordningen til at omfatte salg af ydelser
fra et rejsebureau til et andet.
2. Forslag om at flytte beskatningsstedet til EU (kundens land), når
rejsebureauydelser sælges fra et tredjeland til forbrug inden for
EU.
3. Forslag om at indføre en mulighed for efter nærmer regler at
autorisere bureauer til at anvende én fast fortjenstmargen i en
fastsat periode.
4. Forslag om at bureauerne i enkelte (eller alle) situationer kan
vælge at anvende de normale momsregler.
Forslag om at ophæve gældende undtagelser fra brugen af særreglerne.
1. Baggrund
Da 6. momsdirektiv blev vedtaget i 1977 blev der indført en særlig ordning for rejsebureauer og -arrangører, der i eget
navn og for den rejsendes regning sælger pakkerejser, hvori der indgår ydelser indkøbt hos en tredjemand (hotelophold,
transport m.v.). Særreglen går i korte træk ud på, at rejsebureauet kun skal momse bureauets fortjeneste og ikke som
normalt hele salgsprisen. Imidlertid kan bureauet så ikke fratrække indg& aring;ende moms på de ydelser fra
tredjemand, som indgår i rejsepakken. På denne måde undgås, at rejsebureauerne momsregistreres i de forskellige
medlemsstater, hvor ydelserne præsteres og samtidig sikres, at momsen på ydelserne i pakken betales i det land, hvor
disse ydelser endeligt forbruges (hotel i Spanien sælges af hotelejeren og momses af denne).
Visse lande som ikke før vedtagelsen af 6. momsdirektiv havde haft moms på rejsebureauydelser fik lov til at opretholde
momsfritagelsen, og skulle således ikke anvende den særlige momsordning.
Med det indre marked i 1993 og hele den teknologiske udvikling (internethandel m.v.) er rejsebranchens strukturer og
handelsmetoder imidlertid ændret. Både fordi den gældende særregel af Kommissionen vurderes at være
uhensigtsmæssig på flere punkter, og fordi en ens momsmæssig behandling i branchen vil sikre mod
konkurrenceforvridning, foreslår Kommissionen for det første, at særreglen ændres på en række punkter, så ; den bedre
passer til branchens forhold og for det andet, at de eksisterende undtagelsesmuligheder ophæves.
2. Indhold
Formålet med forslaget er at sikre en mere ensartet anvendelse af særordningen ved at udvide dens anvendelsesområde
til også at omfatte leverancer af rejsepakker til alle kunder og at ophæve de forskellige undtagelser i tilknytning til
sådanne leverancer. Desuden tager forslaget sigte på at afskaffe konkurrencefordrejning til skade for rejsearrangører, der
har etableret sig i EU.
De vigtigste 5 elementer i forslaget er:
1. Forslag om at udvide særordningen til at omfatte salg af ydelser fra et rejsebureau til et andet.
2. Forslag om at flytte beskatningsstedet til EU (kundens land), når rejsebureauydelser sælges fra et tredjeland til
forbrug inden for EU.
3. Forslag om at indføre en mulighed for efter nærmere regler at autorisere bureauer til at anvende én fast
fortjenstmargen i en fastsat periode.
4. Forslag om at bureauerne i enkelte (eller alle) situationer kan vælge at anvende de normale momsregler.
5. Forslag om at ophæve gældende undtagelser fra brugen af særreglerne.
Ad 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462048_0003.png
Efter gældende særregler kan et bureau kun anvende fortjenstmargen-metoden, når der i rejsepakken indgår ydelser
indkøbt fra tredjemand og rejsen sælges i eget navn direkte til en rejsende. Imidlertid har rejsebureaubranchen udviklet
sig på en sådan måde, at det sker oftere og oftere at bureauer sælger til andre bureauer (hvis et bureau f.eks. har indkøbt
en stor samlet mængde hotelophold, men kun til egne kunder har brug for en de l af disse, sælges de resterende ophold
videre til et andet bureau). Efter gældende regler kan sådanne "bureau-til-bureau" situationer ikke omfattes af
fortjenstmargen-reglen, hvilket skaber en del administrative problemer for bureauerne og desuden bevirker, at en del
ydelser ikke momses i forbrugslandet. Endvidere er det således, at de gældende regler fortolkes forskelligt i
medlemslandene og nogle lande fortolker den gældende særregel således, at s alg af ydelser fra et bureau til et andet
anses for omfattet af særreglen.
Det foreslås derfor, at særreglen (moms af fortjenstmargen) udvides til at omfatte et bureaus salg af en ydelse til alle
kunder uanset kundens karakteristika, dvs. kunden kan være privatperson, momspligtig person, andet bureau o.s.v.).
Ad 2
Efter de gældende regler er beskatningsstedet for ydelser leveret af rejsebureauer etableret i lande uden for EU ikke i EU.
Dette kan medføre, at specielt større bureauer vælger at etablere sig uden for EU med henblik på derfra momsfrit at
sælge EU-rejser til rejsende i EU. Dette skaber konkurrencefordrejning overfor mindre bureauer, der ikke har ressourcer
nok til at etablere en virksomhed uden for EU og sælge derfra. For at undgå en sådan konkurre ncefordrejning foreslås
det, at der indsættes en bestemmelse om, at beskatningsstedet for sådanne rejsebureauydelser er det land, hvor kunden er
bosat.
Ad 3
For at indføre en mulighed for forenkling af fortjenstmargen-systemet foreslås det, at der indføres en bestemmelse om, at
medlemslandene kan autorisere bureauer til at anvende én fast fortjenstmargen i en given periode. Der skal fastsættes
nærmere regler for, hvorledes den faste fortjenstmargen beregnes, således at den kommer til at afspejle de konkrete
fortjenstforhold i perioden.
Ad 4
Momsregistrerede virksomheder kan efter nærmere regler fratrække købsmoms. Bruger et rejsebureau imidlertid
særreglen og momser fortjenstmargen fremgår det ikke af regningen til virksomheden, hvor meget moms der er på de
enkelte dele af rejsen (hotel, transport m.m.), og moms for disse delelementer kan derfor ikke fratrækkes. Dette kan give
erhvervsvirksomheder et incitament til at kontakte de enkelte leverandører af ydelserne og købe dem separat { for på
denne måde at få momsfradragsret. For at give bureauer mulighed for at sælge pakkerejser m.v. til momsregistrerede
kunder på de for kunderne mest fordelagtige vilkår (dvs. hvor der gives størst mulighed for fradrag af købsmoms)
foreslås det, at der indsættes en bestemmelse om, at et bureau altid kan vælge at anvende de almindelige momsregler i
stedet for særreglerne. Anvendelse af de almindelige momsregler vil dog medfø re administrative problemer for
bureauerne.
Ad 5
For at sikre en mere ensartet anvendelse i alle EU-lande af momsreglerne for rejsebureauer, og således undgå en mulig
konkurrencefordrejning inden for branchen, foreslås det, at alle gældende undtagelser fra anvendelsen af særreglerne
ophæves. Det vil indebære en ophævelse af den mulighed for momsfritagelse for rejsebureauer, som Danmark og Irland
benytter sig af i dag. Endvidere vil en tilladelse til momsfritagelse af rejsebureauvirksomhed givet til Belgie n af Rådet i
henhold til direktivs artikel 27, stk. 1, falde væk (Belgien anvender ikke tilladelsen i dag).
3. Retsgrundlag
Forslaget er baseret på Traktatens artikel 93, som kræver vedtagelse med enstemmighed.
4. Gældende ret
Den gældende særordning for rejsebureauer findes i 6. momsdirektiv art. 26, og den danske momsfritagelse for
rejsebureauer findes i momslovens § 13, stk. 1, nr. 16. Den danske bestemmelse er baseret på undtagelsesbestemmelsen i
6. momsdirektivs art. 28, stk. 3, litra b, jf. bilag F, nr. 27.
4. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i relevante organisationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462048_0004.png
5. Proportionalitets- og nærhedsprincippet
Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med disse principper.
1. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes med nogen usikkerhed og med forbehold for den endelige ordnings udformning, at indebære øgede
momsindtægter til staten på ca. 50-55 mio. kr. Herudover skønnes ophøret med betalingen af lønsumsafgift at medføre et
provenutab på ca. 5 mio. kr. Samlet set skønnes forslaget derfor at medføre et årligt merprovenu til staten på ca. 50 mio.
kr.
7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes at medføre en økonomisk meromkostning for rejsebureauerne på ca. 50 mio. kr. årligt.
8. Administrative konsekvenser
Forslaget skønnes at medføre visse administrative byrder for rejsebureauerne, som i stedet for administration af
lønsumsafgiften nu skal til at administrere momsberegningerne efter særordningen. Forslaget kønnes endvidere at
medføre visse administrative meromkostninger hos de statslige told- og skattemyndigheder, herunder specielt et
engangsbeløb til information. Konkrete skøn er endnu ikke foretaget.
9. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil kræve en ændring af momsloven, således at momsfritagelsen for rejsebureauer ophæves og særreglerne
indsættes. At rejsebureauernes ydelser gøres momspligtige vil endvidere betyde, at bureauerne ikke længere skal betale
lønsumsafgift. Der skal derfor foretages en konsekvensændring af lønsumsafgiftsloven.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt udvalget.