Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 545
Offentligt
1462041_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 545)
diverse
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. april 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Forsvarsministeriets notat om den danske regerings
besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 1978/2090 af 21. december 2001 vedrørende betaling af
told af militært materiel importeret fra tredjelande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462041_0002.png
Forsvarsministeriet
4. april 2002
Notat til Folketingets Europavalg
om
den danske regerings besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 1978/2090 af 21. december 2001
vedrørende betaling af told af militært materiel importeret fra tredjelande
1. Indledning
Den danske EU-repræsentation har den 27. december 2001 modtaget Kommissionens åbningsskrivelse nr. 1978/2090 af
21. december 2001 vedrørende betaling af told af militært materiel importeret fra tredjelande. Kommissionen har ved
skrivelse nr. SG(2002) D/767 af 4. marts 2002 imødekommet Repræsentationens anmodning om en måneds udsættelse
af fristen for regeringens svar på åbningsskrivelsen, der således udløber de n 27. marts 2002.
Det bemærkes, at adskillige andre medlemsstater har modtaget en tilsvarende åbningsskrivelse.
2. Sagens baggrund
Danmark har siden 1978 i lighed med langt de fleste andre medlemsstater haft en toldfritagelsesordning for militært
materiel indført fra tredjelande.
Kommissionen førte fra 1978 frem til midten af 1980’erne korrespondance med de danske myndigheder om den danske
praksis på området, men forfulgte ikke sagerne mod Danmark og de øvrige medlemsstater yderligere. Det er først med
den foreliggende åbningsskrivelse, at Kommissionen nu igen rejser sagen over for Danmark.
3. Kommissionens opfattelse
I åbningsskrivelsen anføres det, at Danmark – ved at undlade at opkræve told ved indførsel fra tredjelande af våben,
ammunition og krigsmateriel bestemt til specifikt militære formål – har overtrådt sine forpligtelser efter
fællesskabsretten, herunder EF-traktatens artikel 26, artikel 20 i toldkodeksen samt de relevante bestemmelser i den
fælles toldtarif.
Kommissionen gør til støtte herfor gældende, at materiel indført fra tredjelande kun kan fritages for told, hvis dette
følger af afledt fællesskabsret vedtaget med hjemmel i EF-traktatens artikel 26. Det er således Kommissionens
opfattelse, at EF-traktatens artikel 296 – om beskyttelse af væsentlige sikkerhedsinteresser - ikke kan finde anvendelse i
en toldsammenhæng med den virkning, at en medlemsstat efter omstændighe måtte være berettiget til at undlade at
opkræve told ved indførsel af visse typer materiel fra tredjelande, uanset at medlemsstaten ikke efter andre dele af
fællesskabsretten måtte være fritaget for denne forpligtelse. Efter Kommissionens opfattelse bekræftes denne udlægning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462041_0003.png
af EF-traktatens artikel 296’s nærmere rækkevidde af EF-Domstolens dom af 16. september 1999 i sag C-414/97,
Kommissionen mod Spanien.
4. Regeringens besvarelse
Regeringen argumenterer i besvarelsen af åbningsskrivelsen mod Kommissionens opfattelse.
Det gøres således gældende, at EF-traktatens artikel 296 – i modsætning til det af Kommissionen anførte – udgør et
retligt grundlag for, at en medlemsstat, når den indfører militært materiel fra tredjelande, kan undlade at opkræve og
overdrage Fællesskabet told af det indførte materiel.
Det anføres i den forbindelse, at ordlyden af artikel 296 tillægger medlemsstaterne et vidt skøn med hensyn til, hvilke
foranstaltninger medlemsstaterne anser for nødvendige for at beskytte deres væsentlige sikkerhedsinteresser.
Derudover gøres det gældende, at det forhold, at medlemsstaterne råder over begrænsede ressourcer til forsvaret, taler
for, at medlemsstaterne kan undlade at betale told af forsvarsmateriel, idet medlemsstaterne varetager deres
sikkerhedsinteresser bedst ved i videst muligt omfang at minimere udgifterne til anskaffelse af militært materiel,
eksempelvis ved - blandt flere tiltag - at undlade at opkræve told, når det pågældende materiel indføres fra tredjelande.
Det anføres endvidere, at såfremt en medlemsstat var forpligtet til at betale told af militært materiel indført fra
tredjelande, ville dens legitime interesse i at holde alle oplysninger om de pågældende materielanskaffelser fortrolige
blive kompromitteret.
Endelig argumenteres der i svaret for, at den af Kommissionen fremhævede dom i sag C-414/97 ikke kan anføres til
støtte for Kommissionens opfattelse. Dommen vedrørte nemlig opkrævning af moms, der kun i meget beskedent omfang
tilfalder Fællesskabet, hvorimod hovedparten af al opkrævet told tilfalder Fællesskabet.
Regeringen har i svaret afslutningsvis anført, at det kan have uheldige konsekvenser, når Kommissionen på et
område som det foreliggende har en anden retsopfattelse end langt størsteparten af medlemsstaterne. Det
forekommer på den baggrund hensigtsmæssigt at få skabt juridisk klarhed på området. Regeringen har derfor
tilkendegivet, at den er villig til – sammen med andre medlemsstater – røftelser med henblik på at finde en
forhandlet løsning.