Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 550
Offentligt
1462036_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 550)
forskningsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FKU, Alm. del - bilag 195 (Løbenr. 9975)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. april 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriets for Videnskab, Teknologi og
Udviklings grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse om Internettets næste generation – vigtigste
indsatsområder for overgangen til den nye internetprotokol, IPv6, KOM(2002) 96.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462036_0002.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
4. april 2002
J.nr. 42807
FSKT 0104
Kommissionens meddelelse om Internettets næste generation – vigtigste indsatsområder for overgangen til den nye
internetprotokol, IPv6 – KOM(2002) 96
Resume: Meddelelsen fokuserer på EU’s ønske om at spille en ledende rolle i opgradering af internettets muligheder, og
ønsket om at bygge videre på EU’s førerskab inden for trådløs- og mobil kommunikation. Herudover fokuserer
meddelelsen på, at der i løbet af 2005 kan opstå mangel på IPv4 adresser, hvorfor både EU-medlemsstater og
erhvervslivet opfordres til at støtte implementeringen af ng; den baggrund fremkommer Kommissionen med en række
anbefalinger, herunder at der f.eks. oprettes nationale eller regionale IPv6-komitéer, der bl.a. er egnet til at vurdere den
igangværende IPv6-udvikling og ibrugtagning samt at udforme retningslinier og formidle best practice vedrørende
overgangen til IPv6.
Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 21. februar 2002 meddelelsen "internettets næste generation - vigtigste
indsatsområder for overgangen til den nye internetprotokol, IPv6".
Kommissionen præsenterede meddelelsen ved et møde i rådsarbejdsgrupppen - Informationssamfundets tjenester den 4.
marts 2002.
EU’s vision om at blive den mest konkurrencedygtige og dynamiske vidensbaserede økonomi inden 2010 kan kun realiseres,
hvis Unionen også spiller en ledende rolle i opgraderingen af Internettets muligheder. Det er i den forbindelse afgørende at
fastholde og bygge videre på det teknologiske førerskab inden for trådløs- og mobil kommunikation og sørge for en effektiv
overgang til internettes næste generation på basis af d internetprotokol IPv6.
Den nuværende internetprotokol, IPv4, har været brugt i over tyve år, og der er betydelig risiko for, at der bliver knaphed på
Ipv4-adresser på verdensplan i 2005. IPv4 internetprotokollen er konstrueret med 32 bit til at repræsentere IPv4-adresser.
Med 32 bit er der plads til 2
32,
eller lige over 4 milliarder IPv4 adresser. Selvom IPv4-adresseressourcerne muligvis aldrig
bliver udtømt helt, bliver de stadig mere knappe, og især vanskeligt tilgængelige for anvendelser med store behov, og
uønskelige omkostninger for dem, der har brug for IP-adresser.
IPv6 er den nye Internetprotokol. IPv6-standarderne udarbejdes af Internet Engineering Taks Force (IETF).
Med IPv6 vil der med 128 bit være 2
128
IPv6 adresser til rådighed (dvs. lige over 4 mia. x 4 mia. x 4 mia. x 4 mia.). Globalt vil
der således være unikke IP-adresser nok til ethvert apparat, der har brug for det. Udviklingen vil betyde, at f.eks. biler,
køleskabe, mobiltelefoner og el- og vandmålere udstyres med elektronik, der tilsluttes internettet.
IPv6 vil lette adgangen til IP-baserede tjenester og applikationer ved brug af en lang række adgangsteknologier.
Netoperatørerne vil kunne levere deres tjenester uanset, hvilken adgangstype der er tale om (f.eks. UMTS eller trådløse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462036_0003.png
lokalnet), og deres kunder vil opleve internettet og det tilsluttede udstyr som en sammenhængende fleksibel service. Brugerne
kan få forbindelse med de netsteder, de vil, telefonere over internettet, få direkte lyd o g video, bruge alle de netapplikationer,
de har brug for (f.eks. uddannelse, sundhed, spil osv.). De må ikke længere nøjes med de værdiforøgende tillægstjenester, som
operatørerne tilbyder via deres egne portaler. En sådan grad af interoperabilitet vil både styrke konkurrencen og fremme den
sociale samhøringhed i EU.
IPv6 er gradvis ved at blive indført, men må fremskyndes for at undgå, at de nuværende mangler ved IPv4 hindrer
videreudvikling af Internettet, for at sikre en mere åben og konkurrencepræget arena for udbudet af nye generationer af
tjenester og for at forebygge langt større overgangsomkostninger, hvis processen forsinkes.
En glidende overgang vil sætte udbydere og bruger i stand til at udnytte deres eksisterende investeringer i IPv4-tjenester,
mens de forbereder en gnidningsfri overgang til IPv6, efterhånden som IPv6-udstyret bliver tilgængeligt.
Kommissionen fremsætter i sin meddelelse en række anbefalinger til medlemsstaterne og erhvervslivet. Blandt anbefalingerne
er der opfordring til at sørge for det nødvendige vidensgrundlag, den nødvendige forskning og en øget opmærksomhed. Der
opfordres til nationalt eller regionalt at nedsætte arbejdsgrupper på området.
Kommissionens påtænker at supplere anbefalingerne til medlemsstaterne og erhvervslivet på en række områder, herunder at
øge og omlægge EU’s FTU-støtte inden for rammerne af 6. rammeprogram samt sikre IPv6 standarderne tager fuldt hensyn
til den grundlæggende ret til privatlivs- og databeskyttelse.
Nærhed og proportionalitet
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv konsekvenser for nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Europa Parlamentets udtalelse
Europa Parlamentet har ikke afgivet udtalelse til Kommissionens meddelelse.
Dansk høring
Kommissionens meddelelse er endnu ikke sendt i høring.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser
Kommissionens meddelelse har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.