Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 601
Offentligt
1461985_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 601)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SOU, Alm. del - bilag 456 (Løbenr. 11345)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. april 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Socialministeriets grundnotat om forslag til Rådets
forordning om udvidelse af bestemmelserne i EF – frd nr. 1408/71 til at omfatte tredjelandsborgere, der ikke
allerede er dækket af disse bestemmelser udelukkende på grund af deres nationalitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461985_0002.png
Socialministeriet
EU-kontor
J.nr.: 449 - 367
Kml 11. april 2002
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets forordning om udvidelse af bestemmelserne i EF - frd nr. 1408/71 til at omfatte
tredjelandsstatsborgere, der ikke allerede er dækket af disse bestemmelser udelukkende på grund af deres
nationalitet
1. Baggrund
Rådet (Social – og beskæftigelse) vedtog den 3. december 2001 parametre med henblik på modernisering af EF – frd.
Nr. 1408/71, og heri lå bl.a., at drøftelsen om udvidelsen af anvendelsesområdet til at omfatte tredjelandsstatsborgere
ville finde sted sideløbende med drøftelsen af moderniseringen af forordningen.
Kommissionen vedtog derfor på sit møde den 6. februar 2002 et forslag til udvidelse af bestemmelserne i EF – frd. Nr.
1408/71 til at omfatte tredjelandsstatsborgere, der ikke allerede er dækket af disse bestemmelser udelukkende på grund
af deres nationalitet KOM (2002) 59 endelig.
Kommissionens forslag tilsigter at udvide rækkeviden af bestemmelserne i EF – frd. Nr. 1408/71 til at omfatte
tredjelandsstatsborgere. Forslaget erstatter Kommissionens forslag af 12. november 1997, som blev trukket tilbage. Dette
forslag tilsigtede at opfylde kravet om ligebehandling af EU – statsborgere og tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold
på Unionens område. Desuden havde det til formål at forenkle reglerne ved at nedbringe antallet af nationale og internat
umenter til forvaltning af koordineringen af de social sikringsordninger for denne kategori af personer, hvilket kunne
nedbringe administrationsomkostningerne betydeligt. Ved det aktuelle forslag har Kommissionen understreget, at denne
begrundelse for forslaget stadig er gældende.
Kommissionens forslag har hjemmel i afsnit IV, artikel 63, stk. 4 i TEF, idet Rådet (Social – og beskæftigelse) i sine
konklusioner af 3. december 2001 besluttede, at anvende artikel 63, stk. 4 i TEF som retsgrundlag for en sådan udvidelse
af forordningen. Forslaget til forordning skal vedtages efter proceduren i TEF artikel 67, hvorefter Rådet træffer
afgørelse med enstemmighed efter høring af EU – Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der
foreslås i henhold til afsnit IV i EF – traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er
vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
2. Indhold
Forslaget tilsigter at lade bestemmelserne i EF – frd. Nr. 1408/71 gælde for de tredjelandsstatsborgere, som i henhold til
den gældende forordnings artikel 2 og artikel 22a ikke allerede er dækket af forordningen på grund af deres nationalitet.
En række tredjelandsstatsborgere er allerede omfattet af forordningens anvendelsesområde, nemlig statsløse, flygtninge
og EU – statsborgeres familiemedlemmer og efterladte.
De tredjelandsstatsborgere, der omhandles i forslaget skal have lovligt ophold på en medlemsstats område, og dermed
have midlertidig eller permanent opholdsret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461985_0003.png
3. Danske regler
Der er ikke regler på området.
4. Nærheds – og proportionalitetsprincippet
Kommissionen henviser i forslaget til, at Det Europæiske Fællesskabs beføjelser skal udøves i overensstemmelse med
artikel 5 i TEF. Det betyder, at i det tilfælde og i det omfang målene for den påtænkte handling ikke i tilstrækkelig grad
kan opfyldes af medlemsstaterne så kan det gennemføres på fællesskabsplan. Forordningen er samtidig det instrument,
der betragtes som det mest velegnede til formålet.
Regeringen er enig i, at forordningen er det mest velegnede instrument hertil.
5. Behandling i Rådsregi
Kommissionen præsenterede sit forslag i Rådets socialgruppe den 13. februar 2002.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget medfører hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om
Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen. Forslagets vedtagelse vil derfor ikke indebære ændringer i dansk
lovgivning.
Såfremt tilsvarende regler ønskes gennemført i dansk lovgivning skønnes det at ville kræve ændringer i lov om social
pension og lov om børnetilskud, ligesom det skønnes at ville medføre forholdsvise begrænsede statsfinansielle
konsekvenser.
7. Høring
Forslaget er sendt i skriftlig høring i EU – Specialudvalget.
8. Tidligere forelæggelser i Folketingets Europaudvalg
Forenklings – og moderniseringsforslaget til EF – frd. Nr. 1408/71 indeholdte også et forslag om udvidelse af
forordningen til også at omfatte tredjelandsstatsborgere og i den forbindelse blev dette spørgsmål forelagt for
Folketingets Europaudvalg forud for rådsmøderne den 29. november 1999, 6. juni 2000, 11. juni 2001 og den 3.
december 2001.
Forslaget er i sin nuværende form forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet den 7. marts 2002.