Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 644
Offentligt
1461943_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 644)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
29. april 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om forslag
til Rådets forordning om eksport og import af farlige kemikalier, KOM (2001) 803 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461943_0002.png
MILJØstyrelsen
25. april 2002
Pesticidkontoret KJM/PJ/11
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til Rådets forordning om eksport og import af farlige kemikalier
Indholdet i forslaget er beskrevet i vedlagte grundnotat.
Formålet med forslaget er at gennemføre konventionen i fællesskabet.
Formålet med forordningen er beskyttelse af miljø og sundhed ved især ulandes import af kemikalier, der i
eksportlandene er forbudte eller strengt regulerede på grund af miljø og/eller sundhedsmæssige grunde. Beslutningen
vedrører således ikke primært fælles handelspolitik men miljøbeskyttelse.
Forordningen foreslås af Kommissionen til at have hjemmel i traktatens artikel 133 vedrørende den fælles handelspolitik.
Hjemmelen i artikel 133 giver således Fællesskabet enekompetence på konventionens område,. Danmark vil herefter ikke
længere selvstændigt skulle anmelde kemikalier til konventionens sekretariat, der i Danmark er forbudte eller strengt
regulerede hvilket vil mindske de danske muligheder for politisk at påvirke den videre udvikling af konventionen. ,
Regeringen finder på den baggrund, at retsgrundlaget bør ændres til traktatens artikel 175, stk. 1 og stemme for beslutninger
herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461943_0003.png
MILJØstyrelsen
25. april 2002
Pesticidkontoret J. nr. m7011/17-0037
KJM/PJ/11
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til
RÅDETS FORORDNING om eksport og import af farlige kemikalier.
KOM (2001) 803 endelig,
2002/0026 (ACC)
1. Status
Kommissionen vedtog den 24. januar 2002 ovennævnte forslag til forordning. Forslaget blev modtaget i Rådet den 28.
januar 2002.
Forslag til forordning er baseret på traktatens artikel 133 vedrørende den fælles handelspolitik.
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke endnu.
Miljøgruppen har haft indledende drøftelser af forslaget, og COREPER skal tage endelig stilling til
hjemmelsspørgsmålet den 30.april eller den 2. maj. Hjemmelsgrundlaget forventes at blive ændret fra artikel 133 til 175,
stk. 1 (fælles beslutningstagen).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461943_0004.png
Formål og indhold
Formålet med den foreslåede forordning er at gennemføre bestemmelserne i Rotterdam-konventionen om anvendelse af
proceduren for forudgående informeret samtykke (Prior Informed Consent – PIC) for visse farlige kemikalier og
pesticider i international handel. Sideløbende hermed har Kommissionen forelagt et separat forslag til afgørelse om
Fællesskabets ratifikation af konventionen.
2.1 Konventionen
Det Europæiske Fællesskab undertegnede Rotterdam-konventionen den 11. september 1998.
Målet med konventionen er at styrke ansvarsdelingen og samarbejdet mellem parterne i den internationale handel med
visse farlige kemikalier for derigennem at beskytte sundhed og miljø mod potentielle skade og bidrage til en
miljøforsvarlig anvendelse af stoffer. Konventionen bygger på de frivillige bestemmelser, der blev vedtaget i De
Forenede nationers Miljøprogram (Londonretningslinier for udveksling af oplysninger om kemikalier i international
handel) o g på Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisationens (FAO) internationale adfærdskode for distribution og
anvendelse af pesticider. Med disse bestemmelser blev der indført en frivillige procedure for forudgående informeret
samtykke (PIC-proceduren). Det Europæiske Fællesskab gjorde i 1992 gennem Rådets Forordning 2455/92 den frivillige
procedure juridisk bindende.
Anvendelsesområdet
Konventionen omfatter kemiske stoffer i form af pesticider og industrikemikalier, der af sundheds- eller miljømæssige årsager
nationalt er blevet forbudt eller underkastet strenge restriktioner af konventionens parter. Visse grupper af kemikalier, som
f.eks. radioaktive stoffer, lægemidler, fødevarer og tilsætningsstoffer til fødevarer, er undtaget fra konventionen. Undtaget er
også kemikalier i små mængder, der skal anvendes i forsknings- eller analyseøjemed, eller af enkeltpersoner til vedkommendes
eget personlige brug.
PIC-proceduren
: Bestemmelser om forudgående informeret samtykke.
Det grundlæggende princip i konventionen er, at eksport af et kemikalie, der er forbudt eller underkastet strenge restriktioner,
og som er opført på konventionens bilag III, kun kan finde sted med den importerende parts forudgående informerede
samtykke.
Konventionen indeholder en procedure for indhentning af oplysninger om og offentliggørelse af importlandenes
beslutninger, hvorvidt de ønsker at modtage fremtidige forsendelser af et givet kemikalie, der er optaget på bilag III.
Der er på nuværende tidspunkt opført 31 stoffer på konventionens bilag III.
Konventionen fastlægger endvidere, at eksport af disse kemikalier, underlægges krav om mærkning, hvoraf eventuelle risici
eller farer for sundhed og miljø tydeligt fremgår. Der kan også pålægges lignende krav i forbindelse med eksport af andre
kemikalier, der er forbudte eller underkastet strenge restriktioner på partens eget territorium.
PIC-anmeldeproceduren:
Optagelse af stoffer på konventionens bilag 3.
Konventionen indeholder procedurer for opførelse af yderligere stoffer på bilag III.
Proceduren indebærer at parterne anmelder alle reguleringsindgreb til konventionens sekretariat, som medfører et nationalt
forbud eller strenge restriktioner i anvendelsen af kemikalier, der er omfattet af konventionens anvendelsesområder.
For at igangsætte processen m.h.t. optagelse på konventionens bilag 3 skal mindst to parter fra to forskellige geografiske
regioner har anmeldt samme kemikalie. Oplysningerne vil herefter blive vurderet af en Kemikalieundersøgelseskomite, der er
oprettet under konventionen. Komiteen, består af regeringsudpegede eksperter inden for kemikaliehåndtering. Komiteen
udarbejder udkast til beslutningsvejledning med anbefaling til partskonferencen om en optagelse p& aring; bilag III. En
beslutningsvejledning er en beskrivelse af begrundelsen for at optage stoffet på bilag 3 med anbefalinger til partskonferencen.
Partskonferencen vil herefter afgøre om kemikaliet skal optages og underkastes PIC-proceduren, ved samtidig hermed at
godkende beslutningsvejledningen.
De eksporterende parter skal sikre, at deres eksportører retter sig efter sådanne importbeslutninger.
Eksport-anmeldeproceduren:
Eksport af stoffer, der nationalt er forbudt eller underkastet strenge anvendelsesrestriktioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461943_0005.png
Konventionen indeholder bestemmelser om udveksling af oplysninger mellem parterne om potentielt farlige kemikalier, som
kan eksporteres eller importeres, men som endnu ikke er opført på bilag III til konventionen.
Konventionen fastlægger, at en part, der har planer om at eksportere et kemikalie, som nationalt er forbudt eller underkastet
strenge anvendelsesrestriktioner, skal meddele den importerende part, at den pågældende eksport vil finde sted. Dette skal
gøres inden første forsendelse af kemikaliet og derefter hvert år, indtil kemikaliet er optaget på bilag III og underlagt PIC-
proceduren.
Teknisk bistand
Konventionen indeholder tillige bestemmelser om teknisk bistand mellem parterne, således at parter med mere avanceret
regulering af kemikalier bør yde teknisk bistand til f.eks. udviklingslande, med henblik på at hjælpe dem med at udvikle deres
infrastruktur og kapacitet for håndtering af kemikalier.
Myndighedsstruktur.
Konventionen fastlægger, at parterne udpeger en eller flere nationale myndigheder, som bemyndiges til at handle på partens
vegne ved udførelsen af konventionens administrative opgaver.
Bilag
Konventionen indeholder følgende bilag:
Bilag I.
Oplysninger der kræves i forbindelse med PIC-anmeldeproceduren.
Bilag II.
Kriterier under PIC-anmeldeproceduren for opførelse i bilag III af kemikalier, der er forbudt eller underkastet
strenge restriktioner
Bilag III.
Kemikalier, der er omfattet af PIC-proceduren
Bilag IV.
Oplysninger og kriterier under PIC-anmeldeproceduren for opførelse i bilag III af meget farlige
pesticidformuleringer.
1. Forslag til forordning.
Den foreslåede rådsforordning afløser Rådets forordning 2455/92, som foreslås ophævet. Den eksisterende Rådsforordning
2455/92 indeholder dog mange af konventionens principper, som er videreført i forslaget til forordning. Der har dog vist sig
behov for enkelte ændringer, idet konventionen på nogle områder har strengere bestemmelser end den gældende forordning.
Forslaget til rådsforordning går på nogle områder videre end konventionens bestemmelser, idet Kommissionen vurderer, at
det er nødvendigt at bevare eller skærpe nogle af bestemmelserne i den gældende forordning 2455/92, så det miljø- og
sundhedsbeskyttelsesniveau i importlandene, som de nuværende bestemmelser sikrer, ikke sænkes. Konventionen åbner
mulighed for dette.
Anvendelsesområder
Hovedanvendelsesområderne i forordningen svarer stort set konventionens, og der foreslås i forordningen en række
undtagelser, der stort set svarer til konventionens undtagelser. Den vigtigste forskel vedrører lægemidler til mennesker og dyr,
der er undtaget i konventionen. Det foreslås således, at desinficerende midler, parasitmidler og andre biocider, der anvendes
som lægemidler ikke undtages fra forordningens bestemmelser. Endvidere e r konventionens undtagelse af kemikalier til eget
brug ikke indbygget i forordningen.
Der er i forordningen sket en udbygning af konventionens 2 anvendelseskategorier af kemikalier: Pesticider og
industrikemikalier. I forordningen foreslås disse 2 anvendelseskategorier opdelt i yderligere underkategorier. For pesticiderne
foreslås, at der skelnes mellem plantebeskyttelsesmidler og andre, herunder biocider, hvilket er i overensstemmelse med EF-
forskrifterne for de forskellige pesticidtyper. Industrikemikalierne opdeles i kemikalier til erhvervsmæssig anve ndelse og
kemikalier til privat anvendelse, hvilket er i overensstemmelse med den gældende forordning 2455/92.
Denne udbygning af konventionens anvendelsesområde for pesticider medfører, at flere kemikalier vil blive omfattet af
eksport-anmeldeproceduren i forordningen, end hvis konventionens kategorier blev anvendt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461943_0006.png
Som illustration kan anføres, at et pesticid, der både anvendes som plantebeskyttelsesmiddel og biocid, og hvor
plantebeskyttelsesmidlet i EU er forbudt eller pålagt strenge restriktioner, men som stadig kan anvendes som biocid, ikke vil
være omfattet af konventionens bestemmelser, da pesticidet ikke vil være forbudt eller underlagt strenge restriktioner som
biocid.
Opdelingen af konventionens kategorier vil således betyde, at der skal udarbejdes eksportanmeldelser for kemikalier, såfremt
de i en af underkategorierne er forbudt eller underkastet strenge restriktioner i fællesskabet. PIC-anmeldeproceduren vil dog
først blive foretaget når kemikaliet er forbudt eller underkastet strenge restriktioner enten som pesticid eller industrikemikalie.
Endvidere går den nye forordning videre end konventionen ved at tilføje "artikler", det vil sige færdigvarer, der indeholder
kemikalier omfattet af PIC-proceduren og PIC-anmeldeproceduren, såfremt disse kemikalier vil kunne frigives ved
anvendelse eller bortskaffelse. Det foreslås dog, at denne udvidelse alene skal gælde artikler (færdigvarer), når de indeholder
stoffer, der ikke er nedbrudte og i øvrigt ikke har reageret m ed øvrige stoffer i artiklen (varen), således at den kemiske
sammensætning af kemikaliet er uændret. Det fremgår ikke klart af forordningsteksten, hvordan dette skal udmøntes i
praksis, herunder sammenhæng til affaldslovgivningen.
PIC-proceduren
Forslaget er baseret på Konventionens bestemmelser, hvor der dog er foreslået enkelte opstramninger. Det foreslås f.eks., at
hvis en part eller et andet land ikke giver sit udtrykkelige samtykke til import af et kemikalie, der er underkastet PIC-
proceduren, må kemikaliet ikke eksporteres. Konventionen indeholder en svagere bestemmelse, der tillader eksport efter 1 år
til parter, der ikke har indsendt en importbeslutning.
Forslaget indebærer også forpligtelser af mere generel art, der går videre end de nuværende regler og konventionens
bestemmelser. Det drejer sig bl. a. om minimumstandarder for holdbarheden af eksporterede kemikalier,
renhedspecifikationer for pesticider, samt emballering og oplagring af pesticider.
PIC-anmeldeproceduren
PIC-anmeldeproceduren er baseret på konventionens bestemmelser.
Anmeldelsen til konventionens sekretariat fra Fællesskabet gennemføres for kemikalier, der er forbudt eller pålagt strenge
restriktioner i Fællesskabet. Kommissionen vil være eneansvarlig for denne anmeldelse, idet bestemmelsen fastlægger, at
medlemsstaterne ikke forelægger anmeldelser af nationale reguleringsindgreb for konventionens sekretariat. Dette er en
indsnævring af landenes kompetence i forhold til den nuværende forordning, h vor medlemsstaterne har denne mulighed.
Kommissionen er endvidere ansvarlig for at fremsende medlemsstaterne de oplysninger, den modtager fra konventionens
sekretariat vedrørende kemikalier, der af andre parter anmeldes som værende forbudte eller underlagt strenge restriktioner.
Eksportanmelde-proceduren.
Der er i forslaget defineret procedurer for videresendelse af eksportanmeldelser for eksport af kemikalier, som er forbudt
eller underkastet strenge restriktioner i Fællesskabet og for alle kemikalier, der er omfattet af PIC-proceduren.
Proceduren indebærer, at eksporttøren forud for den første eksport ud af Fællesskabet af et af de
kemikalier/kemikaliegrupper, der er opført på bilag I, del 1, skal indsende en række nærmere angivne oplysninger til den
nationalt udpegede myndighed. Denne kontrollerer oplysningerne og undereretter straks Kommissionen om eksporten.
Kommissionen underetter herefter de ansvarlige myndigheder i det importerende land.
I forhold til konventionen er der sket en udvidelse, idet disse eksportanmelde-procedurer gælder, uanset om importlandet er
part i konventionen eller ej.
En anden ændring i forhold til konventionen er, at konventionens krav om eksportanmeldelse fra den første eksportør til den
nationalt udpegede myndighed inden den første eksport af et kemikalie er ændret til et krav om, at hver eksportør skal
indsende en eksportanmeldelse til den nationalt udpegede myndighed førend den første eksport.
Forslaget indebærer endvidere, at der alene skal ske eksportanmeldelser for stoffer, der er på bilag 1 til forordningen. Der vil
således ikke længere skulle ske eksportanmeldelser for kemikalier, der nationalt er strengt reguleret eller forbudt.
Der vil i nødsituationer være mulighed for at fravige forordningens krav om eksportanmeldelse, såfremt eksportanmeldelsen
vil medføre en forsinkelse, der vil kunne betyde fare for menneskers sundhed eller miljøet i importlandet.
Det foreslås, at der gives medlemsstaterne mulighed for at opkræve et administrativ gebyr til dækning af omkostningerne ved
eksport af eksportanmelde-proceduren. Denne bestemmelse findes hverken i den nuværende forordning eller i konventionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461943_0007.png
Der er også - som en udvidelse i forhold til konventionen - blevet indført eksportanmeldelse for artikler (færdigvarer), der
indeholder kemikalier omfattet af PIC-proceduren og PIC-anmeldeproceduren.
Der er i forslaget indbygget et krav om regelmæssige rapporter fra eksportørerne om mængden af eksporterede kemikalier til
de enkelte parter og andre lande. Importørerne pålægges tillige at rapportere de mængder, de har importeret til Fællesskabet.
Hver medlemsstat skal årligt forelægge Kommissionen de ovennævnte oplysninger i overensstemmelse med forordningens
bilag IV. Konventionen indeholder ikke et sådant krav.<>
Andre emner
I forordningen foreslås, at kemikalier og artikler, hvis anvendelse er forbudt i Fællesskabet, og som opføres på bilag 5 til
forordningen, ikke må eksporteres. Opførelse af kemikalier og artikler på bilag 5 kan alene ske ved en rådsændring af
forordningen. Konventionen indeholder ikke en sådan bestemmelse.
Myndighedsstruktur
Forslagets udformning om myndighedstrukturen afspejler hjemmelsgrundlaget, som giver Fællesskabet enekompetence.
Der skal udpeges nationale myndigheder, der skal udføre de administrative opgaver, som forordningen indebærer.
Kommissionen udpeges som og eneste og fælles udpeget myndighed i forbindelse med varetagelsen af opgaverne efter
konventionen, herunder Fællesskabets samordning af bidrag til alle spørgsmål i tilknytning til konventionen, til forberedelse
af partskonferencen og til arbejdet i Kemikalieundersøgelseskomitteen under PIC-anmeldeproceduren.
Enekompetencen betyder, som nævnt, at medlemsstaterne ikke længere udpeges om nationale myndigheder under
konventionen. Medlemsstaterne vil ikke skulle indsende oplysninger til konventionens sekretariat under PIC-
anmeldeproceduren for kemikalier, der nationalt er strengt reguleret eller forbudt. Medlemsstaterne deltager endvidere ikke i
eksportanmelde-proceduren for kemikalier, der nationalt er forbudt eller strengt reguleret.
Bilag
Bilag I.
Forordningen foreslår i bilag 1 en opdeling af kemikalierne i 3 grupper, dels de kemikalier, som er omfattet af
eksportanmelde-proceduren, som opføres i del 1-bilag I, dels de kemikalier, som opfylder betingelserne for PIC-
anmeldeproceduren, som opføres i del 2-bilag I, og dels de kemikalier, som er omfattet af PIC-proceduren, som opføres i del
3 –bilag I.
Bilag II:
Anmeldeskema til konventionens sekretariatet af kemikalier, der er forbudt eller underkastet strenge restriktioner, jf.
PIC-anmeldeproceduren.
Bilag III:
Eksportanmeldeskema, jf. Eksportanmeldeproceduren.
Bilag IV:
Oplysninger, som medlemsstaternes udpegede myndigheder skal stille til rådighed for Kommissionen.
Bilag V:
Kemikalier og artikler, der er omfattet af eksportforbud.
Bilag VI:
Liste over parter i konventionen, som kræver oplysninger om transitforsendelser af kemikalier, der er omfattet af
PIC-proceduren.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har i udkastet til beslutningen ikke taget stilling til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
1. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil umiddelbart være gældende i Danmark og der forventes således ikke behov for ændringer i dansk
lovgivning for at gennemføre forordningen. Der vil dog formentlig være behov for at ændre den
delegationsbekendtgørelse, hvor Miljøstyrelsen udpeges som ansvarlig myndighed under den eksisterende forordning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461943_0008.png
Efter den eksisterende forordning ligger der en række pligter, der giver anledning til økonomiske og administrative
konsekvenser for staten og for erhvervslivet. Det bemærkes dog hertil, at er tale om beskedne konsekvenser, da
forordningen i det hele taget omfatter få kemikalier/kemikaliegrupper, herunder formentlig kun et enkelt, der
eksporteres fra Danmark (Parathion).
Med den ny forordning bygges der i alt væsentligt videre på forpligtelserne i den eksisterende forordning. Der er tale
om en udvidelse af antallet af stoffer, idet den ny forordning omfatter yderligere 37 kemikalier/kemikaliegrupper,
således at det samlede antal udgør 68 (i alt ca 300 kemikalier). Ud af de 37 nye stoffer er de 19 underlagt både den
særlige PIC-anmeldeprocedure og eksport-anmeldeproceduren, mens de 18 alene er underlagt eksport-anmeldep
roceduren. Der er dog stadig tale om relativt få kemikalier.
Kommissionen anfører i begrundelsen for forslaget, at en del af de kemikalier, der er forbudt eller underkastet strenge
restriktioner ikke længere fremstilles i Fællesskabet, samt at der generelt ikke forventes at blive en stigning i de
finansielle og administrative byrder. Navnlig forventes det ikke, at de små og mellemstore virksomheder vil blive
berørt, da de generelt ikke er involveret i fremstillingen af de kemikalier, som forordningen omfatter.
Der forventes på denne baggrund alene beskedne administrative og økonomiske konsekvenser for staten og for
erhvervslivet. I lighed med den eksisterende forordning vil der ikke være konsekvenser for amter og kommuner.
Beskyttelsesniveau
Gennemførelse af forordningen forventes især at forbedre beskyttelsesniveauet i forbindelse med eksport og import af
kemikalier især i udviklingslandene.
Det kan nævnes, at udvidelsen af forordningen til også at omfatte artikler, hvorfra der kan frigives kemikalier omfattet
af PIC-proceduren og PIC-anmeldeproceduren vil kunne medføre en forbedring af beskyttelsesniveauet.
Det kan også nævnes, at bestemmelsen om udtrykkelig samtykke fra en part eller andet land til import af et kemikalie,
der er underkastet PIC-proceduren eller opfylder betingelserne for PIC-anmeldelse, vil forbedre beskyttelsen, idet det
sikrer, at eksport ikke kan finde sted, blot fordi importlandet ikke afgiver et importsvar eller ikke reagerer på
eksportanmeldelser uanset grunden hertil.
Endvidere forventes forslaget om at forbyde eksport af kviksølvholdige sæber, hvis brug er forbudt i Fællesskabet,
samt minimumsstandarder for holdbarheden af eksporterede kemikalier, også at hæve beskyttelsesniveauet.
4. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende:
Advokatrådet, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsen Erhvervsråd, Beskæftigelsesministeriet, Bekæmpelsesmiddelrådet,
Bolig- og Byministeriet, Danmarks Erhvervsgartnerforening, Danmarks JordbrugsForskning, Danmarks Miljøundersøgelser,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Apotekerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhvervsfrugtavl, Dansk Erhvervsjordbrug, Dansk
Familielandbrug, Dansk Industri, Dansk Planteværn, Dansk Skovforening, Dansk Teknologisk Institut, Dansk
Træbeskyttelse, dansk Varefaktanævn, Landboforeningerne, Det Danske Handelskammer, Det økologiske Råd,
Emballageindustrien, Erhvervs- og Økonomiministeriet, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen
af bioteknologiske Industrier, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, Fødevaredirektoratet, Greenpeace Danmark,
Håndværksrådet, Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Landbrugsrådet, LO,
Lægemiddelstyrelsen, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, NOAH, Plastindustrien i Danmark, Sammenslutningen
af Danske Papir-, Pap og Cellulosefabrikker, Skatteministeriet, Skov- og Naturstyrelsen, Statens Seruminstitut,
Sundhedsministeriet, Verdensnaturfonden.
Danmarks Jordbrugsforskning, Dansk Apotekerforening, Dansk Familielandbrug, Dansk Planteværn, Københavns
Kommune og Landbrugsrådet har ingen bemærkninger til forslaget.
LO og SID støtter forslaget, men gør opmærksom på den manglende omtale af arbejdsmiljøet i forslaget.
Det Økologiske Råd hilser forordningsforslaget velkomment og anfører, der bør arbejdes intensivt på, at langt flere farlige
kemikalier skal omfatte af PIC reglerne. Rådet er enig i at der bør finde eksportanmeldelser sted for artikler, der indeholder
farlige kemikalier; men finder ikke, at der skal tages forbehold for om stofferne frigives ved anvendelse eller bortskaffelse.
Artiklerne skal inkluderes på lige for med rene stoffer og præparater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461943_0009.png
Der er ikke modtaget yderligere høringssvar.
Forslaget har ikke været sendt i høring i specialudvalget da det må forventes, at forslagets hjemmel ændres. Det nye forslag
blive sendt til høring i specialudvalget. Et grundnotat med høringssvar vil således blive fremsendt til Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.