Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 660
Offentligt
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 660)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 226 (Løbenr. 8111)
2002-218-1755
Oversigt over fiskale EU-forslag/initiativer
Energibeskatning
Forslag til Rådets Direktiv om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter (KOM(97)30).
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag til Direktiv om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af
energiprodukter. Direktivet skal træde i stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv (92/81/EØF) og det forslag til
Direktiv om indførelse af en fælles CO2/energiafgift, som Kommissionen fremlagde i 1992, men som efterfølgende ikke
nød fremme i rådsbehandlingen.
Det gældende mineraloliedirektiv omfatter kun afgifter på mineralolieprodukter. Med direktivforslaget lægges der op til
etablering af en ny samlet struktur og til indførelse af nye afgiftssatser for både mineralolie, kul, gas og elektricitet.
a) Den forventede tidsplan
Kommissionens direktivforslag er siden dets fremsættelse stødt på principiel modstand fra visse medlemsstaters side.
Forslaget er herudover stødt på tekniske indvendinger fra de fleste medlemsstaters side. Disse forhindringer har betydet,
at der ikke har kunnet skabes enighed om forslaget.
Det spanske formandskab har valgt at videreføre arbejdet med forslaget. I det spanske formandskabsprogram fremgår
det, at man vil fremme drøftelserne med henblik på harmonisering af energibeskatningen i EU parallelt med skabelsen af
et reelt europæisk energimarked. Formandskabet har fremlagt et kompromisforslag i Rådets arbejdsgruppe om
energibeskatning. Målet er ifølge den spanske formand for arbejdsgruppen at opnå politisk enighed om
kompromisforslaget, for derefter at overlade det til det danske formandskab at færdiggøre arbejdet med vedtagelsen af
det endelige direktivforslag i 2. halvår 2002.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning
Det skønnes, at forslaget ikke vil kræve lovændringer. Eventuelle lovgivningsmæssige konsekvenser vil dog afhænge af
direktivets endelig udformning.
c) Forventede statsfinansielle konsekvenser
Det skønnes, at forslaget ikke vil have statsfinansielle konsekvenser. Eventuelle stats-finansielle konsekvenser vil dog
afhænge af direktivets endelige udformning.