Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 661
Offentligt
1461926_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 661)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 285 (Løbenr. 12262)
Skatteministeriet
J.nr. 6. 01-241-32
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes som lovet i besvarelsen (alm. del - bilag 165) af spørgsmål nr. 57 af 8.
februar 2002 (alm. del – bilag 149) regeringens holdning til Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 92/81/EØF vedrørende muligheden for
at anvende en reduceret punktafgiftssats på biobrændstoffer og på visse mineralolier, der
indeholder biobrændstoffer.
Svend Erik Hovmand
/Thomas Larsen
Skatteministeriet har udarbejdet et rammenotat til Kommissionens forslag om afgiftslempelser for biobrændstoffer.
Rammenotatet er blevet godkendt af EF-Specialudvalget for skatter og afgifter og EF-Specialudvalget for
energipolitiskeik anliggender. Rammenotatet udgør rammerne for Skatteministeriets forhandlere på embedsmandsniveau
i arbejdsgruppen under Rådet i Bruxelles.
Forslaget har indtil nu været forhandlet på to møder i Fiskalgruppen (punktafgifter) under Rådet i januar 2002. De fleste
medlemsstater har taget undersøgelsesforbehold. Det findes, at det samtidigt fremsatte forslag om anvendelse af
biobrændstoffer bør gøres mere fleksibelt. Bliver dette tilfældet kan holdningen til afgiftsdirektivet ændres.
Danmark er som udgangspunkt positiv overfor anvendelsen af vedvarende energi, men bør ikke støtte forslaget om
tvungen anvendelse af biobrændstoffer ved transport. Danmark vedkender sig naturligvis sine forpligtelser i forhold til at
reducere udledningen af drivhusgasser, men er tøvende overfor forslaget om tvangsanvendelse af biobrændstoffer i
transportsektoren.
Forslagene fra Kommissionen har som formål at øge anvendelsen af biobrændstoffer ved transport og herved reducere
emissionen af drivhusgasser, forbedre forsyningssikkerhed, støtte landbruget og øge beskæftigelsen.
Hertil bemærkes:
1. Erstatning af fossile brændstoffer med biobrændstoffer til transport er en dyr metode til at mindske CO
2
-udslippet.
Ifølge regeringsgrundlaget skal miljøregulering være omkostningseffektiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461926_0002.png
2. Danmark har i kraft af biomassehandlingsplanen allerede ambitiøse mål for brug af Anvendelse af biomasse i
kraftvarmeværker, som er typisk er den billigste anvendelse af biomasse i Danmark. Anvendelse af biomasse i
transportsektoren vil øge omkostningerne ved brug af biomasse i Danmark yderligere. Det er optimalt for de
enkelte medlemsstater selv at afgøre, hvor det er optimalt billigst at anvende biobrændsler/brændstoffer. Ifølge re
geringsgrundlaget skal miljøregulering være omkostningseffektiv.
3. Forslagene vil næppe samlet set øge beskæftigelsen.
4. Forslaget kan anskues som et forsøg på indirekte landbrugsstøtte. Ifølge regeringsgrundlaget skal landbrugsstøtten
gradvis afvikles.
5. Det vurderes ikke at være muligt at beskytte yderligere mod import af biobrændstofferr fra 3. lande end ved de
allerede eksisterende toldsatser. Forhøjelserne af toldsatserne vil medføre internationale handelspolitiske
omkostninger. Forslaget kan medføre indirekte støtte af landbrug i 3. lande.
6. Anvendelsen af biobrændstofferr ved transport vil medføre øgede omkostninger ved transport
7. Øget produktion af biobrændstoffer på braklagte jorde harkan have negative sidevirkninger på miljøet.
8. Forbedringen af forsyningssikkerheden vil være begrænset.
Ændringen af mineraloliedirektivet vil give en fællesskabsretlig ramme for afgiftslempelser ved anvendelse af
biobrændstoffer. Der er i dag medlemsstater, som anvender biobrændstoffer
ved transport. I dag kan der opnås afgiftslempelser for pilotprojekter eller efter ansøgning hos Kommissionen. Vedtages
direktivet, kan det dog betyde, at Danmark tvinges til at give lettelser, fordi vores nabolande giver lettelser. På den anden
side giver forslaget ikke mulighed for lettelser, som ikke kan opnås i dag ved ansøgning hos Kommissionen. Denne
procedure er dog mere besværlig og tidskrævende.