Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 703
Offentligt
1461887_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 703)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 589 (Løbenr. 14149)
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
: 15. maj 2002
: 128-23
Trafikudvalget har i brev af 8. maj 2002 stillet mig følgende spørgsmål 201 (Alm. del – bilag 574), som jeg hermed skal
besvare.
Svaret vedlægges i 70 eksemplarer.
Spørgsmål 201:
"Ministeren bedes fremsende sit talepapir til den planlagte orientering om prioriteringerne på ministernes område under
det danske EU-formandskab, jf. alm. del – bilag 529"
Svar:
Jeg vedlægger mit talepapir til det planlagte møde den 7. maj 2002, hvor jeg skulle have givet udvalget en orientering
om prioriteringerne under det kommende danske EU-formandskab på mit område.
Jeg beklager, at mødet måtte aflyses, men har naturligvis forståelse herfor. Jeg besvarer gerne yderligere spørgsmål fra
udvalget vedrørende de sager, som må påregnes at komme op under formandskabet inden for mit ressort.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen
Møde med Folketingets Trafikudvalg tirsdag den 7. maj 2002
1. Generelle bemærkninger (overhead 1).
• Jeg vil indledningsvis gerne udtrykke min tilfredshed med den interesse, som udvalget har givet tilkende i forhold til
det danske EU-formandskab.
• På den baggrund er jeg glad for at få lejlighed til at orientere nærmere om EU-formandskabet og de sager, der må
forventes at være relevante på transportområdet.
• Vi arbejder i øjeblikket på højtryk i regeringen med forberedelserne af formandskabet. Indenfor transportområdet er
rammerne for vores formandskab mere eller mindre givet.
• For det første har vi som formandskab en forpligtelse for at være hele EU’s formandskab. Det betyder, at danske
interesser selvfølgelig skal fremmes, men vi skal først og fremmest søge at skabe fremdrift i de sager, der allerede ligger
på bordet.
• For det andet er det klart, at det danske formandskab blot er ét i en række. Det betyder, at vi ikke kan færdiggøre
vores formandskabsprogram endelig, før vi ved hvilke sager, som det spanske formandskab vil kunne afslutte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461887_0002.png
• For det tredje er det danske formandskab på grund af sommerferien i EU et kort formandskab. Derfor må vi udvise
målrettethed og professionalisme og gå efter at få løst de konkrete forslag, i stedet for at bruge tid på uforpligtende
hensigtserklæringer og lignende.
• For det fjerde er udvidelsen den klare topprioritet for formandskabet. På transportområdet betyder det, at vi må gøre
alt for at løse eventuelle sager, der kunne stå i vejen for udvidelsen.
• For det femte er samarbejdet med Europa-parlamentet meget vigtigt. Hovedparten af alle sager vedtages i dag med
fælles beslutningstagning med Parlamentet. Vi skal som formandskab sørge for, at Rådet og Parlamentet kan nå til
enighed om sagerne. Det kan være yderst vigtigt for, om vores formandskab kan blive en succes.
• Jeg vil nu give en kort oversigt over de vigtigste sager på transportområdet, som må skønnes at være relevante i
forhold til det danske formandskab.
2. De to store sager under formandskabet (overhead 2).
• Under det danske formandskab er der to store sager, der med sikkerhed vil være på dagordenen. Det drejer sig om det
fælles europæiske luftrum og om den anden jernbanepakke. Begge sager er desuden nævnt i konklusionerne fra Det
Europæiske Råd i Barcelona i marts 2002.
• Sagen om oprettelsen af et fælles europæisk luftrum er noget kompliceret. Kort fortalt er det overordnede mål med
pakken, at luftrummet i EU skal betragtes som en fælles ressource. Som det er i dag er det europæiske luftrum og dermed
lufttrafikstyringen splittet op i små nationale enheder. Det resulterer i en ineffektiv brug af luftrummet i EU.
• Det vil blive en kæmpe udfordring at nå til en fælles enighed om forslaget om et fælles europæisk luftrum, men jeg
håber, at det spanske formandskab kan komme et godt stykke vej med forhandlingerne. Fra dansk side vil vi derefter
gøre vores bedste for at opnå enighed i Rådet. Man skal i den forbindelse huske på, at Det Europæiske Råd har sat
udgangen af 2002 som tidsfrist for en vedtagelse.
• Den anden jernbanepakke er en anden vigtig sag. Målet med forslaget er at fremme jernbanens rolle i det samlede
transportsystem. Forslaget fra Kommissionen indeholder tiltag rettet mod en øget sikkerhed, en øget liberalisering på
godstransportområdet og en øget harmonisering af jernbanerne i EU. Især den øgede liberalisering er problematisk for et
par af medlemslande, og det vil ikke blive nogen nem opgave at nå til politisk enighed om pakken. Me n forslaget er
vigtigt af hensyn til at sikre jernbanens konkurrenceevne i forhold til de øvrige transportformer.
3. Sager som følge af DER-konklusionerne fra Barcelona (overhead 3).
• I konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Barcelona er Rådet endvidere blevet opfordret til at opnå enighed
om en række forslag inden udgangen af 2002. Det drejer sig om: 1) udbud af havnetjenester, 2) krav til offentlig
trafikbetjening, 3) fordelingen af slots i Fællesskabets lufthavne, og 4) retningslinierne for det transeuropæiske
transportnet (TEN). Såfremt disse forslag ikke bliver vedtaget under det spanske formandskab, vil vi bl ive nødt til at
løse dem under det danske formandskab.
4. Øvrige sager under formandskabet (overhead 4).
• Udover de nævnte forslag, som Det Europæiske Råd har pålagt os at arbejde med, er der en række andre sager, som
vil være på dagsordenen under det danske formandskab.
• For det første skal der under det danske formandskab være en revision af strategien for integration af miljøhensyn i
Fællesskabets transportpolitik, som et led i Cardiff-processen.
• For det andet må vi også under dansk formandskab drøfte forslaget til ændring af forordning 3820/85 om
køre/hviletid for vejtransportchauffører (Hører under Justitsministeriets ressort, men behandles i Rådet af
transportministre).
• For det tredje er der et forslag til forordning om tilskud til forbedring af godstransportsystemers miljøpræstationer,
Marco-Polo programmet.
• For det fjerde er der forslaget om kompensation for boarding-afvisning og flyaflysninger.
• Og for det femte og sidste sagen om økopoint ved transport gennem Østrig. Baggrunden er at Østrig har kædet
vedtagelsen af en forlængelse af økopoint-ordningen sammen med Østrigsk støtte til udvidelsen. Vi bliver derfor nødt til
at finde en løsning på spørgsmålet.
5. Afsluttende bemærkninger.
• Som det fremgår, er der mange sager på dagsordenen under det danske formandskab. De forslag, jeg her har nævnt,
er alle udvalget bekendt fra de fremsendte notater, og de fleste har også været nævnt i mine forelæggelser forud for
rådsmøder. Den forventede dagsorden for det danske formandskab vil således ikke indeholde nogen overraskelser.
• Antallet af forslag er imidlertid stort, og flere af dem vil kræve vanskelige forhandlinger. Vi bliver derfor nødt til at
arbejde effektivt, og alt afhængigt af hvor mange sager det lykkes at nå til enighed om under spansk formandskab
forventer jeg, at vi vil koncentrere os om de sager, jeg her har nævnt.
• Jeg vil selvsagt løbende holde udvalget orienteret om formandskabet. Dels i form af forelæggelserne i udvalget forud
for rådsmøderne og dels i form af rapportering fra rådsmøderne.
• Derudover vil jeg meget gerne holde en tæt kontakt og indgå i den dialog med udvalget under formandskabet, f.eks.
ved at der 1-2 gange under formandskabet afholdes møder om dette.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461887_0003.png