Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 851
Offentligt
1461740_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 28.5.2002
KOM(2002) 263 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
alliveS i edøm sdåR eksiæporuE teD lit gælpo mos nalpsgnildnah nE
2002 inuj .22-.12
ella rof dnufmassnoitamrofni tE
:5002 eporuE
e
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0002.png
Resumé
Formålet med denne handlingsplan er
at skabe gunstige rammer for private investeringer
og for jobskabelse, øge produktiviteten, modernisere offentlige serviceydelser og give alle
mulighed for at deltage i det globale informationssamfund.
eEurope
sigter derfor mod at
fremme udviklingen af sikre tjenester og applikationer samt sikkert indhold på
grundlag af en alment tilgængelig bredbåndsinfrastruktur.
I.
På topmødet i Barcelona opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til at udarbejde en
handlingsplan for
eEurope,
der fokuserer på
“at bredbåndsnet gøres almindeligt tilgængelige
og anvendes i hele EU inden udgangen af 2005, og at internetprotokollen IPv6 udvikles ….og
på net- og informationssikkerhed, digital forvaltning, e-læring, e-sundhed og e-handel”
1
Denne handlingsplan er en opfølgning på handlingsplanen
eEurope
2002, som Det
Europæiske Råd gav sin tilslutning til på topmødet i Feira i juni 2000.
eEurope
2002 er et led
i Lissabon-strategien, der går ud på at gøre Europa til den mest konkurrencedygtige og
dynamiske videnbaserede økonomi i verden inden 2010, med øget beskæftigelse og social
samhørighed.
eEurope
2002 har - ved en fælles indsats fra alle aktører - allerede medført betydelige
forandringer og har øget antallet af borgere og virksomheder, der er tilsluttet internettet. Der
er udformet nye lovrammer for kommunikationsnet og -tjenester samt e-handel, og døren er
åbnet for nye generationer af mobil- og multimedietjenester. Via
eEurope
får befolkningen
forskellige muligheder for at tage del i informationssamfundet, og arbejdsstyrken får hjælp til
at erhverve de færdigheder, der er nødvendige i en videnbaseret økonomi.
eEurope
er
medvirkende til, at der indføres computere og internet i skolerne i hele EU, at det offentlige
kommer på nettet, og at opmærksomheden rettes mod behovet for at skabe et mere sikkert
internet.
II.
Informationssamfundet har et stort uudnyttet potentiale for at forbedre produktiviteten og
livskvaliteten. Potentialet er voksende som følge af den teknologiske udvikling inden for
bredbånds- og multiplatformsadgang, dvs. muligheden for at koble sig på internettet via andre
medier end pc'en, såsom digital-tv og 3G-mobiludstyr. Denne udvikling åbner op for vigtige
økonomiske og sociale muligheder. Nye tjenester og applikationer og nyt indhold vil skabe
nye markeder og være et middel til øget produktivitet og dermed vækst og beskæftigelse i
hele økonomien. De vil også give borgerne nemmere adgang til informations- og
kommunikationsværktøjer.
De fleste tjenester leveres af markedet. Udvikling af tjenester kræver betydelige investeringer,
hovedsagelig fra den private sektor. Men der er et problem: finansieringen af mere avancerede
multimedietjenester afhænger af, at der er bredbåndsnet til rådighed til levering af disse
tjenester, mens finansieringen af en bredbåndsinfrastruktur er afhængig af, at der er nye
1
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Barcelona, afsnit 40
(http://ue.eu.int/da/Info/eurocouncil/index.htm).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0003.png
tjenester til rådighed til at udnytte infrastrukturen. Derfor er der behov for handling for at
stimulere udviklingen af tjenester og infrastruktur og skabe en dynamik, hvor den ene side
udvikler sig som følge af vækst på den anden side. Både udvikling af tjenester og etablering
af infrastruktur er hovedsagelig opgaver for den private sektor, og
eEurope
skal skabe et
gunstigt miljø for private investeringer. Dette betyder ikke blot, at der skal skabes
investeringsvenlige lovrammer, men også at der skal sættes ind på at stimulere efterspørgslen
og dermed reducere usikkerheden for private investorer.
eEurope
2005 omfatter en række tiltag, der griber begge sider af ligningen an samtidig. På
efterspørgselssiden er der tiltag vedrørende e-forvaltning, e-sundhed, e-læring og e-business,
der har til formål at fremme udvikling af nye tjenester. Ud over at yde en både bedre og
billigere service over for borgerne kan de offentlige myndigheder bruge deres købekraft til at
øge efterspørgslen, og dermed sætte skub i udviklingen af nye net. På udbudssiden forventes
tiltag vedrørende bredbåndsnet og sikkerhed at sætte gang i udbredelsen af infrastrukturen.
Lissabon-strategien handler ikke kun om produktivitet og vækst, men også om beskæftigelse
og social samhørighed.
eEurope
2005 sætter brugerne i centrum. Den nye handlingsplan vil
medføre øget deltagelse i informationssamfundet, nye muligheder for alle og øgede
færdigheder.
eEurope
indeholder
foranstaltninger
vedrørende
inddragelse
i
informationssamfundet under alle aktionslinjer. Et vigtigt middel til at opnå dette er ved at
sikre multiplatformsadgang til tjenesterne. Det er alment anerkendt, at ikke alle ønsker at eje
en pc. For at sikre, at alle borgere inddrages i informationssamfundet, er det derfor afgørende
at sørge for, at tjenesterne, navnlig de offentlige serviceydelser på nettet, er tilgængelige via
forskellige terminaler, såsom tv-apparater og mobiltelefoner.
III.
eEurope-handlingsplanen
er baseret på to grupper af tiltag, der styrker hinanden. På den ene
side sigter handlingsplanen mod at stimulere udviklingen af
tjenester, applikationer og
indhold,
der omfatter både offentlige serviceydelser på internettet og e-business. På den
anden side vedrører den de bagvedliggende
bredbåndsinfrastruktur- og
sikkerhedsaspekter.
I 2005 bør Europa have:
moderne offentlige serviceydelser via internettet:
e-forvaltning
e-læringstjenester
e-sundhedsydelser
et dynamisk e-business-miljø
og som grundlag for disse:
almen adgang til bredbåndsnet til konkurrencedygtige priser
en sikker informationsinfrastruktur
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Handlingsplanen er bygget op om fire særskilte, men indbyrdes forbundne virkemidler:
For det første
politiske tiltag
med henblik på at revurdere og tilpasse lovgivningen på
nationalt og europæisk plan, sikre, at lovgivningen ikke unødigt hæmmer nye tjenester, styrke
konkurrencen og interoperabiliteten, forbedre adgangen til forskellige net, og udvise politisk
engagement og lederskab.
eEurope
2005 udpeger de områder, hvor en offentlig indsats kan
give et øget udbytte og er derfor koncentreret om en begrænset række tiltag inden for højt
prioriterede områder. Blandt de centrale mål er:
Tilslutning af offentlige administrationer, skoler og sundhedsvæsen til
bredbåndsnet
Interaktive offentlige serviceydelser på nettet, tilgængelige for alle og via
forskellige platforme
Sundhedsydelser via nettet
Ophævelse af hindringer for indførelsen af bredbåndsnet
Revision af lovgivning, der berører e-business
Oprettelse af en taskforce for internetsikkerhed
For det andet vil
eEurope
lette udvekslingen af erfaringer,
god praksis
og
demonstrationsprojekter, men også erfaringer fra mislykkede projekter. Der vil blive iværksat
projekter for at sætte skub i udbredelsen af de mest avancerede applikationer og
infrastrukturer.
For det tredje vil de politiske tiltag blive fulgt nøje og målrettet bedre gennem
benchmarkinganalyse
af de fremskridt, der gøres mod målene, og af den politik, der føres
for at nå målene.
For det fjerde vil en
overordnet koordinering af de eksisterende politikker
frembringe
synergi mellem de foreslåede tiltag. En styregruppe vil skabe et bedre overblik over den
politiske udvikling og sørge for en effektiv informationsudveksling mellem nationale og
europæiske beslutningstagere og den private sektor. Denne styregruppe vil også kunne bane
vej for kandidatlandenes deltagelse i en tidlig fase.
IV.
Denne handlingsplan er et forslag til medlemsstaterne om at indgå nogle vidtrækkende
forpligtelser. Det er en opfordring til den private sektor til at samarbejde med Kommissionen
og medlemsstaterne om at nå
eEurope-målene.
Handlingsplanen skitserer de initiativer, som
Kommissionen vil eller er villig til at tage. Samlet danner handlingsplanen baggrunden for en
koordineret europæisk strategi for informationssamfundet.
eEurope-handlingsplanens
rolle
som et centralt element i Lissabon-strategien bør bekræftes. Hvis planen lykkes, vil den få
stor betydning for vækst og produktivitet, beskæftigelse og social samhørighed i Europa.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det Europæiske Råd forventes at godkende handlingsplanen på mødet i Sevilla og opfordre
Rådet og Parlamentet til hurtigst muligt at vedtage de lovgivnings- og budgetmæssige
foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre planen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLD
1.
2.
3.
3.1
3.1.1.
3.1.2.
3.1.3.
3.1.4.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
4.
Målene ..................................................................................................................... 7
Strategien ................................................................................................................. 9
Tiltagene ................................................................................................................ 11
Politiske tiltag......................................................................................................... 11
Moderne offentlige serviceydelser via internettet.................................................... 11
Et dynamisk e-business-miljø ................................................................................. 15
En sikker informationsinfrastruktur ........................................................................ 17
Bredbåndsadgang ................................................................................................... 18
Udvikling, analyse og formidling af god praksis ..................................................... 20
Benchmarking ........................................................................................................ 21
En koordineringsmekanisme for politikker vedrørende informationssamfundet ...... 23
Finansiering............................................................................................................ 23
Konklusion............................................................................................................. 24
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0007.png
Internetdækningen blandt private er
fordoblet
Nyt regelsæt for elektronisk kommuni-
kation er på plads
Prisen på adgang til internettet er faldet
Næsten alle virksomheder og skoler er
på nettet
Europa har nu verdens hurtigste
forskningsbackbonenet
Lovrammerne for e-handel er stort set på
plads
Flere offentlige serviceydelser er
tilgængelige via nettet
For at skabe en videnbaseret økonomi sigtede
En chipkortinfrastruktur er på vej
eEurope
2002 navnlig mod at øge internettets
Retningslinjer for webadgang er
udbredelse i Europa. Men for at skabe vækst må
vedtaget og anbefales i medlemsstaterne
internetadgangen nu omsættes til økonomisk
aktivitet. Dette er det centrale mål for
eEurope
2005: at stimulere tjenester, applikationer og
indhold, der skaber nye markeder, reducerer omkostningerne og endelig øger produktiviteten i
hele økonomien. Udvikling af indhold, tjenester og applikationer samt etablering og
udbygning af den nødvendige infrastruktur er hovedsagelig en opgave for markedet. Derfor
vil handlingsplanen være koncentreret om de områder, hvor en offentlig indsats kan give et
øget udbytte og bidrage til at skabe et gunstigt miljø for private investeringer.
Den hurtige udvikling inden for digitale teknologier og faldet i priserne på IT-udstyr har givet
erhvervslivet og forbrugerne kraftigere udstyr. Investeringerne i digitalt udstyr voksede
gennem 1980'erne og 90'erne, men da computerne blev forbundet via net, efterhånden som
World Wide Web vandt frem i midten af 90'erne, gav det produktiviteten et ekstra løft.
Internettets bidrag til produktivitet og vækst er derfor af nyere dato, navnlig i Europa, og der
2
Denne handlingsplan er en opfølgning på
handlingsplanen
eEurope
2002, som Det
Europæiske Råd gav sin tilslutning til i juni 2000.
eEurope
2002 er et led i Lissabon-strategien, der
går ud på at gøre Europa til den mest
konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede
økonomi i verden, med øget beskæftigelse og
social samhørighed inden 2010. Handlingsplanen
suppleres af initiativet eEurope+
3
, der er lanceret
af kandidatlandene som svar på Det Europæiske
Råds opfordring til at slutte op om Lissabon-
strategien. Mange af målene for
eEurope2002
er
allerede nået, og de resterende opgaver vil i det
store hele være afsluttet ved årets udgang
4
.
enelåM .1
På topmødet i Barcelona opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til at udarbejde en
handlingsplan for
eEurope,
der fokuserer på
“at bredbåndsnet gøres almindeligt tilgængelige og anvendes i hele EU inden
udgangen af 2005, og at internetprotokollen IPv6 udvikles ….og på net- og
informationssikkerhed, digital forvaltning, e-læring, e-sundhed og e-handel”
2
Fremskridt under
eEurope
2002
3
4
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Barcelona, afsnit 40
(http://ue.eu.int/da/Info/eurocouncil/index.htm).
http://europa.eu.int/eeuropeplus
Teksten til handlingsplanen for
eEurope
2002, andre referencedokumenter samt resultaterne af
benchmarkingundersøgelserne under
eEurope
findes på
http://europa.eu.int/eeurope.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0008.png
kan forventes en væsentlig yderligere vækst. To nye fænomener vil få stor betydning for
internettets fremtidig: multiplatformsadgang/konvergens og bredbåndsnet
5
.
Nye kommunikationsplatforme ud over pc-baseret internetadgang er nu på vej frem. Navnlig
interaktivt digital-tv og tredjegenerationsmobilsystemer (3G), drevet frem af fælles
standarder, åbner mulighed for adgang til tjenester via forskellige platforme -
"multiplatformsadgang". Disse platforme kan både erstatte og supplere hinanden. Det samme
gælder de net, der danner grundlag for kommunikationen. På topmødet i Barcelona
understregede Det Europæiske Råd, at åbne platforme spiller en vigtig rolle i
konvergensudviklingen
6
.
Bredbåndsforbindelser øger transmissionshastigheden mellem computere, mobiltelefoner, tv-
dekodere og andet digitalt udstyr væsentligt. Dette betyder øget kvalitet i internetadgangen,
internettet bliver mere brugervenligt og lettere tilgængeligt for forbrugerne, og det bliver
muligt at anvende hele viften af multimedieapplikationer.
Den næste generation af tjenester vil være baseret på disse muligheder. Hvis
bredbåndsteknologien udnyttes fuldt ud, giver det en mere effektiv udnyttelse af nettene, og
dermed øges produktiviteten og beskæftigelsen. Den omstændighed, at man til enhver tid og
overalt har adgang til information, vil medvirke til at øge effektiviteten. Imidlertid vil man
kun kunne opnå en produktivitetsforøgelse, hvis de økonomiske aktiviteter omstruktureres, så
de nye teknologier for alvor kan udnyttes: virksomhedsprocesserne må justeres, offentlige
serviceydelser skal være tilgængelige via nettet, og befolkningens IT-færdigheder skal
videreudvikles.
For at bredbåndspotentialet kan udnyttes fuldt ud, må alle være i stand til at nyde godt af
fordelene (f.eks. i forbindelse med sundhedspleje, uddannelse og handel). Dette betyder, at
eEurope
2002-handlingsplanens mål om 'et informationssamfund for alle' fortsat er aktuelt for
eEurope
2005. Ved at støtte alternative adgangsplatforme, såsom digital-tv og 3G-
mobilsystemer, vil den nye handlingsplan fremme integrationen i informationssamfundet,
også for folk med særlige behov.
I jo højere grad net og computere bliver en uundværlig del af erhvervs- og dagliglivet, desto
mere nødvendigt bliver det at løse sikkerhedsproblemerne. De nuværende og forventede
transaktioner via nettet repræsenterer enorme værdier, og derfor skal net- og
5
6
Der er ingen alment accepteret definition af bredbånd, men de vigtigste kendetegn er høj hastighed og
konstant åben forbindelse. I dag leveres bredbåndsadgang hovedsagelig via telefonnettets
kobberledninger ved hjælp af ADSL-teknologi eller via kabel-tv-net ved hjælp af kabelmodem.
Bredbåndsadgang kan også leveres via ny infrastruktur, hovedsagelig lyslederkabler, fast trådløs adgang
(fixed wireless access - FWA), tredjegenerationsmobilsystemer, R-LAN, der benytter frekvensbånd,
hvortil der ikke kræves brugstilladelse, samt satellitkommunikationssystemer.
På mødet i Barcelona opfordrede Det Europæiske Råd "Kommissionen og medlemsstaterne til at
fremme anvendelsen af åbne platforme, således at borgerne frit kan vælge adgang til
informationssamfundets applikationer og tjenester, navnlig ved hjælp af digitalt tv, 3G-
mobilkommunikation og andre platforme, som den teknologiske konvergens måtte give mulighed for i
fremtiden.” Endvidere opfordredes Kommissionen til at fremlægge "en samlet analyse af de sidste
hindringer for udstrakt adgang til informationssamfundets nye tjenester og applikationer ved hjælp af
åbne platforme for digitalt tv og 3G-mobilkommunikation, for fuld udbredelse af 3G-
mobilkommunikation samt for udvikling af e-handel og digital forvaltning og en analyse af den rolle, de
nationale elektroniske identifikations- og autentifikationssystemer vil kunne spille i denne forbindelse."
(afsnit 41).
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0009.png
informationssystemerne være sikre. Sikkerhed er således blevet en nøglefaktor for e-
virksomheder og en forudsætning for beskyttelsen af privatlivets fred.
Internationalisering af internettets forvaltning er også af afgørende betydning for en
harmonisk udvikling af internettet, og EU vil fortsat arbejde aktivt mod dette mål.
Kort sagt, bredbåndsbaseret kommunikation vil, i kombination med konvergens, bringe både
sociale og økonomiske fordele. Bredbåndsteknologien vil bidrage til at skabe et
informationssamfund for alle, til samhørighed og kulturel mangfoldighed. Den vil give
mulighed for at forbedre og forenkle alle europæeres liv og ændre den måde, folk
kommunikerer på, ikke blot på arbejde, men også med venner, familie, samfund og
institutioner, samt den måde, virksomheder drives på. Dette er hvad brugerne er interesserede
i, og dette er udgangspunktet for
eEurope
2005.
Formålet med denne handlingsplan er at
fremme udviklingen af sikre tjenester og applikationer samt sikkert indhold på
grundlag af en alment tilgængelig bredbåndsinfrastruktur.
eEurope
2002-handlingsplanen har vist sig at være en vellykket strategi og har dannet
grundlag for lignende tiltag, ikke blot i kandidatlandene (eEurope+), men også i tredjelande.
Metoden, bestående i i) at fremskynde vedtagelsen af ny lovgivning, ii) at målrette
eksisterende støtteprogrammer, og iii) at fastlægge klare mål, har - kombineret med
benchmarking - haft stor effekt. Den nye handlingsplan vil bygge videre på denne succes og
fastholde
eEurope
som symbolet på EU's politik for udvikling af informationssamfundet.
Strategien må imidlertid tilpasses for at opfylde tre krav:
1.
Bredbåndsteknologi er ved at forvandle internettet og åbner nye muligheder for
interaktive multimedietjenester, der kræver meget høje transmissionshastigheder.
Investeringer i infrastruktur afhænger af, om der er indhold og tjenester til rådighed,
og omvendt er udviklingen af nye tjenester og indhold afhængig af udbredelsen af
infrastrukturen. Infrastrukturen udvikles og opgraderes, når der kommer nye tjenester
og applikationer frem, og vice versa.
eEurope
2005 vil forsøge at stimulere et
positivt samspil mellem opgraderingen af infrastruktur, både i form af
bredbåndsnet og multiplatformsadgang, og udviklingen af tjenester.
Der er allerede iværksat mange tiltag på europæisk, nationalt og regionalt plan for at
fremme videnøkonomien. De fleste medlemsstater har nationale handlingsplaner for
informationssamfundet, og mange af disse er inspireret af
eEurope
2002.
Tiltagene
under
eEurope
2005 bør derfor gå videre end de nuværende strategier og bør
for alvor gøre en forskel.
De skal endvidere være i overensstemmelse med
konklusionerne fra topmødet i Barcelona
7
og tage hensyn til drøftelserne ved det
uformelle rådsmøde om telekommunikation
8
i Vitoria.
2.
neigetartS .2
7
8
http://ue.eu.int/da/Info/eurocouncil/index.htm
Resultaterne af det uformelle møde mellem ministrene for
informationssamfundet, februar 2002 – Vitoria,
http://www.ue2002.es/
telekommunikation
og
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0010.png
3.
Inden denne handlingsplan udløber, vil en række af kandidatlandene sandsynligvis
være tiltrådt EU. Det bliver en udfordring for dem (og for de nuværende
medlemsstater) at opfylde målene og gennemføre de tiltag, der indgår i
eEurope
2005.
eEurope
2005 må derfor have en indbygget fleksibilitet, og der bør
gennemføres en midtvejsrevurdering af tiltagene for at sikre, at de nye
medlemsstater gnidningsløst kan indfases i handlingsplanen.
For at opfylde disse krav er
eEurope-handlingsplanen
baseret på to grupper af tiltag, der
styrker hinanden og skaber en positiv cirkel. Den første gruppe vedrører
tjenester,
applikationer og indhold
og omfatter både offentlige serviceydelser via nettet og e-business,
og den anden vedrører de bagvedliggende
bredbåndsinfrastruktur- og sikkerhedsaspekter.
Målene for
eEurope
2005 kan opsummeres som følger:
I 2005 bør Europa have:
moderne offentlige serviceydelser via internettet:
e-forvaltning
e-læringstjenester
e-sundhedsydelser
et dynamisk e-business-miljø
og som grundlag for disse:
almen adgang til bredbåndsnet til konkurrencedygtige priser
en sikker informationsinfrastruktur
Handlingsplanen er bygget op om fire aktionslinjer, der er indbyrdes forbundne:
For det første
politiske tiltag
med henblik på at revurdere og tilpasse lovgivningen på
nationalt og europæisk plan, styrke konkurrencen og interoperabiliteten, skabe øget
bevidsthed om udviklingen og udvise politisk engagement og lederskab.
For det andet vil de politiske tiltag blive hjulpet frem gennem udvikling, analyse og
formidling af
god praksis.
Der vil blive iværksat projekter for at sætte fart i udbredelsen af de
mest avancerede applikationer og infrastrukturer.
For det tredje vil de politiske tiltag blive fulgt nøje og målrettet bedre gennem
benchmarkinganalyse
af de fremskridt, der gøres mod målene, og af den politik, der føres
for at nå målene.
For det fjerde vil en
overordnet koordinering af de eksisterende politikker
frembringe
synergi mellem de foreslåede tiltag. En styregruppe vil skabe et bedre overblik over den
politiske udvikling og sørge for effektiv informationsudveksling mellem nationale og
europæiske beslutningstagere og den private sektor.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0011.png
Som led i
eEurope
2002-handlingsplanen enedes medlemsstaterne om gøre alle
grundlæggende offentlige serviceydelser tilgængelige via nettet inden udgangen af 2002. Der
er sket store fremskridt på dette område, men mange serviceydelser er kun i begrænset
omfang interaktive. Kommissionen og det belgiske formandskab arrangerede en konference
om e-forvaltning i november 2001 med det formål at udpege og formidle eksempler på god
praksis. Ministrene, der deltog i konferencen, vedtog en erklæring
9
, hvori de understregede, at
det er vigtigt yderligere at fremme udvekslingen af god praksis og sikre, at de offentlige
serviceydelser på nettet er tilgængelige for alle, samt at sikkerheden er i orden. Udviklingen af
sikker og ubesværet adgang til e-forvaltningsydelser afhænger af, at der indføres og anvendes
elektroniske autentifikationsmidler. De tiltag, der er iværksat for at fremme indførelsen af
chipkort, vil fortsætte og vil i praksis kunne tjene dette formål ved også at tilvejebringe et
sikkert middel til brug i forbindelse med elektronisk underskrift.
Bedre adgang for handicappede til det offentliges websteder er et af målene for
eEurope
2002.
Rådet vedtog i oktober 2001 en resolution om inddragelse i informationssamfundet
10
og
endnu en resolution i marts 2002
11
, hvor medlemsstaterne opfordres til at fremskynde deres
bestræbelser for at gennemføre 'webadgangsinitiativets' retningslinjer
12
. Adgangen til
offentlige serviceydelser kan gøres lettere ved at tilbyde flersproget indhold og gøre det
tilgængeligt via forskellige platforme.
Der er taget initiativer inden for e-forvaltning både på nationalt, regionalt og lokalt plan.
Disse suppleres af tiltag på europæisk plan: IDA-programmet
13
støtter interoperabilitet i
bagkontorprocesser, standardisering og tilvejebringelse af fælleseuropæiske tjenester, og IST-
programmet
14
finansierer forskningsaktiviteter. Desuden er Kommissionen ved at forberede et
initiativ som opfølgning på meddelelsen om et europæisk retsgrundlag for udnyttelse af
offentlig information
15
. På topmødet i Barcelona vedtog stats- og regeringscheferne at oprette
et one-stop-websted med oplysninger om jobmobilitet i Europa. Dette websted, og EU-
administrationens portal, der udvikles som led i IDA-programmet, vil give flersproget adgang
til onlineinformation og -tjenesteydelser for borgere og virksomheder og således støtte
mobilitet på tværs af grænserne. IDA-portalen vil også tjene til afprøvning af
multiplatformsteknologier.
I
den forbindelse vil forbedring
og
brug
af
maskinoversættelsessystemer, der fuldkommen dækker den sproglige mangfoldighed blandt
de europæiske brugere af sådanne websteder, få stor betydning. På mødet i Barcelona
tettenretni aiv resledyecivres egiltneffo enredoM .1.1.3
Udgangspunkt
9
10
11
12
13
14
15
gnintlavrof-e
)i
gatlit eksitiloP 1.3
http://europa.eu.int/information_society/eeurope/egovconf/index_en.htm
EFT C 292 af 18.10.2001.
EFT C 86 af 10.4.2002.
http://www.w3.org/TR/WCAG10/
Dataudveksling mellem administrationerne (http://europa.eu.int/ispo/ida).
Programmet for Informationssamfundsteknologier (http://www.cordis.lu/ist).
KOM(2001) 607 endelig af 23.10.2001.
enegatliT .3
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0012.png
opfordrede Det Europæiske Råd også Kommissionen til at undersøge, hvordan elektroniske
autentifikationssystemer kan medvirke til at fjerne barriererne for udviklingen af e-
forvaltning.
Foreslåede tiltag
Bredbåndsforbindelse.
Medlemsstaterne bør sætte sig det mål, at alle offentlige
administrationer har bredbåndsforbindelse inden 2005. Da bredbåndstjenester kan tilbydes via
forskellige teknologiske platforme, bør de nationale og regionale myndigheder ikke
diskriminere mellem teknologierne, når de anskaffer sig bredbåndsforbindelser (f.eks. ved
hjælp af offentligt udbud).
Interoperabilitet.
Inden udgangen af 2003 vil Kommissionen offentliggøre en
interoperabilitetsramme, vedtaget i fællesskab, for at muliggøre levering af fælleseuropæiske
e-forvaltningsydelser til borgere og virksomheder. Rammen vil omfatte informationsindhold
og anbefale tekniske strategier og specifikationer for sammenkobling af offentlige
administrationers informationssystemer i hele EU. Den vil være baseret på åbne standarder og
tilskynde til brug af åbent software.
Interaktive offentlige serviceydelser.
Inden udgangen af 2004 bør medlemsstaterne sørge
for at grundlæggende offentlige serviceydelser er interaktive, hvor det er relevant, og
tilgængelige for alle, og at de udnytter potentialet i både bredbåndsnet og
multiplatformsadgang. Dette kræver en omorganisering af bagkontoret
16
, der vil blive taget op
som led i behandlingen af emnet god praksis. Det indebærer også drøftelse af spørgsmålet om
adgang for personer med særlige behov, f.eks. handicappede og ældre. Kommissionen og
medlemsstaterne vil i fællesskab opstille en liste over offentlige serviceydelser, der bør være
interaktive og interoperable.
Offentlige indkøb.
Ved udgangen af 2005 bør medlemsstaterne gennemføre en væsentlig del
af deres offentlige indkøb elektronisk. Erfaringerne fra den private sektor viser, at en
reduktion af omkostningerne opnås mest effektivt gennem brug af internettet i
forsyningskædestyringen, bl.a. ved elektroniske indkøb. Rådet og Parlamentet bør hurtigst
muligt vedtage lovpakken om offentlige indkøb.
Offentlige internetadgangspunkter.
Alle borgere bør have nem adgang til offentlige
internetadgangspunkter, helst med bredbåndsforbindelse, i deres kommune. Når
medlemsstaterne etablerer offentlige internetadgangspunkter, bør de bruge strukturmidler og
samarbejde med den private sektor, hvor det er nødvendigt. Kommissionen vil fortsat støtte
teknologiudvikling via forskningsprogrammerne og demonstrationseksempler på god praksis i
det omfang, det er muligt via programmet til opfølgning af Promise-programmet.
Kultur og turisme.
Kommissionen vil i samarbejde med medlemsstaterne, den private sektor
og de regionale myndigheder udforme e-tjenester, der har til formål at gøre reklame for
Europa og tilbyde brugervenlig offentlig information. Disse e-tjenester bør være klar inden
2005 og bør bygge på interoperable grænseflader, anvende bredbåndskommunikation og være
tilgængelige via alle typer digitale terminaler.
16
Omstrukturering af interne administrative processer i forbindelse med dataindsamling og -forvaltning,
elektronisk informationsudveksling, koordinering mellem instanser.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0013.png
Udgangspunkt
Medlemsstaterne reagerede positivt på de ambitiøse mål i
eEurope
2002. De fleste skoler er
nu tilsluttet internettet, og der arbejdes på at skabe nem adgang til internet og
multimedieressourcer for skoler, lærere og studerende. I Barcelona satte Det Europæiske Råd
sig det mål at sikre, at der inden udgangen af 2003 er én computer til undervisningsformål pr.
15 elever i skolerne i EU
17
. De transeuropæiske net, der forbinder de nationale forsknings- og
uddannelsesnet, er blevet opgraderet betydeligt, men foreløbig er kun få skoler tilsluttet.
Kommissionen har været med til at finansiere nogle af disse tiltag gennem IST-programmet,
eLearning-initiativet
og andre foranstaltninger, der koordineres under
eLearning-
handlingsplanen. EU har bl.a. ydet støtte til anskaffelse af udstyr, samarbejde og udveksling
af god praksis, uddannelse af lærere, pædagogisk forskning samt udvikling af e-
læringsindhold og -tjenester.
Foreslåede tiltag
Bredbåndsforbindelse.
Medlemsstaterne bør sætte sig det mål, at alle skoler og universiteter
inden udgangen af 2005 har internetadgang til undervisnings- og forskningsformål via en
bredbåndsforbindelse. Museer, biblioteker, arkiver og lignende institutioner, der spiller en
central rolle i forbindelse med e-læring, bør også have bredbåndsadgang.
Program for e-læring.
Kommissionen har til hensigt inden udgangen af 2002 at fremlægge
et forslag om et særligt program for e-læring. Programmet vil være rettet mod gennemførelse
af målene for
eLearning-handlingsplanen
set ud fra et uddannelsesperspektiv og vil strække
sig over perioden 2004-2006. Kommissionen vil også offentliggøre en analyse af det
europæiske marked for e-læring, herunder den private sektor. Analysen vil omfatte en
gennemgang af markedssituationen og en analyse af de retlige, økonomiske og sociale
spørgsmål med henblik på at udpege hindringer for udviklingen af markedet for e-læring i
Europa, og om nødvendigt stille forslag om, hvordan man fjerner hindringerne.
Virtuelle universiteter for alle studerende.
Inden udgangen af 2005 bør medlemsstaterne
med støtte fra
eLearning-programmet
og
eTEN
18
-programmet sikre, at alle universiteter
tilbyder studerende og forskere online-adgang for at opnå størst mulig kvalitet og effektivitet i
læreprocesserne og -aktiviteterne.
Computerstøttet universitets- og forskningssamarbejdssystem.
Inden udgangen af 2003
vil Kommissionen lancere forsknings- og pilotaktioner for at muliggøre indførelsen af
europadækkende computerstøttede net og platforme, baseret på højperformante
databehandlingsinfrastrukturer og GRID-teknologier
19
. Sådanne net vil gøre det muligt at
17
18
19
gniræL-e )ii
Det Europæiske Råd efterlyste endvidere en indsats for at udvikle de digitale færdigheder gennem en
generel indførelse af et edb- og internetkørekort til elever på ungdomsuddannelserne, og anmodede
Kommissionen om at foretage en feasibility-undersøgelse af, hvordan ungdomsuddannelsesinstitutioner
kan hjælpes til at oprette eller udbygge et internetvenskab med en partnerskole et andet sted i Europa
(afsnit 44).
Det tidligere TEN-Telecom program.
Vidt distribueret databehandling, der bruger det globale internet til at opbygge distribuerede
databehandlings- og kommunikationsinfrastrukturer.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0014.png
samarbejde om at løse komplekse problemer samt at få virtuel adgang til og deles om
uddannelsesressourcer og datakraft i hele Europa.
Omskoling til vidensamfundet:
Inden udgangen af 2003 bør medlemsstaterne, om relevant
ved hjælp af strukturmidler og med støtte fra Kommissionen, iværksætte tiltag for at give
voksne (f.eks. arbejdsløse og kvinder, der vender tilbage til arbejdsmarkedet) de centrale
færdigheder
20
, der er brug for i vidensamfundet, for at øge deres jobmuligheder og generelle
livskvalitet. Disse tiltag skal udnytte de fordele, som e-læringsmulighederne byder på.
Udgangspunkt
Praktiserende læger på alle niveauer oplever, at deres arbejde bliver mere og mere
informationsintensivt, efterhånden som avancerede medicinske apparater og IT-applikationer
vinder udbredelse. Samtidig stiger presset på sundhedsplejebudgetterne som følge af
fremskridtene inden for lægevidenskaben, den aldrende befolkning og større forventninger fra
patienterne. Digitale teknologier får større betydning inden for sundhedsvæsenet, både hos
den enkelte praktiserende læge og på nationalt og regionalt plan. De giver mulighed for at
reducere de administrative omkostninger, udføre sundhedsfaglige opgaver på afstand, og
undgå unødvendig duplikering af undersøgelser. Desuden bruger befolkningen i stigende grad
internettet til at indhente oplysninger om sundhedspleje. På denne baggrund er det afgørende,
at der effektivt udvikles e-sundhedsindhold og -tjenester, at disse er tilgængelige for alle, og
at sundhedsrelaterede websteder opfylder fastlagte kvalitetskriterier.
Der er gennemført mere end 10 års forskning og udvikling i sundhedstelematik under IST-
programmet. Eksempler på resultaterne er integreret i regionale sundhedsinformationsnet,
standardiserede elektroniske patientjournaler, pålidelige og effektive telemedicinydelser
(telekonsultation og teleovervågning i hjemmet) såvel som personlige systemer for borgerne
til at kontrollere og forbedre deres helbredstilstand. Endnu et vigtigt tiltag, der allerede er i
gang, og som vil bidrage til opfyldelsen af målene for
eEurope
2005, går ud på at forbedre
brugen af telematik i reguleringssystemerne for lægemidler (f.eks. Eudravigilance vedrørende
lægemiddelsikkerhed, databasen Europharm og elektronisk informationsudveksling mellem
tilsynsmyndighederne og industrien). De første resultater heraf forventes ved udgangen af
2003.
eEurope
giver mulighed for at kombinere de forskellige tiltag i en samlet strategi
og derved opnå synlige resultater ved handlingsplanens udløb.
Sundhedsoplysninger er
særligt følsomme, og alle tiltag på dette område skal ledsages af udvikling af tekniske og
organisatoriske midler til at sikre, at personlige sundhedsoplysninger beskyttes mod
uautoriseret adgang, videregivelse og manipulation.
Foreslåede tiltag
Elektroniske sygesikringskort.
På grundlag af enigheden på Det Europæiske Råds møde i
Barcelona om, at et europæisk sygesikringskort skal erstatte de papirformularer, der kræves
for at opnå sundhedspleje i en anden medlemsstat, vil Kommissionen fremlægge et forslag før
forårstopmødet i 2003. Kommissionen har til hensigt at støtte en fælles fremgangsmåde med
hensyn til patientidentifikation og opbygning af elektroniske patientjournaler gennem
20
dehdnuS-e )iii
Centrale færdigheder er bl.a. grundlæggende IT-kundskaber (digitale færdigheder) samt kvalifikationer
såsom teamwork, problemløsning, projektstyring osv.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0015.png
standardisering og vil støtte udveksling af god praksis vedrørende yderligere mulige
funktionaliteter såsom medicinske oplysninger til brug i nødstilfælde og beskyttelse af
personlige sundhedsoplysninger.
Sundhedsinformationsnet.
Inden udgangen af 2005 bør medlemsstaterne etablere
sundhedsinformationsnet mellem sundhedsplejelokaliteter (hospitaler, laboratorier og hjem),
med bredbåndsforbindelse, hvor det er relevant. Parallelt hermed vil Kommissionen skabe et
europæisk informationsnet for offentlige sundhedsoplysninger og koordinere tiltag med
henblik på en hurtig europadækkende reaktion på sundhedstrusler.
Sundhedsydelser via nettet.
Inden 2005 vil Kommissionen og medlemsstaterne sikre, at der
stilles sundhedsydelser til rådighed for borgerne via internettet (f.eks. information om sund
levevis og forebyggelse af sygdomme, elektroniske patientjournaler, telekonsultation,
elektronisk refusion af udgifter). Nogle af sundhedsydelserne og de forebyggende tjenester
(f.eks. online-information om luft- og vandkvalitet) kan eventuelt udbygges til at fungere på
transeuropæisk niveau gennem
eTEN-programmet.
Kommissionen vil følge medlemsstaternes
arbejde for at gøre sundhedsoplysninger så tilgængelige som muligt for borgerne, samt de
initiativer, der tages til at anvende kvalitetskriterier for websteder.
e-Business omfatter både e-handel (køb og salg via nettet) og omlægning af
virksomhedsprocesser for at udnytte den digitale teknologi bedst muligt. Siden
offentliggørelsen af meddelelsen om e-handel i 1997
21
har Kommissionen udviklet en
omfattende strategi for dette område. Resultaterne omfatter bl.a. en hurtig vedtagelse i EU af
en række direktiver
22
, der har til formål at skabe et indre marked for
informationssamfundstjenester, samt en række andre initiativer, der sigter mod selvregulering,
navnlig på området “e-tillid”, og tvistbilæggelse via nettet
23
. Endvidere er der lanceringen af
'digitaliseringsinitiativet', der går ud på at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at
udnytte e-businessmulighederne bedre. Desuden er skattelovgivningen for e-handel blevet
tilpasset og forenklet, hovedsagelig gennem vedtagelse af et direktiv om elektronisk
fakturering
24
samt et direktiv og en forordning om moms på digitale leverancer
25
.
øjlim-ssenisub-e ksimanyd tE .2.1.3
Udgangspunkt
21
22
23
24
25
Et europæisk initiativ inden for elektronisk handel, KOM(1997) 157 endelig, 16.4.1997
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om elektronisk handel, EFT L 178
af 17.7.2000, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/93/EF af 13. december 1999 om en
fællesskabsramme for elektroniske signaturer, EFT L 13 af 19.1.2000, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/29/EF af 22. maj 2001 om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og beslægtede
rettigheder i informationssamfundet, EFT L 167 af 22.6.2001, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/7/EF af 20. maj 1997 om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg, EFT L
144 af 4.6.1997.
Kommissionen har etableret et alternativt tvistbilæggelsesnet - EEJ-nettet - for at fremme brugen af
tvistbilæggelsesordninger til at løse konflikter mellem forbrugere og virksomheder på tværs af
grænserne i EU.
Rådets direktiv 2001/115/EF af 20. december 2001, EFT L 15 af 17.1.2002.
Rådets forordning (EF) nr. 792/2002 af 7. maj 2002, EFT L 128 af 15.5.2002, og Rådets direktiv
2002/38 af 7. maj 2002, EFT L 128 af 15.5.2002.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0016.png
Kommissionen har også lanceret en debat om den fremtidige forbrugerpolitik
26
, herunder
regulering og håndhævelse af reglerne. Grønbogen om emnet understreger, at det er
nødvendigt at afskaffe lovgivningens skel mellem internetverdenen og den øvrige verden, og
at den fremtidige lovgivning må udformes således, at den hverken bliver overflødig eller
kvæler innovation og ny teknologi.
Med udgangspunkt i rapporten om den europæiske konkurrenceevne
27
og meddelelsen om e-
økonomien
28
arbejder Kommissionen sammen med medlemsstaterne på at stimulere e-
business i Europa. Målet er at fremme indførelsen af e-business og således forbedre de
europæiske virksomheders konkurrenceevne og skabe øget produktivitet og vækst gennem
investering i informations- og kommunikationsteknologi, menneskelige ressourcer (især IT-
færdigheder) og nye virksomhedsmodeller. Samtidig skal der tages hensyn til beskyttelsen af
privatlivets fred.
eEurope
2005 vil medvirke til at få denne strategi til at fungere.
Foreslåede tiltag
Lovgivning.
Kommissionen vil i samarbejde med medlemsstaterne tage den relevante
lovgivning op til revision med det formål at finde frem til og fjerne faktorer, der forhindrer
virksomheder i at anvende e-business. Revisionen vil navnlig sigte mod at udvide de
eksisterende e-handelsvenlige regler til at omfatte det traditionelle udbud af varer og
tjenesteydelser for at skabe lige vilkår for de forskellige former for handel (online/offline).
Revurderingen, som alle interesserede kan deltage i, vil blive indledt med et
e-
businesstopmøde
i 2003, hvor højtstående repræsentanter for erhvervslivet vil få mulighed
for at beskrive, hvilke problemer de støder på i forbindelse med e-business.
Små og mellemstore virksomheder.
Kommissionen har til hensigt inden udgangen af 2003
at etablere et europæisk net til støtte for e-business, der samler eksisterende europæiske,
nationale og regionale aktører på dette område for at styrke og koordinere tiltag vedrørende e-
business til støtte for SMV'er. Kommissionen vil støtte geografiske og sektorbaserede grupper
af SMV'er, der arbejder online for at tilskynde til innovation inden for e-business, formidling
af god praksis og fremme af retningslinjer og standarder.
e-Færdigheder.
Inden udgangen af 2003 vil Kommissionen i tæt samarbejde med
medlemsstaterne offentliggøre en analyse af udbud og efterspørgsel på mht. e-færdigheder i
Europa. Kommissionen og medlemsstaterne bør stimulere offentlig-private partnerskaber og
samarbejde mellem interessenterne med henblik på at udvikle fælleseuropæiske definitioner
af e-færdigheder.
Interoperabilitet.
Ved udgangen af 2003 bør den private sektor - med støtte fra
Kommissionen og medlemsstaterne - have udarbejdet interoperable e-businessløsninger
vedrørende transaktioner, sikkerhed, signaturer, indkøb og betalinger. Dette vil bane vejen for
tjenester, der muliggør en nem og sikker elektronisk handel og mobilhandel på tværs af
grænserne.
26
27
28
Grønbog om forbrugerbeskyttelse, 2001 KOM(2001) 531 endelig, opfølgende meddelelse under
udarbejdelse.
Kommissionens interne arbejdsdokument: European competitiveness report 2001, SEC(2001) 1705,
ikke oversat til dansk.
E-økonomiens indvirkning på europæisk erhvervsliv: økonomisk analyse og politiske konsekvenser,
KOM(2001) 711 endelig af 29.11.2001
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0017.png
Tillid.
Inden udgangen af 2003 vil Kommissionen sammen med den private sektor,
forbrugerorganisationerne og medlemsstaterne undersøge mulighederne for at skabe et
europadækkende internetbaseret tvistbilæggelsessystem. For at fremme elektroniske
transaktioner blandt SMV'er på tværs af grænserne vil Kommissionen endvidere støtte
oprettelsen af onlineinformationssystemer om retlige spørgsmål. Kommissionen vil arbejde
sammen med interessenterne om at opstille krav til tillidsmærker med henblik på en
henstilling om forbrugertillid til elektronisk handel.
".eu-virksomheder".
Inden udgangen af 2003 vil Kommissionen undersøge, om man kan
give de europæiske virksomheder yderligere muligheder i forbindelse med .eu-topdomænet,
f.eks. en netidentitet, der skaber tillid blandt brugerne, og andre støttefunktioner, såsom
tillidsmærker og en autentifikationsordning.
EU har allerede lanceret en omfattende strategi på grundlag af meddelelserne om
netsikkerhed
29
,
internetkriminalitet
30
og
det
eksisterende
31
og
kommende
databeskyttelsesdirektiv vedrørende elektronisk kommunikation. Den foreslåede
fremgangsmåde blev godkendt og videreudviklet i Rådets resolution af 28. januar 2002
32
og i
Kommissionens nylige forslag til Rådets rammeafgørelse om angreb på
informationssystemer
33
.
Ifølge resolutionen af 28. januar bør en række initiativer (f.eks. oprettelse af en taskforce for
internetsikkerhed, oplysningskampagner, fremme af god praksis og forbedrede
informationsudvekslingsordninger) være gennemført inden udgangen af 2002. Dette vil danne
grundlag for arbejdet mod en sikker informationsinfrastruktur. Arbejdet med at skabe en
sikker europæisk chipkortinfrastruktur bør fortsætte og indførelsen af applikationer bør
intensiveres.
Fællesskabets forskningsindsats inden for sikkerhed vil fortsætte under det sjette
rammeprogram. Der er følgende højt prioriterede områder: pålidelige net- og
informationsinfrastrukturer med vægt på nye teknologier (f.eks. bredbånd, trådløs arkitektur,
intelligente omgivelser) samt identifikation af svage punkter og indbyrdes afhængigheder i
infrastrukturer. Det er også hensigten at støtte standardisering med henblik på udvidet brug af
åbne standarder og åben software. Forskningsaktiviteterne bør også tage hensyn til den
'menneskelige
faktor'
i
forbindelse
med
sikkerhed,
f.eks.
grundlæggende
sikkerhedsstandarder, systemernes brugervenlighed.
rutkurtsarfnisnoitamrofni rekkis nE .3.1.3
Udgangspunkt
29
30
31
32
33
Net- og informationssikkerhed: Forslag til en europæisk strategi, KOM(2001) 298 af 6.6.2001
Et sikrere informationssamfund: Højnelse af sikkerheden i informationsinfrastrukturerne og
bekæmpelse af computerrelateret kriminalitet, KOM(2000) 890 af 22.1.2001
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/66/EF af 15. december 1997 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred inden for telesektoren, EFT L 24 af 30.1.1998.
http://register.consilium.eu.int/pdf/en/01/st15/15152en1.pdf
http://europa.eu.int/comm/dgs/justice_home/index_da.htm,
KOM(2002) 173 endelig af 19.4.2002.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0018.png
Foreslåede tiltag
Taskforce for internetsikkerhed.
Denne bør være funktionsdygtig medio 2003. På grundlag
af et forslag, som Kommissionen har planer om at fremsætte i 2002, vil Rådet og Parlamentet
kunne vedtage det nødvendige retsgrundlag hurtigst muligt, under hensyntagen til den
søjleoverskridende dimension af net- og informationssikkerhed. Medlemsstaterne og den
private sektor bør støtte taskforcens arbejde. Taskforcen bør være et kompetencecenter i
sikkerhedsspørgsmål, og f.eks. - i samarbejde med medlemsstaterne - udvikle et koncept for et
europæisk advarselssystem ved angreb på IT-systemer, fremme søjleoverskridende drøftelser,
og forbedre samarbejdet på tværs af grænserne.
'Sikkerhedskultur'.
Ved udgangen af 2005 bør der være skabt en ‘sikkerhedskultur’ inden
for udformning og fremstilling af informations- og kommunikationsprodukter. Den private
sektor bør udvikle god praksis og standarder og sørge for at disse anvendes konsekvent.
Kommissionen vil støtte sådanne projekter og gøre en indsats for at øge bevidstheden om
sikkerheds risici blandt alle brugere. Der vil blive udsendt en midtvejsrapport om resultaterne
ved udgangen af 2003 og en endelig evaluering ved udgangen af 2005.
Sikker kommunikation mellem offentlige administrationer.
Inden udgangen af 2003 vil
Kommissionen og medlemsstaterne undersøge mulighederne for at skabe et sikkert
kommunikationsmiljø for udveksling af fortrolig offentlig information.
gnagdasdnåbderB .4.1.3
Udgangspunkt
Verden over bliver regeringer i stigende grad klar over, at bredbåndsadgang er afgørende for
deres landes økonomiske udvikling. Almen adgang til bredbåndskommunikation vil få en
væsentlig indflydelse på økonomien, og adskillige EU-lande er begyndt at se nærmere på
bredbåndsudviklingen på deres område. Deres fælles mål er at fremskynde indførelsen af
bredbåndsnet. På mødet i Barcelona anerkendte Det Europæiske Råd, at det er vigtigt, at
‘bredbåndsnet gøres almindeligt tilgængelige og anvendes i hele EU inden udgangen af
2005’. Tiltagene i denne handlingsplan er i overensstemmelse med dette mål.
Investeringerne i bredbåndsnet vil hovedsagelig komme fra den private sektor. Kommissionen
henstillede i sine overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og Fællesskabets
økonomiske politikker, at medlemsstaterne bør sikre effektiv konkurrence på
abonnentnetniveau for at fremskynde udviklingen af det europæiske bredbåndsnet.
Konkurrencen forventes at drive investeringerne op, skabe innovation og reducere priserne.
Derfor bør den offentlige strategi navnlig rettes mod områder, hvor der ikke er reel
konkurrence, eller hvor der er politiske mål, der skal nås, f.eks. geografisk dækning med
henblik på samhørighed.
Det nye regelsæt, der skal anvendes i alle medlemsstater fra juli 2003, tager fuldt højde for
konvergensaspektet i forbindelse med bredbåndsadgang. Det er et udtrykkeligt mål for
myndighederne at stimulere effektive investeringer i infrastruktur (fra både nye og etablerede
operatører) og innovation. Dette betyder, at der skal tages hensyn til, at investorerne må
kunne få et rimeligt afkast af deres investeringer, set lyset af den risiko, de tager. Det betyder
også, at retsusikkerheden for investorerne skal reduceres mest muligt.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0019.png
Under de bredere rammer, der udgøres af projektet for det europæiske forskningsrum, støtter
Kommissionen udnyttelsen af bredbåndsnet i forskerverdenen. Denne støtte vil fortsætte
under det sjette rammeprogram via de nye højt prioriterede instrumenter, ekspertisenet og
integrerede projekter. Mere specifikt vil der blive ydet støtte til opgradering og effektivisering
af teknologien til lysledernet, mobile trådløse bredbåndstjenester (hinsides 3G),
satellitsystemer med bredbåndsadgang (under hensyntagen til Galileo-systemets behov) og
konvergens mellem fastnet og mobilnet, herunder overgangen til den næste generation af
internetprotokollen (IPv6). Samtidig skal der tages højde for problemerne vedrørende
sikkerhed og privatlivets fred (trådløs kommunikation, konstant åbne forbindelser).
Kommissionen har allerede i meddelelsen “Internettets næste generation - vigtigste
indsatsområder for overgangen til den nye internetprotokol, IPv6”
34
skitseret, hvilke skridt der
må tages for at støtte den næste generation af internettet, og disse anbefalinger bør følges op.
At gennemføre strategien for bredbåndsadgang bliver en kompleks opgave, da der er mange
forskellige politikker, der spiller ind: by- og landsplanlægning, forskningspolitik,
skattelovgivning og regulering i almindelighed. Disse politikker gennemføres på forskellige
niveauer: internationalt, europæisk, nationalt, regionalt og lokalt plan, og af en række
forskellige aktører, både i den private og den offentlige sektor. Kommissionen vil uddybe
analysen af de politiske muligheder og de eksisterende hindringer for indførelsen af
bredbåndsforbindelser, navnlig med henblik på at skabe almen adgang til nye tjenester via
åbne platforme inden for digital-tv og 3G-systemer, i overensstemmelse med opfordringen fra
Det Europæiske Råd.
Foreslåede tiltag
Frekvenspolitik.
Kommissionen vil bruge det nye frekvenspolitiske regelsæt til at sikre, at
der er frekvenser til rådighed til trådløse bredbåndstjenester (f.eks. W-LAN), og at de
udnyttes effektivt, samt til at samarbejde med medlemsstaterne om indførelse af sådanne
tjenester. Kommissionen vil indlede drøftelser om nye metoder til værdiansættelse af
frekvenser og handel med brugsret til frekvenser.
Bredbåndsadgang i mindre gunstigt stillede områder.
Hvor der er behov for det, bør
medlemsstaterne i samarbejde med Kommissionen støtte indførelsen af bredbåndsnet i mindre
gunstigt stillede områder. De kan eventuelt anvende strukturelle midler og/eller finansielle
incitamenter (under overholdelse af konkurrencereglerne). Der bør lægges særlig vægt på
regionerne i den yderste periferi.
Reducere hindringerne for indførelsen af bredbånd.
Medlemsstaterne bør lette adgangen
til anlægsrettigheder, master og rørledninger for at fremme investeringerne, f.eks. ved at
fjerne retlige hindringer. Kommissionen vil støtte dette ved at stimulere og organisere
udveksling af lokale og regionale erfaringer samt offentlig-private partnerskaber.
Multiplatformsindhold.
De offentlige administrationer i medlemsstaterne og den private
sektor bør sigte mod at tilbyde deres indhold via forskellige teknologiske platforme, f.eks.
interaktivt digital-tv og 3G-systemer. Kommissionen har til hensigt at støtte demonstrations-
og forskningsprojekter. Kommissionen vil desuden udpege retlige hindringer for brugen af
digital-tv til formidling af interaktive tjenester
35
.
34
35
KOM(2002) 96 endelig af 21.2. 2002.
Således som Det Europæiske Råd anmodede om på mødet i Barcelona.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0020.png
Overgang til digital-tv.
For at fremskynde overgangen til digital-tv bør medlemsstaterne
skabe klarhed omkring vilkårene for den planlagte overgang. Inden udgangen af 2003 bør de
offentliggøre deres hensigter vedrørende en mulig overgang. Disse kan bl.a. omfatte en plan,
en vurdering af markedsforholdene og eventuelt en dato for afvikling af analog, jordbaseret
tv-transmission, som vil frigøre frekvenser og tillade en omfordeling. De nationale
overgangsplaner bør også være et udtryk for en platformsneutral strategi for digital-tv, der
tager hensyn til de konkurrerende transmissionsformer (først og fremmest satellitnet, kabel-
tv-net og jordbaserede sendenet).
siskarp dog fa gnildimrof go esylana ,gnilkivdU .2.3
På alle områder under
eEurope
2005 udvikles der kommercielle og offentlige applikationer,
der gennemføres støtteprogrammer, og eksperimentelle applikationer afprøves. Disse
aktiviteter er en rig kilde til viden og ekspertise. Der sker hurtige fremskridt, men udviklingen
er ujævn. F.eks. forsøger en administration eller skole at udvikle eller anvende en applikation,
der allerede fungerer et andet sted, eller som den private sektor har en udmærket løsning på.
eEurope
2005 sigter mod at bygge videre på disse erfaringer. Handlingsplanen vil ikke blot
finde frem til og udnytte eksempler på god praksis, men videreudvikle dem, så de kan fungere
som demonstrationseksempler og medvirke til at opfylde
eEurope-målene.
Aktiviteterne
vedrørende god praksis vil således supplere de politiske tiltag. Der foreslås fremgangsmåde
med tre trin:
i.
Eksempler på god praksis udpeges og udvælges.
Kommissionen vil i tæt samarbejde med medlemsstaterne, kandidatlandene og den private
sektor udpege eksempler på god praksis verden over, herunder praktiske, fungerende
eksempler fra den offentlige sektor og kommercielle applikationer inden for handlingsplanens
områder.
ii. Hvor det er relevant, videreudvikles udvalgte eksempler på god praksis for at udvide
deres anvendelighed, og der gennemføres en analyse for at skabe en model eller et sæt
retningslinjer for god praksis.
Relevante eksemplers anvendelsesområde vil blive udvidet (f.eks. multiplatform i stedet for
enkeltplatform, eller større brugerkreds), eller de vil blive videreudviklet (f.eks. med flere
funktioner eller flersproget interaktion). Demonstrations- og evalueringsaspekterne af disse
projekter vil blive styrket, så der kan gennemføres en bred analyse af resultaterne.
Den detaljerede analyse af eksempler på god praksis bør resultere i modeller eller
retningslinjer, der indeholder modne, veldokumenterede tilgange til afprøvede anvendelser af
e-tjenester. Modellerne bør være modulopbyggede og bør kunne tilpasses til den enkelte
bruger. De vil typisk bestå af en metode, et tilhørende sæt redskaber og software med frit
tilgængelig kildekode. Resultatet bliver en kritisk vurdering af succesfaktorer samt erfaringer
fra mislykkede projekter, der kan føre til overførsel og formidling af god praksis i hele
Europa, og navnlig i de mindre gunstigt stillede regioner.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0021.png
iii. Eksemplerne på god praksis og resultaterne af projektanalysen videreformidles.
For at formidle god praksis vil Kommissionen i samarbejde med formandskabet for Rådet
tilrettelægge kampagner i EU-landene og kandidatlandene. Følgende midler vil blive taget i
brug:
Konferencer/workshops:
Konferencen om e-forvaltning med demonstration af eksempler
på god praksis er en vellykket model for udveksling af erfaringer. Der er planlagt en
konference om e-sundhed, der vil følge denne model, samt en konference om e-læring i
første halvdel af 2003. Endnu en konference om e-forvaltning forventes afholdt under det
italienske formandskab.
Disse konferencer er normalt rettet mod de politiske beslutningstagere. I tilknytning til
konferencerne vil der blive afholdt særlige workshops, der samler aktørerne inden for de
respektive strategier. Ved disse lejligheder vil demonstrationseksemplerne på god praksis
samt modeller og retningslinjer blive drøftet i detaljer.
Støttenetværk:
Resultaterne vil blive formidlet via de eksisterende virksomheds-,
universitets-, forsker- og brugernet, f.eks. e-business-støttenettene for SMV'er, de
europæiske skolers net og andre lignende kanaler på europæisk, nationalt og regionalt plan.
Tilsvarende net vil blive tilstræbt for aktører inden for alle
eEurope-områder.
I den
forbindelse vil der blive taget særligt hensyn til den regionale og lokale dimension, bl.a.
gennem en åben dialog med net såsom TeleCities, Eris@ og Elanet. De nye programmer
for innovative foranstaltninger under Den Europæiske Regionaludviklingsfond giver
regionerne (især de mindre gunstigt stillede regioner og områder, der befinder sig i en
omstruktureringsfase) mulighed for at afprøve innovative værktøjer og udveksle god
praksis inden for regionale e-tjenester. Dette vil bidrage positivt til
regionaludviklingspolitikken og således spille en vigtig rolle under
eEurope
2005-
handlingsplanen.
Et websted:
Links til modellerne og retningslinjerne for god praksis vil blive offentliggjort
på et websted, der desuden vil tilbyde værktøjer til at lette brugen af modellerne. Endvidere
vil der være mulighed for at give feedback.
i.
Under
eEurope
2002 blev der anvendt 23 indikatorer. Tanken bag disse indikatorer er at
fokusere på slutresultatet, dvs. det endelige mål for en politik og ikke politikken selv (f.eks. se
på, hvor stor en andel af husstandene der er tilsluttet internettet, snarere end på et mål for
ubundet adgang til abonnentkredsløb). Benchmarkingaktiviteterne skal tjene
politikudformningen, og derfor er det nødvendigt at have politisk opbakning bag
gnikramhcneB .3.3
Benchmarkingindsatsen under
eEurope
er en tretrinsproces.
Definition af indikatorer
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0022.png
indikatorerne
36
. Indikatorerne må ajourføres for
eEurope
2005 for at afspejle de reviderede
politiske mål. Fra 2004 og fremover, dvs. efter udløbet af
eEurope+,
vil den nye liste over
indikatorer også tjene som grundlag for kandidatlandene. Hvor det er relevant, vil der blive
udviklet regionale indikatorer.
ii.
Måling og analyse
Statistikker vedrørende internettet bliver hurtigt forældede, og for at være politisk relevante
skal indikatormålingerne foreligge hurtigt. Uundgåeligt bliver der tale om et kompromis
mellem hurtighed og kvalitet. For at øge kvaliteten bør indikatorerne under
eEurope
2005 i
højere grad gøre brug af de officielle statistikker fra de nationale statistikkontorer og Eurostat.
For at sikre en regelmæssig indsamling af sammenlignelig data i medlemsstaterne er der
behov for et retsgrundlag for statistikker om informationssamfundet. Kommissionen vil
fremsætte forslag om et sådant retsgrundlag inden udgangen af 2002.
Analyse af de faktorer, der ligger til grund for indikatorværdierne, er afgørende, for at dataene
kan udnyttes til politikudformning. Den første analyse af indikatorerne under
eEurope
2002
blev fremlagt i Kommissionens benchmarkingrapport
37
. For at medlemsstaterne selv skal
kunne gennemføre en analyse, ajourføres resultaterne jævnligt på
eEurope-webstedet
38
.
Kommissionen og medlemsstaterne vil tilskynde til udvikling af regional benchmarking,
særlig af mindre udviklede regioner, set i forhold til udviklingen af nationale og regionale
strategier for informationssamfundet.
iii.
Politikudformning
At benchmarkingaktiviteterne er af stor værdi for politikudformningen fremgår af
Kommissionens forårsrapport til Det Europæiske Råd
39
og af benchmarkingrapporten, som
var med til at sætte gang i udviklingen af
eEurope
2005-handlingsplanen.
Benchmarking kan desuden udnyttes til udveksling af god politikudformningspraksis. For at
bane vej for en sådan udveksling vil Kommissionen analysere benchmarkingresultaterne og
udpege god politikudformningspraksis, bl.a. mht. regionalpolitik i de medlemsstater eller
andre lande, der har de bedste indikatorresultater.
Foreslåede tiltag
Inden udgangen af 2002 bør Rådet - på grundlag af et forslag fra Kommissionen - vedtage en
liste over indikatorer og en samlet metode for benchmarkingaktiviteterne.
I begyndelsen af 2003 vil Kommissionen offentliggøre en
evaluering af
eEurope
2002-
handlingsplanen,
der vil bygge på den første benchmarkingrapport og udgøre
analysegrundlaget for en vurdering af fremskridtene under
eEurope
2005.
36
37
38
39
Indikatorerne blev godkendt på det uformelle ministerrådsmøde om det indre marked i november 2000
(13493/00 ECO 338).
Benchmarkingrapport om
eEurope,
KOM(2002) 62 endelig,
http://europa.eu.int/information_society/eeurope/news_library/documents/index_en.htm
http://europa.eu.int/eeurope
"Lissabon-strategien - Gennemføre forandringer", KOM(2002) 14 og det supplerende interne
dokument, SEC(2002) 29, 15.1.2002
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0023.png
Kommissionen vil
gennemføre benchmarking,
offentliggøre en foreløbig rapport i
begyndelsen af 2004 og jævnligt ajourføre benchmarkingoplysningerne på
eEurope-
webstedet.
I de senere år er der lanceret mange politiske initiativer enten som direkte reaktion på e-
økonomiens fremvækst eller for at indbygge en e-dimension i de eksisterende politikker.
Eksempler på europæisk plan
er politikker såsom regionalpolitikken (f.eks. støtte til
eEurope
i strukturfondene
40
), udvikling (f.eks. G8-initiativet "Dotforce"), uddannelse (f.eks.
e-learning),
beskæftigelse
og
inddragelse
i
informationssamfundet
(f.eks.
beskæftigelsespolitiske retningslinjer), handel (f.eks. e-handel inden for WTO) og
eEurope+-
handlingsplanen.
Ligeledes på nationalt plan
er der truffet mange politiske initiativer
vedrørende e-økonomien. Der er ikke altid sikkerhed for, at de forskellige nationale
foranstaltninger kommunikeres ordentligt videre på europæisk plan. Et bedre overblik og en
bedre informationsudveksling mellem de forskellige aktører ville øge e-politikkernes
effektivitet.
Af denne grund bør der oprettes en
eEurope-styregruppe
under ledelse af Kommissionen og
bestående af repræsentanter for medlemsstaterne og kandidatlandene, Europa-Parlamentet og
om nødvendigt den private sektor og forbrugersammenslutninger. Styregruppen bør
finansieres via programmet til opfølgning af Promise-programmet. Gruppens opgave vil være
at følge fremskridtene under
eEurope-handlingsplanen
nøje, med det formål at forbedre
gennemførelsen af
eEurope
2005. Gruppen skal desuden udgøre et forum for udveksling af
erfaringer. Den vil gøre det muligt at inddrage den private sektor og bane vej for
kandidatlandenes deltagelse i en tidlig fase. Gruppen bør generelt mødes to gange om året
med deltagere på højt plan for at drøfte strategiske spørgsmål.
Hvor det er muligt, vil Kommissionen også gøre brug af de midler, der er til rådighed under
eContent-programmet,
programmet til opfølgning af Promise-programmet
41
, det flerårige
program til fremme af initiativ og iværksætterånd og budgetposterne for standardisering, det
indre marked og erhvervslivets konkurrenceevne. Endvidere vil det kommende
eLearning-
program støtte
eEurope-relaterede
aktiviteter. Brugen af midler fra disse programmer vil ske i
overensstemmelse med retsgrundlaget for programmerne.
40
tednufmassnoitamrofni
ednerørdev rekkitilop rof emsinakemsgnirenidrook nE .4.3
gnireisnaniF 5.3
Handlingsplanen sætter ambitiøse mål og omfatter tiltag, der vil kræve betydelige ressourcer.
Ressourcebehovene vil blive opfyldt ved at udnytte, og om nødvendigt, omorientere
eksisterende programmer. Kommissionen vil i fuld udstrækning gøre brug af
eTEN-
programmet og IDA-programmet for at finansiere projekter og tiltag på europæisk plan. Det
bliver nødvendigt at tilpasse forordningen om finansiering af
eTEN-programmet,
for at dette
kan blive et passende redskab.
41
Et betydeligt beløb fra strukturfondene, ca. 6 mia. euro, er afsat til informationssamfundstiltag i
perioden 2000-2006, navnlig til forbedring af IT-kundskaber, modernisering af offentlige
serviceydelser, fremme af e-business og opgradering af den digitale infrastruktur.
Flerårigt program til fremme af informationssamfundet i Europa
(http://europa.eu.int/ISPO/promotion/i_promise.html).
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461740_0024.png
IST-finansierede projekter har været direkte relevante for
eEurope
2002-handlingsplanen, og
det nye IST-tema under det sjette rammeprogram vil fortsat finansiere forsknings- og
demonstrationsprojekter inden for disse områder og således bidrage (hovedsagelig på en
indirekte måde) til opfyldelse af
eEurope-målene.
Foreslåede tiltag
Inden udgangen af 2002 bør Rådet og Parlamentet på grundlag af et forslag fra
Kommissionen øge
finansieringsloftet
for gennemførelsesfasen af
eTEN-projekter
fra 10%
til 30%, uden at det påvirker de øvrige TEN-programmer.
Inden udgangen af 2002 bør Rådet og Parlamentet vedtage forslaget om en ændring af
IDA-
programmet
for at omorientere det i overensstemmelse med
eEurope-målene.
Inden udgangen af 2002 bør Rådet - på grundlag af et forslag fra Kommissionen og under
hensyntagen til Parlaments holdning - vedtage et program til opfølgning af Promise-
programmet samt et retsgrundlag for en taskforce for internetsikkerhed.
Inden udgangen af 2002 vil Kommissionen vedtage et forslag om et særligt program for e-
læring.
Inden udgangen af 2002 vil Kommissionen undersøge behovet for at tilpasse det andet
arbejdsprogram for
eContent
under hensyntagen til
eEurope-målene,
og om nødvendigt
fremsætte et passende forslag herom.
Inden udgangen af 2003 vil Kommissionen fremsætte forslag om et program til opfølgning af
eContent-programmet.
noisulknoK .4
Denne handlingsplan er et forslag til medlemsstaterne om at indgå nogle vidtrækkende
forpligtelser. Det er en opfordring til den private sektor til at samarbejde med Kommissionen
og medlemsstaterne om at nå
eEurope-målene.
Handlingsplanen skitserer de initiativer, som
Kommissionen vil eller er villig til at tage. Samlet danner handlingsplanen baggrunden for en
koordineret europæisk strategi for informationssamfundet.
eEurope-handlingsplanens
rolle
som et centralt element i Lissabon-strategien bør bekræftes. Hvis planen lykkes, vil den få
stor betydning for vækst og produktivitet, beskæftigelse og social samhørighed i Europa.
Erfaringerne fra
eEurope
2002 har vist, at det er en god ide at evaluere og revurdere tiltagene i
løbet af handlingsplanens gennemførelse. Dette er særlig vigtigt i betragtning af, at EU
sandsynligvis får en række nye medlemsstater i løbet af
eEurope
2005. Derfor foreslås det, at
der forud for Det Europæiske Råds forårsmøde i 2004 foretages en midtvejsevaluering, der
således tidsmæssigt vil falde sammen med den planlagte foreløbige benchmarkingrapport.
Det Europæiske Råd forventes at godkende handlingsplanen på mødet i Sevilla og opfordre
Rådet og Parlamentet til hurtigst muligt at vedtage de lovgivnings- og budgetmæssige
foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre planen.
24