Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 865
Offentligt
1461726_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 865)
Det Europæiske Råd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
19. juni 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse med Det Europæiske Råd i Sevilla den
21.-22. juni 2002 Kommissionens dokument vedrørende Artikel 299, stk. 2. Gennemførelse af strategien for
bæredygtig udvikling i regionerne i den yderste periferi, oversigt over de opnåede resultater og arbejdsprogram
med vejledende tidsplan, 10148/02.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461726_0002.png
FØLGESKRIVELSE
fra:
David O'SULLIVAN, generalsekretær for Europa-Kommissionen
modtaget den:
14. juni 2002
til:
Javier SOLANA, generalsekretær/højtstående repræsentant
Vedr.:
Artikel 299, stk. 2. Gennemførelse af strategien for bæredygtig udvikling
i regionerne i den yderste periferi
– Oversigt over de opnåede resultater og arbejdsprogram med
vejledende tidsplan
Hermed følger til delegationerne Kommissionens dokument - (SEK(2002) 692.
________________________
Bilag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461726_0003.png
: SEK(2002) 692
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.6.2002
SEK(2002) 692
ARTIKEL 299, STK. 2.
GENNEMFØRELSE AF STRATEGIEN FOR BÆREDYGTIG UDVIKLING I REGIONERNE I
DEN YDERSTE PERIFERI
Oversigt over de opnåede resultater og
arbejdsprogram med vejledende tidsplan
(ajourført i anledning af Det Europæiske Råd i Sevilla)
ARTIKEL 299, STK. 2.
GENNEMFØRELSE AF STRATEGIEN FOR BÆREDYGTIG UDVIKLING I REGIONERNE I
DEN YDERSTE PERIFERI (RYP)
Oversigt over de opnåede resultater og
arbejdsprogram med vejledende tidsplan
(1)
Strategien for bæredygtig udvikling i regionerne i den yderste periferi, der blev fremlagt i en rapport fra Kommissionen af 14.
marts 2000 (KOM(2000)147endelig), indføres gradvis. Det er, hvad denne nye udgave af Kommissionens oversigt og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461726_0004.png
program vedrørende gennemførelsen af artikel 299, stk. 2, viser. Den giver Det Europæiske Råd i Sevilla mulighed for - som
det var tilfældet med de tidligere udgaver af dette d okument i forbindelse med De Europæiske Råd i Santa Maria da Feira,
Nice, Göteborg og Laeken - at undersøge, hvad status quo er for de iværksatte tiltag og for dem, der planlægges iværksat i
nærmeste fremtid. Disse tiltag omfatter nyskabende elementer.
Det gælder anvendelsen af INTERREG-programmerne med henblik på at genetablere
RYP'ernes samarbejde med deres
respektive geografiske zoner.
Det gælder også, hvad angår
internationalt miljø,
forberedelsen af en undersøgelse af
miljøindvirkningen på RYP'erne.
Det er ligeledes tilfældet med de initiativer, der er blevet iværksat med henblik på
differentiering og modernisering af
økonomien i regionerne i den yderste periferi,
på informationssamfunds- og forsknings- og udviklingsområdet, men også
på transport- og energiområdet. Flere af disse initiativer vil modtage støtte fra strukturfondene, hvis tiltag takket være de
vedtagne undtagelsesbestemmelser er blevet gjort mere effektive og målrettede. Mere generelt burde told- og afgiftstiltagene
(AIEM) til fordel for De Kanariske Øer og de tiltag, der undersøges vedrørende de franske oversøiske departementer
(tildeling af havområder), medføre økonomisk aktivitet i disse regioner.
Alt dette forhindrer ikke fortsat
støtte fra Fællesskabet til traditionelle produkter fra RYP,
der også fremover vil udgøre
et uundværligt element i deres økonomi. Der er ved at blive foretaget en revision af landbrugsforordningerne, og på
fiskeriområdet er man begyndt at forberede sig på at forny kompensationsordningen for meromkostninger i forbindelse med
afsætning af varer. Endvidere er der blevet bibeholdt en vis af giftsstøtte til traditionel rom fra DOM og visse typer rom, likør
og spiritus fra Madeira og Azorerne.
Et dynamisk
partnerskab
mellem regioner, medlemsstater og Fællesskabet har hidtil karakteriseret tiltagene på området.
Kommissionen sørger for, at det fortsætter sådan fremover.
A. TRADITIONELLE PRODUKTER
LANDBRUG (s. 34)
Ændring af Rådets forordninger (landbrugsafsnittet i POSEI)
Kommissionen sendte den 29.11.2000 sine forslag til Rådet om ændring af Rådets forordninger med henblik på at gøre
støtten til RYP på landbrugsområdet mere effektiv og rapporterne om gennemførelsen af de eksisterende bestemmelser i
tidsrummet 1992-1998. Disse forslag blev suppleret den 14.3.2001,
hvad angår mælkesektoren i Azorerne. Rådet vedtog
disse forslag den 28.6.2001. Kommissionen har siden truffet de nødvendige gennemførelsesforanstaltninger.
Situationen i regionerne i den yderste periferi set i lyset af reformerne af de fælles markedsordninger (FMO) for så
vidt angår ris, sukker og bananer
Ris: i Kommissionens forslag af 7.6.2000, der har til formål at ændre Rådets forordning om de fælles markedsordninger
(FMO) for ris, tages hensyn til de særlige forhold, der gælder for Réunion og Guyana. Eftersom drøftelserne i Rådet ikke har
ført til, at Kommissionen har vedtaget den foreslåede forordning, har den til hensigt at fremlægge et nyt dokument som led i
sine initiativer vedrørende
midtv ejsrevisionen
af den fælles landbrugspolitik inden sommerferien
Sukker: som følge af Kommissionens forslag vedtog Rådet den 19.6.2001 en ændret forordning om den fælles
markedsordning for sukker. De tidligere bestemmelser for regionerne i den yderste periferi opretholdes: kvoter, der er adskilt
fra henholdsvis kvoterne for det franske fastland for de franske oversøiske departementer og kvoterne for det kontinentale
Portugal for Azorerne. Endvidere har Rådet videreført foranstaltningerne til afsætni ng af sukker fra DOM, da
Kommissionen for fremtiden ikke har beføjelser til at vedtage gennemførelsesbestemmelser herfor. Kommissionen vedtog
den 30.7.2001 denne ordning, der gælder fra den 1. juli samme år
Bananer: den 7.5.2001 vedtog Kommissionen en ordning for indførsel af bananer til Fællesskabet efter indgåelse af aftalerne
med USA og Ecuador. Udligningsstøtten berøres naturligvis ikke af denne ordning. Endelig vil Kommissionen, når tiden er
inde, fremsætte de nødvendige forslag til Rådet med henblik på en fastsættelse af toldafgifterne for den periode, der
udelukkende vedrører toldafgifter, som begynder sen est den 1.1.2006.
Strukturelle undtagelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461726_0005.png
Rådet vedtog den 28.6.2001 en række forslag til Rådets forordninger vedrørende strukturelle undtagelser, som indebærer en
ændring af landbrugsforordningerne under POSEI, for at gøre anvendelsen af dem mere effektiv. Som følge af disse
undtagelser og på baggrund af forespørgsler fra medlemsstaterne foretager Kommissionen ændringerne af
programmeringerne.
FISKERI (s. 36)
Den fælles Fiskeripolitiks fremtid
Med grønbogen af 20.3.2001 har Kommissionen indledt en debat om dette emne. I denne grønbogen hedder det "For
randområderne er bestandenes tilstand forskellig fra det ene område til det andet. Dette kan bevirke, at de foranstaltninger,
der skal træffes, må skræddersyes til de specifikke situationer i disse områder". Kommissionen mindede i sin meddelelse af
28.5.2002 om reformen af den fælles fiskeripolitik om, at der i henhold ti l artikel 299, stk. 2, vil blive taget hensyn til
RYP'ernes særlige behov, hvad angår bevarelse af ressourcerne og forvaltning af fiskeriet (punkt 3.1.) og den fælles
fiskeripolitiks sociale dimension (punkt 3.7.).
Midlertidig suspension af importafgifter på fiskeriprodukter (De Kanariske Øer)
(jf. nedenfor: told).
Strukturelle undtagelser
Rådet vedtog den 28.6.2001 en række forslag til ændring af FIUF-forordningen, hvad angår strukturelle undtagelser. Som
følge af disse undtagelser og på baggrund af forespørgsler fra medlemsstaterne foretager Kommissionen ændringerne af
programmeringerne.
Kompensation for meromkostninger, som er konstateret i forbindelse med afsætning af fiskerivarer
Rapporten om anvendelsen af den eksisterende ordning og forslaget til en ny ordning vil blive fremsendt i andet halvår 2002.
For at undgå et retligt tomrum mellem den nuværende ordning (som udløb den 31.12.2001) og den nye ordning fremsendte
Kommissionen den 4.9.2001 et forslag til forordning til Rådet med henblik på forlængelse af ordningen indtil 31.12.2002, der
blev vedtaget af Rådet den 25.3.2002. Forordningen indeholder ligeledes e n ændring, som muliggør en bedre anvendelse af
de beløb, der er afsat ud fra den enkelte regions specifikke afsætningsbetingelser.
B. IGANGSÆTNING AF ET ØKONOMISK OPSVING I REGIONERNE I DEN YDERSTE
PERIFERI
1. INSTRUMENTER
STRUKTURFONDENE (s. 38)
Strukturelle undtagelser
Forhøjelse af fondenes deltagelse i investeringer i små og mellemstore virksomheder fra 35 % til 50 %. Lofterne for
strukturfondenes støttesatser udvides til at omfatte 4 DOM: 85 % i stedet for 75 %. Rådet vedtog den 28.6.2001 en
række forslag om ændring af Rådets forordning herom. Som følge af disse undtagelser og på baggrund af forespørgsler
fra medlemsstaterne foretager Kommissionen ændringern e af programmeringerne.
Overvejelser om, hvorledes de særlige forhold i regionerne i den yderste periferi bedst kan afspejles i
støtteberettigelsen til strukturfondene
Disse overvejelser indledtes i første halvår 2001 efter Kommissionens fremlæggelse af den anden rapport om økonomisk
og social samhørighed den 31.1.2001, der blev suppleret den 30.1.2002 med en etaperapport. På den baggrund iværksatte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461726_0006.png
den en økonomisk undersøgelse af RYP'ernes specifikke situation, og den endelige rapport herom forventes at foreligge i
september 2002.
STATSSTØTTE (s. 41)
Ændring af retningslinjerne for statsstøtte med et regionalt sigte
Kommissionen vedtog ændringerne af retningslinjerne den 26.7.2000. Således har Kommissionen godkendt en række
ordninger af særlig interesse for regionerne i den yderste periferi.
Landbrugsstøtte
Forslagene til Rådets forordninger med udgangspunkt i POSEI på landbrugsområdet, som Rådet vedtog i juni 2001,
indeholder særlige bestemmelser om statsstøtte.
Statsstøtte i fiskerisektoren
De nye retningslinjer blev vedtaget af Kommissionen den 29.11.2000 og trådte i kraft den 1.1.2001. De omfatter en
individuel gennemgang af støtten vedrørende RYP'erne.
Støtte til miljøbeskyttelse
Den nye fællesskabsramme for denne støtte (offentliggjort af Kommissionen den 3.2.2001) henviser, hvad angår
investeringsstøtte, til retningslinjerne for statsstøtte til regionale formål, der tager hensyn til særlige forhold i RYP.
Kompensationsordningen for meromkostninger ved transport til Azorerne
Kommissionen besluttede i juli 2000 ikke at gøre indsigelser (skrivelse af 2.8.2000 til Portugal).
SKATTEFORHOLD (s. 42)
Særtoldordningen: rapport til Rådet med efterfølgende forslag
Frankrig indsendte den 12. marts i år en begrundet anmodning, som gav anledning til et partnerskabsmøde den 26. marts.
Denne anmodning, der støttes af et supplerende dokument af 11. april, skal stadig udbygges af de franske myndigheder,
bl.a. med oplysninger om de satser og fritagelser, der bliver gældende, når den nuværende ordning udløber (31.12.2002).
Formålet er at give Kommissionen mulighed for at forelægge Rådet sin rapport vedlagt forslag om den kommende
ordning.
De Kanariske Øer: iværksættelse af AIEM
Kommissionen vedtog den 6.12.2001 et forslag om AIEM-afgiftsordningen for De Kanariske Øer ("Arbitrio
sobre los
importaciones y entregas de mercancías en las islas Canarias").
For at undgå et retligt tomrum indtil denne nye afgift
træder i kraft, havde Kommissionen stillet forslag om en forlængelse af AIEM-afgiftsordningen indtil den 31.12.2001,
der blev vedtaget af Rådet den 30.5.2001. COREPER konstaterede den 18.4.2002 et kvalificeret fle rtal for resultatet af
arbejdet i arbejdsgruppen om "regionerne i den yderste periferi" om dette projekt. Eftersom Europa-Parlamentet afgav
udtalelse i løbet af sin mødeperiode i juni, kan forslaget vedtages af Rådet i samme måned.
Ordning for traditionel rom fra DOM
Kommissionen fremsatte den 27.6.2001 et forslag om forlængelse af den eksisterende ordning for en periode på syv år
indtil udgangen af 2009. Det blev vedtaget af Rådet den 18.2.2002.
Ekstra nedsættelse af punktafgifterne på rom, likører og spiritus, der fremstilles og forbruges på Madeira og
Azorerne
Kommissionen fremsatte et forslag den 27.7.2001. Det blev vedtaget af Rådet den 18.2.2002.
Forlængelse af undtagelserne med hensyn til punktafgifterne på fyringsolie for Madeira
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461726_0007.png
Rådet vedtog den 12.3.2001 Kommissionens forslag om forlængelse af ordningen.
TOLD (s. 46)
Forlængelse af foranstaltninger til fritagelse af betaling af FTT-afgifter på udstyr til frizonerne på Azorerne og
Madeira
Rådet vedtog den 14.12.2000 Kommissionens forslag om forlængelse af denne ordning.
Tilsvarende fritagelser for de franske oversøiske departementer (DOM)
Afhænger af, om der eventuelt oprettes frizoner i de franske oversøiske departementer.
Generel fritagelse for FTT-afgifter på industriprodukter til udstyr af frizonerne på De Kanariske Øer og på
råvarer til forarbejdning i disse frizoner
På baggrund af en begrundet anmodning fra Spanien.
Fritagelse for importtold for visse produkter til De Kanariske Øer
Kommissionen fremsendte den 6.12.2001 et forslag til forordning til Rådet om disse fritagelser (for at undgå et retligt
tomrum havde Rådet på forslag fra Kommissionen den 30.5.2001 vedtaget en forlængelse af den ordning, der var
gældende frem til udgangen af 2001). Rådet vedtog den nye forordning den 25.3.2002. Teksten foreskriver suspension af
told indtil den 31.12.2006 for industriprodukter bestemt til konsum og indtil 31.12.2011 for kapital goder og råvarer
bestemt til vedligeholdelse og ombygning. Den foreskriver også adgang til to toldkontingenter vedrørende fiskerivarer til
lokalkonsum, som gælder til den 31.12.2006.
2. DE STRATEGISKE OMRÅDER
SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER, HÅNDVÆRK OG TURISME (s. 48)
EURO: regionerne i den yderste periferi vil blive gjort til genstand for særlig opmærksomhed i forbindelse med
informations- og uddannelsesaktionerne
Kommissionen iværksatte en række foranstaltninger med henblik på at fremme indførelsen af euroen i RYP'erne, som
forløb uden synderlige vanskeligheder.
Anvendelse af finansieringstekniske ordninger og programmer (navnlig via strukturfondene)
Foregår allerede i forbindelse med programmeringen af strukturfondenes virksomhed for tidsrummet 2000-2006.
Indførelse af en ordning, der giver regionerne i den yderste periferi mulighed for en samordnet deltagelse i de
forskellige programmer til fordel for små og mellemstore virksomheder
Der planlægges afholdt et seminar med henblik på at give små og mellemstore virksomheder i regionerne i den yderste
periferi bedre kendskab til de forskellige fællesskabsprogrammer, som de kan deltage i.
Turisme
Der er allerede fastlagt "indirekte" aktioner af særlig interesse for regionerne i den yderste periferi i programmeringen af
strukturfondenes virksomhed for tidsrummet 2000-2006.
Fastlæggelse af henstillinger om fremme af en bæredygtig turisme i de områder, der er omfattet af Natura 2000-
nettet
Disse henstillinger blev offentliggjort den 28.10.2000 under titlen "Sustainable
Tourism and Natura 2000. Guidelines,
initiatives and good practices in Europe".
De er af særlig interesse for RYP'erne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461726_0008.png
TRANSPORT (s. 50) OG ENERGI (s. 52)
TRANSPORT
Anvendelse af de nuværende retningslinjer for de transeuropæiske transportnet (TEN-T) i forbindelse med
projekter til fordel for RYP'erne
Pågår allerede.
Revision af Fællesskabets retningslinjer for udvikling af transeuropæiske transportnet (TEN-T)
Parlamentet og Rådet vedtog den 24.4.2001 på forslag fra Kommissionen en ændring af rammebeslutning 1692/96,
hvorved et betydeligt antal af RYP'ernes havne bliver omfattet af TEN-T. Kommissionen sendte den 2.10.2001 et forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af beslutning nr. 1692/96/EF om Fællesskabets retningslinjer
for udvikling af transeuropæiske transportnet. Heri foreslås bl.a. en prioritering af etablering og udvikling af
infrastruktur, der inddrager RYP'erne i Fællesskabets centrale regioner.
ENERGI
Nyt rammeprogram på energiområdet
Kommissionen vedtog den 9.4.2002 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om et flerårigt
handlingsprogram på energiområdet («Intelligent energi i Europa (2003-2006)»). Af Kommissionens forslag fremgår, at
det kommende program «Intelligent energi i Europa» skal tilskynde RYP'erne til at deltage gennem nøgleaktioner.
Revision af retningslinjerne for transeuropæiske net på energiområdet (TEN-E)
Kommissionen vedtog den 18.12.2001 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af beslutning
nr. 1254/96/EF om opstilling af et sæt retningslinjer for transeuropæiske net på energiområdet. Kommissionen foreslår,
at man bl.a. prioriterer etablering af net på energiområdet i RYP'erne, herunder fremmer differentiering af energikilder
og anvendelse af vedvarende energi og sammenkobling af disse net, hvis det er h ensigtsmæssigt.
POSEIMA-programmet: "energiforanstaltninger"
Kommissionen overvejer dette spørgsmål i samarbejde med de portugisiske myndigheder.
Elektricitet: fortsat EU-støtte til projekter til fordel for regionerne i den yderste periferi, primært gennem EFRU
Pågår, jf. programmeringen af strukturfondenes virksomhed for tidsrummet 2000-2006.
MILJØ (s. 54)
Inddragelse af miljøaspektet i de økonomiske udviklingspolitikker og -programmer, der anvendes i regionerne i
den yderste periferi. Finansiering via strukturfondene af 11 aktioner, der nævnes i rapporten
Jf. programmeringen af strukturfondenes virksomhed for perioden 2000-2006.
INFORMATIONSSAMFUNDET (s. 55)
EFRU-tiltag med henblik på udvikling af informationssamfundet i RYP
Informationssamfundet er et vigtigt punkt i den igangværende programmering af EFRU's virksomhed for tidsrummet
2000-2006.
Definition af behov og forventninger i regionerne i den yderste periferi: konklusioner af Kommissionens
undersøgelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461726_0009.png
Kommissionen havde iværksat en undersøgelse med det formål at analysere den nuværende situation samt de
konsekvenser, som informationssamfundet kan forventes at få for udviklingen af disse regioner. Undersøgelsen blev
forelagt de ansvarlige i RYP'erne i september 2001 og har siden været tilgængelig på netstedet www.erp.net.
Undersøgelsens anbefalinger er blevet gennemgået af Kommissionens tjenestegrene og de ber&osla sh;rte regioner. På
en Europakonference om informationssamfundet mødtes på De Kanariske Øer den 11. og 12. april 2002 repræsentanter
for RYP'erne og andre øregioner, Rådets formandskab og Kommissionen og repræsentanter for den private sektor.
Blandt konklusionerne af denne konference indgår en aftale RYP'erne imellem om samarbejdsordninger som led i et
aktionsprogram, der skal udarbejdes i samarbejde med Kommissionen. I øvrigt henvises der i
eEurope
2005-handlingsplanen,
der blev forelagt af Kommissionen med henblik på Det Europæiske Råd i Sevilla, bl.a. til
RYP'ernes sammenkoblingsproblemer.
FORSKNING OG UDVIKLING (s. 57)
Iværksættelse af integrerede regionale strategier for FTU og innovation i regionerne i den yderste periferi med
midler fra strukturfondene
Kommissionen tilstræber at gennemføre disse strategier i partnerskab med de berørte stater og regioner i forbindelse med
programmeringen af strukturfondenes virksomhed for perioden 2000-2006.
RYP'ernes rolle i forskningen
Kommissionen har iværksat en undersøgelse for at "indkredse, hvilken plads forskning og teknologisk udvikling indtager
i Europas RYP'er, og dermed få mulighed for bedre at integrere dem i det europæiske forskningsrum". På grundlag af
denne undersøgelse (se www.erup.net), hvis resultater forventes at foreligge i juni 2002, og af konklusionerne fra en
konference, som afholdes i den forbindelse den 24. og 25. juni på De Kanariske Øer, fa stlægges en strategi for øget
samarbejde på området RYP'erne imellem og mellem dem og resten af Den Europæiske Union.
Regionale aspekter af forskningen
Kommissionen vedtog den 3.10.2001 en meddelelse om "Det europæiske forskningsrums regionale dimension", hvori
RYP'ernes potentiale bliver gjort til genstand for særlig opmærksomhed. Den omfatter endvidere for partnere i mål nr.
1-regioner en finansiering via strukturfondene som supplement til den finansiering, der finder sted via
rammeprogrammet for forskning og udvikling.
C. DET INTERNATIONALE MILJØ OG REGIONALT SAMARBEJDE
(s. 60)
Tilskyndelse til aktioner gennemført samtidig af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og Den Europæiske
Udviklingsfond samt ved anvendelse af andre finansielle midler. Tilskyndelse af regionerne i den yderste periferi til
at engagere sig aktivt i samarbejdsstrukturer i de geografiske områder, hvor de befinder sig
Kommissionen har i samarbejde med de berørte stater og RYP'er udarbejdet følgende INTERREG-programmer:
• "Azorerne/Madeira/De Kanariske Øer" - vedtaget den 13.12.2001 - med mulighed for samarbejde med Kap Verde,
Nordvestafrika og Latinamerika
• "vestindisk område" - vedtaget den 21.5.2002 - med mulighed for samarbejde mellem de franske departementer i
Amerika (Guadeloupe, Martinique, Guyane) og Den Vestindiske Region
• "Det Indiske Ocean - Réunion" - under udarbejdelse - med mulighed for samarbejde med regionenes tredjelande.
Analyse af muligheder og spørgsmål i forbindelse med den økonomiske integration, der er i gang i de geografiske
områder, hvor regionerne i den yderste periferi befinder sig, og især analyse af konsekvenserne for regionerne i
den yderste periferi af den nye aftale mellem AVS og EU med udsigt til fremtidige regionale partnerskabsaftaler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461726_0010.png
med henblik på i givet fald at fastsætte kompensationsforanstaltninger til producenterne i regionerne i den y
derste periferi
Kommissionen har foreberedt referencerne til den konsekvensanalyse, der efter høring af RYP'erne indledes i 3. kvartal
2002. Den kommer ligeledes til at omfatte virkningen af initiativet "alt undtagen våben" og tager behørigt hensyn til de
øvrige relevante handelstiltag og -aftaler. Den har til formål at fastlægge, både hvilke nye muligheder disse aftaler
tilfører RYP'erne, og hvilke vanskeligheder de kan medføre for dem.
________________________