Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 898
Offentligt
1461693_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 898)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
26. juni 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat vedrørende
forslag til Kommissionens Forordning (EF) nr. …/2002 om forlængelse af fristen for revurdering af
aktivstofferne dækket af første, anden og tredje fase af arbejdsprogrammet for revurdering af gamle
aktivstoffer i plantebeskyttelsesmidler, ikke-optagelse af visse aktivstoffer på bilag I til direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler samt gekaldelse af godkendelser af midler indeholdende disse aktivstoffer.
Forslaget forventes til afstemning den 27.-28. juni 2002 efter komitéproceduren i direktivets artikel 19.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461693_0002.png
MILJØstyrelsen
117. juni 2002
Pesticidkontoret J.nr. M 1034-0051
nsh/kjm/11, lkj/6
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissions Forordning (EF) nr. …./2002 om forlængelse af fristen for revurdering af aktivstofferne
dækket af første, anden og tredje fase af arbejdsprogrammet for revurdering af gamle aktivstoffer i
plantebeskyttelsesmidler, ikke-optagelse af visse aktivstoffer på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler samt tilbagekaldelse af godkendelser af midler indeholdende disse aktivstoffer.
samt
Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat.
Det forventes, at der skal stemmes om forslaget den 27.-28. juni 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Formålet med forslaget er :
1. at forlænge tidsfristen for revurdering af de gamle aktivstoffer,
2. at beslutte ikke-optagelse af en lang række aktivstoffer samt
3. at tillade opretholdelse af godkendelse for enkelte stoffer, hvor der ikke findes egnede alternativer ("essential
use").
Forlængelse af fristen Som fastslået af Kommissionen i sin evalueringsrapport vedr. revurderingsprogrammet vil
den oprindelige frist for afslutning af revurderingsarbejdet (juli 2003) ikke kunne nås. Ifølge forslaget forlænges
tidsfristen for revurdering af de gamle aktivstoffer til udgangen af 2005 for stoffer fra første og anden fase og til
udgangen af 2008 for stoffer fra tredje fase. Dette er i overensstemmelse med Rådets (miljø ;) konklusioner fra d.
12. december 2001.
Ikke-optagelse af aktivstoffer: Forslaget angiver alle de stoffer, der som følge af manglende eller mangelfuld
notifikation iht. forordning 451/2000/EF ikke kan optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler. Det drejer sig om 322 aktivstoffer, hvoraf Danmark i øjeblikket kun har et fåtal
godkendt.
Forslaget pålægger medlemsstaterne at tilbagekalde godkendelser af plantebeskyttelsesmidler, der indeholder de i
bilag I nævnte aktivstoffer, inden 25. juli 2003, med mindre der kan gives tilladelse til fortsat godkendelse, hvor
der ikke findes egnede alternativer. Endvidere skal medlemsstaterne afvikle salg og anvendelse inden 31.
december 2003.
"Essential use": I bilag II til forslaget er angivet de i alt 48 aktivstoffer, medlemsstaterne kan tillade godkendt og
markedsført til begrænsede anvendelser indtil 30. juni 2007. Danmark er nævnt på listen for 4 af disse stoffer.
Medlemsstaterne må kun opretholde godkendelserne, hvis de sikrer sig, at anvendelsen ikke har skadelige effekter
på miljø og sundhed, at produkterne påføres etiketter med de indskræ nkede anvendelser, at der indføres relevante
restriktioner, samt at der iværksættes udvikling af alternativer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461693_0003.png
Regeringen agter at støtte forordningsforslaget, idet de anførte frister er i overensstemmelse med Rådets
konklusioner, som Danmark tiltrådte i december 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461693_0004.png
MILJØstyrelsen
117. juni 2002
Pesticidkontoret J.nr. M 1034-0051
nsh/kjm/11, lkj/6
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissions Forordning (EF) nr. …./2002 om forlængelse af fristen for revurdering af
aktivstofferne dækket af første, anden og tredje fase af arbejdsprogrammet for revurdering af gamle
aktivstoffer i plantebeskyttelsesmidler, ikke-optagelse af visse aktivstoffer på bilag I til direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler samt tilbagekaldelse af godkendelser af midler indeholdende disse aktivstoffer.
s etiketter med de indskræ
Dok.nr: SANCO/1617/2002 rev.2, 4. juni 2002.
1. Status
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 8 (2), som
fastlægger, at alle gamle aktivstoffer skal være revurderet inden den 25. juli 2003, dvs. 12 år efter direktivets
vedtagelse, samt kommissionsforordninger 3600/92/EØF og 451/2000/EF om arbejdsprogrammet for revurdering
af gamle aktivstoffer for første, anden og tredje fase. Forslaget er fremsendt til medlemsstaterne den 12. juni 2002.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Principperne i forslaget har været drøftet i forskellige arbejdsgrupper i kommissionsregi, mens forslaget ikke
tidligere er drøftet på møder i kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461693_0005.png
Det forventes, at der skal stemmes om forslaget den 27.-28. juni 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Rådet (miljø) har den 12. december 2001 vedtaget konklusioner, hvori der gives tilslutning til at forlænge fristen
for revurdering af aktivstofferne til udgangen af 2008.
2. Forslagets formål og indhold
Formålet med forslaget er
4. at forlænge tidsfristen for revurdering af de gamle aktivstoffer,
5. at beslutte ikke-optagelse af en lang række aktivstoffer samt
6. at tillade opretholdelse af godkendelse for enkelte stoffer, hvor der ikke findes egnede alternativer ("essential
use").
Forlængelse af fristen: Som fastslået af Kommissionen i sin evalueringsrapport vedr. revurderingsprogrammet vil den
oprindelige frist for afslutning af revurderingsarbejdet (juli 2003) ikke kunne nås, idet der på tidspunktet for
evalueringsrapportens fremlæggelse den 27. juli 2001 var optaget 13 af de gamle aktivstoffer på positivlisten, mens det
var vedtaget ikke at optage 16 aktivstoffer. Der manglede således at blive truffet endelig afg ørelse vedrørende flere
hundrede aktivstoffer. Af disse aktivstoffer er vurderingen relativt fremskredet for ca. 60 aktivstoffer, mens vurderingen
for de resterende aktivstoffer enten er i de meget indledende faser eller ikke påbegyndt.
Den første fase af revurderingen omhandlende 90 stoffer er fastlagt i forordning 3600/92, mens den anden fase og første
trin af tredje fase af programmet for i alt ca. 500 stoffer er fastlagt i forordning 451/2000. Det detaljerede program for
tredje fase fastlægges i en forordning, der er til afstemning på samme møde som dette forslag. Første del af fjerde fase
for de resterende stoffer er for nylig fastlagt i en forordning, der endnu ikke er offent liggjort.
Rådet har tilsluttet sig, at revurderingsprogrammet forlænges frem til udgangen af 2008 for stofferne fra tredje og fjerde
fase, hvorimod Rådet ikke ønsker at forlænge fristen for stofferne fra første og anden fase længere end til udgangen af
2005.
Parlamentet har den 30. maj 2002 vedtaget en udtalelse til evalueringsrapporten P5_TAPROV(2002)50-30, hvori
Paralamentet i princippet støtter forlængelsen af revurderingsprogrammet og accepterer "essential uses" af visse
aktivstoffer.
Ifølge forslaget forlænges tidsfristen for revurdering af de gamle aktivstoffer til udgangen af 2005 for stoffer fra første
og anden fase og til udgangen af 2008 for stoffer fra tredje fase. Dette er i overensstemmelse med Rådets konklusioner.
Ikke-optagelse af aktivstoffer: ifølge de tidligere forordninger om arbejdsprogrammet for revurdering af gamle
aktivstoffer, især forordning 451/2000/EF, skal alle de stoffer, der ikke er blevet notificeret (anmeldt optaget på bilag I til
direktiv 91/414/EØF), eller hvor notifikationen ikke fandtes tilfredsstillende, udgå af arbejdsprogrammet. Dvs. det skal
besluttes ikke at optage disse stoffer på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plan tebeskyttelsesmidler. Forslaget angiver i
bilag I til forslaget alle de stoffer, der som følge af manglende eller mangelfuld notifikation iht. forordning 451/2000/EF
ikke kan optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Det drejer sig om 322 aktivstoffer, hvoraf Danmark i øjeblikket kun har et fåtal godkendt.
Forslaget pålægger medlemsstaterne at tilbagekalde godkendelser af plantebeskyttelsesmidler, der indeholder de i bilag I
nævnte stoffer som aktivt stof, inden 25. juli 2003, med mindre der kan gives tilladelse til fortsat godkendelse, hvor der
ikke findes egnede alternativer. Endvidere skal medlemsstaterne afvikle salg og anvendelse inden 31. december 2003.
"Essential use": I bilag II til forslaget er angivet de stoffer, medlemsstaterne kan tillade godkendt og markedsført til de i
bilaget anførte begrænsede anvendelser indtil 30. juni 2007. Anvendelsen kan tillades indtil 31. december 2007.
Medlemsstaterne må dog kun opretholde godkendelserne, hvis de sikrer sig, at anvendelsen ikke har skadelige effekter
på miljø og sundhed, at produkterne påføres etiketter med de indskr&a elig;nkede anvendelser, at der indføres relevante
restriktioner, samt at der iværksættes udvikling af alternativer.
I bilag II er i alt anført 48 aktivstoffer. Danmark er nævnt på listen for 4 af disse stoffer til meget begrænsede
anvendelser:
• chlorfenvinphos til kål,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461693_0006.png
• haloxyfop til frøgræs og såbede til planteskolekulturer,
• natrium sølv thiosulfat til prydplanter og
• triforin til frugt.
3. Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen har ikke særskilt redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Forslagets konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være umiddelbart anvendelig i Danmark.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Der er ingen økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner.
Som følge af forslaget vil de aktivstoffer, der ikke optages på bilag I til plantebeskyttelsesmiddeldirektivet skulle optages
på bilag 9 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler inden 31. december 2003. Bilag 9 er listen over aktivstoffer, for
hvilke der er vedtaget en kommissionsretsakt om ikke-optagelse på bilag I til plantebeskyttelsesmiddeldirektivet.
Endvidere skal enkelte godkendelser ændres for at svare til de anvendelser, der kan godkendes i henhold til bilag II i
forslaget.
Beskyttelsesniveau
En accept af forlængelsen af fristen for evaluering af de gamle aktivstoffer vil kunne få negativ betydning for
beskyttelsesniveauet i fødevarer, idet forlængelse af evalueringen vil betyde, at der fortsat efter 2003 kan importeres
landbrugs- og gartneriprodukter fra andre EU-lande, hvor disse fødevarer indeholder rester fra plantebeskyttelsesmidler,
der ikke længere er tilladt i Danmark udfra sundhedsmæssige betragtninger. På den ande n side er det vigtigt, at den
sundhedsmæssige vurdering kan gennemføres tilstrækkeligt omhyggeligt.
En accept af forlængelsen af fristen for evaluering af de gamle aktivstoffer vurderes derimod ikke at få betydning for
beskyttelsen af miljøet i Danmark, idet Danmark i den forlængede periode fortsat vil kunne anvende den danske
godkendelsespraksis.
Beskyttelsesniveauet vil blive øget med hensyn til alle de aktivstoffer, der vil blive forbudt anvendt i hele EU, bl.a. fordi
de ikke længere vil findes i fødevarer fra EU.
Danmark har anmodet om fortsat tilladelse til salg og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler med 4 aktivstoffer til de
begrænsede anvendelser, hvor der i øjeblikket ikke findes egnede alternativer i Danmark. Da anvendelsen ikke må
opretholdes længere end til udgangen af 2007 og midlerne allerede er godkendt i Danmark, påvirkes
beskyttelsesniveauet ikke uacceptabelt.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget (miljø), og der er modtaget følgende høringssvar:
Det Økologiske Råd (DØR) er enig i, at revurderingen af de gamle midler skal gå så hurtigt som muligt men ikke
hurtigere, end at den miljø- og sundhedsmæssige vurdering kan gennemføres tilstrækkeligt omhyggeligt. DØR
bemærker, at antallet af aktivstoffer på bilag II (vedr. "essential use") er meget højt, og opfordrer til, at Danmark arbejder
for at ansøgningerne vurderes på f& aelig;llesskabsniveau med henblik på at reducere listen til færrest mulige stoffer.
SID anbefaler, at Danmark stemmer for en forlængelse af fristen for revurdering af aktivstofferne.
Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) mener ligeledes, at Danmark bør stemme for forslaget, og påpeger, at der er
nogle positive tiltag i retning af en hurtigere overførsel af aktivstoffer til bilag 9. DANVA mener dog samtid, at Danmark bør
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461693_0007.png
lægge op til en hurtigere udfasning af stoffer på bilag II og beklager, at der ikke er politisk vilje til at fremskynde EU-
godkendelsesprocessen.
Landboforeningerne og Dansk Familielandbrug kan generelt støtte en forlængelse af fristen for revurdering af de resterende
gamle aktivstoffer, men anfører samtidig, at fristen for forlængelsen skal være så kort som mulig med henblik på at få en
ensartet godkendelse og markedsføring af plantebeskyttelsesmidler i EU. Organisationerne gør opmærksom på, at de på
grund af manglende kendskab til, hvilke sto ffer der er notificerede, hhv. ikke-notificerede, ikke kan tage stilling til, hvorvidt
de 4 stoffer, som Danmark har opført på listen over "essential use", er tilstrækkelige til at sikre, at afgrøder ikke må udgå af
produktionen, fordi der ikke findes egnede alternative bekæmpelsesmuligheder.