Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 904
Offentligt
1461687_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 904)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 434 (Løbenr. 18483)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. juni 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets grundnotat
vedrørende Kommissionens forslag til Rådets beslutning vedrørende eksportkreditter på skibe, 76/2001/CE.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461687_0002.png
25. juni 2002
Eksp.nr.
/tbh
Kommissionens forslag til Rådets
beslutning
vedrørende
eksportkreditter på skibe 76/2001/CE
Resumé
I OECD har man forhandlet en aftale om
eksportkreditter for skibe. Forhandlingerne blev
afsluttet medio september 2001. OECD-aftalen
skal implementeres i EU's lovgivning om
eksportkreditter. Kommissionen har derfor stillet
forslag til Rådets beslutning vedrørende
implementering af aftalen om eksportkreditter for
skibe.
Beslutningen
forventes
forelagt
ministerrådet snarligt.
1.
Baggrund og indhold
Den gældende OECD-aftale om
eksportkredit for skibe fra 1981 er
forældet, fordi den foreskriver en
minimumsrente på 8%, som er over den
aktuelle markedsrente, og en maksimal
kredittid på 8�½ år i forbindelse
eksportkredit fra offentlige/statslige
eksportkreditinstitutioner.
En revideret udgave af 1981-aftalen blev
færdigforhandlet i 1994 som en del af en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461687_0003.png
overordnet skibsaftale, men er ikke trådt i
kraft på grund af amerikansk modstand.
Nogle lande har gennem flere år presset
stærkt på for at få en særskilt
implementering af eksportkreditdelen af
1994-aftalen sat i kraft. Det skyldes, at
manglen på tidssvarende regler har ført til
omgåelser af 1981-aftalen med indirekte,
skjult subsidiering ti l følge. Landene har
tillagt det afgørende vægt, at en aftale
hurtigt blev iværksat. Således har der med
udgangspunkt i 1994-aftalen fra efteråret
2000 frem til september 2001 været
forhandlet
en
ny
aftale
om
eksportkreditter for skibe på plads.
Forhandlingsresultatet indebærer, at der
nu er en opdateret OECD aftale om
eksportkreditter for skibe, som vil blive
indarbejdet i OECD-landenes generelle
konsensusaftale om eksportkreditter. Ligesom aftaler om andre typer af eksportkreditter er indarbejdet i EU-
lovgivningen, skal aftalen om eksportkreditter til skibe også ophøjes til EU-lovgivning.
Aftalen gælder alle eksportkreditter til ombygning af skibe over 1000 BRT og bygning af skibe over 100 BRT
undtagen krigsskibe. Andre skibe vil være dækket af de almindelige regler for eksportkreditter.
Aftalen giver mulighed for at tilbyde op til 12 års kredittid mod betaling af forskud på mindst 20 pct. Betaling
af lånet skal ske som serielån i jævne intervaller med normalt seks måneder mellem afdragene.
Aftalen indeholder ikke regler om mindste præmier eller en særlig CIRR-renteudligningsordning for skibe.
Disse spørgsmål er dog inkluderet i det fremtidige arbejde i forbindelse med den årlige revision.
CIRR står for Commercial Interest Reference Rate og reglerne for denne er fastlagt i den generelle
konsensusaftale om eksportkreditter. CIRR er en justerbar minimumsrente for offentligt garanterede
eksportkreditter og bruges til at tilbyde lange fastforrentede eksportkreditter. CIRR fastsættes på baggrund af
nationale statsobligationer.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
• Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen har ikke taget stilling til dette i forslaget til Rådets beslutning. Det er regeringens holdning, at
det er vigtigt med fælles regler for international konkurrence på skibsbygningsområdet.
Gældende dansk ret
Forslaget vil ikke have betydning for gældende dansk ret.
Høring
I forbindelse med forhandlingerne i OECD gennemførte Erhvervsfremme Styrelsen en høring af OECD
aftalen for eksportkreditter.
Skibsværftsforeningen har fremført, at der er en risiko for, at anvendelse af den bestående CIRR-rente kan føre
til indirekte subsidiering af skibsbygning. Årsagen er, at CIRR-renten fastsættes månedligt bagud. Låntager vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461687_0004.png
med en rimelig sikker forventning om renteudviklingen kunne vurdere, om det kan betale sig at indgå en
forretning baseret på CIRR-renten eller om indgåede forretninger skal ophæves. Hertil kommer , at
obligationssammensætningen giver en for lav rente i forhold til den langfristede belåning, der følger af skibes
produktionstid og afdragstid.
Skibsværftsforeningen har derudover påpeget, at præmierne for de offentlige eksportkreditinstitutters
medvirken bør fastlægges ud fra ensartede vurderingskriterier og bør differentieres efter individuel vurdering af
risikoen.
Skibsværftsforeningen har efter aftalens indgåelse opfordret til, at der også i Danmark iværksættes en CIRR-
renteordning for skibe. Foreningen henviser til, at danske værfter bør ligestilles i konkurrencen med
udenlandske værfter også på finansieringsområdet.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget om implementering af aftalen om eksportkreditter for skibe har ikke umiddelbart lovgivningsmæssige
og statsfinansielle konsekvenser.
Når aftalen er trådt i kraft, vil Danmark kunne etablere en CIRR-renteordning for skibe, der svarer til den
CIRR-ordning, der består for andre kapitalgoder. En sådan ordning kan have lovgivningsmæssige og
statsfinansielle konsekvenser. Den bestående CIRR-ordning er statslig. Dette indebærer, at underskud dækkes
af statskassen, der også modtager eventuelt overskud. Ordningen administreres af Eksport Kredit Fonden.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den nye OECD-aftale om eksportkreditter for skibe begrænser mulighederne for at omgå den nuværende
aftale fra 1981. Aftalen vil bidrage til mere lige konkurrencevilkår for danske skibsværfter.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været oversendt til Folketingets Europaudvalg som forhandlingsoplæg den 27. november 2000 i
forbindelse med Rådsmødet af Industriministre den 5. december 2000.