Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1027
Offentligt
1460436_0001.png
PDF udgave (250 KB)
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1027)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
UDU, Alm. del - bilag 464
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 6. juni 2003
Folketingets repræsentant ved EU
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde UDDANNELSE, UNGDOM OG KULTUR nr. 2503 den 5.-6. maj
2003 / 8430/03 (Presse 114)
Dette rådsmøde blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 2. maj 2003. Dansk
delegationsleder: Statssekretær Henrik NEPPER-CHRISTENSEN
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE .............................................................................................................................. 11
EUROPÆISKE BENCHMARKS FOR UDDANNELSESOMRÅDET – Konklusioner; Se tekst 11
LIGE UDDANNELSESMULIGHEDER FOR HANDICAPPEDE ELEVER OG
STUDERENDE – Resolution; Se tekst ........................................................................................... 14
e-LEARNING-PROGRAMMET - Offentlig forhandling; Politisk enighed om fælles holdning til
forslag til afgørelse til flerårigt program (FO) ................................................................................ 16
ERASMUS MUNDUS - Offentlig forhandling; Politisk enighed og fælles holdning til afgørelse
om flerårigt program (FO) .............................................................................................................. 16
UNIVERSITETERNES ROLLE I DET EUROPÆISKE VIDENSAMFUND; Udveksling af
synspunkter...................................................................................................................................... 17
UNGDOM ....................................................................................................................................... 17
DE UNGES FREMTID I DEN EUROPÆISKE UNION; udveksling af synspunkter................... 17
"DEN SAMFUNDSMÆSSIGE VÆRDI AF SPORT FOR UNGE" – ERKLÆRING; SE TEKST18
KULTUR......................................................................................................................................... 19
ERKLÆRING OM ØDELÆGGELSE AF IRAKS KULTURARV; Se tekst ................................ 19
KULTURENS HORISONTALE ASPEKTER – RESOLUTION; SE TEKST.............................. 20
HANDICAPPEDES ADGANG TIL KULTURINFRASTRUKTURER OG
KULTURAKTIVITETER - RESOLUTION .................................................................................. 21
DEN EUROPÆISKE KULTURHOVEDSTAD............................................................................. 23
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0002.png
UDPEGELSE AF JURYMEDLEMMER til 2. Halvdel af 2003 ............................................. 23
– UDPEGELSE AF DEN EUROPÆISKE KULTURHOVEDSTAD 2006; den græske by
Patras ............................................................................................................................................... 23
FORLÆNGELSE AF KULTUR 2000-PROGRAMMET; No tering af forslag fra Kommissionen23
Fjernsyn uden grænser - Arbejdsprogram for 2003; Udveksling af synspunkter............................ 23
FORLÆNGELSE AF MEDIA-PROGRAMMERNE TIL 2006; Notering af forslag fra
Kommissionen ................................................................................................................................. 24
EVENTUELT.................................................................................................................................. 25
– MOMS PÅ AUDIOPLADER OG –KASSETTER; I ndlæg fra den franske delegation om
nedsættelse af afgift .......................................................................................................... ............... 25
– ASEM-KULTURMINISTERKONFERENCE OM KULTURER OG CIVILISATIONER
DEN 10.-11. JUNI 2003 I BEIJING; Indlæg fra den
danske
delegation. Opfordring til deltagelse
i konference ..................................................................................................................................... 25
REDNING AF DEN IRAKISKE KULTURARV; Indlæg fra den svenske delegation........... 25
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING; ............................................................... 25
UFORMELLE DRØFTELSER OVER FROKOS TEN; Om uddannelse og kulturs bredere
rolle.................................................................................................................................................. 25
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
KULTUR
Resolution om arkiver i medlemsstaterne; Resolution se tekst ....................................................... 26
UNGDOMSOMRÅDET
De fremtidige ungdomsaktiviteter i forbindelse med den nye generation af programmer –
konklusioner; Se tekst...................................................................................................................... 27
FISKERI
Kiribatis fiskerizone; Vedtagelse af forordning om indgåelse af aftale (7210/03) ......................... 29
DET INDRE MARKED
Årsregnskaber og konsoliderede regnskaber * - offentlig forhandling; Vedtagelse af direktiv
(3611/03) ......................................................................................................................................... 29
EKSTERNE FORBINDELSER
Schweiz – fri bevægelighed for personer – økonomisk og social samhørighed; Vedtagelse af
afgørelse om bemyndigelse ............................................................................................................. 29
(Løbenr. 21517)
2
HANDELSPOLITIK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0003.png
Antidumping - varmtvalsede bredbånd og visse rørfittings af jern og stål; Vedtagelse af
forordning om ændring af antidumpningsforanstaltninger (8141/03)............................................. 30
BESKIKKELSER
Regionsudvalget; Vedtagelse af fem afgørelser .............................................................................. 30
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
ministerrådsmøde den 6. februar 2003:
Rådsmøde 18. marts 2003 (alm. del – bilag 819)
Bidrag til Det Europæiske Råd d. 21. marts 2003; Vedtagelse af konklusioner (6131/03 +cor 2)
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-
dagsordenen, d. 2. maj 2003. udg. 5 :
14.
FO
Kommissionens forslag til tillægs- og ændringsbudget nr. 2 til budgettet for 2003 – Vedtagelse
Bruxelles, den 30. maj 2003
Med venlig hilsen
Michala Jessen
(Løbenr. 21517)
3
8430/03 (Presse 114)
(OR. en)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0004.png
2503. samling i Rådet
- UDDANNELSE, UNGDOM OG KULTUR -
den 5.-6. maj 2003 i Bruxelles
Formænd:
Petros EFTHYMIOU
Minister for undervisning og trossamfund
Eleni KOURKOULA
Statssekretær for undervisning og trossamfund
Evangelos VENIZELOS
Kulturminister
Christos PROTOPAPPAS
Minister for presse og massemedier
for Den Hellenske Republik
(Løbenr. 21517)
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0005.png
(Løbenr. 21517)
5
INDHOLD
1
DELTAGERE.................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT ...................................................................................... 11
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE .............................................................................................................................. 11
EUROPÆISKE BENCHMARKS FOR UDDANNELSESOMRÅDET - Konklusioner ............... 11
LIGE UDDANNELSESMULIGHEDER FOR HANDICAPPEDE ELEVER OG
STUDERENDE - Resolution .......................................................................................................... 14
e-LEARNING-PROGRAMMET - Offentlig forhandling .............................................................. 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0006.png
ERASMUS MUNDUS - Offentlig forhandling .............................................................................. 16
UNIVERSITETERNES ROLLE I DET EUROPÆISKE VIDENSAMFUND .............................. 17
UNGDOM ....................................................................................................................................... 17
DE UNGES FREMTID I DEN EUROPÆISKE UNION............................................................... 17
"DEN SAMFUNDSMÆSSIGE VÆRDI AF SPORT FOR UNGE" - ERKLÆRING................... 18
KULTUR......................................................................................................................................... 19
ERKLÆRING OM ØDELÆGGELSE AF IRAKS KULTURARV............................................... 19
KULTURENS HORISONTALE ASPEKTER - RESOLUTION................................................... 20
HANDICAPPEDES ADGANG TIL KULTURINFRASTRUKTURER OG
KULTURAKTIVITETER - RESOLUTION .................................................................................. 21
DEN EUROPÆISKE KULTURHOVEDSTAD............................................................................. 23
UDPEGELSE AF JURYMEDLEMMER ................................................................................ 23
UDPEGELSE AF DEN EUROPÆISKE KULTURHOVEDSTAD 2006............................... 23
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konk lusioner eller resolutioner, angives dette i
overskriften for det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rå dets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
(Løbenr. 21517)
6
FORLÆNGELSE AF KULTUR 2000-PROGRAMMET .............................................................. 23
Fjernsyn uden grænser - Arbejdsprogram for 2003......................................................................... 23
FORLÆNGELSE AF MEDIA-PROGRAMMERNE TIL 2006..................................................... 24
EVENTUELT.................................................................................................................................. 25
MOMS PÅ AUDIOPLADER OG -KASSETTER................................................................... 25
– ASEM-KULTURMINISTERKONFERENCE OM KULTURER OG CIVILISATIONER
DEN 10.-11. JUNI 2003 I BEIJING................................................................................................ 25
REDNING AF DEN IRAKISKE KULTURARV.................................................................... 25
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING ................................................................. 25
UFORMELLE DRØFTELSER OVER FROKOSTEN ........................................................... 25
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
KULTUR
Resolution om arkiver i medlemsstaterne ....................................................................................... 26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0007.png
UNGDOMSOMRÅDET
De fremtidige ungdomsaktiviteter i forbindelse med den nye generation af programmer -
konklusioner .................................................................................................................................... 27
FISkeri
Kiribatis fiskerizone ........................................................................................................................ 29
DET INDRE MARKED
Årsregnskaber og konsoliderede regnskaber * - offentlig forhandling ........................................... 29
EKSTERNE FORBINDELSER
Schweiz – fri bevægelighed for personer – økonomisk og social samhørighed ............................. 29
HANDELSPOLITIK
Antidumping - varmtvalsede bredbånd og visse rørfittings af jern og stål ..................................... 30
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .............................................................................................................................. 30
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
(Løbenr. 21517)
7
Belgien:
Françoise DUPUIS
Minister for højere og videregående uddannelser,
voksenuddannelse samt forskning (det franske
fællesskab)
Flamsk minister for indre anliggender, kultur, ungdom
og offentligt ansatte
Paul VAN GREMBERGEN
Danmark:
Henrik NEPPER-CHRISTENSEN
Tyskland:
Christina WEISS
Viceminister under forbundskansleren, ansvarlig i
forbundsregeringen for kultur og medier
Statssekretær, Forbun dsministeriet for Undervisning
og Forskning
Statssekretær, medlem af Forbundsdagen, under
forbundsministeren for familie-, ældre-, kvinde- og
ungdomsspørgsmål
Statssekretær, Undervisningsministeriet
Uwe THOMAS
Marieluise BECK
Grækenland :
Petros EFTHYMIOU
Evangelos VENIZELOS
Minister for undervisning og trossamfund
Kulturminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0008.png
Christos PROTOPAPPAS
Eleni KOURKOULA
Spanien:
Pilar DEL CASTILLO VERA
Minister for presse og massemedier
Statssekretær fo r undervisning og trossamfund
Undervisnings- og kulturminister samt minister for
sport
Frankrig:
Jean-Jacques AILLAGON
Xavier DARCOS
Minister for kultur og kommunikation
Viceminister under ungdoms-, undervisnings- og
forskningsministeren, med ansvar for
skoleundervisning
Irland:
Síle de VALERA
Viceminister, Ministeriet for Undervisning og
Videnskab med særligt ansvar for voksenuddannelse,
ungdomsspørgsmål og de uddannelsesmæssigt
dårligst stillede
(Løbenr. 21517)
8
Italien:
Letizia MORATTI
Grazia SESTINI
Mario PESCANTE
Undervisningsminister
Statssekretær fo r arbejdsmarkeds- og socialpolitik
Statssekretær for kulturværdier og kulturelle
foranstaltninger
Statssekretær for kommunikation
Giancarlo INNOCENZI
Luxembourg:
Anne BRASSEUR
Minister for undervisning, erhvervsuddannelse og
sport
Arbejdsminister, minister for forbindelserne med
Parlamentet, minister for trossamfund, minister med
ansvar for kommunikation
François BILTGEN
Nederlandene:
Maria van der HOEVEN
Cees van LEEUWEN
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Statssekretær for undervisning, kultur og videnskab
med ansvar for kultur og medier
Østrig :
Elisabeth GEHRER
Forbundsminister for undervisning, videnskab og
kultur
Statssekretær, forbundskanslerens kontor
Franz MORAK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0009.png
Portugal:
David JUSTINO
Pedro LYNCE de FARIA
Pedro ROSETA
Finland:
Tuula HAATAINEN
Tanja KARPELA
Sverige:
Marita ULVSKOG
Lena HALLENGREN
Undervisningsminister
Minister for videnskab og videregående uddannelse
Kulturminister
Undervisningsminister
Kulturminister
Kulturminister
Minister, Undervisningsministeriet
(Løbenr. 21517)
9
Carl LINDBERG
Det Forenede Kongerige:
Margaret HODGE
Statssekretær under undervisningsministeren
Viceminister for livslang læring og videregående
uddannelse
*
*
*
Kommissionen:
Philippe BUSQUIN
Viviane REDING
Medlem
Medlem
Regeringerne for de tiltrædende stater
var repræsenteret som følger:
2
Tjekkiet:
Petra BUZKOVÁ
Petra SMOLÍKOVÁ
Estland:
Margus RAHUOJA
Cypern:
Pefkios GEORGIADES
Letland:
Karlis SADURSKIS
Daniels PAVLUTS
Litauen:
Algirdas MONKEVICIUS
Undervisnings- og forskningsminister
Undervisnings- og forskningsminister
Statssekretær, Kulturministeriet
Undervisnings- og kulturminister
Stedfortrædende missionschef
Minister for undervisning, ungdom og sport
Vicekulturminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0010.png
Roma DOVYDENIENE
Ungarn:
Bálint MAGYAR
Malta:
Louis GALEA
Kulturminister
Undervisningsminister
Undervisningsminister
2
Det var det første rådsmøde, hvor de ti tiltrædende stater deltog med status som aktive observatører.
(Løbenr. 21517)
10
Polen:
Tomasz GOBAN-KLAS
Slovakiet:
Martin FRONC
Rudolf CHMEL
Slovenien:
Slavko GABER
Andreja RIHTER
Minister for uddannelse, forskning og sport
Kulturminister
Undervisningsminister
Kulturminister
Statssekretær, Ministeriet for uddannelse og sport
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0011.png
(Løbenr. 21517)
11
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE
EUROPÆISKE BENCHMARKS FOR UDDANNELSESOMRÅDET - KONKLUSIONER
"RÅDET,
som henviser til
1.
Bekræftelsen fra Det Europæiske Råd i Li ssabon af, at Europas uddannelses- og erhvervs-
uddannelsessystemer skal tilpasses såvel kravene i det videnbaserede samfund som behovet for et bedre
beskæftigelsesniveau og en bedre jobkvalitet
2.
Mandatet fra Det Europæiske Råd i Lissabon til Rådet (uddannelse) om "- med henblik på
at bidrage til Luxembourg-processen og Cardiff-processen og forelæ gge Det Europæiske Råd en generel
rapport i foråret 2001 - mere overordnet at overveje de konkrete fremtidige mål for
uddannelsessystemerne, idet der skal fokuseres på fælles problemer og prioriteter, samtidig med at den
nationale mangfoldighed respekteres" (formandskabets konklusioner, punkt 27)
3.
Rapporten om uddannelsessystemernes konkrete fremtidige mål
3
, der omfatter tre konkrete
strategiske mål tillige med 13 tilknyttede mål, samt det detaljerede arbejdsprogram
4
, som blev vedtaget af
Det Europæiske Råd i Barcelona den 15.-16. marts 2002
4.
Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2003, som opfordrede til "at fastsætte
referenceværdier for bedste praksis og sikre ef fektive investeringer i menneskelige ressourcer"
5.
Den åbne koordinationsmetode, som i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon
beskrives som en metode til at "udbrede
god praksis og opnå større konvergens hen imod EU's vigtigste
mål".
Den åbne koordinationsmetode gennemføres ved hjælp af værktøjer som indikatorer og benchmarks
samt udveksling af erfaringer, peer reviews og formidling af god praksis
6.
Kommissionens meddelelse med titlen "Europæiske benchmarks for uddannelsesområdet:
opfølgning af Det Europæiske Råds møde i Lissabon" (KOM (2002) 629),
3
Rapport fra Rådet (uddannelse) til Det Europæiske Råd, vedtaget af Rådet (uddannelse) den 12.
februar 2001.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0012.png
"Detaljeret arbejdsprogram februar 2002.
Rådet og Kommissionen i fællesskab den 14. for opfølgning af uddannelsessystemernes mål i Europa", vedtaget af
(Løbenr. 21517)
12
BEKRÆFTER PÅ NY,
at rapporten, der skal forelægges på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2004, bør
understrege behovet for en koordineret og fortsat indsats i opfølgningen af Lissabon-
målene om at gøre Europa til den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i
verden
anerkende, at indikatorer og referenceværdier spille r en central rolle med hensyn til at ud-
stikke retningslinjer og måle de fremskridt, der gøres i retning af de 13 mål i rapporten om de fremtidige
mål
foreslå en første liste over indikatorer og referenceværdier for europæiske
gennemsnitsresultater, som skal anvendes til at overvåge de fremskridt, der gøres i retning af Lissabon-
målene på uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet.
UNDERSTREGER,
at Rådet som led i Lissabon-strategien har besluttet at opstille en rækk e referenceværdier for europæiske
gennemsnitsresultater under hensyntagen til de enkelte medlemsstaters udgangspunkt, der vil blive
anvendt som et af værktøjerne til overvågning af gennemførelsen af det detaljerede arbejdsprogram for
opfølgning af uddannelsessystemernes mål. Referenceværdierne for europæiske
5
gennemsnitsresultater
bør være baseret på sammenlignelige data
definerer ikke nationale uddannelsesmål
foregriber ikke de beslutninger, som de enkelte landes regeringer skal træffe, men
nationale aktioner på grundlag af nationale prioriteter vil bidrage til opfyldelsen af referenceværdierne.
Elever, der går tidligt ud af skolen
Det er nødvendigt med et vist minimum af viden for at kunne deltage i vore dages videnbaserede
samfund. Personer uden kvalifikationer vil derfor sandsynligvis ikke kunne deltage effektivt i livslang
læring, og i vore dages stadigt mere konkurrencebetone de samfund risikerer de at sakke agterud. Derfor
er det en afgørende forudsætning for fuld beskæftigelse og større social samhørighed, at antallet af elever,
der går tidligt ud af skolen, bliver reduceret.
10%.
Derfor bør EU-gennemsnittet af elever, der går tidligt ud af skolen
6
, i 2010 ikke overstige
Matematik, naturvidenskab og teknologi
En forudsætning for, at Europa kan blive den me st dynamiske og konkurrencedygtige økonomi i verden,
er, at der uddannes tilstrækkeligt mange naturvidenskabelige specialister. Behovet for flere
naturvidenskabelige specialister understreges af, at der på Det Europæiske Råd i Barcelona i 2002 var
enighed om, at "de samlede udgifter til forskning og udvikling og innovation i EU bør øges, så de nærmer
5
6
Baseret på EU-medlemsstater og tiltrædende lande.
Andelen af 18-24-årige, der kun har uddannelse på folkeskoleniveau eller lavere, og som ikke er i
gang med videreuddannelse eller erhvervsuddannelse (strukturel indikator) - kilde: Eurostat, Labour Force Survey.
(Løbenr. 21517)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0013.png
13
sig 3% af BNP senest i 2010".
Kønsmæssig balance er en særlig vigtig udfordring inden for dette område. Forholdsvis færre kvinder end
mænd vælger at gennemf øre studier i matematik, naturvidenskab og teknologi, og endnu færre kvinder
vælger at gøre karriere inden for forskning.
Derfor bør det samlede antal færdiguddannede kandidater inden for matematik, naturviden-
skab og teknologi
7
i Den Europæiske Union øges med mindst 15% inden 2010, samtidig med at de
kønsrelaterede skævheder mindskes.
Fuldført uddannelse på sekundærtrinnet
Det bliver stadigt vigtigere at have fuldført en uddannelse på sekundærtrinnet ikke blot for at komme
problemfrit ind på arbejdsmarkedet, men også for at give de studerende adgang til de ud-
dannelsesmæssige muligheder, som de videregående uddannelser tilbyder. Vellykket deltagelse i det
videnbaserede samfund forudsætter, at man råder over de grundlæggende byggeklodser, som uddannelse
på sekundærtrinnet giver.
Derfor bør mindst 85% af alle 22-årige i Den Europæiske Union i 2010 have fuldført en
uddannelse på sekundærtrinnet.
8
Grundlæggende færdigheder
Alle mennesker har behov for et minimum af kundskaber, færdigheder og holdninger for at få be-
skæftigelse, blive inddraget i samfundet, kunne deltage i livslang læring og opnå personlig tilfredsstillelse
og udvikling.
Derfor bør andelen af 15-årige med ringe læsefærdigheder i Den Europæiske Union i 2010
være faldet med mindst 20% i forhold til 2000.
9
Livslang læring
I et vidensamfund må alle holde deres viden, kvalifikationer og færdigheder ajour livet igennem for at få
de bedste muligheder for personlig udvikling og for at bevare og forbedre deres situation på
arbejdsmarkedet.
Derfor bør EU-gennemsnittet for deltagelse i livslang læring i 2010 mindst udgøre 12,5%
af voksne i den erhvervsaktive alder (25-64 år)
10
.
Investering i menneskelige ressourcer
7
Samlet antal kandidater i matematik, naturvidenskab og teknologi (ISCED niveau 5 og 6) -
kilde: fælles Unesco/OECD/Eurostat-spørgeskema.
Procentdel af de 22-årige, som mindst har færdiggjort en uddannelse på sekundærtrinnet
(ISCED 3) - kilde: Eurostat, Labour Force Survey.
Læsefærdighed "niveau 1" og lavere - kilde: PISA (OECD 2000).
8
9
10
Procentdel af de 25-64-årige, der deltager i uddannelse i de 4 uger forud for undersøgelsen - kilde:
Eurostat, Labour Force Survey. En Eurostat-taskforce arbejder for øjeblikket med en ny
voksenundervisningsundersøgelse, som vil give en bedre vurdering af deltagelsen.
(Løbenr. 21517)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0014.png
14
Investering i uddannelse giver bonus på lang sigt og har indirekte såvel som direkte fordele, og de fleste
regeringer anser denne investering for at have en positiv indvirkning på en række centrale politiske
udfordringer som social samhørighed, international konkurrenceevne og bæredygtig vækst.
Det Europæiske Råd i Lissabon ønskede, at "investeringerne pr. indbygger i menneskelige ressourcer
øges betydeligt hvert år". I sin meddelelse med titlen "Effektiv investering i uddannelse og er-
hvervsuddannelse: en absolut nødvendighed for Europa" foreslår Kommissionen en række emner, som er
relevante for effektiv investering i uddannelse og erhvervsuddannelse, og som bør undersøges indgående.
Rådet ser frem til at få forelagt resultaterne af detigangværende arbejde, inden det træffer afgørelse om
det videre forløb."
LIGE UDDANNELSESMULIGHEDER FOR HANDICAPPEDE ELEVER OG STUDERENDE -
RESOLUTION
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM UNDERSTREGER, at et betydeligt antal handicappede i Den Europæiske Union står
over for problemer af forskellig art i deres dagligdag,
2.
SOM NOTERER SIG, at Fællesskabet i he nhold til traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab har mulighed for at træffe he nsigtsmæssige foranstaltninger til at bekæmpe for-
skelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller
seksuel orientering, med fuld respekt for medlemsstaternes ansvar for undervisningsindholdet og
opbygningen af uddannelsessystemerne samt deres kulturelle og sproglige mangfoldighed,
3.
SOM MINDER OM Rådets afgørelse af 3. december 2001 om at udpege 2003 til Det
Europæiske Handicapår
11
,
4.
SOM LIGELEDES MINDER OM
resolution vedtaget af Rådet og undervisningsministrene, forsamlet i Rådet, den
31. maj 1990 vedrørende integration af handicappede børn og unge i almindelige ud-
dannelsessystemer,
12
resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet
i Rådet, den 20. december 1996 om lige muligheder for mennesker med handicap
13
,
Kommissionens meddelelse fra 2000 med titlen "På vej mod et Europa uden barrierer for
handicappede"
14
,
Europa-Parlamentets beslutning af 4. april 2001 om Kommissionens meddelelse "På vej mod
et Europa uden barrierer for handicappede"
15
,
11
EFT L 335 af 19.12.2001.
EFT C 162 af 3.7.1990.
EFT C 12 af 13.1.1997.
Dok. 8557/00, KOM(2000) 284 endelig.
Dok. A-0084/2001.
12
13
14
15
(Løbenr. 21517)
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0015.png
det detaljerede arbejdsprogram for opfølgning af uddannelsessystemernes mål i Europa og
især mål 2.3, der omhandler støtte til aktivt medborgerskab og social samhørighed
16
,
Rådets resolution af 6. februar 2003 om e-adgang - forbedring af handicappedes
adgang til videnssamfundet,
17
5.
SOM NOTERER SIG, at De Forenede Nationers "Standardregler om lige muligheder for
handicappede", som FN's generalforsamling vedtog den 20. december 1993, navnlig i regel 6
henviser til, at staterne anerkender princippet om lige adgang for handicappede børn, unge og
voksne til integreret undervisning på primærtrinnet, sekundærtrinnet og det post-gymnasiale trin,
og at man i særlig grad skal rette opmærksomhed en mod de grupper af handicappede, der består af
meget små børn og børn på førskoletrinnet, samt voksne, herunder især kvinder,
6.
SOM NOTERER SIG, at myndigheder, støttegrupper, lærer- og forældregrupper, og især
sammenslutninger af handicappede og deres pårørende, i stigende grad er involveret i at søge at forbedre
adgangen til uddannelse for personer med særlige behov,
7.
SOM TAGER HENSYN TIL de initiativer i medlemsstaterne og på fællesskabsplan, som
skal sikre, at handicappede får bedre adgang til uddannelse og erhvervsuddannelse set ud fra et livslang
læringsperspektiv,
8.
SOM imidlertid NOTERER SIG, at der er behov for yderligere hensigtsmæssige og
praktisk gennemførlige foranstaltninger til at forbedre handicappedes adgang til uddannelse,
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL INDEN FOR DERES
RESPEKTIVE BEFØJELSER AT:
i)
fremme og støtte fuld integration i samfundet af børn og unge
med særlige behov
ved at
give dem en passende uddannelse og erhvervsuddannelse og indpasse dem i et undervisningssystem, der
er tilpasset deres behov,
ii)
fortsætte bestræbelserne på at give handicap pede bedre adgang til livslang læring og i den
forbindelse lægge særlig vægt på anvendelse af nye multimedieteknologier og internet for at højne
kvaliteten i undervisningen ved at lette adgangen til forskellige ressourcer og tjenester og til
fjernudveksling og fjernsamarbejde (e-learning),
iii)
fremme adgangen til alle offentlige websteder, der vedrører rådgivning, uddannelse og er-
hvervsuddannelse, for handicappede under overholdelse af retningslinjerne for adgang til webindhold,
iv)
om nødvendigt øge relevant støtte i form af tjenesteydelser og teknisk bistand til elever og
studerende med særlige uddannelsesbehov,
v)
arbejde for yderligere, relevant information og vejledning for at sætte handicappede selv
eller
,
om nødvendigt, deres forældre eller andre involverede ansvarlige i stand til at vælge den relevante
uddannelsestype,
vi)
fortsætte og om nødvendigt øge indsatsen med hensyn til grund-, efter- og
videreuddannelse af lærere specialiseret i undervisni ng af elever med særlige behov navnlig med henblik
16
EFT C 142 af 14.6.2002.
EUT C 39 af 18.2.2003.
17
(Løbenr. 21517)
16
på at kunne tilbyde passende undervisningsmetoder og -materiale,
vii)
fremme et europæisk samarbejde mellem relevante fagfolk inden for uddannelse og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0016.png
erhvervsuddannelse for handicappede børn og unge med henblik på at forbedre integrationen af elever og
studerende med særlige behov i de almindelig e eller specialiserede uddannelsesinstitutioner,
viii)
forbedre udvekslingen af information og erfaringer om disse spørgsmål på europæisk plan
og om nødvendigt inddrage europæiske organisationer og netværk med relevant erfaring på området som
f.eks. Det Europæiske Agentur for Udvikling af Undervisning af Personer med Særlige Behov,
ix)
om nødvendigt at tilvejebringe passende faciliteter, undervisningsmuligheder og ressourcer
med henblik på overgang fra skole til beskæftigelse."
E-LEARNING-PROGRAMMET - OFFENTLIG FORHANDLING
Rådet nåede til politisk enighed om en fælles holdning vedrørende forslaget til afgørelse om et flerårigt
program (2004-2006) for effektiv integrering af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i
uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne i Europa (det såkaldte e-learning-program). Når den
fælles holdning er vedtaget formelt på en kommende samling i Rådet, vil den blive sendt til Europa-
Parlamentet til andenbehandling.
Alle delegationerne gav udtryk for støtte til programmets mål. Rådet har afsat 33 mio. EUR til brug for
den fælles holdning, afhængigt af, at Kommissionen bekræfter sin accept af beløbet. Den tyske delegation
kunne imidlertid ikke tilslutte sig dette.
Forslaget tager navnlig sigte på at fremme "virtuelle universitetscampusser", hvor formålet er at støtte
aftaler mellem universiteterne for at fremme de studerendes "virtuelle mobilitet" (f.eks. fælles on-line-
kurser). Det tager også sigte på at fremme "virtuelle partnerskaber" mellem skoler på sekundærtrinnet ("e-
partnerskaber"), der skal give unge mulighed for at deltage i et samarbejdsprojekt med elever fra andre
lande via internettet i løbet af deres skolegang. Forslaget omfatter også opdatering af læreres og
efteruddanneres færdigheder på IKT-området.
Et andet mål er bekæmpelse af IT-analfabetisme (manglende færdighed i at brug e IKT såsom internettet),
hvor det er meningen at udvikle metoder til at opøve digitale færdigheder, navnlig for borgere i Europa,
der har svært ved at følge traditionel undervisning.
Kommissionens forslag, der blev fremsat i december 2002, tager sigte på at supplere de aktiviteter, der
foregår i henhold til eksisterende programmer, og det forventes at skabe nyttige erfaringer til brug i
forbindelse med efterfølgerne for Socrates- og Leonardo-programmerne.
Baggrunden for forslaget er Kommissionens handlingsplan om e-learning (fremlagt på samlingen i Rådet
(uddannelse og ungdom) i maj 2001) samt de gentagne opfordringer fra Det Europæiske Råd (Lissabon,
Stockholm og Barcelona) til en varig indsats fra medlemsstaternes og Fællesskabets side for at integrere
IKT i uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemerne.
ERASMUS MUNDUS - OFFENTLIG FORHANDLING
Rådet nåede til politisk enighed om en fælles holdning vedrørende en afgørelse om etablering af et
flerårigt program (2004-2008), der skal øge kvaliteten af de videregående uddannelser og fremme den
mellemfolkelige forståelse gennem samarbejde med tredjelande. Rådet vedtog at ændre navnet fra
"Erasmus World" til "Erasmus Mundus". Når den fælles holdning er vedtaget formelt på en kommende
samling i Rådet, vil den blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Alle delegationerne støttede kraftigt programmets mål og anerkendte dets betydning for bestræbelserne på
(Løbenr. 21517)
17
at nå de mål, der blev sat af Det Europæiske Råd i Lissabon (i marts 2000), og som går ud på, at Europa
senest i 2010 skal være "den mest konkurrencedyg tige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden".
Rådet foreslår, at der afsættes 180 mio. EUR til brug for den fælles holdning. I den forbindelse vedtog
Rådet at indsætte en revisionsklausul med henblik på EU's kommende finansielle overslag, der begynder i
2007.
Rådet vedtog også at medtage vedtagelsen af udvælgelsesresultaterne fra Erasmus Mundus Master-
uddannelserne i den forvaltningsprocedure, der skal anvendes på programmets gennemførelsesfor-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0017.png
anstaltninger.
Det foreslåede program har til formål at gøre højere uddannelser inden for EU mere attraktive for
studerende og lærere i tredjelande ved hjælp af stipendier og oprettelse af ca. 90 netværk mellem
universiteterne, som vil tilbyde ca. 250 europæiske masteruddannelser. Forslaget vil give ph.d.-stu-
derende fra tredjelande mulighed for at modtage stipendier i en størrelsesorden på ca. 21.000 EUR om
året, hvilket betragtes som svarende til andre internationale programmer, såsom de amerikanske
Fulbright-stipendier. Forslaget indeholder også bestemmelser om europæiske studerendes og læreres
mobilitet mellem EU og tredjelande.
UNIVERSITETERNES ROLLE I DET EUROPÆISKE VIDENSAMFUND
Rådet udvekslede synspunkter om universiteternes rolle i det europæiske vidensamfund på grundlag af et
spørgeskema, som formandskabet havde udarbejdet.
Et flertal af delegationerne fremhævede betydningen af kvalitetssikringssystemer inden for de højere
uddannelser og fortsat gennemførelse af "Bologna-processen" på området samt betydningen af at fremme
godkendelse og anerkendelse af eksamensbeviser på EU-plan. Netværk mellem universiteterne ansås også
for at være et væsentligt bidrag til at udvikle ekspertise gennem udveksling og udbredelse af god praksis.
Nogle medlemsstater gjorde opmærksom på, at privat investering spiller en afgørende rolle, navnlig inden
for forskning, og på de fordele, der ligger i faglig specialisering og fremme af ekspertisecentre inden for
højere uddannelser.
Delegationerne fra de tiltrædende stater tog også ordet under debatten og tilsluttede sig medlemsstaternes
synspunkter.
Ved Rådets udveksling af synspunkter blev der taget hensyn til mange af de bemærkninger, der findes i
Kommissionens meddelelse med titlen "Universiteternes rolle i det europæiske vidensamfund" (februar
2003). Drøftelsen var desuden nært forbundet med formålet med Erasmus Mundus-programmet (se
ovenfor).
UNGDOM
DE UNGES FREMTID I DEN EUROPÆISKE UNION
Rådet udvekslede synspunkter om fremtidige ungdomsaktiviteter i EU på grundlag af et spørgeskema,
som formandskabet havde udarbejdet.
Alle delegationerne så positivt på betydningen af at prioritere inddragelse og orientering af de unge.
Delegationerne gik stærkt ind for at opretholde et særprogram specielt for unge og ungdomsaktiviteter i
betragtning af det nuværende ungdomsprograms succes og den positive feedback på nationalt plan fra en
række forskellige aktører på området.
Mange delegationer glædede sig over, at der på dette område er gjort effektiv og fleksibel brug af den
åbne koordinationsmetode som et velegnet instrument til at udveksle god praksis og fremme
(Løbenr. 21517)
18
medlemsstaternes udveksling af positive erfaringer. De understregede også betydningen af, at de
kommende mål fortsat står skarpt og fokuseret.
Drøftelsen omfattede Kommissionens hvidbog "Et nyt afsæt for europæisk ungdom" (november 2001), de
europæiske rammer for samarbejdet på ungdomsområdet, der blev fastlagt ved Rådets resolution i juni
2002, samt Kommissionens meddelelse (april 2003) om opfølgning af hvidbogen, med forslag til fælles
målsætninger for inddragelse og orientering af de unge.
Drøftelsen var desuden nært forbundet med konklusionerne om de fremtidige ungdomsaktiviteter i
forbindelse med den nye generation af programmer, som Rådet vedtog den 6. maj under listen over A-
punkter (dvs. punkter godkendt uden debat; se teksten til konklusionerne på side II).
"DEN SAMFUNDSMÆSSIGE VÆRDI AF SPORT FOR UNGE" - Erklæring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0018.png
"RÅDET OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER, FORSAMLET
I RÅDET,
1.
DER UNDERSTREGER sportens samfundsmæssige og helbredsmæssige betydning for
unge, både kvinder og mænd, og dens identitetsskabende rolle samt dens evne til at bringe mennesker
sammen, jf. den erklæring om sportens samfunds mæssige betydning, der er knyttet som bilag til
Amsterdam-traktaten,
2.
DER ERINDRER OM, at den erklæring om de særlige forhold, der kendetegner sporten i
Europa og dens sociale funktioner, der er knyttet som bilag til formandskabets konklusioner fra Det
Europæiske Råds møde i Nice (den 7.-9. december 2000), opfordrer "Fællesskabsinstitutionerne og
medlemsstaterne til under overholdelse af traktaten og inden for deres respektive kompetenceområder
fortsat at gennemgå deres politikker ud fra disse generelle principper",
3.
DER ERINDRER OM resolutionen vedtaget af Rådet og ministrene med ansvar for ung-
domsanliggender, forsamlet i Rådet den 17. december 1999, om den informelle uddannelsesdimension
ved sportsaktiviteter i Det Europæis ke Fællesskabs ungdomsprogrammer,
18
4.
DER OGSÅ UNDERSTREGER, at alle bør tilskyndes til at udvikle fysisk, intellektuel og
social styrke gennem idræt og sport, både inden for uddannelsessystemet og i forbindelse med andre
aspekter af samfundslivet,
5.
DER ERKENDER, at fokusering på den økonomiske dimension i europæisk sport risikerer
at svække dens uddannelsesmæssige, samfundsmæ ssige og helbredsmæssige funktion for unge,
6.
Handicapår",
DER NOTERER SIG med tilfredshed, at 2003 er blevet proklameret "Det Europæiske
UNDERSTREGER betydningen af afgørelsen om Det Europæiske År for Uddannelse gennem Idræt
2004,
1.
FREMHÆVER nødvendigheden af at udbrede sportens værdier: fremme af fysisk og
mentalt velvære samt højnet livskvalitet
2.
UNDERSTREGER, at uddannelsessystemerne kan gøres mere attraktive ved at anvende
sport som et uddannelsesinstrument til i højere grad at inddrage unge i såvel formel uddannelse som ikke-
18
EFT C 8 af 12.1.2000.
(Løbenr. 21517)
19
formel læring
3.
PÅPEGER betydningen af at fr emme de værdier og dyder i form af selvdisciplin, selvværd
og intensiv fysisk udfoldelse, der opnås ved sportsudøvelse, og dermed hjælpe unge til at finde ud af,
hvor deres evner og begrænsninger ligger, og overvinde de vanskeligheder, som de står over for i
dagliglivet, således at de får mulighed for at nå deres mål og blive selvstændige
4.
POINTERER, at sport gennem værdierne solida ritet, respekt for andre, engagement og
fairplay bidrager til at socialisere de unge, fremmer deres deltagelse i det offentlige liv og befordrer
demokratiske værdier og samfundssind blandt unge
5.
UNDERSTREGER den rolle, som sporten kan spille i forbindelse med social
samhørighed, især blandt dårligt stillede unge
6.
FREMHÆVER, at sport bidrager til at fremme tolerance, accept og respekt for
forskellighed i forhold til andre unge atleter og dermed kan yde et vigtigt bidrag til mellemfolkelig
forståelse og til bekæmpelse af racisme, fremmedhad, kønsdiskrimination og andre former for diskrimi-
nation
7.
FREMHÆVER endvidere behovet for at sikre, at disse værdier respekteres af alle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0019.png
sportsudøvere, og at der bør tilskyndes til foranstaltninger, der tager sigte på unge, og som fremmer
fairplay og modvirker truslerne mod deres sundhed, navnlig doping samt vold i forbindelse med sport
8.
UNDERSTREGER, at sport kan forbedre unge handicappedes livskvalitet og fremme
deres uafhængighed; sport kan hjælpe dem til at overvinde sociale fordomme; og UNDERSTREGER
behovet for at fjerne hindringer, der afskærer unge handicappede fra at få adgang til sportsaktiviteter
9.
FINDER DET vigtigt at bevare sportens sæ rlige karakteristika og fremme de sportsetiske
værdier og olympiske idealer og dermed undgå mulige risici som følge af overdreven udvikling af den
økonomiske dimension i sporten
10.
FINDER endvidere, at frivilligt arbejde inden for sport bør støttes med deltagelse og aktiv
medvirken af alle berørte organer, især for så vidt angår sportsforeninger og -organisationer for unge."
KULTUR
ERKLÆRING OM ØDELÆGGELS
E AF IRAKS KULTURARV
Rådet vedtog med enstemmighed en erklæring (se nedenfor) om den tragiske ødelæggelse af kulturgoder,
arkæologiske områder, monumenter og biblioteker i Irak på grundlag af et forslag fra formandskabet og
efter at den svenske delegation havde fremsat en erklæring, hvori den bad medl emsstaterne give formelt
udtryk for deres bekymring for situationen og deres støtte til det arbejde, som FN's Organisation for
Uddannelse, Videnskab og Kultur (UNESCO) er i færd med at udføre som reaktion på disse
begivenheder. Erklæringen skal formelt vedtages på en kommende samling i Rådet, inden den
offentliggøres i EU-Tidende til orientering.
Flere af delegationerne benyttede lejligheden til at give udtryk for stor bekymring over den vandalisme og
de plyndringer, der har fundet sted de seneste uger. Det Forenede Kongeriges delegation underrettede
Rådet om nogle af de foranstaltninger, som Det Forenede Kongeriges forsvarsministerium havde truffet
under konflikten for at beskytte følsomme kulturområder og arkæologiske områder i Irak, og om det
igangværende arbejde med at sikre sådanne områder imod plyndring.
"Rådet for Den Europæiske Union
(Løbenr. 21517)
20
har med den største bekymring noteret sig den tragiske ødelæggelse af kulturgoder,
arkæologiske områder og monumenter af uerstattelig historisk værdi i Irak, hvorunder
museer og biblioteker af vital betydning for ikke blot Irak, men hele verden er blevet
vandaliseret og plyndret,
bekræfter, at respekt for og beskyttelse af verdens kulturarv er et grundlæggende princip
for EU som et fællesskab af kult urelle og følelsesmæssige værdier,
understreger, at det er nødvendigt at beskytte Iraks kulturgoder effektivt og at tilbagelevere de
genstande, der ulovligt er fjernet fra museer og arkæologiske områder, men som hverken må købes
eller sælges, så de ender i udenlandske museer eller private samlinger.
Rådet erklærer, at Den Europæiske Union aktivt stø tter UNESCO's tilsvarende initiativer og aktioner og
støtter statslige og ikke-statslige organisationer, der har det formål at beskytte Iraks kulturarv som en del
af hele verdens kulturarv."
KULTURENS HORISONTALE ASPEKTER - Resolution
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM FASTSLÅR, at Fællesskabet i henhold til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab tager hensyn til de kulturelle aspekter i sin indsats i henhold til andre bestemmelser i denne
traktat, navnlig med henblik på at respektere og fremme sine kulturers mangfoldighed,
2.
SOM ERINDRER OM Rådets resolution af 20. januar 1997
19
om kulturens horisontale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0020.png
aspekter, der indeholder en række forslag til integr ation af kulturelle aspekter i fællesskabsaktioner,
3.
SOM ERINDRER OM, at Rådets resolution af 21. januar 2002
20
om kulturens plads i
udviklingen af Den Europæiske Union understreger nødvendigheden af synergier og komplementaritet
mellem kultur og de forskellige fællesskabsaktioner,
4.
SOM ERINDRER OM, at Rådet den 25. juni 2002
21
vedtog en resolution om en
arbejdsplan for det europæiske samarbejde på kulturområdet, og at denne arbejdsplan bl.a. prioriterer
kulturpolitikkens horisontale aspekter (synergier med andre fællesskabsområder og -aktiviteter, kulturens
økonomiske og sociale dimension, bevægelighed for personer og værker, såvel som udvikling af
kulturindustrien og den kreative industri),
5.
SOM ERINDRER OM, at opfølgningen af arbejdsplanens horisontale aspekter allerede er
påbegyndt, og at Rådet den 19. december 2002 vedtog en resolution om gennemførelsen af arbejdsplanen
for europæisk samarbejde på kulturområdet: Europæisk merværdi og bevægelighed for personer og
værker i den kulturelle sektor
22
,
6.
SOM FASTSLÅR, at kultur indgår i et samspil med andre sektorer både i medlemsstaterne
og på europæisk plan,
19
EFT C 36 af 5.2.1997.
EFT C 32 af 5.2.2002.
EFT C 162 af 6.7.2002.
EFT C 13 af 18.1.2003.
(Løbenr. 21517)
20
21
22
21
7.
UNDERSTREGER PÅ NY betydningen af en effektiv synergi med alle - både interne og
eksterne
-
øvrige relevante fællesskabsområder og -aktiviteter,
8.
UNDERSTREGER, at kultur er et effektivt middel til integration og social inddragelse,
9.
ANERKENDER, at medlemsstaterne og Europa-Kommissionen allerede har truffet foran-
staltninger, og UNDERSTREGER, at der skal gøres endnu en indsats for at tage hensyn til kulturen inden
for andre sektorer med henblik på at placere kulturen i centrum for europæisk integration,
10.
OPFORDRER Kommissionen til, senest ved udgangen af 2003, forudsat at der inden da er
kommet oplysninger fra alle medlemsstaterne, at forelægge en meddelelse om EU's strukturfondes
kulturelle dimension for perioden 1994-1999 og ser med interesse frem til at modtage Kommissionens
tredje situationsrapport om økonomisk og social samhørighed samt midtvejsevalueringen af
strukturfondene,
11.
SER FREM TIL Kommissionens overvejelser i 2004 på grundlag af ovennævnte
elementer, der skal handle om, hvordan kulturens bidrag til økonomisk og social samhørighed kan styr-
kes,
12.
OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til inden for deres respektive beføjelser
og ansvarsområder
at styrke synergien med andre fællesskabsområder og -aktiviteter end kulturelle, lige fra
den tidligst mulige fase i forberedelsen af enhver aktion eller politik helt frem til og med gennemførelsen,
gennem en vurdering af disse aktioner på alle relevante niveauer,
at undersøge, hvorledes udvekslingen af god praksis med hensyn til kulturens økonomiske
og sociale dimension kan udvikles, herunder kulturelle aktiviteters bidrag til social inddragelse og
fremme af kulturel mangfoldighed,
13.
ER ENIGT OM, at Rådet ved udgangen af 2004 skal gøre status over opfølgningen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0021.png
denne resolution."
HANDICAPPEDES ADGANG TIL KULTURINFRASTRUKTURER OG
KULTURAKTIVITETER - Resolution
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM NOTERER SIG, at Fællesskabet i henhol d til traktaten om oprettelse af Det Europæ-
iske Fællesskab har mulighed for at træffe hensigtsmæssige foranstaltninger til at bekæmpe
forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller
seksuel orientering,
2.
SOM ERINDRER OM Rådets afgørelse af 3. december 2001 om at udpege 2003 til Det
Europæiske Handicapår,
23
3.
SOM LIGELEDES ERINDRER OM
Resolutionen af 20. december 1996 vedtaget af Rådet og af Repræsentanterne for med-
23
EFT C 335 af 19.12.2001.
(Løbenr. 21517)
22
lemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om lige muligheder for mennesker med handicap,
24
Kommissionens meddelelse fra 2000 med titlen "På vej mod et Europa uden barrierer for
25
handicappede",
Rådets resolution af 6. februar 2003 om e-adgang - forbedring af handicappedes adgang til
videnssamfundet
,
26
4.
SOM UNDERSTREGER, at der i Den Europæiske Union er et væsentligt antal
handicappede, der støder på fysiske, sociale og informationsmæssige hindringer for deres kulturelle og
kunstneriske udtryksmuligheder, hvilket begrænser deres adgang til kulturarven og den kunstneriske
udfoldelse,
5.
SOM NOTERER SIG, at De Forenede Nationers "Standardregler om lige muligheder for
handicappede", som FN's generalforsamling vedtog den 20. december 1993, navnlig i regel 10 påpeger de
enkelte landes ansvar for at sikre, at handicappede uden forskelsbehandling integreres i og kan deltage i
kulturaktiviteter, samt de enkelte landes ansvar for at fremme adgang til steder, hvor der foregår kulturelle
arrangementer, såsom teatre, museer, biografer og biblioteker, og for at udvikle og udnytte tekniske
foranstaltninger til at give handicappede adgang til litteratur, film og teater,
6.
SOM NOTERER SIG de initiativer, der er taget i medlemsstaterne og på fællesskabsplan
for at sikre, at handicappede får bedre adgang til kultur,
7.
SOM IMIDLERTID OGSÅ NOTERER SIG, at der er behov for flere hensigtsmæssige og
praktisk gennemførlige foranstaltninger, der kan forbedre de handicappedes adgang til kul-
turinfrastrukturerne, kulturaktiviteterne og medierne,
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL INDEN FOR DERES
RESPEKTIVE BEFØJELSER AT:
i)
undersøge, hvordan handicappede kan integreres i den kunstneriske og den kulturelle
sektor, og hvordan man kan støtte lige muligheder inden for produktion og fremme af handicappedes
værker,
ii)
handicap,
tilskynde kultursektoren til at bidrage til at fremme et positivt image for mennesker med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0022.png
iii)
fortsætte bestræbelserne på at fjerne de fort sat bestående hindringer og undersøge flere relevante
metoder, der kan lette og forbedre handicappedes adgang til kulturen, herunder
evaluering og forbedring af den fysiske adgang, med forbehold af medlemsstaternes for-
skrifter vedrørende beskyttelse af monumenter, til steder såsom arkæologiske udgravninger,
museer, bygningsværker og steder, hvor der foregår kulturelle aktiviteter, og sikring af den
fysiske adgang til nybyggeri,
24
EFT C 12 af 13.1.1997.
dok. 8557/00, KOM (2000) 284 endelig.
EFT C 39 af 18.2.2003.
25
26
(Løbenr. 21517)
23
udnyttelse af moderne informationsteknologi til spredning af oplysninger,
forbedring af adgangen til kulturaktiviteter bl.a. ved tekstning, brug af letlæseligt sprog og
tegnsprog, udstillingsguider og kataloger skrevet med blindeskrift, anvendelse af lyskon-
traster i forbindelse med udstillinger,
tilskynde til forbedring af adgangsmulighederne ved bedre skiltning, f.eks. ved forskellige logoer
og tegn,
forbedre udvekslingen af information og erfaringer om disse spørgsmål på europæisk plan og i
relevant omfang inddrage europæiske organisation er og netværk med relevant erfaring på dette
område.
iv)
v)
ER ENIGT OM, at Rådet ved udgangen af 2005 skal gøre status over, hvilke konkrete foranstaltninger
der er truffet til at gennemføre denne resolution."
DEN EUROPÆISKE KULTURHOVEDSTAD
-
UDPEGELSE AF JURYMEDLEMMER
Rådet noterede sig, at der var nomineret to jurymedlemmer til fæ llesskabsaktionen vedrørende Den
Europæiske Kulturhovedstad. De to ansøgninger blev forelagt af henholdsvis den græske og den
italienske delegation.
Den græske delegation indstillede Pa nos THEODORIDES, direktør for programmet til gennemførelse af
Kulturolympiaden under organisationen for fremme af hellensk kultur, og den italienske delegation
indstillede Claudio STRINATI, direktør for Roms museumsvæsen (deres cv kan fås hos Rådets
Pressetjeneste).
Efter indstillingen forventes Rådet at udpege de to personer, som skal indgå i juryen, i anden halvdel af
2003.
-
UDPEGELSE AF DEN EUROPÆ ISKE KULTURHOVEDSTAD 2006
Rådet besluttede på grundlag af Kommissionens meddelelse, at byen Patras i Grækenland skal være Den
Europæiske Kulturhovedstad 2006
(dok. 8494/03 + 8117/03).
FORLÆNGELSE AF KULTUR 2000-PROGRAMMET
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af forslaget om forlængelse af Kultur 2000-programmet
til 2005-2006
(dok. 8495/03).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460436_0023.png
Forslagetbudgetmidler på yderligereprogrammet indtil udløbet af de nuværende programmets mål og
EU med har til formål at forlænge 69,5 mio. EUR. Det foreslås ikke at ændre finansielle overslag for
procedurer, da forslaget skal sikre videreførelse af dets aktiviteter ud over den nuværende udløbsdato i
december 2004.
Det nuværende Kultur 2000-program råder over et samlet budget på 167 mio. EUR for perioden 2000-
2004. Det yder støtte til kulturelle samarbejdsprojekter inden for alle kunstneriske og kulturelle sektorer
(f.eks. scenekunst, bildende kunst, litteratur, kulturarv, kulturhistorie). Formålet med programmet er at
fremme et fælles kulturelt område, hvis kendetegn skal være både kulturel mangfoldighed og en fælles
kulturarv.
FJERNSYN UDEN GRÆNSER - ARBEJDSPROGRAM FOR 2003
(Løbenr. 21517)