Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1038
Offentligt
1460425_0001.png
PDF udgave (170 KB)
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1038)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 505
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 1. april 2003
Folketingets repræsentant ved EU
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. ØKONOMI OG FINANS rådsmøde nr. 2506. den 13. maj 2003 / 9041/03
(Presse 125)
Dette rådsmøde blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 9. maj 2003. Dansk
delegationsleder: Finansminister Thor Pedersen.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FORELØBIGT FORSLAG TIL FÆLLESSKABETS BUDGET FOR 2004; forelæggelse ved
Kommissionen og drøftelse............................................................................................................... 6
DE OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DEN ØKONOMISKE POLITIK;
Kommissionens henstilling og drøftelse............................................................................................ 7
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN, gennemgang og vedtagelse af udtalelse om Østrig; se
tekst.................................................................................................................................................... 7
BEFOLKNINGSALDRINGENS PÅVIRKNING AF OFFENTLIGE FINANSER OG
ØKONOMI - MANDAT MED HENBLIK PÅ DET VIDERE ARBEJDE I DEN
ØKONOMISK-POLITISKE KOM ITÉ (EPC)................................................................................ 10
INTERNATIONAL FINANSIERINGSFACILITET; forslag fra Det Forenede Kongerige og
udveksling af synspunkter ............................................................................................................... 11
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - PENSIONSKASSER - Offentlig forhandling;
vedtagelse af direktiv....................................................................................................................... 11
BESKATNING – MOMS; Orienterende drøftelse, afventer ny moms-strategi.(
FO)
.................... 11
SKATTEPAKKEN - BEGÆRING FRA ITALIEN OM BESLUTNING I HENHOLD TIL
ARTIKEL 88, STK. 2 (MÆLKEKVOTER); enighed se tekst.(
FO)
.............................................. 11
UDEN FOR SAMLINGEN I RÅDET ............................................................................................ 12
MAKROØKONOMISK DIALOG PÅ POLITISK PLAN; drøftelse ...................................... 12
TROJKAMØDE MED EUROPA-PARLAMENTET; om retningslinjer for økonomisk
politik............................................................................................................................................... 12
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0002.png
BESKATNING
Tyskland – Omsætningsafgifter; Vedtagelse af beslutning om bemyndigelse af Tyskland.............. 0
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
ministerrådsmøde den 19. marts 2003:
Rådsmøde 2499 d. 27.-28. marts 2003 (alm. del – bilag 863)
Direktiv om prospekter; vedtagelse af fælles holdning (5390/03 og 7022/03)
Rådsmøde 2500 d. 8. april 2003 (alm. del – bilag 916)
Rådets afgørelse for så vidt angår eksterne revisorer for Deutsche Bundesbank; (7352/03)
Fornyelse af mandatet for medlemmerne for overvågningsudvalget for Det Europæiske kontor for
bekæmpelse af svig (OLAF) (7776/03)
Rådsmøde 2501 14. april 2003 (alm. del – bilag 931)
Nyt medlem af ECB’s direktion; henstilling
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-
dagsordenen, d. 9. maj udg. 4:
5. beskæftigelsesretningslinier for 2003
Bruxelles, den 10. juni 2003
Med venlig hilsen
Michala Jessen
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0003.png
9041/03 (Presse 125)
(OR. EN)
2506. samling i Rådet
- ØKONOMI OG FINANS -
den 13. maj 2003 i Bruxelles
Formand:
Nikos CHRISTODOULAKIS
Den Hellenske Republiks økonomi- og finansmi-
nister
2
INDHOLD
1
DELTAGERE.................................................................................................................................... 3
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0004.png
FORELØBIGT FORSLAG TIL FÆLLESSKABETS BUDGET FOR 2004................................... 6
DE OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DEN ØKONOMISKE POLITIK ...................... 7
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN ........................................................................................... 7
BEFOLKNINGSALDRINGENS PÅVIRKNING AF OFFENTLIGE FINANSER OG
ØKONOMI - MANDAT MED HENBLIK PÅ DET VIDERE ARBEJDE I DEN
ØKONOMISK-POLITISKE KOM ITÉ (EPC)................................................................................ 10
INTERNATIONAL FINANSIERINGSFACILITET ..................................................................... 11
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - PENSIONSKASSER - Offentlig forhandling .............. 11
BESKATNING - MOMS ................................................................................................................ 11
SKATTEPAKKEN - BEGÆRING FRA ITALIEN OM BESLUTNING I HENHOLD TIL
ARTIKEL 88, STK. 2 (MÆLKEKVOTER)................................................................................... 11
UDEN FOR SAMLINGEN I RÅDET ............................................................................................ 12
MAKROØKONOMISK DIALOG PÅ POLITISK PLAN ...................................................... 12
TROJKAMØDE MED EUROPA-PARLAMENTET.............................................................. 12
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
BESKATNING
Tyskland - Omsætningsafgifter .................................................................................................. ....... 0
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konk lusioner eller resolutioner, angives dette i
overskriften for det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rå dets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
3
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Finansminister
Finansminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0005.png
Hans EICHEL
Caio Kai KOCH-WESER
Grækenland :
Nikos CHRISTODUULAKIS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Francis MER
Irland:
Charles McCREEVY
Italien:
Giulio TREMONTI
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Økonomi- og finansminister
Statssekretær for økonomi
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Premierminister, finansminister
Minister for statens finanser og budget
Nederlandene:
Hans HOOGERVORST
Finansminister
Statssekretær for finansielle spørgsmål
Østrig :
Alfred FINZ
Portugal:
Manuela FERREIRA LEITE
Finland:
Antti KALLIOMÂKI
Finansminister
Ministra de Estado og finansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
4
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Jens HENRIKSSON
Det Forenede Kongerige:
Finansminister
Statssekretær under finansministeren
Gordon BROWN
Finansminister
*
Kommissionen:
*
*
Frits BOLKESTEIN
Pedro SOLBES
Michaele SCHREYER
Medlem
Medlem
Medlem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0006.png
*
Endvidere deltog:
*
*
Philippe MAYSTADT
Lucas PAPADEMOS
Johnny ÅKERHOLM
J.W. OOSTERWIJK
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Det Øk onomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Zdenek HRUBY
Estland:
Vicefinansminister
Tõnis PALTS
Cypern:
Finansminister
Marcos KYPRIANOU
Letland:
Finansminister
Valdis DOMBROVSKIS
Litauen:
Finansminister
Dalia GRYBAUSKAITE
Ungarn:
Finansminister
Csaba LÁSZLÓ
Malta:
Finansminister
5
John DALLI
Polen:
Finans- og økonomiminister
Grzegorz W. KOLODKO
Vicepremierminister og finansminister
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Vicepremierminister og finansminister
Slovenien:
Dušan MRAMOR
Finansminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0007.png
6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORELØBIGT FORSLAG TIL FÆLLESSKABETS BUDGET FOR 2004
Kommissær Michaele SCHREYER præsenterede det foreløbige budgetforslag (FBF) for 2004
som vedtaget af Kommissionen den 30. april 2003. Ministrene kommenterede visse aspekter af
FBF, såsom strukturforanstaltninger, interne politikker, foranstaltninger udadtil og
administrationsudgifter.
Efter debatten pålagde Rådet sine forberedende organer at gennemgå FBF og udarbejde en
pakke, således at Økofin-Rådet kan vedtage et budgetforslag for 2004 på samlingen i juli.
To store udfordringer kommer til at markere budgetproceduren for 2004: dette budget bliver det
første, der vedtages efter bestemmelserne i den nye finansforordning, og er derfor udarbejdet
efter den nye aktivitetsbaserede struktur, og det bliver også det første budget, hvori der tages
fuldt hensyn til den kommende udvidelse i løbet af 2004. For første gang falder udvidelsesdatoen
ikke den 1. januar, men den 1. maj. Det foreløbige forslag indeholder derfor overslag for EU-15
og EU-25. Budgettet for EU-15 får virkning fra begyndelsen af 2004, og forøgelsen med henblik
på udvidelsen sker på tiltrædelsesdatoen den 1. maj 2004.
Kommissionen foreslår et FBF for 2004 med et samlet beløb på 100,6 mia. EUR i bevillinger til
betalinger (+3,3% sammenlignet med 2003-budgettet), hvoraf 5 mia. EUR er til de nye
medlemsstater, og 112,2 mia. EUR i bevillinger til forpligtelser for det udvidede EU, hvoraf 11,8
mia. EU er til de nye medlemsstater. Bevillingerne til betalinger udgør 0,99% af
bruttonationalindkomsten (BNI) for EU-25.
Det beløb til landbrugsudgifter (udgiftsområde 1), der er opført i FBF, er på 45,8 mia. EUR for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0008.png
EU-15 og 2 mia. EUR for de nye medlemsstater. Kommissionen vil fremlægge de seneste
overslag over landbrugsudgifterne i en ændringsskrivelse i oktober 2003.
Forpligtelsesbevillingerne til strukturforanstaltninger (udgiftsområde 2) udviser en stigning på
20,8% for det udvidede EU sammenlignet med 2003-tallet for EU-15, hvoraf 6,7 mia. EUR skal
gå til de nye medlemsstater. Beløbet til betalingsbevillinger er på 30,68 mia. EUR for det
udvidede EU, dvs. 7,5% mindre end på 2003-budgettet. Dette betydelige fald skyldes, at
afslutningen af programmerne fra før 2000 blev finansieret i 2003. Udgifterne til
Samhørighedsfonden for Spanien, Portugal, Grækenland og Irland i 2004 er anslået til samme
niveau som i 2003.
De samlede forpligtelsesbevillinger til interne politikker (udgiftsområde 3) er sat til 8,63 mia.
EUR og betalingsbevillingerne til 7,5 mia. EUR, hvilket er en stigning på 21%.
Støtteprogrammet til anvendelse af Schengen-reglerne, der blev vedtaget for de nye
medlemsstater i København (2002), er helt nyt og står for 317 mio. EUR.
Forpligtelsesbevillingerne til foranstaltninger udadtil (udgiftsområde 4) er på 4 996 mio. EUR.
Mulighederne for foranstaltninger udadtil er blevet større, da den finansielle støtte til Cypern,
Malta og Tyrkiet ikke længere finansieres over dette udgiftsområde. Det omfatter 51 mio. EUR
til den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (+ 11 mio. sammenlignet med 2003).
Det beløb til administrationsudgifter (udgiftsområde 5), der er opført i FBF, er på 6,11 mia. EUR
7
(+ 14%), heraf 9,8% til Kommissionen, eksklusive pensioner.
I henhold til budgetproceduren finder Rådets førstebehandling sted i juli 2003 efterfulgt af Parla-
mentets førstebehandling i oktober. Målet er at vedtage budgettet for 15 medlemsstater i
december og nå til enighed om tallene for det udvidede EU.
DE OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DEN ØKONOMISKE POLITIK
Kommissær Pedro SOLBES introducerede Kommiss ionens henstilling om de overordnede ret-
ningslinjer for den økonomiske politik (BEPG) for perioden 2003-2005, og Rådet havde derefter
en orienterende drøftelse herom.
Rådet udtrykte tilfredshed med Kommissionens henstilling, især dens strømlinede form med
færre generelle henstillinger og fokus på det mellemlange perspektiv, der afspejler den
treårsperiode, der er fastsat i Rådets rapport om strømlining af koordineringen af den
økonomiske politik, som blev godkendt den 3. december 2002.
Ministrene fremhævede nogle centrale politiske prioriteter for BEPG med de overordnede mål at
fremme vækst og beskæftigelse og sikre holdbare offentlige finanser i økonomien i EU som
helhed.
Prioriteterne omfatter
En pensionsreform for at klare de udfordringer, som befolkningens aldring indebærer.
Større effektivitet og fleksibilitet på arbejdsmarkedet for at løse de reelle
arbejdsløshedsproblemer.
Forbedring af konkurrenceevnen gennem uddannelse, erhvervsuddannelse samt forskning og
udvikling.
Efter drøftelsen opfordrede Rådet Det Økonomis ke og Finansielle Udvalg (EFC) og Den Økono-
misk-politiske Komité (EPC) til at fortsætte deres arbejde med teksten til bepg med henblik på at
vedtage en rapport herom på næste samling i Økof in-Rådet, der er planlagt til den 3. juni 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0009.png
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
I forbindelse med gennemgangen af medlemsstaternes opdaterede stabilitets- og konvergenspro-
grammer vedtog Rådet en udtalelse om Østrigs stabilitetsprogram.
Denne gennemgang finder sted i overensstemmelse med den stabilitets- og vækstpagt, der blev
opnået enighed om på Det Europæiske Råds møde i juni 1997 i Amsterdam, hvorefter
medlemsstaterne hvert år skal forelægge Rådet og Kommissionen opdaterede stabilitets- eller
konvergensprogrammer. Formålet med disse opdaterede programmer er at give oplysninger om,
hvordan medlemsstaterne agter at opfylde pagtens mål, navnlig den mellemfristede målsætning
om en budgetstilling tæt på balance eller med overskud. De viser også, hvordan medlemsstaterne
har efterkommet de relevante henstillinger i de overordnede retningslinjer for de økonomiske
politikker (BEPG).
Med hensyn til Østrig drøftede Rådet den henstilling, Kommissionen fremsatte den 20. april
2003, og godkendte Kommissionens udtalelse på grundlag af det arbejde, der er udført i Det
8
Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC). Rådet besluttede at gøre udtalelsen offentligt
tilgængelig
(dok. 9276/03)
.
RÅDETS UDTALELSE OM ØSTRIGS OPDATEREDE STABILITETSPROGRAM
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af
overvågningen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske politikker
2
,
særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 13. maj 2003 gennemgik Rådet Østrigs opdatere de stabilitetsprogram, der dækker perioden
2003-2007. Rådet noterer sig, at forelæggelsen skete senere end den dato, der er fastsat i den
reviderede "adfærdskodeks for stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form", og at
opdateringen således kun til en vis grad opfylder kravene i kodeksen. Det lykkedes den nye
østrigske regering, der blev indsat den 28. februar efter afholdelsen af tidlige parlamentsvalg den
24. november 2002, at fremlægge en opdatering af programmet inden for en forholdsvis kort
frist. De mere detaljerede kvantitative oplysninger, der findes i forbundsstatens foreløbige
budgetforslag, forelå imidlertid endnu ikke på det tidspunkt, hvor opdateringen blev forelagt.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at selv om væksten blev svagere end antaget, blev de
offentlige finanser i 2001 forbedret hurtigere end forventet, om end dette positive resultat
hovedsagelig skyldtes en kraftig stigning i skatteindtægterne. I 2002 blev de offentlige finanser
imidlertid svækket markant og svarede ikke til det fastsatte mål, men udviste ifølge
Kommissionens beregninger et underskud på 0,6%, renset for den konjunkturmæssige
påvirkning.
Rådet noterer sig desuden, at gældskvoten, der stadig ligger over referenceværdien på 60% af
BNP, steg kraftigt i 2001/2002, hovedsagelig som følge af en nyklassificering i Østrigs
indberetning af den offentlige bruttogæld. Rådet noterer sig med betænkelighed, at dette har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0010.png
bevirket, at målet om at reducere væsentligt senere end planlagt.til under referenceværdien på
60% af BNP nu vil blive opfyldt den konsoliderede bruttogæld Ifølge opdateringens
fremskrivninger vil det offentlige underskud vokse fra 0,6% af BNP i 2002 til 1,3% af BNP i
2003, hovedsagelig som følge af forsinkede betalinger for oversvømmelsesskader og et større
outputgab. Efter en midlertidig forbedring i 2004 forventes underskuddet at vokse markant til
1,5% i 2005 i kølvandet på den omfattende indkomstskattereform. Derefter forventes det, at
underskuddet vil falde til 1,1% af BNP i 2006 og til 0,4% af BNP i 2007. Det
konjunkturkorrigerede underskud følger samme mønster som det nominelle underskud: det
2
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 1.
9
forventes at vokse med 0,5 procentpoint i 2003 til omkring 1% af BNP, hvorefter det vil falde
næsten tilsvarende i 2004, før det igen forventes at stige til 1,3% i 2005 grundet de planlagte
skattelettelser. Skønt det derefter vil falde, vil det konjunkturkorrigerede underskud stadig
udgøre 1,1% af BNP i 2006, og det er først så sent som i 2007, at det vil falde med det fornødne
halve procentpoint til 0,5% af BNP. Den offentlige bruttogæld forventes at falde fra sit høj-
depunkt på 67,8% af BNP i 2002 til lidt under referenceværdien på 60% i 2007.
Programmets budgetfremskrivninger bygger på et makroøkonomisk scenario, ifølge hvilket den
økonomiske aktivitet forventes gradvist at vokse efter den aktuelle cykliske svækkelse. Den reale
BNP-vækst forventes at stige fra 1,0% i 2002 til 2,5% i 2005 og de følgende år, hvilket vil svare
til en årlig gennemsnitsvækst på 2,1% i programperioden som helhed. Skønt den forventede
vækst ligger noget over trendvæksten, finder Rådet, at forventningerne er realistiske, da den
østrigske økonomi ikke er præget af større makroøkonomiske uligevægte, og forudsat at de
eksterne forhold bliver forbedret som forventet.
Rådet beklager, at den østrigske regering ikke når sit tidligere mål om at fastholde balance på
budgettet og tilvejebringe et mindre overskud i 2004 og 2005. Rådet er opmærksomt på, at dette
skyldes den planlagte skattereform, men erindrer om, at det i sin udtalelse om den sidste
opdatering
3
tilkendegav, at tilvejebringelsen af et budgetoverskud på mellemlang sigt ville være
afgørende for muligheden for at nedbringe gældsniveauet markant, hvilket Rådet fandt
nødvendigt i betragtning af det udgiftspres, der vil opstå på lang sigt som følge af befolkningens
aldring. Med de nuværende politikker kan man med udsigten til aldrende befolkninger bestemt
ikke udelukke en risiko for uholdbare offentlige finanser.
Med dette in mente glæder Rådet sig over den opmærksomhed, der ofres mere langsigtede
spørgsmål, som det er tilfældet med den gennemgribende pensionsreform, der udarbejdes med
henblik på at modstå det finansielle og økonomiske pres, der opstår som følge af befolkningens
aldring. Rådet tilskynder navnlig den østrigske regering til beslutsomt at gennemføre de
ambitiøse reformprojekter på pensions- og sundhedsområdet for at løse mange af de centrale
problemer på disse områder. Rådet har gentagnegange understreget, således også i sin udtalelse
om den sidste opdatering og i de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer, at det er vigtigt
at få hævet den lave effektive pensionsalder i Østrig og øge erhvervsfrekvensen, navnlig blandt
de ældre og kvinder. Rådet finder derfor, at de planlagte pensions- og sundhedsreformer -
forudsat at de gennemføres i fuldt omfang - ikke blot vil være gavnlige for budgetudviklingen på
mellemlang og endda kort sigt, men også vil være vitale for muligheden for at bremse det
stigende udgiftspres i det lange løb. Rådet tilskynder ligeledes den østrigske regering til at
gennemføre sine planer for en rationalisering af den offentlige forvaltning og derved forbedre de
hidtidige resultater. Herudover bør den nationale stabilitetspagt gennemføres til fulde, hvilket vil
nødvendiggøre udgiftstilbageholdenhed med det formål at tilvejebringe holdbare strukturelle
overskud på delstatsplan.
Rådet noterer sig, at den østrigske regering som anbefalet agter at sænke det høje skattetryk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0011.png
betydeligt. Rådet opfordrer især den østrigske regering til at mindske de indirekte
lønomkostninger, hvilket allerede er blevet udskudt flere gange. Rådet henleder imidlertid
opmærksomheden på sin udtalelse om den sidste opdatering, hvori det tilkendegav, at faldende
3
EFT C 33 af 6.2.2002, s. 5.
10
offentlige indtægter bør ledsages af tilsvarende offentlige besparelser. For at undgå den
forventede store stigning i underskuddet renset for den konjunkturmæssige påvirkning og
risikoen for en procyklisk holdning opfordrer Rådet derfor indtrængende den østrigske regering
til at kompensere for omkostningerne ved skattereformen med ekstra strukturelle besparelser. De
hidtidige erfaringer viser, at det er en risikabel strategi at gennemføre skattelettelser, der ikke er
ledsaget af tilsvarende besparelser.
I betragtning af den store stigning i såvel det nominelle som det strukturelle offentlige underskud
efter 2004 og gældens nuværende størrelse mener Rå det, at den påtænkte kurs for udviklingen i
de offentlige finanser, således som den er beskrevet i det opdaterede stabilitetsprogram, kun til
en vis grad lever op til kravene i stabilitets- og vækstpagten, fordi underskuddet renset for den
konjunkturmæssige påvirkning kun ligger tæt på nul i årene 2004 og 2007. Skønt den forventede
udvikling i de offentlige finanser vil efterlade en tilstrækkelig stor sikkerhedsmargen til at hindre
underskuddet i at overskride referenceværdien på 3% af BNP i tilfælde af en normal
konjunkturnedgang, er regeringens strategi ikke desto mindre behæftet med nogle ikke
ubetydelige risici. Navnlig gælder det, at hvis de bebudede besparelser ikke gennemføres fuldt
ud, vil Østrig ikke råde over et tilstrækkeligt budgetmæssigt spillerum til at lade de automatiske
stabilisatorer virke fuldt ud i tilfælde af en normal konjunkturnedgang.
Rådet mener derfor, at det er nødvendigt at gennemføre besparelserne som planlagt. Desuden bør
de påtænkte skattelettelser ledsages af ekstra udgiftsbegrænsninger med det formål at modgå
risikoen for budgetafvigelser og gøre det muligt for Østrig at vende tilbage til en budgetstilling
tæt på balance tidligere end ellers forventet. Allerede i 2003 bør regeringen søge at tilvejebringe
et mindre underskud end det planlagte, navnlig hvis væksten viser sig at blive højere end
forventet, eller hvis de i forbindelse med oversvømmelserne afsatte katastrofemidler ikke
benyttes fuldt ud."
BEFOLKNINGSALDRINGENS PÅVIRKNING AF OFFENTLIGE FINANSER OG
ØKONOMI - MANDAT MED HENBLIK PÅ DET VIDERE ARBEJDE I DEN
ØKONOMISK-POLITISKE KOMITÉ (EPC)
Økofin-Rådet opfordrede Den Økonomisk-politiske komité (EPC) til at fortsætte sit arbejde med
offentlige finansers holdbarhed med henblik på at udarbejde en situationsrapport om befolk-
ningsaldringens samlede påvirkning af de offentlige finanser til samlingen den 4. november
2003. Denne rapport skal
give et overblik over de analyser, der hidtil er foretaget på EU-plan af befolkningsaldringens
påvirkning af de offentlige finanser med større fokus på de næste 10-15 år
gøre rede for, hvordan Kommissionen har vurderet holdbarheden på grundlag af stabilitets-
og konvergensprogrammerne for 2002, den skal vurdere fordelene og begrænsningerne ved
de anvendte fremgangsmåder og indikatorer og indeholde forslag til, hvordan indikatorerne
kan forbedres til brug i BEPG og stabilitets- og vækstpagten, samt gennemgå de nationale
budgetprocedurer for at vurdere holdbarheden på lang sigt
indeholde detaljerede forslag til og en tidsplan for gennemførelsen af endnu en runde af de
fælles langsigtede prognoser for aldersrelaterede offentlige udgifter med henblik på en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0012.png
væsentlig forbedring af deres kvalitet og sammenlignelighed på tværs af medlemsstaterne.
Prognoserne skal omfatte de nuværende EU-medlems stater og de tiltrædende lande. De skal
11
bl.a. omfatte offentlige udgifter til pensioner og anden indkomstoverførsel til ældre,
sundhedsvæsen, længerevarende pleje og andre aldersrelaterede udgifter. Rapporten bør også
undersøge mulighederne for at foretage følsomhedsanalyser og risikovurderinger i
forbindelse med forskellige scenarier for en mulig demografisk udvikling. Når det er muligt,
skal prognoserne udarbejdes således, at der kan foretages simulationer af de politiske
reformers virkninger. Prognoserne bør udarbejdes fra 2004, og resultaterne bør foreligge
midt i 2005.
INTERNATIONAL FINANSIERINGSFACILITET
Gordon BROWN præsenterede et forslag fra Det Forenede Kongerige om en international
finansieringsfacilitet (IFF), og Rådet udvekslede synspunkter herom.
Rådet fandt, at IFF var et meget interessant initiativ og opfordrede derfor EFC til at gennemgå
det i detaljer, især forbindelsen til Den Europæiske Udviklingsfond, og aflægge rapport til
Økofin-Rådet på en kommende samling.
FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - PENSIONSKASSER - OFFENTLIG
FORHANDLING
Rådet godkendte Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer til direktivet om
pensionskasser, idet Belgien undlod at stemme. Efter at have godkendt disse ændringer vedtog
Rådet direktivet, jf. den fælles holdning som ændret, i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk.
3.
Rådet noterede sig også en mundtlig erklæring fra Belgien og en erklæring fra Estland.
Den fælles holdning blev offentliggjort i EUT C 299E af 3. december 2002. Parlamentets
ændringer findes i
dok. 7136/03.
Direktivet indeholder bestemmelser om oprettelse og drift af arbejdsmarkedsrelaterede pensions-
kasser. Det er det første skridt i retning af et indre marked for arbejdsmarkedsrelaterede
pensioner på europæisk plan.
BESKATNING - MOMS
Rådet havde en orienterende drøftelse om moms (fradragsret og grænseoverskridende
tilbagebetaling) på grundlag af en rapport fra formandskabet og besluttede at suspendere
drøftelserne om Kommissionens forslag vedrørende nye regler om momsfradragsret, indtil
Kommissionen har offentliggjort sin meddelelse om den nye momsstrategi.
Rådet konkluderede, at en aftale om momsfradragsret må være afhængig af, at der samtidig
vedtages en ændring af de regler vedrørende beskatningsstedet, der findes i artikel 9 i sjette
momsdirektiv, så problemet med grænseoverskridende leasing af motorkøretøjer løses.
I Kommissionen meddelelse, der forventes forelagt inden sommeren, vil der blive gjort status
over fremskridtene med den nye momsstrategi, der blev indført i juni 2000, og der vil blive gjort
rede for de nye initiativer, som Kommissionen agter at træffe fremover.
SKATTEPAKKEN - BEGÆRING FRA ITALIEN OM BESLUTNING I HENHOLD TIL
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0013.png
12
ARTIKEL 88, STK. 2 (MÆLKEKVOTER)
Under frokosten behandlede ministrene skattepakken og Italiens begæring om tilladelse til at
indføre en skattemæssig foranstaltning vedrørende en beslutning i henhold til traktatens artikel
88, stk. 2 (mælkekvoter).
Ministrene blev enige om følgende:
"1.
Vi genåbner ikke skattepakken, artikel 15 drøftes ikke yderligere i Rådet, og der er
ingen forbehold. Dette udelukker ikke, at Italien, Portugal eller andre kan føre bilaterale
drøftelser med Schweiz.
2.
Rådet opfordrer De Faste Repræsentanters Komité til at behandle Italiens
begæring. Arbejdet i De Faste Repræsentanters Ko mité skal gennemføres således, at Rådet kan
træffe beslutning i juni.
3.
Rådet træffer de endelige beslutninger i juni."
Der mindes om, at alle delegationerne undtagen én den 19. marts
(dok. 7431/03 Presse 79)
nåede
til politisk enighed om skattepakken og på ny bekræftede, at de er indstillet på, at den skal
vedtages formelt snarest muligt.
UDEN FOR SAMLINGEN I RÅDET
MAKROØKONOMISK DIALOG PÅ POLITISK PLAN
Den makroøkonomiske dialog på politisk plan fandt sted den 12. maj 2003. Drøftelsen drejede
sig om udviklingen og udsigterne på det makroøkonomiske område og deltagernes bidrag til et
policy mix, der fremmer vækst og beskæftigelse og samtidig sikrer prisstabilitet. Deltagerne
udtalte sig om, hvorvidt der er tale om et hensigtsmæssigt policy mix i den nuværende situation
med en afdæmpet økonomisk vækst med henblik på at bidrage til at genskabe tilliden og
stærkere vækstudsigter.
Der mindes om, at den makroøkonomiske dialog med deltagelse af arbejdsmarkedets parter,
ECB, Kommissionen og Rådet er etableret i overensstemmelse med konklusionerne fra Det
Europæiske Råds møde i Köln.
TROJKAMØDE MED EUROPA-PARLAMENTET
Den 13. maj 2003 holdt Rådet, der var repræsenteret ved trojkaen af det nuværende formand-
skab, det kommende italienske og det irske formandskab, en videokonference med Parlamentet
for at drøfte Kommissionens henstilling om de overordnede retningslinjer for den økonomiske
politik (BEPG).
Formandskabet orienterede Parlamentet om resultatet af drøftelsen i Rådet om dette spørgsmål
og udtrykte tilfredshed med det konstruktive bidrag fra Parlamentet.
Endelig bad formandskabet Parlamentet om at sørge for, at dets udtalelse foreligger i god tid, så
den kan indgå i udarbejdelsen af den endelige tekst til BEPG
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460425_0014.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
BESKATNING
Tyskland - Omsætningsafgifter
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Tyskland til at anvende en foranstaltning, der
fraviger artikel 17 i sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivning om omsætningsafgifter
(dok. 8381/03).
Formålet med denne fravigelse er helt at udelukke fradragsret for moms, der beregnes af udgifter
til varer og tjenesteydelser i tilfælde, hvor mere end 90% af den anvendelse, der sker af de
pågældende varer og tjenesteydelser, er til privat brug for den afgiftspligtige person selv eller
dennes personale eller i øvrigt til virksomheden uvedkommende formål. Denne foranstaltning,
der fraviger artikel 17 i direktiv 77/388/EØF som ændret ved artikel 28f i nævnte direktiv, er
begrundet i behovet for at forenkle opkrævningen af merværdiafgift; den påvirker kun i
ubetydelig grad størrelsen af den skyldige afgift ved det endelige forbrug.
Den nye tilladelse gælder til den 30. juni 2004.
________________________
(Løbenr. 21689)