Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1060
Offentligt
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
16. juni 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges regeringens høringssvar vedrørende
Kommissionens grønbog om en EF-procedure for betalingspåbud og om foranstaltninger til
forenkling og fremskyndelse af søgsmål om krav af mindre værdi samt bilag til høringssvaret.
Materialet er tillige sendt til Folketingets Retsudvalg til orientering.
Bilaget foreligger ikke i elektronisk form
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kære udenrigsminister
Med henblik på Udenrigsministeriets orientering af Folketingets Europaudvalg sendes hermed regerin-
gens høringssvar vedrørende Kommissionens grønbog om en EF-procedure for betalingspåbud og om
foranstaltninger til forenkling og fremskyndelse af søgsmål om krav af mindre værdi samt bilag til hø-
ringssvaret.
Materialet er tillige sendt til Folketingets Retsudvalg til orientering.
Med venlig hilsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den danske regering skal herved afgive følgende høringssvar vedrørende Europa-
Kommissionens grønbog om en EF-procedure for betalingspåbud og om foranstaltninger til
forenkling og fremskyndelse af søgsmål om krav af mindre værdi (KOM(2002) 746 endelig ud-
gave af 20. december 2002):
Der findes ikke i øjeblikket i Danmark regler om særlige procedurer i den civile retspleje, som sigter på
inddrivelse af ubestridte krav eller småkrav. For disse som for alle andre krav kræves det, at man på
almindelig vis – i sidste instans ved afsigelse af en endelig dom efter de civilprocessuelle regler – opnår
et tvangsfuldbyrdelsesdokument, før kravet kan tvangsinddrives.
Den retlige prøvelse af ubestridte krav vil dog – såfremt sagsøgte overhovedet indgiver svarskrift eller
møder op – typisk være begrænset til at konstatere kravets eksistens og størrelse, samt at dette ikke be-
strides af sagsøgte. Undlader sagsøgte at indgive svarskrift eller møde for retten, afsiges der dom efter
sagsøgers påstand, i det omfang den findes begrundet i sagsfremstillingen og det i øvrigt fremkomne.
Ud over en formalitetsprøvelse foretages der således alene en begrænset materiel prøvelse. Sagsøgte har
dog vid mulighed for at få genoptaget en sag, som er afgjort ved udeblivelsesdom. Denne ordning vur-
deres generelt som velfungerende. Også tvister vedrørende små krav behandles som nævnt efter de
almindelige civilprocessuelle regler.
De emner, som Kommissionens grønbog omhandler, har været genstand for en del debat i
Danmark i de senere år, og det er områder, som den danske regering følger tæt. Debatten har
navnlig sit udspring i betænkning 1341/1997, som et særligt Småsagsudvalg under Justitsmini-
steriet afgav i 1997. Betænkningen indeholder forslag til en småsagsproces for krav med en
værdi på under 20.000 kr. og en inkassoproces for ubestridte krav.
Småsagsudvalgets forslag blev imidlertid mødt med modstand fra erhvervslivet, advokatstanden og
visse dommere og er ikke gennemført. I december 2002 har Advokatrådet og Den Danske Dommer-
forening fremlagt et alternativt oplæg til en småsagsproces og en inkassoproces, som adskiller sig fra
forslagene i Småsagsudvalgets betænkning på en række punkter, herunder navnlig ved at anbefale en
videre adgang til at få dækket udgifter til advokatbistand i forbindelse med småsager og ved at foreslå
en påkravsmodel for inkassosager.
Begge forslag indgår nu i overvejelserne i forbindelse med den generelle gennemgang af den civile rets-
pleje, som Justitsministeriet den 21. januar 1998 anmodede Retsplejerådet om at foretage. Kommissio-
nens grønbog er ligeledes sendt til Retsplejerådet med henblik på, at også den kan indgå i overvejelser-
ne. Retsplejerådets overvejelser vedrørende de emner, der behandles i grønbogen, forventes afsluttet
ved årsskiftet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Overordnet set er den danske regering positivt indstillet over for overvejelser om tiltag også på fælles-
skabsniveau inden for grønbogens områder og hilser Kommissionens initiativ i form af grønbogen vel-
kommen.
De tiltag, der overvejes i grønbogen, er imidlertid meget vidtrækkende, og der kan stilles spørgsmåls-
tegn ved nødvendigheden af så vidtgående initiativer på fællesskabsniveau. I lyset af det relativt begræn-
sede antal retssager med grænseoverskridende karakter må det endvidere overvejes nøje, om sådanne
tiltag er mulige inden for de begrænsninger, som traktaten i sin nuværende udformning indeholder på
det civilprocessuelle område.
Under alle omstændigheder bør eventuelle tiltag efter den danske regerings opfattelse have karakter af
rammeregulering, som sikrer medlemsstaterne den fornødne fleksibilitet med hensyn til at tilpasse reg-
lerne til deres nuværende procedurer og retstradition. Navnlig bør der i den forbindelse tages hensyn til
de lande, der i øjeblikket ikke har særlige procedurer i den civile retspleje, som sigter på inddrivelse af
ubestridte krav eller småkrav, men som på disse områder har andre velfungerende ordninger.
For så vidt angår de mange spørgsmål, der stilles i grønbogen, vil den danske regering bidrage med
synspunkter og kommentarer i den videre proces forud for udarbejdelsen af forslag til egentlig fælles-
skabslovgivning på området. Det kan dog helt generelt bemærkes, at de spørgsmål, der stilles i grønbo-
gen, i vidt omfang vedrører de samme problemstillinger, som er behandlet i Småsagsudvalgets betænk-
ning 1341/1997. Et resumé af betænkningen og udvalgets sammenfattende overvejelser, vedlægges til
Kommissionens orientering.
Som anført ovenfor har navnlig spørgsmålet om advokatmedvirken under småsags- og inkassoprocedu-
rerne været omtvistet i Danmark og medvirkende til, at, Småsagsudvalgets forslag ikke er udmøntet i
lov.
Kommissionens grønbog har været sendt i høring hos en række myndigheder og organisationer i Dan-
mark. En oversigt over de indkomne høringssvar vedlægges til orientering.
Som det fremgår heraf, peger flere høringsparter på de principielle problemer, som indtil videre har
medført, at der ikke er gennemført en særlig inkasso- og småsagsproces i Danmark, og der opfordres til
en grundig og principiel stillingtagen til disse og tilsvarende vanskelige spørgsmål forud for en eventuel
udarbejdelse af initiativer på europæisk niveau.
Den danske regering vil med interesse følge Kommissionens videre arbejde med emnerne i grønbogen,
herunder med henblik på at det kan afdækkes yderligere, i hvilket omfang der er behov for initiativer på
fællesskabsniveau, og i hvilket omfang EF-traktaten hjemler sådanne initiativer. Regeringen ser frem til
at blive inddraget i en konstruktiv debat herom og vil i den proces komme med yderligere synspunkter
og forslag.
Dette brev sendes både pr. e-mail til adressen [email protected] og med almindelig post
.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
OVERSIGT
over
Høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens grønbog om en EF-
procedure
for betalingspåbud og om foranstaltninger til forenkling og fremskyn-
delse
af søgsmål om krav af mindre værdi
(KOM (2002) 746 endelig udgave af 20. december 2002).
1. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 20. december 2002 en grønbog om en EF-
procedure for betalingspåbud og om foranstaltninger til forenkling og
fremskyndelse af søgsmål om krav af mindre værdi (KOM(2002) 746 en-
delig udgave). Justitsministeriet sendte den 28. februar 2003 denne grøn-
bog og et grundnotat herom til Folketingets Retsudvalg og Europaud-
valg.
2. Høring
Grønbogen har været sendt til høring hos:
Præsidenterne for Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsret-
ten, Københavns Byret samt retterne i Århus, Odense, Aalborg og
Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforenin-
gen, Domstolsstyrelsen, Advokatrådet, Foreningen af Advokater og
Advokatfuldmægtige, Institut for Menneskerettigheder, Dansk Indu-
stri, Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Håndværksrådet, Forsikring &
Pension, Realkreditrådet, Finansrådet, Foreningen af Statsamtmænd,
HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene, Dansk InkassoBran-
cheforening, Dansk Handel & Service, Konkurrencerådet, Danske Er-
hvervschefers Fællesråd, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Forenede
Danske Motorejere, Dansk Detail Kreditråd, Dansk Postordreforening,
De Samvirkende Købmænd, Den Danske Boghandlerforening og
Landbrugsraadet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Følgende myndigheder og organisationer mv. har ikke afgivet høringssvar:
Dansk Industri, Dansk Arbejdsgiverforening, Forbrugerstyrelsen, Finansrådet,
Dansk Handel & Service, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Forenede Danske
Motorejere, Dansk Postordreforening, De Samvirkende Købmænd, Den Danske
Boghandlerforening og Landbrugsraadet.
Følgende myndigheder og organisationer mv. har meddelt, at de ikke har bemærkninger til grønbo-
gen eller ikke finder anledning til at udtale sig herom.:
Præsidenterne for Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten samt ret-
terne i Århus, Odense, Ålborg og Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dom-
stolsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder, Foreningen af Statsamtmænd,
Konkurrencerådet og Danske Erhvervschefers Fællesråd, Dansk Detail Kreditråd
og Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige.
3. Bemærkninger til grønbogen
Københavns Byret
bemærker, at da Danmark på grund af forbeholdet vedrørende
retlige og indre anliggender ikke deltager i mulige regler på grønbogens område, vil
byretten være tilbageholdende med bemærkninger. Berettigelsen af at indføre fælles
civilprocessuelle regler er et retspolitisk spørgsmål, som byretten ikke finder at bur-
de udtale sig imod. På den baggrund har byretten overordnet ingen bemærkninger
til selve grønbogen eller til at der arbejdes mod fælleseuropæiske regler vedrørende
betalingspåbud og småsagsproces. Det bemærkes dog, at der for at hindre, at reg-
lerne støder for meget an mod dansk ret, kan anføres enkelte supplerende bemærk-
ninger, idet reglerne vil kunne få virkning i Danmark, hvis det retlige forbehold
ophæves, eller hvis kommende regler blot kopieres i national ret. Visse af Kommis-
sionens forslag synes således at være uhensigtsmæssige eller i strid med dansk
retstradition og gældende ret.
Byretten er enig med Kommissionen i, at der kun bør være få krav til kreditors do-
kumentation for sit krav i inkassosagerne, og det bemærkes, at der ikke bør arbejdes
mod en dybere prøvelse ved domstolene i udeblivelsessituationen. For så vidt angår
valget mellem et enstrenget og et tostrenget system for betalingspåbud foretrækker
byretten det enstrengede system, med mindre fuldbyrdelsespåbudet i det tostrenge-
de system svarer til fogedrettens tvangsfuldbyrdelse, idet det ikke er hensigtsmæs-
sigt, at civilretten skal behandle en inkassosag to gange. Endvidere påpeges det ved-
rørende overvejelserne om fælles regler for retskraft, at man bør være opmærksom
på retsplejelovens § 367 om genoptagelse af udeblivelsesdomme, idet en ændring
heraf efter omstændighederne kan belaste landsretterne med indankede domme.
Vedrørende småsagsprocessen bemærkes det, at der er en klar indre sammenhæng
mellem Kommissionens forslag om fælles regler om repræsentation i retten af ikke-
jurister, forslaget om mulighed for at indtale kravet mundtligt for retten og forslaget
om rettens ansvar for sagens oplysning. Overordnet set harmonerer disse forslag
imidlertid ikke med dansk ret. Det bemærkes endvidere, at Kommissionens forslag
om lettelse af regler for bevisoptagelse, herunder således at retten på forhånd skal
kunne afgøre, hvad der skal være tilstrækkelig bevis, ikke forekommer hensigtsmæs-
sigt, navnlig hvis ingen eller kun en af parterne er repræsenteret ved advokat. Det
påpeges blandt andet, at sådanne regler ville bryde med princippet om fri bevisfø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
relse og forhandlingsmaksimen. Endeligt påpeges det, at det er betænkeligt, hvis der
indføres yderligere ankebegrænsninger end efter gældende dansk ret.
Dommerfuldmægtigforeningen
har ikke bemærkninger til udkastet, men grøn-
bogen har været behandlet i foreningens civilretsfagudvalg, der har udarbejdet et
notat om sagen. Heri bemærkes det, at Danmark ikke deltager i vedtagelsen af even-
tuelle forslag til konkrete retsakter, som bliver fremsat med hjemmel i afsnit IV i
EF-traktaten som opfølgning på grønbogen, og at disse retsakter hverken vil være
bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Det anføres videre, at Dommerfuldmægtigforeningen imidlertid kan tiltræde, at der
på europæisk plan etableres en fælles procedure for betalingspåbud og foranstalt-
ninger til forenkling og fremskyndelse af søgsmål om krav af mindre værdi, og at
Danmark på nationalt plan vedtager lovgivning, der kan medføre, at Danmark, uan-
set det retlige forbehold, kan behandle de sagstyper, grønbogen beskriver, efter de
procedurer, der måtte blive vedtaget på fællesskabsniveau. Dog anses det for afgø-
rende, at både betalingspåbud og søgsmål om krav af mindre værdi fortsat behand-
les af domstolene, for at sikre de danske retsgarantier for nævnte sagstyper. Endelig
påpeges det, at en del af de forslag til forenkling af småsagsprocessen, der er be-
skrevet i grønbogen, er gennemført i Danmark, blandt andet ved retsplejelovens
regler om skriftlig forberedelse, affattelse af korte domme og regler om anke-
begrænsning.
Advokatrådet
er overordnet positiv overfor Kommissionens for-
slag om forenklede regler for både inkassokrav og bestridte krav,
idet fælles regler herom vil kunne lette samhandlen og kreditgiv-
ningen på tværs af grænserne. For at imødegå risikoen for, at uden-
landske virksomheder foretrækker kontraktsparter fra andre lande
end Danmark, anbefaler Advokatrådet derfor, at Danmark søger
tilslutning til kommende retsakter gennem en parallelaftale eller
subsidiært overvejer ensidigt at tilpasse sine regler til fællesskabs-
retten.
Advokatrådet anbefaler generelt en forenklet procesform i Dan-
mark og påpeger i den forbindelse, at en række af grønbogens for-
slag og overvejelser er sammenfaldende med det forslag til en for-
enklet inkassoproces, som Advokatrådet og Den Danske Dommer-
forening i fællesskab har fremlagt. Deri foreslås det blandt andet, at
der indføres et påkravsdokument, som forenkler inddrivelsespro-
ceduren for ubestridte krav ved en standardisering med færrest
mulige formkrav. Advokatrådet anbefaler, at dette påkravsdoku-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
ment af retssikkerhedsmæssige årsager alene finder anvendelse på
sager under et vist maksimumbeløb.
Advokatrådet og Den Danske Dommerforening har i det fælles for-
slag endvidere lagt op til, at der indføres en særlig småkravsproce-
dure for civile sager med mindre økonomisk betydning. Advokat-
rådet anbefaler, at en økonomisk grænse herfor sættes væsentligt
højere end 1000-2000 euro, som foreslået af Kommissionen, idet
reglerne ellers kun vil få marginal betydning. Advokatrådet er enig
med Kommissionen i, at spørgsmålet om omkostningsfastsættelse
og godtgørelse bør forblive at nationalt anliggende, og at den
svækkelse af retssikkerhedsgarantierne, en forenklet procesform alt
andet lige vil medføre, bør afbalanceres ved at sikre professionelle
aktørers medvirken i processen. Rådet anbefaler endvidere, at også
spørgsmålet om partsrepræsentation i både inkassosager og tvisti-
ge sager forbliver et nationalt anliggende. Denne retstilstand er an-
erkendt i EF-domstolens praksis.
Landsorganisationen i
Danmark er overordnet set positiv over for
en forenklet inddrivelsesprocedure og småsagsproces, forudsat at
en sådan ikke griber ind i det danske arbejdsretlige system. Det
bemærkes imidlertid, at der er tale om principielle og nydannende
ændringer, hvoraf konsekvenserne synes vanskelige at forudsige,
såfremt Danmark på trods af sit forbehold måtte gennemføre nogle
af grønbogens forslag. LO forbeholder sig derfor sin stillingtagen til
mere konkrete forslag og forudsætter, at man vil blive involveret i
eventuelle nærmere drøftelser.
Forbrugerrådet
bemærker, at Danmark efter artikel 1 i Protokollen
om Danmarks stilling ikke deltager i vedtagelsen af foranstaltnin-
ger, der foreslås i henhold til EF-traktatens afsnit IV, som ventes at
blive grundlaget for eventuelle fremtidige forslag på grønbogens
område. Det bemærkes, at over halvdelen af EU’s medlemsstater
har særlige procesformer for småkrav, og de europæiske forbru-
gerorganisationer går ind for, at der skabes en enkel og billig pro-
cedure for sådanne krav. Denne opfattelse deles af Forbrugerrådet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
som finder, at systemet bør omfatte såvel grænseoverskridende
som nationale sager. Forbrugerrådet påpeger, at rådet under små-
sagsudvalgets arbejde, som mundede ud i betænkning 1347/1997,
har taget stilling til mange af de emner, grønbogen omtaler. Rådet
fremhæver, at flere af de kontroversielle emner, herunder om sy-
stemet skal være frivilligt eller obligatorisk, om bistand ved advo-
kat skal tillades, og om omkostningerne i forbindelse hermed kan
godtgøres mv., var årsag til, at der ikke blev udarbejdet forslag på
baggrund af betænkningen. Forbrugerrådet beklager dette, men
bemærker, at modstanden herimod fra Advokatsamfundet og er-
hvervslivet ikke var uventet.
Håndværksrådet
bemærker, at der ikke skal herske tvivl om, at rådet ønsker, at der
indføres såvel en inkassoproces for uomtvistede krav som en særlig småsagsproces,
der tilpasses behovet for sagsbehandling i disse sager, og hvor den enkelte part får
mulighed for at repræsentere sig selv. Rådet lægger dog samtidig vægt på, at parter-
ne i en særlig småsagproces kan vælge at lade sig repræsentere af advokat eller even-
tuel anden juridisk rådgiver vel vidende, at den tabende part skal godtgøre modpar-
ten de omkostninger, processen har påført modparten.
Forsikring & Pension
er i princippet positive over for de overordnede ønsker om
at lette inkassoprocessen og den processuelle behandling af småkrav, men er samti-
dig meget betænkelige ved Kommissionens ganske vidtgående harmoniseringsfor-
slag på de områder, grønbogen vedrører. Dette begrundes med, at de processuelle
regler fortsat på grundlæggende områder er så væsensforskellige i de enkelte med-
lemslande, at en harmonisering af regelsættene synes meget vanskelig. For så vidt
angår småsagsprocessen tydeliggøres vanskelighederne ved den foreslåede harmoni-
sering af de drøftelser, der i sin tid foregik i Småsagsudvalget, og de problemstillin-
ger, som blev behandlet i den efterfølgende udvalgsbetænkning. Forslagene rejste så
væsentlige og principielle spørgsmål, at egentlige lovændringer blev opgivet.
Det anføres videre, at grønbogen introducerer begreber, som ikke kendes i dansk
ret. Dette forudsætter en bredere, principiel drøftelse af hele den civile retspleje,
herunder blandt andet om forholdet til fri proces, retshjælpsforsikring mv., inden
grønbogens forslag kan gennemføres. Med henvisning til Danmarks retlige forbe-
hold finder Forsikring & Pension det meget beklageligt, at Danmark på et så væ-
sentlig område er sat uden for indflydelse. Forsikring & Pension finder det rigtigt, at
grønbogen er sendt til Retsplejerådet med henblik på, at den kan indgå i rådets
overvejelser, og der opfordres til, at Retsplejerådets igangværende arbejde på områ-
det koordineres og sker under hensyntagen til de igangværende europæiske initiati-
ver.
Realkreditrådet
bemærker, at grønbogens tema kun i beskedent omfang berører
realkreditinstitutternes inkassering af fordringer. Endvidere bemærkes overordnet,
at realkreditpantebreve kan danne grundlag for umiddelbart udlæg, at realkreditin-
stitutterne og disses virksomhed er ret tæt reguleret, og at Finanstilsynet fører tilsyn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
med institutterne. Rådet mener, at de anførte forhold bør indgå i overvejelserne ved
tilrettelæggelsen af hensigtsmæssige inkasseringsprocesser, og at det herunder bør
overvejes, om der i nogle tilfælde skal gælde særligt smidige og enkle regler ved in-
kassering af visse fordringstyper. Hertil kommer, at der i praksis sjældent rejses
vægtige materielle indsigelser over for institutternes krav. Endeligt anfører det, at
det er rådets opfattelse, at EU-regler på området – hvis disse også på et tidspunkt
skal gælde i Danmark – bør være i harmoni med reglerne for indenlandsk inkasse-
ring af tilsvarende fordringstyper.
HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene
anbefaler, at Kommissionen
fortsætter arbejdet med såvel fastsættelse af fælleseuropæiske procedurer for beta-
lingspåbud og for sager af mindre værdi. Det er opfattelsen, at der med hensyn til
fællesskabsregler for en EF-procedure for betalingspåbud er et udtalt behov for
fastsættelse af en simpel og fælles europæisk procedure for inddrivelse af ubestridte
fordringer i såvel nationale som grænseoverskridende sager. Det anføres, at en så-
dan betalingspåbudsprocedure bør omfatte alle pengekrav, og at betalingspåbudet
alene bør kunne udstedes af de almindelige domstole for at beskytte debitor mod
grundløse betalingspåkrav. Der bør kræves en vis minimum af dokumentation for
kreditors krav, men det er HTS´s grundlæggende opfattelse, at der kun skal stilles få
dokumentationskrav.
HTS er enig med Kommissionen i, at der er et udtalt behov for fastsættelse af regler
til forenkling og fremskyndelse af søgsmål om krav af mindre værdi. Det påpeges,
at mange af HTS´s medlemsvirksomheder afstår fra at anlægge retssager om tilgo-
dehavender af mindre værdi, da anvendelse af retssystemet er både langsommeligt,
besværligt og omkostningskrævende, og da de reelle omkostninger ved gennemfø-
relse af krav om mindre beløb ikke bliver kompenseret ved domstolenes tilkendelse
af sagsomkostninger.
Dansk InkassoBrancheforening hilser generelt de kommende lovgivningsinitia-
tiver fra EU velkommen, især hvis dette kan styrke og forbedre processen med
inkassoarbejdet. Det bemærkes, at dette utvivlsomt er til gavn for forbrugerne,
kreditorerne og også ud fra en makroøkonomisk betragtning meget ønskelig.
Dansk InkassoBrancheforening kommenterer herefter i sit høringssvar navnlig
Advokatrådets og Dommerforeningens forslag til ”forenklet proces”, som er
fremsendt til Justitsministeriet den 18. december 2002. Det bemærkes i disse
detaljerede bemærkninger, at foreningen er positiv over for, at reglerne om den
fogedretlige proces forenkles og gøres mere transparent for såvel kreditorer og
debitorer, men at Advokatrådets og Dommerforeningens fælles forslag vil inde-
bære en utilsigtet styrkelse af advokaternes monopol, som ikke er konkurrence-
mæssigt forsvarligt og i strid med EU-retten. Herudover vil det resultere i en
fundamental ændring af inkassoprocessen, som vil indebære et eksorbitant res-
sourcepres mod retssystemet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13