Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1085
Offentligt
1460379_0001.png
PDF udgave (141 KB)
Medlemmerne
af
Folketingets
Europaudvalg
og
stedfortrædereBilagJournalnummerKontor1400.C.2-0EU-sekr.17. juni 2003
deres
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse med Det
Europæiske Råd i Thessaloniki den 19.-20. juni 2003 forslag til Rådets afgørelse om
retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitik, 10410/03.
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNIONBr uxelles, den 11. juni 2003 (12.06)
(OR. en)10410/03 SOC 259 ECOFIN 184
NOTE
til:RÅDET/DET EUROPÆISKE RÅDTidl. dok. nr.:10144/03 SOC 245 ECOFIN 176
10249/03 SOC 255 ECOFIN 182Komm. forsl. nr.:8459/03 SOC 156 ECOFIN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0002.png
106Vedr.:
Forslag
til Rådets afgørelse om retningslinjer for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitik - Politisk enighed
1.
følger
til
Vedlagt
delegationerne
teksten
til
retningslinjerne
for
beskæftigelsespolitikken,   således   som   den   foreligger   efter   mødet   i   De   Faste
Repræsentanters Komité den 11. juni 2003.
2.
Når Rådet har bekræftet den politiske enighed, bliver teksten sendt til Det Europæiske
Råd i Thessaloniki til godkendelse.
________________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0003.png
BILAG
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
OM RETNINGSLINJER FOR MEDLEMSSTATERNES
BESKÆFTIGELSESPOLITIK
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 128,
stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget,
under henvisning til udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I  henhold  til  artikel  2  i  traktaten  om  Den  Europæiske  Union  har  EU  som  mål  at
fremme økonomiske og sociale fremskridt og et højt beskæftigelsesniveau. Ifølge EF-
traktatens  artikel  125  skal  medlemsstaterne  og  Fællesskabet  arbejde  på  at  udvikle  en
samordnet   strategi   for   beskæftigelsen   og   især   for   fremme   af   en   veluddannet,
velkvalificeret    og    smidig    arbejdsstyrke    og    arbejdsmarkeder,    som    reagerer    på
økonomiske forandringer, med henblik på at nå de mål, der er fastsat i artikel 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0004.png
(2)
Efter   Det   Europæiske   Råds   ekstraordinære   møde   om   beskæftigelse   den   20.-21.
november  1997  i  Luxembourg  iværksattes  med  Rådets  resolution  af  15.  december
1997  om  retningslinjerne  for  beskæftigelsen  i  1998  en  meget  synlig  proces,  der  er
præget af et stærkt politisk engagement og bred enighed blandt de berørte parter.
På Det Europæiske Råds møde i Lissabon den 23.-24. marts 2000 blev der fastlagt en
ny strategisk målsætning for EU, nemlig at blive verdens mest konkurrencedygtige og
dynamiske videnbaserede økonomi med kapacitet til at sikre en bæredygtig økonomisk
vækst med flere og bedre job og større social samhørighed. Med denne målsætning for
øje  vedtog  Rådet  overordnede  beskæftigelsesmål  og  særlige  beskæftigelsesmål  for
kvinder med frist til 2010, som på Det Europæiske Råd i Stockholm den 23.-24. marts
2001 blev suppleret med midtvejsmål med frist til januar 2005 og med et nyt mål med
frist  til  2010,  der  afspejler  den  demografiske  udfordring,  og  som  vedrører  ældre
kvinder og mænds erhvervsfrekvens.
Det  Europæiske  Råd  i  Nice  den  7.,  8.  og  9.  december  2000  vedtog  den  social-  og
(3)
(4)
arbejdsmarkedspolitiske  dagsorden,  hvori  det  hedder,  at  en  tilbagevenden  til  fuld
beskæftigelse   kræver   ambitiøse   politiske    planer   for   at   øge   erhvervsfrekvensen,
nedbringe de regionale og kønsbetingede skævheder samt forbedre jobkvaliteten.
(5)
Det Europæiske Råd i Barcelona den 15.-16. marts 2002 opfordrede til at styrke den
europæiske  beskæftigelsesstrategi  ved  hjælp   af  en  stærkere,  enklere  og  bedre  styret
proces,   som   skal   have   en   tidsplan,   der   passer   med   Lissabon-processens   2010-
tidshorisont,  og  som  integrerer  de  mål,  der  er  fastsat  i  Lissabon-strategien.  Det
Europæiske Råd i Barcelona krævede også en strømlining af den politiske koordinering
med synkroniserede tidsplaner for vedtagelsen af de overordnede retningslinjer for den
økonomiske politik og beskæftigelsesretningslinjerne.
(6)
Det    Europæiske    Råd    i    Bruxelles    den    20.-21.    marts    2003    bekræftede,    at
beskæftigelsesstrategien bliver det vigtigste redskab i gennemførelsen af beskæftigelses-
og  arbejdsmarkedsmålene  i  Lissabon-strategien,  og  at  beskæftigelsesstrategien  og  de
overordnede  retningslinjer  for  den  økonomiske  politik,  som  er  EU's  redskab  til
koordinering  af  den  overordnede  økonomiske  politik,  skal  fungere  i  sammenhæng.
Det  Europæiske  Råd  opfordrede  til,  at  antallet  af  retningslinjer  begrænses;  de  bør
desuden være resultatorienterede,  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0005.png
støttes af passende mål, og det bør overlades til medlemsstaterne selv at udforme en
relevant   blanding   af   foranstaltninger.   2003   er   en   særlig   lejlighed   til   at   benytte
strømlinede  nøgleinstrumenter  til  koordinering  af  politikkerne  -  de  overordnede
retningslinjer for den økonomiske politik, retningslinjerne for beskæftigelsespolitikken
og strategien for det indre marked - og give dem et nyt treårigt perspektiv.
(7)
Beskæftigelsesstrategien er blevet grundigt  evalueret. Bl.a. blev der i 2000 foretaget en
indgående midtvejsstatus, og i 2002 blev erfaringerne fra de første fem år underkastet
en omfattende evaluering. Evalueringen påviste et behov for at tilføre strategien større
kontinuitet for at afhjælpe visse resterende svagheder og for at forberede sig på de nye
udfordringer, der venter det udvidede EU.
(8)
Hvis Lissabon-dagsordenen skal virkeliggøres, er det nødvendigt, at medlemsstaterne i
deres beskæftigelsesstrategiske indsats lægge r lige stor vægt på tre komplementære og
indbyrdes  understøttende  mål,  nemlig  fuld  beskæftigelse,  fremme  af  kvalitet  og
produktivitet  på  arbejdspladsen  samt  styrkelse  af  social  samhørighed  og  inddragelse.
For  at  disse  mål  kan  virkeliggøres,  er  der behov  for  yderligere  strukturelle  reformer
koncentreret om ti centrale og indbyrdes forbundne prioriterede foranstaltninger, og
desuden skal der lægges særlig vægt på en  helhedsorienteret styring af processen. En
reform  af  politikkerne  forudsætter,  at  gennemførelsen  af  alle  foranstaltninger  sker
under hensyntagen til ligestillingsaspektet.
(9)
Den  9.  december  2001  vedtog  Rådet  en  række  indikatorer  for  vurdering  af  ti
arbejdskvalitetskategorier  som  grundlag  for  en  beslutning  om  investering  i  kvalitet  i
arbejdet  og  opfordrede  til,  at  disse  kategorier  inddrages  i  overvågningen  af  de
europæiske beskæftigelsesretningslinjer og -henstillinger.
(10)    Aktive  og  forebyggende  politikker  skal  være  effektive  og  bidrage  til  at  virkeliggøre
målene om fuld beskæftigelse og social inddragelse, således at det sikres, at arbejdsløse
og  andre  erhvervsinaktive  personer  er  i  stand  til  at  klare  sig  og  integrere  sig  på
arbejdsmarkedet. De bør støttes af moderne arbejdsmarkedsinstitutioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0006.png
(11)    Medlemsstaterne   skal   bidrage   til   at   skabe   flere   og   bedre   job   ved   at   fremme
iværksætterånd   og   innovation   i   et   gunstigt   erhvervsklima.   Medlemsstaterne   har
forpligtet  sig  til  at  gennemføre  det  europæiske  charter  for  små  virksomheder  og
deltager i benchmarking af erhvervspolitikken.  
(12)    En god kombination af fleksibilitet og tryghed i ansættelsen vil gøre virksomhederne
mere konkurrencedygtige, øge kvaliteten og produktiviteten og sætte virksomheder og
arbejdstagere   i   stand   til   lettere   at   tilpasse   sig   økonomiske   forandringer.   I   den
forbindelse  opfordrede  Det  Europæiske  Råd  i  Barcelona  og  Bruxelles  især  til  en
revision af beskæftigelsespolitikken under hensyn til den rolle, arbejdsmarkedets parter
spiller.    Sundheds-    og    sikkerhedsnormerne    på    arbejdspladsen    skal    øges    i
overensstemmelse  med  den  nye  fællesskabsstrategi  for  2002-2006.  Der  bør  i  særlig
grad  fokuseres  på  sektorer,  hvor  der  er  særlig  stor  risiko  for  at  blive  udsat  for  en
arbejdsulykke. Arbejdstagernes adgang til uddannelse er af stor betydning for, at der
kan skabes den rette balance mellem fleksibilitet og tryghed i ansættelsen, og deltagelse
af  alle  arbejdstagere  bør  understøttes  under  hensyn  til  udbyttet  for  arbejdstagerne,
arbejdsgiverne  og  samfundet  som  helhed.  En  økonomisk  omstrukturering  er  en
beskæftigelsesmæssig    udfordring    i    såvel    de    nuværende    som    de    kommende
medlemsstater   og   kræver   en   positiv   håndtering   fra   alle   relevante   aktørers   side,
herunder arbejdsmarkedets parter.
(12a)  Det Europæiske Råd i Barcelona så med tilfredshed på Kommissionens handlingsplan
om kvalifikationer og mobilitet, og i Rådets resolution om kvalifikationer og mobilitet
af  3.  juni  2002  opfordredes  Kommissionen,  medlemsstaterne  og  arbejdsmarkedets
parter til at træffe de nødvendige foranstaltninger. Større faglig og geografisk mobilitet
og mere effektiv jobmatching vil virke fremmende for beskæftigelsen og den sociale
samhørighed, idet der tages hensyn til indvandringens beskæftigelsesmæssige aspekter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0007.png
(13)    Helhedsstrategier for livslang læring er af stor betydning
  og
bestræbelserne på at opnå
fuld   beskæftigelse,   øge   kvaliteten   og    produktiviteten
for
  forbedre   den   sociale
samhørighed. Det Europæiske Råd i Barcelona så med tilfredshed på Kommissionens
meddelelse om realiseringen af et europæisk område for livslang læring, som beskrev
de væsentligste  
byggesten i strategierne for livslang læring, nemlig en partnerskabsmodel, indblik i den
lærendes behov, tilstrækkelige midler, lettere  adgang til læringsmulighederne, skabelse
af  en  læringskultur  og  stræben  efter  d et  optimale.  Den  igangværende  proces  med
opstilling af konkrete fremtidige mål for uddannelsessystemerne, som blev iværksat af
Det Europæiske Råd i Lissabon, spiller en vigtig rolle for udviklingen af menneskelig
kapital, og synergierne med beskæftigelsesstrategien bør udnyttes fuldt ud. Den 5.-6.
maj   2003   vedtog   Rådet   (uddannelse)   en   række  benchmarks  for  den  europæiske
gennemsnitspræstation   med   hensyn   til   almen   uddannelse   og   erhvervsuddannelse,
hvoraf flere er særlig relevante for beskæf tigelsespolitikkerne. Det Europæiske Råd i
Lissabon efterlyste en betragtelig per capita-forøgelse af investeringerne i menneskelige
ressourcer. Der skal indføres passende incitamenter for at få arbejdsgivere og private
til  at  øge  investeringerne,  og  de  offentlige  midler  skal  omdirigeres  til  mere  effektiv
investering i menneskelige ressourcer på tværs af hele uddannelsesspektret.
(14)    Det   kræver   tilstrækkeligt   stort   udbud    af   arbejdskraft,   hvis   man   skal   tage   den
demografiske  udfordring  op,  støtte  økonomisk  vækst,  fremme  fuld  beskæftigelse  og
støtte  de  sociale  sikringsordningers  bæredygtighed.  Kommissionens  og  Rådets  fælles
rapport   om   forøgelse   af   arbejdsmarkedsdeltagelsen   og   fremme   af   aktiv   aldring
konkluderer,  at  dette  forudsætter  omfattende  nationale  strategier,  som  bygger  på  en
indfaldsvinkel, hvor man ser på hele en persons liv. Der er brug for politikker, som
udnytter beskæftigelsespotentialet i alle personkategorier. Der var på Det Europæiske
Råd  i  Barcelona  enighed  om,  at  EU  skulle  bestræbe  sig  på  gradvis  at  hæve  den
effektive gennemsnitsalder, hvor folk trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet, med 5 år
inden 2010. Denne alder blev i 2001 anslået til at være 59,9.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0008.png
(15)    Kønsbetingede forskelle på arbejdsmarkedet skal gradvist fjernes, hvis det skal lykkes
EU   at   skabe   fuld   beskæftigelse,   øge   kvaliteten   i   arbejdet,   forbedre   den   sociale
inddragelse   og   skabe   større   social   samhørighed.   Det   kræver   både   en   generel
kønspolitisk indsats og specifikke foranstaltninger at skabe de rette forudsætninger for,
at mænd og kvinder kan komme ind,  
genindtræde og forblive på arbejdsmarkedet. På Det Europæiske Råd i Barcelona blev
det  vedtaget,  at  medlemsstaterne  senest  i 2010  skal  tilbyde  børnepasning  for  mindst
90%  af  alle  børn  i  aldersgruppen  fra  tre  år  og  op  til  den  skolepligtige  alder  og  fo
mindst  33%  af  alle  børn  under  tre.  De  forhold,  der  ligger  til  grund  for  forskellen
mellem  mænds  og  kvinders  arbejdsløshedssituation  og  lønforhold,  skal  ændres,  og
forskellene  derved  reduceres,  uden  at  der  dog  derved  sættes  spørgsmålstegn  ved
i
og
princippet
om
løndifferentiering
forhold
til
produktivitet
arbejdsmarkedssituationen.
(16)    Med  en  effektiv  integration  på  arbejdsmarkedet  af  ugunstigt  stillede  grupper  vil  den
sociale    inddragelse    blive    forbedret,    og    erhvervsfrekvensen    og    de    sociale
sikringsordningers bæredygtighed vil blive øget. Fra politisk side skal man søge at løse
problemet med forskelsbehandling, tilbyde personlige løsninger på individuelle behov
og  skabe  passende  jobmuligheder  ved  at  gøre  det  attraktivt  for  arbejdsgiverne  at
ansætte mere personale. Rådets afgørelse af 3. de
cember 2001 gjorde 2003 til det europæiske  handicapår. Det anslås, at der er omkring
37  millioner  mennesker  med  handicap  i  EU,  hvoraf  mange  både  kan  og  gerne  vil
arbejde,   og   det   er   en   vigtig   opgave   at   skaffe   disse   mennesker   adgang   til
arbejdsmarkedet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0009.png
(17)   For skabes en sådan balance mellem erhvervsindkomster og overførselsindkomster, at
der at forbedre mulighederne for fuld beskæftigelse og større social samhørighed bør
det bliver attraktivt at komme ud på eller blive på arbejdsmarkedet, ligesom der bør
skabes flere arbejdspladser.
(18)   Ved sort arbejde forstås "enhver betalt aktivitet, som i sig selv er lovlig, men som ikke
opgives  til  myndighederne".  Ifølge  undersøgelser  anslås  omfanget  af  sort  arbejde  til
mellem  7%  og  16%  af  EU's  BNP.  Af  det sorte  arbejde  skal  der  skabes  rigtige
arbejdspladser for at forbedre erhvervsklimaet generelt, skabe større kvalitet i arbejdet
for de pågældende og større social inddragelse samt for at sikre de offentlige finansers
og  de  sociale  sikringsordningers  bæredygtighed.  Der  bør  tilskyndes  til  at  forbedre
kendskabet til omfanget af sort arbejde i medlemsstaterne og i EU som helhed.
(19)   Der  er  fortsat  store  regionale  skævheder  i  EU  med  hensyn  til  beskæftigelse  og
arbejdsløshed, og disse vil blive større efter udvidelsen. De bør søges udlignet over en
bred front, som inddrager aktører på alle niveauer, idet man støtter den økonomiske
og sociale samhørighed gennem strukturfondene.
(20)    Evalueringen  af  beskæftigelsesstrategiens  første  fem  år  satte  fokus  på  bedre  styring
som
en væsentlig
faktor
for
strategiens
fremtidige
effektivitet.
indgå  partnerskaber  på  alle  niveauer,  det  er  nødvendigt  at  inddrage  en  række  af  de
Hvis
beskæftigelsesforanstaltningerne skal have  den tilsigtede virkning, er der behov for at
tjenester, der har med den praktiske gennemførelse af foranstaltningerne at gøre, og
der skal være tilstrækkelige mi dler til rådighed til, at retningslinjerne kan gennemføres.
Medlemsstaterne har ansvaret for, at beskæftigelsesretningslinjerne føres ud i praksis,
og i denne sammenhæng at sørge for balance mellem det regionale og det lokale plan.
(21)   En effektiv gennemførelse af beskæftigelsesretningslinjerne kræver aktiv deltagelse af
arbejdsmarkedsparterne på alle niveauer, lige fra den politiske planlægningsfase til den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0010.png
praktiske   gennemførelse.   På   det   sociale   topmøde   den   13.   december   2001   gav
arbejdsmarkedets  parter  udtryk  for,  at  der  var  behov  for  at  udvikle  og  forbedre
koordineringen af trepartshøringerne. Det blev også aftalt, at der skal holdes et socialt
trepartstopmøde  om  vækst  og  beskæftigels e  før  hvert  forårsmøde  i  Det  Europæisk
Råd.
(22)   Ud   over   disse   beskæftigelsesretningslinjer   bør   medlemsstaterne   gennemføre   de
overordnede   retningslinjer   for   den   økonomiske   politik   fuldt   ud   og   sikre,   at
foranstaltningerne  er  forenelige  med  ønsket  om  at  opretholde  sunde  offentlige
finanser og den makroøkonomiske stabilitet -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Retningslinjerne  for  medlemsstaternes  beskæftigelsespolitik  vedtages,  som  de  foreligger  i
bilaget. Medlemsstaterne tager hensyn til disse i deres beskæftigelsespolitikker.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0011.png
________________________
BILAG TIL BILAGET
Retningslinjerne for beskæftigelsen
En europæisk strategi for fuld beskæftigelse og bedre job til alle
Medlemsstaterne forfølger med deres beskæftigelsespolitik de fastsatte mål med henblik på at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0012.png
gennemføre
lagt særlig vægt på
foranstaltninger og virkeliggøre de mål, som opstilles nedenfor.
Der vil blive
de prioriterede
effektiv styring af beskæftigelsesforanstaltningerne.
Ud over beskæftigelsesretningslinjerne og de dertil knyttede beskæftigelseshenstillinger fører
medlemsstaterne  de  overordnede  retningslinjer  for  den  økonomiske  politik  ud  i  livet  og
sikrer, at de to instrumenter fungerer i sammenhæng.
Som    det    fremgår    af    Lissabon-dagsordenen,    skal    medlemsstaterne    med    deres
beskæftigelsespolitik  forfølge  tre  overordnede  og  indbyrdes  forbundne  mål,  nemlig  fuld
beskæftigelse, fremme af kvalitet og produktivitet på arbejdspladsen samt styrkelse af social
samhørighed og inddragelse.
Medlemsstaterne  lægger  i  deres  indsats  lige  stor  væ gt  på  de  tre  mål,  i erkendelse  af  at  de
tillægges  samme  betydning  med  henblik  på  at  opfylde  EU's  ambitioner.  De  bør  forfølges
under inddragelse af alle relevante aktører. Alle synergieffekter skal udnyttes fuldt ud med
udgangspunkt  i  det  positive  samspil  mellem  de  tre  mål.  Lige  muligheder  og  ligestilling
mellem kønnene er af afgørende betydning for, at der kan gøres fremskridt i retning af de tre
mål.
En sådan strategi vil desuden bidrage til at nedbringe arbejdsløshed og erhvervsinaktivitet.
Fuld beskæftigelse
Medlemsstaterne  bestræber  sig  på  at  opnå  fuld  beskæftigelse  ved  hjælp  af  en  politisk
helhedsstrategi,  som  omfatter  foranstaltninger  på  både  udbuds-  og  efterspørgselssiden,  og
bidrager  dermed  til  at  forhøje  erhvervsfrekvenserne,  så  de  nærmer  sig  de  mål,  der  blev
opstillet i Lissabon og Stockholm.
Politikkerne skal bidrage til, at der i gennemsnit for EU opnås:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460379_0013.png