Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1122
Offentligt
1460342_0001.png
PDF udgave (105 KB)
dlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
ag
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. juni 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets grundnotat
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om teknisk tilpasning af
1999/13/EC om begrænsning i emissionen af let fordampelige forbindelser i forbindelse
med brug af organiske oplysningsmidler i dekorative malinger, lakker og bilpleje produkter,
KOM(2002) 750 final.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460342_0002.png
MILJØ
styrelsen
Kemikaliekontoret
J.nr. M 1034-0004
kip/tvn12
17.juni2003
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa Parlamentets og Rådets direktiv om teknisk tilpasning af
1999/13/EC om begrænsning i emissionen af let fordamplige forbindelser i forbin-
delse med brug af organiske opløsningsmidler i dekorative malinger, lakker og
bilpleje produkter,
KOM (2002) 750 final.
1. Status
Kommissionen sendte den 14. januar 2003 ovennæ vnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
artikel 95 i TEF og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles
beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
Forslaget er fremsat på baggrund af Rådets og Europa Parlamentets direktiv 2002/3/EF, om luftens
indhold af ozon, der anmoder Kommissionen om at overveje og fremsætte forslag til yderligere
nedbringelse af luftens indhold af visse skadelige stoffer, herunder organiske opløsningsmidler
(VOC’er).
Ligeledes skal forslaget ses på baggrund af EU’s 6. miljøhandlingsprogram.
2. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at forslagets formål er at beskytte mennesker og miljø mod de direkte og
indirekte skadelige virkninger af VOC’er. Formålet opnås gennem fastsættelse af grænser for det
maksimale indhold af VOC’er i maling og autolakeringsprodukter, der markedsføres i EU.
Forslaget omfatter en lang række malingsprodukter , herunder også en række produkter som anven-
des til autolakering. Produkterne omfatter f.eks. indendørs og udendørs maling til vægge og lofter
samt maling beregnet til træ og metal. Endvidere omfattes produkter til bilpleje, såsom lakker,
grundere og produkter til udspartling af ujævnheder og skader i karosseriet.
Med udgangspunkt i definitionerne fastsættes for hver produkttype en maksimal grænseværdi, som
skal gælde fra 1. januar 2007. For visse af produkterne nedsættes grænseværdierne yderligere med
virkning fra 1. januar 2010. Via en komitéprocedure fastsættes der endvid ere krav til produkternes
mærkning.
Der foreslås oprettelse af en komité, der har til formål at komme med til forslag til tilpasninger af
direktivet i lyset af den tekniske udvikling. Det er også komitéens opgave at fastsættes krav til
mærkning af de produkter, der er omfattet af forslaget.
Medlemsstaterne skal etablere et rapporteringssystem, der følger udviklingen i VOC-indholdet i
produkterne. Med udgangspunkt heri skal medlemsstaterne hvert 3. år indsende resultaterne af rap-
porteringssystemet til Kommissionen med henblik på at dokumentere overholdelsen af direktivet.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
3
Kommissionen anfører, at det er nødvendigt at tage initiativ til regulering på fællesskabsniveau i
lyset af de grænseoverskridende skadelige virkni nger af VOC’er. Kommissionen henviser i denne
forbindelse også til de forpligtelser, som følger af FN-konventionen om langtrækkende og grænse-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460342_0003.png
overskridende luftforurening.
Kommissionen anfører, at harmoniserede regler er den eneste mulighed for at sikre varenes frie
bevægelse på dette område samtidig med, at der sikres en høj grad af beskyttelse af den menneske-
lige sundhed og miljøet. Brugen af mindre indgribende foranstaltning som frivillige aftaler vil ikke
sikre opfyldelsen af disse mål.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser :
Begge de produktgrupper, der beskrives i forslaget til VOC-direktivet, er omfattet af Arbejdstilsy-
nets bekendtgørelse nr. 302 af 13. maj 1993 om arbejde med kodenummererede produkter (MAL-
kodesystemet).
Reglerne om arbejde med kodenummererede produkter beskriver en række krav, der skal opfyldes,
når der erhvervsmæssigt arbejdes med de pågældende produkter. Kodenummeret beskriver gennem
to tal forbundet med en bindestreg de beskyttelsesforanstaltninger, der mindst skal træffes dels mod
indånding af dampe, herunder fra VOC’er, og dels i forbindelse med direkte kontakt med produk-
ter. Det skal understregedes, at der ikke er tale om grænseværdier for meget VOC, der må indgå i
produkter, men et krav om at produkterne skal mærkes afhængigt af hvor meget VOC de indehol-
der.
Kodenummeret har som mål dels at brugeren på en enkel måde kan vælge det mindst farlige pro-
dukt, og dels vælge de korrekte forans taltninger ved det pågældende arbejde.
Reglerne gælder kun for arbejd e, der udføres for en arbejdsgiver. Kodenummeret skal meddeles
skriftligt - fx på etiketten - til modtageren af produktet.
I henhold til Miljø- & Energiministeriets bekendtgørelse nr. 830 af 30 oktober 1999 om mærkning
og begrænsning af import, salg og anvendelse af overfladebehandlingsprodukter, er det ikke tilladt
for private at anvende produkter indendørs, hvis et produkts indhold af organisk opløsningsmiddel
er så højt, at produktet skal have koden 4 eller mere foran bindestregen. For produkter mærket med
3 før bindestregen, gælder det, at de kun må anvendes i vådrum eller til behandling af gulve.
Det er her vigtigt at fremhæve, at i Danmark er der tradition for at produkter, der henvender til pro-
fessionelle brugere, sælges side om side med produ kter der henvender sig til private. Derfor vil de
produkter, der kan købes i detailhandlen være mærk et med en MAL-kode, uanset om de henvender
sig til den ene eller den anden målgruppe. Så selvom VOC indholdet i produkter til private, kun er
reguleret i begrænset omfang, har produkter til pr ivate i princippet overholdt de samme krav som
produkter til professionelle brugere.
Forslagets indvirkning på den danske regulering
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at direktivforslaget ikke vil være i konflikt med de danske regler
for kodenummererede produkter. Vurderingen sker på baggrund af, at
direktivet nævner, at det ikke påvirker nationale foranstaltninger til beskyttelse af arbejdstager-
nes sundhed og deres arbejdsmiljø
de danske regler for kodenummererede produkter begrænser anvendelse og ikke salg af produk-
terne
4
Det er vurderingen, at direktivforslaget skal implementeres ved udstedelse af en dansk bekendtgø-
relse.
Økonomiske og administrative konsekvenser : For mange
produktkategorier vurde-
res forslaget at have neutrale til positive effekter for det danske erhvervsliv, da den i
modsætning til udlandet, allerede besidder den erfaring og teknologi der skal til, for at
fremstille produkter med et lavt VOC indhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460342_0004.png
Der vil dog være produkter, hvor producenterne må forudse øgede omkostninger til
produktudvikling. Det drejer sig om de tilfælde, hvor prod ukterne enten ikke er omfattet
af MAL-kode bestemmelserne eller, hvor EU’s krav til grænseværdier vurderes til at
være strammere end de niveauer , der er praksis for at bruge i danske produkter. Her vil
forslaget have en negativ effekt for det danske erhvervsliv på linje med, hvad der må
forventes i de andre EU lande.
Forslaget vurderes ingen konsekvenser at have for forbrugerne på langt de fleste områ-
der. Det skyldes at de fleste af de produkter, der nu forhandles i Danmark, allerede op-
fylder de kommende EU krav. De produkter, der ikke opfylder de kommende krav, må i
en periode forventes at få påført øgede udviklingsomkostninger, som vil blive lagt over
på forbrugerne.
Forslaget vurderes at have mindre negative økonomiske og administrative konsekvens
for de statslige myndigheder, eftersom det bliver Kemikalieinspektionens opgave at
kontrollere om produkter nu også mærkes korrekt og overholder grænseværdierne. Li-
geledes bliver det de statslige myndigheder, der skal stå for rapporteringssystemet. For-
slaget vurderes til gengæld ikke at have øk onomiske eller administrative konsekvenser
for de amtslige eller kommunale myndigheder.
Beskyttelsesniveau: Forslaget må principielt ses som en forbedring af beskyttelsesniveauet idet der
nu indføres græns
s
eværdier på et område, hvor der ikke tidligere har været sådanne grænseværdier.
Forslaget vurderes dog ikke at føre til nævneværdige ændringer af det faktiske beskyttelsesniveau i
Danmark. Det skal ses i lyset af at det beskyttelsesniveau, der opereres med i udkastet, er mere
lempeligt end det, der allerede er praksis for i Danmark.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring, hvor foreningen for Danmarks Farve- og Lakindustri er kommet
med uddybende kommentarer og konkrete ændringsforslag . I de tilfælde hvor foreningens bemærk-
ninger virker hensigtsmæssigt, er rammenotet tilpasset.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460342_0005.png