Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1124
Offentligt
1460340_0001.png
PDF udgave (131 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. juni 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministe-
riets grundnotat vedrørende Kommissionens forslag, KOM(2003) 207
endelig, til Europa-Parlamentets og Rådets forordning, som ændrer det
ændrede forslag til forordning om ændring af Rådets forordning nr. 95/93
af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangs-
tidspunkter (slots) i Fællesskabets lufthavne.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460340_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
17. juni 2003
222-69
TS, lokaltelefon 24323
2. Kontor
Grundnotat vedrørende Kommissionens forslag, KOM(2003) 207 endelig,
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning, som ændrer det ændrede
forslag til forordning om ændring af Rå dets forordning nr. 95/93 af 18. ja-
nuar 1993 om fælles regler for tilde ling af ankomst- og afgangstidspunkter
(slots) i Fællesskabets lufthavne
Resumé: Der er fastsat fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstids-
punkter (slots) i EU-lufthavnene. Luftfartsselskaberne vinder hævd på slots, hvis
de udnytter dem mindst 80%. Selskaberne vil derfor miste deres slots, hvis de
tvinges til at nedskære deres beflyvning kr aftigt som følge af krigen i Irak, den
generelle økonomiske afmatning og SARS-sygdommen. Kommissionen foreslår
at garantere selskaberne de samme slots i sommeren 2004, som de har haft i
sommeren 2003.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsat den 24. april 2003 under henvisning særlig til Traktatens artikel
80, stk. 2, og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 (om fælles beslutningsta-
gen med Parlamentet).
Forordning nr. 95/93 af 18. januar 1993 fastsætter fælles regler for tildeling af an-
komst- og afgangstidspunkter (slots) i Fællesskabets lufthavne.
Det følger af forordningens artikel 10, stk. 3, at et luftfartsselskab i næste tilsvaren-
de  fartplansæson  kun  er  berettiget  til  de  i  den  aktuelle  fartplansæson  tildelte  an-
komst-  og  afgangstidspunkter,  såfremt  luftfartsselskabet  har  udnyttet  disse  tids-
punkter i mindst 80% af tilfældene. Denne bestemmelse kaldes "use-it-or-lose-it"-
bestemmelsen.  
Bestemmelsen,  som  administreres  af  lufthavnens  neutrale  slotskoordinator,  kan
fraviges, bl.a. hvis den manglende udnyttelse skyldes uforudsigelige og uafvendelige
tilfælde, som luftfartsselskabet ikke har  nogen indflydelse på. Krig og væbnet kon-
flikt er ikke specifikt nævnt som eksempler herpå.
Kommissionen anfører, at konflikten i Irak har følger for luftfarten, både i EU og
andre  steder.  Det  samme  gælder  påvirkningen  fra  oliepriserne  og  den  generelle
3
økonomiske  afmatning.  Hertil  kommer  de  alvorlige  virkninger  for  luftfarten  som
følge af det nylige udbrud af SARS-sygdommen. Efterspørgselen er faldet, og det er
kommet til reduktioner i den indsatte sædekapacitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460340_0003.png
De fleste luftfartsselskaber, der beflyver EU-lufthavne, vil imidlertid være tilbage-
holdende med at reducere udbuddet, fordi de i givet fald vil tabe deres slots i den
næste tilsvarende fartplansæson som følge af  "use-it-or-lose-it"-bestemmelsen. Hvis
der ikke træffes en beslutning, der beskytter hævdvundne rettigheder for slots, vil
selskabernes nuværende økonomiske vans keligheder derfor blive forøget.
Kommissionen anfører, at i modsætning til de store og mellemstore rute- og char-
terselskaber og deres organisationer mener europæiske lavprisselskaber som EasyJet
og Ryanair, at bestemmelserne om ankomst- og afgangstidspunkter skal anvendes
på normal vis. Disse selskaber betragter beskyttelse af slots som en form for stats-
støtte.
Kommissionen  foreslår  at  indføje  en  artikel  10b  i  den  gældende  forordning  nr.
95/93 af 18. januar 1993. Ifølge artiklen skal luftfartsselskaberne være berettiget til
den samme serie ankomst- og afgangstidspunkter i sommerfartplansæsonen 2004,
som de var tildelt i sommersæsonen 2003.
Kommissionen begrunder forslaget med, at der er behov for klart og entydigt at slå
fast, at den væbnede konflikt medfører en  negativ påvirkning af luftfartsselskaber-
nes virksomhed i sommerfartplansæsonen 2003.
En lignende bestemmelse blev foreslået og vedtaget på baggrund af begivenhederne
i USA den 11. september 2001 (Parlamentets og Rådets forordning nr. 894/2002 af
27. maj 2002).
Kommissionen anfører, at det er nødvendigt, at forslaget træder i kraft senest den
15. september i år pga. de internationalt aftalte tidsfrister for beregning af luftfarts-
selskabernes slotsudnyttelse.
Kommissionen har formelt fremsat forslaget som ændring til det tidligere fremsatte
ændringsforslag  (KOM(2002)  623)  til  det  tidligere  fremsatte  forslag  (KOM(2001)
335) til forordning om en generel ændring af den gældende slotsforordning; dette
ændringsforslag er ikke fæ rdigbehandlet af Rådet.
2. Gældende dansk lovgivning på området
Rådets forordning nr. 95/93 af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af an-
komst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne.
3. Høring
Forslaget  har  været  sendt  i  høring  hos  Cimber  Air  A/S,  MyTravel  Airways  A/S,
Erhvervsflyvningens   Sammenslutning,   SAS,   Star   Air   A/S,   Sterling   European
Kommanditaktieselskab, Københavns Lufthavne A/S, Sun-Air of Scandinavia A/S,
Airport Coordination Denmark A/S, Maersk Air A/S, Danish Air Transport ApS,
Billund Lufthavn, Aviation Assistance A/S, Dansam og Aalborg Lufthavn.
Af høringssvarene fremgår følgende:
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
kan acceptere, at der tildeles samme an-
komst- og afgangstidspunkter i sommerfartplansæsonen 2004 som i 2003. Situatio-
nen giver anledning til at overveje, om der skal være mulighed for langvarig ophæv-
ning  af  80  pct-reglen  (”use  it  or  loose  it”-bestemmelsen).  I  givet  fald  finder  Er-
hvervsflyvningens Sammenslutning, at luftfartsselskaber, der måtte ønske at udnytte
de blokerede slots får adgang hertil.
Airport Coordination Denmark
oplyser, at man har til opgave at fordele alle slots
retfærdigt, til tilfredshed hos såvel lufthavnen, som hidtidige og kommende opera-
tører.   Grundlæggende   burde   dette   ske   efter   princippet   ”use   it   or   loose   it”-
bestemmelsen, da det er den eneste løsningsmodel, der stiller alle brugere lige.
4
Airport Coordination Denmark oplyser, at man har modtaget aflysninger af primært
europæiske   flyvninger,   både   enkeltdage,   enkeltstående   ugedage,   tidsbegrænsede
perioder  samt  for  hele  sommersæsonen.  På  den  oversøiske  trafik  har  Singapore
Airlines annuleret en af sine tre ugentlige flyvninger mellem København og Singa-
pore i perioden 5. til 31. maj 2003. Iran Air har i samme periode uændret fløjet mel-
lem  Teheran  og  København,  Egypt  Air  mellem  Cairo  og  København og  Turkish
Airlines mellem Istanbul og Ankara og København.
Airport  Coordination  Denmark  vurderer,  at  Kommissionens  forslag  kan  gøre  en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460340_0004.png
effektiv koordination næsten umulig. Da ingen eller få operatører vil være villige til
at flytte slot for en nærmere afgrænset pe riode, vil man kunne opleve ”huller” i den
eksisterende peak-struktur, som man kan frygte, resulterer i en ikke-optimal udnyt-
telse af lufthavnens ressourcer. Dette vil kunne resultere i et dårligere produkt for
såvel lufthavnen, flyselskaberne, handlingselskaberne og passagererne. Da ingen kan
forudse  udstrækningen  af  SARS  eller  krisen  i  Irak,  anfører  Airport  Coordination
Denmark, at forslaget indebærer en risiko for at blokere for branchens almindelige
udvikling. Man fraråder derfor, at Kommissionens forslag bliver vedtaget.
Københavns Lufthavne
finder det særdeles uheldigt, at Kommissionen blander
forslaget  om  suspenderingen  af  ”use  it  or  loose  it”-bestemmelsen  (KOM(2003)
207)  sammen  med  et  generelt  ændringsforslag  til  slotsforordningen  (KOM(2002)
623).  
For så vidt angår KOM(203) 207 finder Københavns Lufthavne det højst uheldigt,
at Kommissionen ikke har taget hensyn til lufthavnenes interesse som udtrykt ved
lufthavnenes  organisation  ACI  i  effektiv  slots-udnyttelse.  Københavns  Lufthavne
mener ikke, at trafiknedgangen kan tilskrives krigen i Irak og mener, at SARS alene
bør udløse suspendering af ”use it or loose it”-bestemmelsen på enkelte destinatio-
ner.
Maersk Air
oplyser, at man efter omstændighederne kan tilslutte sig Kommissio-
nens forslag, uanset at udbruddet af SARS og krigen i Irak måske ikke har haft en
væsentlig negativ indvirkning på den intra-europæiske trafik.
SAS
anfører, at Kommissionens forslag ligger på linie med tiltag i USA og Japan.
SAS  hilser  forslaget  om  midlertidigt  at  ophæve  ”use  it  or  loose  it”-bestemmelsen
velkommen.  SAS  beklager,  at  Kommissionen  har  blandet  dette  ad  hoc-forslag
sammen med det policy-prægede forslag om  revision af slots-forordningen, da det
indebærer  en  risiko  for,  at  det  ikke  er  muligt  hurtigt  at  træffe  beslutning  i  slots-
spørgsmålet. SAS henstiller derfor, at man fra dansk side arbejder for, at Kommis-
sionen  fremsætter  et  modificeret  forslag,  der  alene handler om suspenderingen af
”use it or loose it”-bestemmelsen som efter 11. september 2001.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Indføjelse af en artikel 10b i den gældende  forordning nr. 95/93 af 18. januar 1993
finder direkte anvendelse.  
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
5. Samfundsøkonomiske og andre konsekvenser
Forslaget vil kunne påvirke lufthavnenes indtægter, men dette er ikke muligt at for-
udberegne, idet det vil afhænge af trafikkens omfang i  forhold til det, der ellers ville
blive realiseret.
6. Nærheds- og propor tionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke beskrevet forslaget i forhold til nærheds- og proportionali-
tetsprincippet.
Fællesskabet har tidligere vedtaget forordning nr. 95/93 af 18. januar 1993 om fæl-
les regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne.
5
Forslaget vedrører indføjelse af en ny  artikel 10b i denne forordning. Fællesskabet
har ligeledes tidligere vedtaget forordning nr. 894/2002 af 27. maj 2002 vedr. indfø-
jelse af en lignende artikel 10a på baggrund af begivenhederne i USA den 11. sep-
tember 2001.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
7. Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Sagen blev forelagt Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 28. maj 2003 og ind-
gik i det aktuelle notat, der tilgik udvalget forud for dette møde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460340_0005.png