Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1189
Offentligt
1460275_0001.png
PDF udgave (170 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
17. juli 2003
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af  8. juli 2003 (alm. del –
bilag 1153) vedlægges Fødevareministeriets besvarelse af spørgsmål 75.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Den 16. juli 2003
FVM 078
Folketingets Europaudvalg har med skrivelse af 8. juli 2003 (alm. del - bilag 1153)
udbedt sig besvarelse af følgende spørgsmål:  
Spørgsmål 75
” Ministeren bedes oversende et notat, som redegør for reformen af EU's fælles
landbrugspolitik, sådan som den kom til at se ud efter forliget den 26. juni 2003.
Udvalget  udbeder  samtidig  en  redegørelse  for  konsekvenserne  af  landbrugsrefor-
men for Danmark, herunder betydning af reglerne vedr. cross compliance for miljø-
og fødevarepolitikken.”
Svar
Der henvises til vedlagte notat.  
3
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. og 9. kontor/Direktoratet for FødevareErhverv
J.nr.: 2002-2220/s28-0008/70-15-02
Den 16. juli 2003
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0003.png
JWP/KTN
FVM 078
O
RIENTERENDE
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om reformen af den fælles landbrugspolitik
KOM (2003) 23 endelig
Baggrund
Kommissionen  har  ved  KOM  (2003)  23  af  21.  januar  2003  fremsendt  forslag  til
Rådet om reform af den fælles landbrugspolitik. Forslagene er oversendt til Rådet
den 22. januar 2003.  
Forslagene er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rå-
det med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. juni 2003 blev der opnået politisk enig-
hed om et kompromis om reformen af den fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
Det Europæiske Råd traf med Agenda 2000 i 1999 i Berlin beslutning om den fi-
nansielle  ramme  samt  om  en  reform  af  den  fælles  landbrugspolitik  for  perioden
2000-2006,  idet  Kommissionen  samtidig blev anmodet  om at  udarbejde en  midt-
vejsevaluering i 2002. Kommissionen fremsendte ved KOM (2002) 394 af 10. juli
2002  en  meddelelse  til  Rådet  og  Europa-Parlamentet  om  midtvejsevalueringen  af
den fælles landbrugspolitik.  
Kommissionen anførte i forslagene til reform af den fælles landbrugspolitik, at det
var nødvendigt at gå videre end blot en midtvejsevaluering af den fælles landbrugs-
politik for at leve op til målsætningerne om et Bæredygt igt Landbrug og Udvikling
af Landdistrikterne og pga. den ramme for udgifterne til landbruget, der blev fast-
lagt på Det Europæiske Råd i 2002 i Bruxelles. Det var i følge Kommissionen nød-
vendigt  med  et  klart  perspektiv  for  den  fremtidige  udvikling  af  den  fælles  land-
brugspolitik.  
4
Nøgleelementerne i det endelige kompromis om reform af den fælles landbrugspo-
litik er i korte træk følgende:
en afkoblet bedriftsstøtte uafhængigt  af produktionen; der kan i begrænset om-
fang opretholdes visse koblede elementer for at undgå, at produktionen opgi-
ves,
denne betaling knyttes sammen med overholdelse af standarder for miljø, føde-
varesikkerhed, dyre- og plantesundhed og dyrevelfærd samt kravet om at holde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0004.png
alle landbrugsarealer i en god landbrugs- og miljømæssig stand (”cross compli-
nace”),
en  styrket  landdistriktspolitik  med  flere  EU-midler,  nye  foranstaltninger  til
fremme af miljø, kvalitet og dyrevelfærd og  til at hjælpe landbrugerne med at nå
op på EU's produktionsstandarder i 2005,
en reduktion af de direkte betalinger (modulation) af direkte støtte over 5.000 €
for at finansiere den nye landdistriktspolitik,
en  mekanisme  for  finansiel  disciplin  (degressivitet)  for  at  sikre,  at  det  land-
brugsbudget, der er fastsat indtil 2013, ikke overskrides,
ændringer i markedspolitikken inden for den fælles landbrugspolitik:
asymmetriske  prisnedskæringer   i  mejerisektoren:  Interventionsprisen  for
smør nedsættes med 25% over fire år, hvilket udgør en yderligere prisned-
skæring på 10% sammenlignet med Agenda 2000, og for skummetmælks-
pulver bevares der en reduktion på 15% over tre år som vedtaget i Agenda
2000
halvering af de månedlige forhøjelser i kornsektoren; den nuværende inter-
ventionspris opretholdes
reformer for ris, hård hvede, nødder, stivelseskartofler og tørret foder.
Cross compliance
Udbetalingen af den afkoblede støtte samt anden direkte støtte skal ske på betingel-
se  af,  at en  række  EU-bestemmelser  inden  for miljø,  dyrevelfærd  og fødevaresik-
kerhed (såvel folkesundhed som dyre- og plantesundhed) overholdes. Det vedrører
alene forhold, hvor landmanden er direkte ansvarlig for overholdelsen af de pågæl-
dende bestemmelser.  
I  et  bilag  til  forordningen  fremgår  de  direktiver  og  forordninger,  hvori  reglerne
findes samt de artikler, hvis nationale udmøntning kræves overholdt af landmænde-
ne. Det drejer sig om bestemmelser i 18 direktiver/forordninger, som hører under
flere ministeriers ressort i Danmark. Reglerne skal indføres gradvist, således at cross
compliance i forhold til reglerne om miljø og registrering af dyr skal gælde fra den
1. januar 2005, mens cross compliance i forhold til reglerne om fødevaresikkerhed
skal  gælde  fra  den  1.  januar  2006,  og  endeligt  skal  cross  compliance  i  forhold  til
reglerne om dyrevelfærd gælde fra den 1. januar 2007.  
5
Endvidere vil udbetalingen være betinget  af ”god landbrugsmæssig stand”. Der er
fastlagt  en  EU-ramme  for  ”god  landbrugsmæssig  stand”,  der  fastsætter  krav  for
fastholdelsen  af  jordens beskaffenhed, idet det derudover i øvrigt er medlemssta-
terne, der efter en konkret national vurdering, fastsætter den nærmere definition af
begrebet ”god landbrugsmæssig stand”. Endelig skal medlemsstaterne sikre, at ved-
varende græsarealer forbliver vedvarende græsarealer.
De  obligatoriske  regler,  der  skal  overholdes  af  landmanden  som betingelse for at
opnå støtten, vedrører således bådeden dyrkede og den udyrkede jord.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0005.png
Hvis ovennævnte regler om cross compliance ikke overholdes, reduceres eller for-
tabes støtten i forhold til, hvor graverende den manglende overholdelse har været,
omfanget, varigheden og eventuel gentagelse. Hvis der er tale om uagtsomme over-
trædelser vil støttereduktionen ikke overskride 10 %. Støttereduktionen kan øges til
20%  i  gentagelsestilfælde.  En  forsætlig   overtrædelse  skal  som  minimum  medføre
30% reduktion af støtten og eventuelt tab af hele støtten i et eller flere år. Det spa-
rede beløb, som fremkommer ved anvendelse af reduktion af støtte som følge af
anvendelse  af  cross  compliance  reglerne,  skal  tilbageføres  til  landbrugsbudgettet
(søjle I) – dog kan medlemsstaterne beholde 25 % af beløbet som kompensation
for udgifterne ved opkrævningen.
Modulation og degressivitet
Modulationen  påbegyndes  i  2005  med  en  sats  på  3%,  hvor  midlerne  vil  være  til
rådighed for landdistriktspolitikken i 2006. Denne sats øges til 4% i 2006 og til 5%
fra  2007  og  frem.  De  samlede  direkte  betalinger,  der  ydes  i  det  respektive  år  til
landmanden, nedsættes for hvert år med ovennævnte procentsats. Der anvendes en
bundgrænse på 5.000 €, således at støtte herunder ikke omfattes af reduktion.
Hvad angår fordelingen af de midler, der tilvejebringes ved modulation, skal et pro-
centpoint tilfalde det land, hvor det er tilvejebragt, mens de resterende procentpoint
fordeles  efter  objektive  kriterier.  Medlemsstaterne  modtager  dog  mindst  80%  af
deres modulationsmidler. Modulation finder  ikke anvendelse på direkte betalinger
til producenter i regionerne i den yderste periferi og på De Ægæiske Øer.
Der  indføres  fra  2006  (regnskabsåret  2007)  en  mekanisme  for  finansiel  disciplin,
der skal sikre, at beløbene til finansiering af den fælles landbrugspolitiks søjle I (ud-
giftsområde 1a) holdes inden for de årlige lofter, der er fastsat i de finansielle over-
slag. Der fastsættes en tilpasning af den  direkte støtte (degressivitet), når progno-
serne angiver, at udgiftsområde 1a med en sikkerhedsmargen på 300 mio. € vil blive
overskredet  i  et  givet  regnskabsår.  Rådet fastsætter  tilpasningerne  senest  den  30.
6
juni i det kalenderår, hvor de gælder, på grundlag af et forslag fra Kommissionen,
der forelægges senest den 31. marts i det kalenderår, hvor tilpasningen gælder.  
Afkoblet støtte
Der indføres en samlet afkoblet støtte pr. bedrift fra 1. januar 2005. Hvis en med-
lemsstat imidlertid har brug for en overgangsperiode for at gennemføre afkoblingen
på grund af særlige landbrugsmæssige betingelser, kan den pågældende medlemsstat
gennemføre afkoblingen fra senest den 1. januar 2007. Denne afkoblede støtte skal
baseres på historiske betalinger i 2000 til 2002. Udbetalingen af den afkoblede støtte
vil være betinget af overholdelse af cross compliance-betingelserne.  
I den vegetabilske sektor, hvor den største del af støtten i dag ydes til hovedafgrø-
derne (dvs. korn, oliefrø og proteinafgrøder) i form af hektarstøtte, afkobles støtten
med  100  %,  idet  medlemsstaterne dog kan  fastholde 25  % i koblet  form.  Blandt
elementer i den vegetabilske sektor, der ikke er omfattet af afkoblingen, er en til-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0006.png
lægspræmie  til  durumhvede,  tillæg  til  prot einafgrøder  og  ris,  støtte  til  nødder  og
energiafgrøder,  specifik  støtte  til  kartoffelstivelse  og  specifik  støtte  til  tørring  af
foder.  
I den animalske sektor vil der være mulighed for at yde en del af den nuværende
støtte til oksekød som en produktionsafhængig støtte for at undgå pludselige æn-
dringer  af  økonomien  for  oksekødsproducenter  samt  regionale  problemer  med
affolkning, ophør af dyrkning af jorden etc. Medlemsstaterne får en grad af fleksibi-
litet, idet den koblede del af støtten enten kan anvendes til en 100% opretholdelse
af ammekopræmien og 40% af slagtepræm ien eller en 75% opretholdelse af han-
dyrpræmien eller som en 100% opretholdelse af slagtepræmien.   
I fåresektoren vil mindst halvdelen af den direkte støtte blive afkoblet, mens med-
lemsstaterne kan udbetale den resterende del som koblet støtte. Den supplerende
præmie til får og geder i ugunstigt stillede områder og bjergområder kan oprethol-
des som koblet støtte, hvilket tillige gælder  tillægsbetaling for tørring (af korn) og
markfrø. I de ultraperifære områder samt det Ægæiske Øhav kan de direkte støtte-
ordninger opretholdes.
Medlemsstaten kan vælge at tilbageholde 10 % af det samlede støttebeløb i en nati-
onal  konvolut.  De  herved  skabte  midler  skal  anvendes  til  at  yde  en  supplerende
betaling for særlige typer landbrug, som fremmer beskyttelsen eller forbedringen af  
miljøet, eller som forbedrer kvalitet og markedsføring af landbrugsprodukter.
Betalingsrettigheder
Den afkoblede støtte skal fastsættes først på bedriftsniveau og dernæst per hektar.
Den eksakte beregning af den afkoblede støtte i de enkelte markedsordninger pr.
7
producent fremgår af et bilag til kompromiset. Ved fastlæggelsen af den afkoblede
støtte er der åbnet op for muligheden for at tage hensyn til særlige – dog afgrænse-
de – omstændigheder, som har påvirket den enkelte producents produktion i refe-
renceperioden 2000-2002. Dette gælder blandt andet i tilfælde af udbrud af mund-
og klovesyge eller lignende. Medlemsstaterne kan også tildele midler til landmænd,
som  har  startet  produktionen  efter  31.  december  2002,  på  baggrund  af  objektive
kriterier. Først og fremmest til dette formål skal der etableres en national reserve
med midler til udbetaling af afkoblet støtte. Af den afkoblede støtte i hvert land skal
der allokeres maksimalt 3% til denne reserve. Reserven kan også anvendes i andre
specifikke tilfælde.
Støtten pr bedrift vil dernæst blive fordelt  på de hektar jord, som er indgået i den
produktion, hvorfra støtten i 2000-2002 er  oppebåret. Det vil generelt sige, at der
vil være knyttet en støtte til såvel produktionsjord i rotation som foderarealer, her-
under vedvarende græsarealer. Denne støtte  pr hektar benævnes en betalingsrettig-
hed, som vil kunne overføres til andre producenter inden for de enkelte medlems-
stater, eller rettigheden kan arves. Rettigheden kan sælges med eller uden jord. Hvis
der derimod er tale om leje eller bortforpagtning eller en lignende overførsel af sel-
ve betalingsrettigheden, skal der følge jord med.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0007.png
Medlemsstaterne kan tilføre den nationale reserve midler ved at lægge afgift (”told-
ning”) på salg af rettigheder med eller uden jord. Kommissionen (forvaltningskomi-
téprocedure) vil definere de nærmere regler herfor.
For at anvende betalingsrettigheden skal der anmeldes et støtteberettiget areal. I den
forbindelse kan betalingsrettigheder ikke aktiveres, hvis der dyrkes frugt og grønt-
sager  samt  spisekartofler  på  det  støtteberettigede  areal.  Betalingsrettigheder,  der
ikke anvendes i 3 år, går tilbage til den nationale reserve.
Betalingsrettigheder ved obligatorisk braklægning
Der tildeles særlige betalingsrettigheder for braklagte arealer. De beregnes på grund-
lag af det areal, som landmanden ifølge den obligatoriske braklægningsordning hav-
de udtaget i gennemsnit i den 3-årige referenceperiode. Disse arealer indgår ikke i
bestemmelsen af størrelsen af de generelle betalingsrettigheder. En betalingsrettig-
hed for braklægning giver ret til betaling under forudsætning af, at den følges af en
hektar landbrugsjord, der er udtaget fra produktionen. Dog er arealer, der pr. den
31. december 2002 var dækket af permanente afgrøder, skov, vedvarende græs eller
blev brugt til ikke-landbrugsmæssig aktivitet, undtaget.
For at anvende de særlig betalingsrettigheder for braklagte arealer skal der anmeldes
et støtteberettiget braklagt areal.
8
For så vidt angår den regionale gennemførelse af braklægningsordningen, åbnes der
bl.a. mulighed for, at medlemsstater med mindre end 3 mio. ha. støtteberettiget land
kan betragtes som én region.
Særlig afkoblet støtte
Producenter,  som  har  modtaget  kvæg-  og  fårepræmier  i  referenceperioden  eller
modtager præmie for malkekøer fra 2004 uden at have et areal, eller uden at der har
været krav om at anmelde det foderareal, som disse dyr har brugt, skal have ret til
en  særlig  betalingsrettighed,  som  ikke  fordeles  på  jorden.  Disse  rettigheder  kan
overdrages med jord på samme betingelser som de almindelige betalingsrettigheder.
Derudover  er  der  på  visse  betingelser  mulighed  for  at  overdrage  de  særlige  beta-
lingsrettigheder uden jord.
Regional gennemførelse af afkobling
Såfremt medlemslandene måtte ønske det, er der åbnet mulighed for, at betalings-
rettigheden (støtte/ha) fastsættes på regionalt (eller nationalt) niveau i stedet for på
bedriftsniveau. Medlemsstaterne fordeler det nationale loft mellem regionerne efter
objektive kriterier, som muliggør omfordeling mellem regionerne. Medlemsstaterne
kan tildele forskellige enhedsværdier for græsarealer og landbrugsarealer som fast-
lagt pr. 31. december 2002. I tilfælde af regional gennemførelse kan enhedsværdien
for en rettighed genberegnes. Medlemsstater med under 3 mio. hektar støtteberetti-
gede arealer kan betragtes som en region. For at sikre en afbalanceret anvendelse af
den  regionale  gennemførelse  kan  medlemsstaterne  vælge  en  tidligere  afkobling  af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0008.png
mælkepræmien delvis eller fuldt ud i enkelt betalingen pr. bedrift. Dette betyder, at
mælkepræmiebeløbene medtages i beregninge n af de regionale betalingsrettigheder.
Evaluering
Senest to år efter, at alle medlemsstaterne har gennemført afkoblingen, forelægger
Kommissionen Rådet en rapport og eventuelle passende forslag om de mulige kon-
sekvenser, der er konstateret med hensyn til markedsudvikling og markedsforstyr-
relser samt den strukturelle udvikling som følge af medlemsstaternes implemente-
ring af de forskellige muligheder, der er med hensyn til at opretholde de sektorspe-
cifikke direkte betalinger i de forskellige optioner.
Bedriftsrådgivning
Oprettelsen  af  bedriftsrådgivningssystemer er  frivilligt  for  medlemsstaterne  til  og
med 2006. Fra 2007 og fremover skal der oprettes systemer enten i offentligt eller
privat regi, og de skal tilbydes landmændene. Landmændenes deltagelse er frivillig.
Kommissionen  forelægger  i  2010  en  rapport  om,  hvordan  systemet  fungerer.  På
baggrund heraf vil der blive truffet beslutning om, hvorvidt deltagelsen skal være
obligatorisk for visse landmænd.
9
Markedsordningerne
Korn
Interventionsprisen for korn reduceres ikke, men de månedlige tillæg til interventi-
onsprisen halveres. Hensigten hermed er en tilnærmelse af priserne på Det Indre
Marked til niveauet på verdensmarkedet.  
Det Indre Marked for rug er præget af stor ubalance (store interventionslagre), idet
rugen ikke kan finde afsætning, og enten  må sælges til offentlig intervention eller
eksporteres med meget høje eksportrestitutioner. Derfor afskaffes adgangen til in-
tervention af rug fra 1. juli 2004. Der er vedtaget visse overgangsbestemmelser for
at tage hensyn til medlemsstater, hvor produktionen af rug i gennemsnit overstiger
5% af medlemsstatens totale produktion og 50% af EU’s produktion af rug. I dette
tilfælde kan medlemsstaten tilbageholde mindst 90% af de modulerede midler, indtil
udgangen af næste budgetperiode. I sådan et tilfælde skal minimum 10% af de mo-
dulerede midler tilbageføres til rugproducerende regioner. Disse bestemmelser tager
sigte på Tyskland og skal anvendes på kvalitetsforbedring.
I  markedsåret  fra  1.  juli  2004  alene  kan opkøbes  blød  hvede,  durum  hvede,  byg,
majs og sorghum til offentlig intervention. Der er dog som hidtil åbnet mulighed
for at der, hvis markedssituationen gør det nødvendigt,  kan træffes beslutning om
særlige  interventionsforanstaltninger.  Produktionsrestitutioner  til  stivelse  (korn  og
kartofler) og visse afledte produkter bliver ikke afskaffet, som oprindeligt foreslået.  
Kartoffelstivelse
Der ydes i dag direkte støtte til producenter af kartofler bestemt til stivelsesfremstil-
ling. Støtten ydes for den mængde kartofler, der medgår til fremstillingen af et ton
stivelse. Beløbet er fastsat til 110,54 €/t. Heraf inkluderes 40 % af støttebeløbet på
(dvs. 44,22 €/t) inkluderes i den afkoblede støtte på basis af historiske leverancer til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0009.png
industrien. Den resterende 60 % opretholdes som en afgrødespecifik betaling for
stivelseskartofler. Desuden fastholdes minimumspris for kartofler bestemt til frem-
stilling af kartoffelstivelse, der i dag er fastsat til 178,31 €/t.  
Durum hvede
For  durum  hvede  reduceres  den  eksisterende  specifikke  støtte  fra  de  nuværende
344,50 €/ha i traditionelle produktionsregioner til 291 €/ha i 2005 og til 285 €/ha i
2006 og afkoblingen starter i 2005. Disse betalinger vil i stedet blive inkluderet i den
afkoblede støtte. Endvidere reduceres den særlige støtte på 138,90 €/ha, som efter
de nuværende regler ydes til andre regioner end de traditionelle produktionsregioner
med en veletableret produktion af durum hvede, til 46 €/ha for 2005/2006 inden-
for nærmere angivne nationale lofter. For at fremme kvaliteten er der samtidig ind-
ført en ny særlig præmie ved anvendelse  til semulje og pastaproduktion. Præmien vil
kunne ydes i traditionelle produktionsområder til landmænd, som anvender en vis
10
mængde certificeret frø af bestemte sorter . Sorterne vil blive udvalgt med henblik
på bedre at imødekomme krav til kvalitet fra forarbejdningsindustrien til semulje og
pastaproduktion. Præmien, som ikke afkobles, foreslås fastsat til 40 €/ha inden for
et maksimalt garantiareal svarende til det eksisterende for traditionelle produktions-
områder.
Ris
Interventionsprisen  fastsættes  til  150  €/t  for  uafskallet  ris  og  interventionen  be-
grænses til 75.000 hektar fra markedsåret 2004/2005. Der foreslås ikke indførelse af
et system med privat oplagring. Begrundelsen er, at rismarkedet uden indgreb, vil
være totalt destabiliseret i slutningen af dette årti primært på grund af virkningen af
”Everything  But  Arms”-initiativet  og  forbrugernes  præference  for  ris  af  indica-
typen. Der vil blive ydet en kompensation for prisfaldet, således at den eksisterende
betaling til producenterne øges fra 52 €/t  til 177 €/t. Der introduceres et system
med forholdsmæssige sanktioner i forbindelse med overskridelse af basisarealerne.
Importbeskyttelsen forbliver den samme som hidtil, men Kommissionen opfordres
til at åbne forhandlinger i WTO med tredjelande med henblik på indførelse af told-
kontingenter til regulering af toldimporten.  
Tørret foder
I henhold til de gældende regler ydes der støtte på 68,83 € pr. tons til kunsttørret
foder til en samlet produktionsmængde på 4.412.400 tons. Danmarks garantimæng-
de  er  på  334.000  tons, medens  den  danske  produktion  i  2001/2002  kun  var  på
147.136 tons tørret foder. Til soltørret foder ydes en fast støtte på 38,64 €/t til en
produktionsmængde på 443.500 tons. Støtten ydes til forarbejdningsvirksomheder-
ne.   
Den nuværende støtte til tørret foder fordeles 50/50 mellem producenter og indu-
strien. Støtten til producenterne integreres i den afkoblede støtte. Støtten til indu-
strien afvikles ikke, men fastholdes på det foreslåede niveau. De respektive nationa-
le garantimængder for henholdsvis kunst- og soltørret foder vil blive slået sammen.
Samtidig indføres en nedre grænse for det maksimale vandindhold i tørret foder på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0010.png
11 %.  
Støtten til tørret foder, som skal indgå i beregningen af den afkoblede støtte i Dan-
mark, andrager i alt 5,4 mio. €. Dette beløb skal fordeles på basis af den mængde
tørret foder, som er produceret på basis af leverancer fra landmanden. Arealet fast-
sættes på basis af de arealer, der i referenceperioden fremgår af de enkelte kontrak-
ter.
Markfrø
11
Integrationen af støtten til markfrø i den afkoblede støtte, på baggrund af den en-
kelte landmands produktion af markfrø i referenceperioden, fastholdes som en mu-
lighed, men medlemsstaterne behøver ikke at afkoble støtten.
Proteinafgrøder
Det hidtidige tillæg til hektarstøtten til proteinafgrøder (ærter, bønner, lupiner m.m.)
på 9,5 €/t opretholdes, idet den dog omdannes til en afgrødespecifik støtte på 55,57
€/ha,  som  ikke  afkobles.  Støtten  ydes  inden  for  et  maksimalt  garantiareal  på  1,4
mio. ha.  
Oliefrø
Ved Agenda 2000 blev støtten til oliefrø nedsat gradvist, således at den fra 2002/03
svarer til hektarstøtten for korn. Det vil sige 63 €/t. Oliefrø vil indgå i den afkoble-
de støtte sammen med de øvrige reformafgrøder.
Nødder
Der ydes støtte til dyrkning af nødder på et maksimalt garantiareal på 800 000 ha
inddelt  i  fastsatte  nationale  garantiarealer.  Til  erstatning  for  de  nuværende  foran-
staltninger foreslås et ”flat rate” standardbeløb på 120,75 €/ha pr. år, der beregnes
som gennemsnit på nationalt plan. Medlemsstaterne kan yde national støtte på op til
120,75 €/ha oveni.  
Mælk- og mejeriprodukter
Der  ydes  ingen  ny  generel  kvoteforhøjelse  for  2007  og  2008  på  nuværende  tids-
punkt. Kommissionen  vil forelægge  en  rapport  om markedsudsigterne, når refor-
men af mejerisektoren er fuldt gennemført, og først på grundlag af denne rapport
vil der blive truffet en beslutning. I betragtning af Grækenlands underskud af frisk
mælk  forhøjes  landets  nationale  referencemængde  imidlertid  med 120.000  t.  Der-
udover sættes den midlertidige undtagelse vedrørende mælkekvoten for Azorerne til
73.000 t i 2003/2004 og 61.500 t i 2004/2005. Fra og med 2005/2006 tildeles Azo-
rerne en supplerende referencemængde på 50.000 t.
De generelle kvoteforhøjelser, der blev vedtaget som led i Agenda 2000, gennemfø-
res fra og med 2006.
For  produkterne  smør  og  skummetmælkspulver  nedsættes  interventionspriserne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0011.png
asymmetrisk. Interventionsprisen for smør foreslås nedsat med 7 % i årene 2004-
2006  og  med  4  %  i  2007,  svarende  til  25  %  (fra  nu  328,20  €/100  kg  til  246,35
€/100 kg), mens interventionsprisen for skummetmælkspulver foreslås nedsat med
5 % i årene 2004-2006, svarende til 15 % (fra 205,52 €/100 kg til 174,69 €/100 kg).
Prisnedskæringen  på  smør  udgør  en  reduktion  på  yderligere  10  %  sammenlignet
12
med  agenda  2000,  mens  prisnedsættelsen  på  skummetmælkspulver  følger  Agenda
2000
Kompensationen  vil,  inklusiv  den  nationale  konvolut,  udgøre  11,81  €/t  i  2004,
23,65 €/t i 2005 og 35,5 €/t fra 2006 og fremefter. Der ydes således ingen kompen-
sation  for  den  prisnedsættelse,  der  sker  i  2007.  Smørinterventionen  begrænses  til
70.000 t i 2004/05 og nedsættes gradvist til 30.000 t fra 2008/09 og fremefter. Når
reformen er fuldt implementeret, vil støtten blive afkoble, idet der samtidigt åbnes
mulighed  for,  at  medlemsstaterne  kan  foretage  en  tidligere  afkobling,  såfremt  de
måtte ønske dette.
Oksekød
I forhold til Agenda 2000 er der ikke lagt op til ændringer af markedsordningen for
oksekød  i  form  af  nye  mindstepriser  og  udløsningspriser  for  privat  oplagting  og
intervention. Derimod er den direkte støtte i oksekødssektoren omfattet af mulig-
heden for afkobling, jf. afsnittet herom.
Antallet af ammekopræmier øges med 50. 000 dyr for Østrigs vedkommende. Dyre-
ne  tages  fra  Østrigs  regionale  loft  for  ha  ndyrspræmien,  der  reduceres  tilsvarende.
Da Portugals program for omstilling fra markafgrøder til ekstensiv husdyrprodukti-
on  reelt  vil  blive  ophævet,  når  enkeltbetalingsordningen  træder  i  kraft,  accepteres
det, at Portugal gennemfører en aktion, der afslutter den resterende omstilling un-
der hensyntagen til den portugisiske ammekosektors specifikke karakter. Som følge
heraf øges antallet af ammekopræmier for Portugals vedkommende til 416.539 dyr.
For Portugals og Østrigs vedkommende vi  l lofterne for ammekopræmier under de
nuværende  fælles  markedsordninger  blive  ju steret  tilsvarende.  Den  procentdel  af
kvier, der kan modtage ammekopræmie, sætt es op fra 20% til 40% (artikel 10 i for-
ordning nr. 1254/1999).
Antallet af slagtepræmier for voksent kvæg i Italien øges til 1.892.201 dyr.
Fra  den  dato,  hvor  enkeltbetalingen  pr.  bedrift finder  anvendelse, defineres kalve
som kvæg på mellem 1 og 8 måneder og på mindre end en nærmere bestemt slagtet
vægt.
Braklægning
Der vil fortsat være krav om, at 10 % af arealet med hovedafgrøderne (korn, oliefrø
og proteinafgrøder) braklægges, men Rådet har mulighed for at justere på brakpro-
centen,  hvis  udviklingen  på  markedet  tilsiger  dette.  Økologer  vil  fremover  være
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0012.png
fritaget for brakkravet. Endvidere vil det som følge af reformen være muligt at pla-
cere de braklagte jorde på en mere miljøvenlig måde, idet mindstekravet til arealet
13
fremover kan udgøre 0,1 ha (mod hidtil 0,3 ha), samt at mindstebredden af arealet
reduceres til 5 m, således at de braklagte arealer nemmere kan placeres der, hvor de
gør mest gavn for miljøet, f.eks. langs vandløb og søer.
Støtte til energiafgrøder
Der indføres en ny støtte, en ”CO
2
-kredit” – til dyrkning af energiafgrøder. Støtte-
niveauet  er  sat  til  45  €/ha  til  energiafgrøder  for  et  maksimalt  garantiareal  på  1,5
mio. hektar, og vil blive ydet til producenter, som har indgået kontrakt med en for-
arbejdningsvirksomhed, medmindre forarbejdningen foretages af landmanden selv
på dennes ejendom. Støtten er ikke omfattet af afkobling. Den 31. december 2006
skal Kommissionen afgive en rapport til Rådet om implementeringen af støtteord-
ningen, eventuelt ledsaget af forslag, som tager hensyn til implementeringen af EU's
initiativ vedrørende biobrændstoffer.  
Middelhavsprodukter
Kommissionen pålægges i en erklæring at fremsende en meddelelse om reform af
de fælles markedsordninger for oliven, bomuld og tobak i efteråret 2003 ledsaget af
passende forslag. Kommissionen vil ligesom i sin meddelelse fra juli 2002 beskrive
det  langsigtede  politikperspektiv  for  disse  sektorer  i  overensstemmelse  med  den
nuværende  budgetramme  og  de  nye  landbrugsudgiftsregler,  der  blev  vedtaget  på
Det Europæiske Råds møde i oktober 2002  i Bruxelles. Reformen i disse sektorer
vil blive baseret på samme mål og strategi som den nuværende reform. Danmark
står ikke bag denne erklæring, navnlig for så vidt angår tobak.
Kontrol
De eksisterende bestemmelser om integreret kontrol videreføres stort set uændrede,
idet kontrollen dog skal fokusere mere på arealerne. På grund af introduktionen af
den  afkoblede  støtte  skal  der  dog  udarbejdes  nye  supplerende  regler.  For  så  vidt
angår kontrollen af cross compliance betingelserne er kontrolkravet lempet; således
skal der kun kontrolleres 1 % mod normalt 5 %.
Landdistriktspolitik
Kommissionen foreslår ændringer af Rådets forordning nr. 1257/1999 med henblik
på en styrkelse af landdistriktspolitikken, idet der under landdistriktsprogrammet vil
kunne ydes støtte til en række nye indsatsområder. De nye støtteområder retter sig
mod landmændene og omfatter støtte til:  
opfyldelse af standarder,  
forbedring af fødevarekvalitet,  
forbedring af dyrevelfærd,
etablering af rådgivningssystemer og kvalitetsordninger og
innovation i fødevaresektoren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0013.png
14
Af den vedtagne reform fremgår endvidere mindre præciseringer og tilpasninger for
en  række  foranstaltninger  vedrørende  efteruddannelse,  forbedringsordningen  og
miljørestriktioner.  For  så  vidt  angår  skovbrug,  kan  der  ydes  medfinansiering  til
statslig skovrejsning og til forbedring af økologisk eller social værdi i statens skove.
Der gives mulighed for at yde støtte til lejere vedrørende skovrejsning på landbrugs-
jord.  Der  gives  forhøjede  støttesatser  for  yngre  jordbrugere  vedrørende  enkelte
støtteordninger, højere støttesatser for yngre jordbrugere, der anvender bedriftsråd-
givning og ifølge en indledende betragtning, bør foranstaltningen vedrørende yngre
jordbrugere gives prioritet. Små traditionelle forarbejdningsvirksomheder kan gives
undtagelse fra at skulle opfylde minimumsbetingelserne på ansøgningstidspunktet.
Der er mulighed for at forhøje støttebeløbet i særlige tilfælde for områder med mil-
jørestriktioner.  
Den  vedtagne  reform  skal  ses  i  sammenhæng  med  de  forenklingsforslag,  der  har
været  behandlet  i  forvaltningskomiteregi  vedrørende  især  procedurer  for  forelæg-
gelse  af  ændringer  til  de  nationale  programmer.  Disse  forenklinger  vil  lette  den
praktiske gennemførelse af nye indsatsområder.
Opfyldelse af standarder
Der foreslås tilføjet et nyt kapitel om ”opfyldelse af standarder” med mulighed for  
at  yde  midlertidig,  degressiv  støtte  for  at  hjælpe  landmænd  med  indførelse  af
standarder, der er krævet i fællesskabsr egulering inden for miljø, dyre- og plan-
tesundhed, dyrevelfærd og arbejdsmiljø.  Målet er at tilskynde til hurtigere gen-
nemførelse af EU-krav. Der vil kunne ydes tilskud til
nye
EU-krav i op til 5 år
efter, at disse er gjort obligatoriske. Der vil endvidere i 5 år kunne ydes støtte til
opfyldelse  af  eksisterende EU-direktiver,  som  ikke  er  gennemført  i  medlems-
landet inden for den gældende frist. Der vil ikke kunne ydes støtte til landmænd
i medlemslande, der har gennemført gældende direktiver i national lovgivning.
Det samlede tilskud pr. bedrift kan ikke overstige 10.000 € det første år.
Udvidelse af miljøvenligt jordbrug med forbedring af dyrevelfærd
Formålet  er  at  tilskynde  landmændene  til  at  implementere  høje  dyrevelfærdsstan-
darder, som ligger ud over de lovbefalede minimumskrav. Der er ikke nogen nær-
mere præcisering af indholdet af denne udvidelse af kapitlet om miljøvenligt jord-
brug.   Det   fremgår   dog,   at   omkostninger   til   investeringer   –   bortset   fra   ikke-
afkastgivende investeringer - ikke kan inkluderes i grundlaget for beregning af til-
skud under forordningsafsnittet om miljøvenligt landbrug. Støtteloftet er fastsat til
500 € pr. dyreenhed.
endvidere begrænses mulighederne for at indregne investeringer ved fastsættelse
af den årlige støtte under MVJ-ordningerne. Medfinansieringssatsen for MVJ-
foranstaltningerne forhøjes til 85% i mål 1 områderne og 60% i andre områder.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0014.png
15
Fødevarekvalitet
Der indføres et nyt kapitel om ”fødevarekvalitet”, hvor der gives mulighed for  
at  give  landmænd  støtte  for  frivillig  deltagelse  i  EU-  eller  nationalt  baserede
kvalitetsordninger,    oprindelsesordninger    og    økologiordningen.    De    EU-
tilskudsberettigede   kvalitetsordninger   omfatter   certificeringsordningerne   for
økologiske fødevarer, fødevarer med geografiske betegnelser og oprindelsesbe-
tegnelser,  fødevarer  med  specificitetsattestering  og  kvalitetsvin.  Derudover  vil
der kunne ydes støtte under nationale kvalitetsordninger, der er underlagt særli-
ge produktionsmetoder og produktspecifikationer, har bindende produktspeci-
fikationer,  som  kontrolleres,  er  åbne  for alle  producenter,  er  transparente  og
sikrer sporbarhed og endelig svarer til markedets muligheder. Der vil blive tale
om en fast årlig støtte pr. bedrift på maksimalt 3000 €/bedrift i op til 5 år.  
give  støtte  via  producentsammenslutninger  til  information  om  og  markedsfø-
ring af produkter under ovennævnte EU- og nationale kvalitetsordninger. Støtte
kan gives til information, promotion og markedsføring og kan udgøre op til 70
% af de tilskudsberettigede projektudgifter.
Særlige landdistriktsforanstaltninger (artikel 33)
Med  reformen  udvides  det  eksisterende  kapitel  om  generel  landdistriktsudvikling
(artikel 33) til at omfatte tilskud til etablering af systemer for bedriftsrådgivning og
kvalitetsordninger. Derudover føjes støtte til ”management of integrated rural deve-
lopment strategies by local partnerships” til listen under artikel 33.
Bedriftsrådgivning
Som tidligere omtalt foreslår Kommissionen, at der etableres en bedriftsrådgivning,
hvor  man  specificerer  de  elementer,  der  vil  kunne  opnå  støtte  i  forbindelse  med
etablering  og  brug  af  bedriftsrådgivningen.  Vigtige  rådgivningsområder  vil  være
miljø, fødevaresikkerhed, plante- og dyresundhed, dyrevelfærd  og arbejdsmiljø. Der
kan ydes støtte op til 1.500 € per bedriftsrådgivning, dog maximalt 80 % af de støt-
teberettigede udgifter.
Innovation i fødevaresektoren
Foranstaltningen til forbedring af forarbejdningen og afsætningen af landbrugspro-
dukter udvides med et nyt indsatsområde vedrørende ”udvikling af ny teknologi”.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 5. juli 2003 en række udtalelser om og ændrings-
forslag til forslaget om reform af den fælles landbrugspolitik. Europa-Parlamentet
foreslog 25% afkobling i plantesektoren (markafgrøder, ris, kartoffelstivelse, bælg-
planter, frø og tørret foder) med reference i det bedste år fra 2000-2002 med fortsat
specifikke  støtter  til  ris,  tørret  frugt,  energiafgrøder,  proteinafgrøder,  bælgplanter,
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0015.png
durum hvede. Med hensyn til oksekød foreslog Europa-Parlamentet en omlægning
til hektarstøtte til foderarealer med krav til dyretæthed. Denne model skulle lette en
eventuel senere afkobling.  
Med hensyn til landdistriktspolitikken fandt Europa-Parlamentet endvidere, at der
burde ydes yderligere støtte til ugunstigt stillede områder og områder med miljøre-
striktioner, og at forslaget burde indeholde foranstaltninger til etablering af økono-
miske  organisationer,  så  disse  opnåede  en størrelse  og  omfang,  der  gjorde  dem  i
stand til at agere på et åbent og internationalt marked. Derudover foreslog Europa-
Parlamentet,  at  der  blev  ydet  støtte  til  yngre  jordbrugere  ud  over  etableringsom-
kostningerne.
Europa-Parlamentet støttede modulation fra 2006 med en bundgrænse på 10.000 €
og en reduktion på 6% mellem 10.000-50.000 € (5% i ugunstigt stillede områder) og
en reduktion på 9% for støtte over 50.000 € (7% i ugunstigt stillede områder). Mo-
dulationsprovenuet skulle fordeles til søjle II mellem medlemsstaterne efter objekti-
ve kriterier kombineret med lavere national medfinansiering.
Europa-Parlamentet  var  generelt  afvisende  over  for  de  foreslåede  ændringer  af
markedsordningerne, og havde stillet ændringsforslag i overensstemmelse med det-
te. På kornområdet blev det afvist, at der skulle ske nedsættelse af interventionspri-
sen, og at de månedlige tillæg skulle fjernes. Intervention for rug blev foreslået be-
varet, idet den dog i første omgang skulle tidsbegrænses  til 2007/08. Ligeledes blev
det  foreslået,  at  produktionsrestitutionerne  til  stivelse  samt  minimumsprisen  for
kartoffelstivelse skulle bevares. Tørret foder ordningen burde bevares, idet sektoren
blev anset for at have positive virkninger på proteinbalancen i EU samt på miljøet
og udviklingen af landdistrikterne, hvorved ordningen udviste en høj grad af multi-
funktionalitet. Europa-Parlamentet afviste forslagene vedrørende ris, og fremhæve-
de behovet for, at Kommissionen blev bemyndiget til at indlede forhandlinger om
ændring af de bundne toldsatser for ris. Ligeledes var Europa-Parlamentet afvisen-
de over for de foreslåede ændringer i mælkesektoren, idet man dog kunne tilslutte
sig forlængelse af kvoteordningen til 2014/15.
Gældende dansk ret
De nugældende forordninger om de enkelte markedsordninger er umiddelbart gæl-
dende ret i Danmark. I det omfang, der er mulighed for supplerende nationale reg-
ler, er disse foretaget med hjemmel i lov om administration af Det europæiske Fæl-
lesskabs  forordninger  om  markedsordninger  for  landbrugsvarer  m.v.,  jf.  lovbe-
kendtgørelse nr. 285 af 8. maj 2002 (Bemyndigelsesloven).
Landdistriktsforanstaltningerne på landbrugsområdet er gennemført ved lov nr. 338
af 17. maj 2000 om støtte til udvikling af landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven).
17
Skovbrugsforanstaltningerne på landbrugsområdet er gennemført ved skovloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 959 af 2. november 1996.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0016.png
Konsekvenser
Beskyttelsesniveauet  skønnes  at  blive  forbedret  grundet  den  bedre  integration  af
fødevaresikkerhed og –kvalitet, dyrevelfærd og miljø i den fælles landbrugspolitik.
Der  foreligger  endnu  ikke  konsekvensanalyser  af  det  vedtagne  kompromis,  men
Fødevareministeriets skøn er, at en maksimal udnyttelse af mulighederne for delvis
afkobling vil medføre en afkoblingsgrad på ca. 60% i 2007, hvor der endvidere ikke
er taget hensyn til eventuelle reformer af yderligere sektorer såsom tobak, oliven-
olie, bomuld eller sukker.  
En vedtagelsen vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.  
Der sker en finansiel styrkelse af landdistriktspolitikken fra 2006 via modulation af
den direkte støtte i 2005. Dette kombineres dog med en lavere national medfinan-
sieringsgrad  for  miljøvenlige  jordbrugsforanstaltninger  samt  introduktionen  af  in-
novation som et nyt indsatsområde. Den nationale medfinansieringsgrad efter 2006
afhænger dog af den nye landdistriktspolitik fra 2007. Provenuet fra modulationen
omfordeles efter objektive kriterier, hvor dog minimum 80% bliver i medlemssta-
ten, hvor midlerne er moduleret. Nedenstående skøn fra Kommissionen over pro-
venu  for  modulation  i  Danmark  er  umiddelbart  mindre  end  Fødevareministeriets
skøn, hvor der i 2007 skønnes  at blive tilført ca. 240 mio. kr. til de danske landdi-
striktsforanstaltninger.  Forskellen  skyldes,  at  Kommissionens  skøn  er  baseret  på
bedriftsstrukturen  i  1997-1999,  mens Fødevareministeriets skøn  er  baseret  på  be-
driftsstrukturen ved støtteudbetalingen i 2001.  
Kommissionens skøn for provenu ved modulation i Danmark (mio. kr.)
År
Modulationssats
Provenu modulation  
80% retur til danske landdistriktsforanstaltninger
2005
3%
157
126
2006
4%
225
180
2007-
5%
281
225
Som følge af modulationen skønner Kommissionen, at der i EU-15 vil blive over-
ført 661 mio. € i 2005, 934 mio. € i 2006 og 1.167 mio. € i 2007 og årene fremover
fra den direkte støtte i søjle I til landdistriktspolitikken, søjle II.
For 2004-2006 skønner Kommissionen, at der vil være den nødvendige margin til
budgetloftet. Kommissionen skønner dog, at reformen vil medføre en overskridelse
af budgetloftet i 2007 på 432 mio. €. Dette vil ligeledes gøre sig gældende i årene
18
efter 2007. Dette medfører, at der vil være behov for at iværksætte mekanismen for
finansiel disciplin (degressivitet) fra 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0017.png
19
Konsekvenser på landbrugsbudgettet for søjle I (mio. €)
År/EU-25
Budgetloft søjle I
KOM-forslag
Kompromis effekt
Kompromis
Margin
2004
42.769
41.681
63
41.744
1.025
2005
44.598
43.642
249
43.891
707
2006
45.502
44.395
467
44.862
640
2007
45.759
45.156
1.034
46.191
-432
2008
46.217
46.123
221
46.345
-128
2009
46.679
47.568
-583
46.985
-306
2010
47.146
48.159
-579
47.581
-435
2011
47.617
48.805
-609
48.197
-580
2012
48.093
49.451
-639
48.813
-720
2013
48.574
50.099
-671
49.429
-855
Vedtagelsen  af  reformen  vil  have  ikke  ubetydelige  statsfinansielle  konsekvenser
grundet   øgede   administrative   omkostninger   til   for   eksempel   kontrol   af   cross-
compliance bestemmelserne. Vedtagelsen vil således eksempelvis medføre ikke ube-
tydelige statsfinansielle konsekvenser til blandt andet IT-udvikling af et nyt sagsbe-
handlingssystem,  som  vurderes  at  få  langt  større  kompleksitet  end  de  nuværende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0018.png
systemer. Et nyt sagsbehandlingssystem skal således som minimum kunne håndtere:
Rettigheder, ansøgninger, kontrol og udbetaling af koblet og afkoblet støtte, modu-
lation og degressivitet (skal kunne iværksættes) af direkte  støtte samt national reser-
ver. Systemet skal endvidere kunne kommunikere med allerede eksisterende syste-
mer og endelig kunne kontrollere overholdelse af cross-compliance betingelserne.
Efter et første meget foreløbigt skøn vil udgiften til udvikling m.v. af dette system
være i ca. 150 mio. kr.
Høring
§2-udvalget (landbrug) er blevet hørt om det endelig kompromis.
Landbrugsraadet understregede, at valget af koblingsgrad i Danmark måtte afhænge
af, hvilken model der generelt blev anvendt i EU. Med hensyn til den vegetabilske
sektor  kunne  Landbrugsraadet  støtte  en  100%  afkobling  af  hektarstøtten.  Vedrø-
rende oksekød fandt Landbrugsraadet, at man nøje måtte overveje de mulige optio-
ner.  Endvidere  måtte  der  findes  løsninger  for  markfrø  og  sukker.  Desuden  ville
Landbrugsraadet fortsat gerne anvende den regionale model, da den ville sikre mar-
kedsorientering og mere lige konkurrencevilkår i Danmark. Det måtte dog vurderes
nærmere, om det var muligt at anvende  den regionale model i Danmark. Endelig
burde man overveje ikrafttrædelsesdatoen  for afkoblingen nøje i forhold til, hvad
andre  medlemsstater  ville  gøre.  Der  var  ifølge  Landbrugsraadet  fortsat  en  række
specifikke problemer, der skulle afklares.
FødevareIndustrien støttede den vedtagne reform. Særligt afkoblingen var et skridt i
den rigtige retning kombineret med modulation, hvor der blev overført midler til
landdistriktspolitikken. Det var dog vigtigt at være opmærksom på muligheden for
konkurrenceforvridning i EU.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
20
Sagen har  være forelagt  Folketingets Europaudvalg den  6. juni  2003 (til forhand-
lingsoplæg) i forbindelse med forelæggelse  af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den
11. - 12. juni, den 17. -  19. juni og den 25. - 26. juni 2003, jf. aktuelt notat af 30.
maj 2003.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 23. maj 2003, 23.
marts 2003, 14. marts 2003 samt den 14. februar 2003 i forbindelse med forelæggel-
se af rådsmøder (landbrug og fiskeri) den 26. - 27. maj 2003, 7. - 8. april 2003, 17. -
18 marts 2003 og den 20. februar 2003, jf. aktuelt notat af 15. maj 2003, 28. marts
2003, 7. marts 2003 og 6. februar 2003. Det forventede indhold af de juridiske tek-
ster blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. januar 2003 i forbindelse med
forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27. - 28. januar 2003, jf. aktuelt
notat af 17. januar 2003.  
Kommissionens   oprindelige   meddelelse   om   midtvejsevalueringen   af   den   fælles
landbrugspolitik af 10. juli 2002 har været forelagt Folketingets Europaudvalg ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460275_0019.png
grundnotat den 23. juli 2002 og 3. september 2002. Meddelelsen har været forelagt
Folketingets  Europaudvalg  den  12.  juli  2002  i  forbindelse  med  forelæggelse  af
rådsmøde  (landbrug  og  fiskeri)  den  15.  juli  2002,  jf.  aktuelt  notat  af  5.  juli  2002.
Sagen har endvidere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 20. september
2002, den 11. oktober 2002 og den 20. november 2003 i forbindelse med forelæg-
gelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23.-24. september 2002 og 14.- 15. ok-
tober 2002, jf. aktuelt notat af 13. september 2002 og 3. oktober 2002. Meddelelsen
har senest været forelagt den 20. november  2002 i forbindelse med forelæggelse af
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27- 29. november 2002, jf. aktuelt notat af 14.
november 2002.