Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1191
Offentligt
1460273_0001.png
PDF udgave (98 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg  
og deres stedfortrædere.
Bilag
Journalnummer
400.C.2-0
EU-sekr.
17. juli  2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministe-
riets grundnotat om Rådets resolution om en toldsamarbejdsstrategi
(10856/03).
Dokumentet foreligger ikke i elektronisk udgave
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460273_0002.png
2
16. juli 2003  
Journal nr. 99/03-2011-00067 mvk
GRUNDNOTAT
om Rådets resolution om en toldsamarbejdsstrategi.
1. Baggrund
Baggrunden for forslaget til strategien er at det Europæiske Råd i Laeken i december
2001 pålagde Rådet og Kommissionen at fastlægge mekanismer for samarbejdet mel-
lem myndigheder med ansvar for kontrol med EU’s ydre grænser.
Under dansk formandskab foreslog Danmark, at der skulle udarbejdes en strategi for
toldsamarbejdet og der blev nedsat en gruppe, der fremkom med et forslag.    
Medlemsstaternes toldmyndigheder spiller indenfor rammerne af deres nationale befø-
jelser en vigtig rolle ved at føre kontrol med varer, kapital, transportmidler og personer
som led i bekæmpelse af den grænseoverskri dende kriminalitet gennem forebyggelse,
afsløring,  efterforskning  og  retsforfølgning  af  uregelmæssige  eller  ulovlige  varebevæ-
gelser,  ulovlig  handel  med  forbudte  varer,  hvidvaskning  af  penge  og  beskyttelse  af
økonomiske,  kulturelle  og  miljømæssige  interesser  samt  sundhed  og  sikkerhed  for
EU’s borgere.
I Danmark har toldmyndighederne ikke (som i nogle andre medlemsstater) kompeten-
ce til at foretage efterforskning og retsforfølgning, hvorimod varekontrollen er under-
lagt toldmyndighedernes kompetence ved de ydre grænser.
Den internationale organiserede kriminalitet (herunder terrorvirksomhed) anerkender
ikke nationale grænser eller beføjelser, hvorfor det er nødvendigt med en multinational
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460273_0003.png
tilgang  under  inddragelse  af  flere  instanser  og  hvorfor  der  foreslås  vedtagelse  af  en
strategi herfor.
2. Indhold
3
Forslaget (10856/03 ENFOCUSTOM 26) er udarbejdet med hjemmel i artikel 29 og
30 i traktaten om Den Europæiske Union, som giver mulighed for et tættere samar-
bejde  mellem  medlemsstaternes  toldmyndigheder  for  at  bidrage  til  indførelsen  af  et
område med frihed, sikkerhed og retfærdighed for unionsborgere.
Det foreslås for det første, at der udformes en toldsamarbejdsstrategi indenfor tredje
søjle som et led i etablering af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed for at
kunne  yde  en  bedre beskyttelse af samfundet og økonomien mod smugling og svig,
grænseoverskridende  organiseret  kriminalitet  og  hvidvaskning  af  penge,  trusler  mod
miljøet og kulturarven samt alle andre trusler, der hører ind under toldmyndighedernes
kompetenceområde med henblik på at nå følgende mål:
a)    Overveje nye former for samarbejde, herunder undersøge behovet for fælles
analyser i bekæmpelse af grænseoverskri dende organiseret kriminalitet, beskyt-
te  borgere  og  økonomien  og  overveje  fælles  videreuddannelseskurser  for
toldmyndighederne og andre retshåndhævende myndigheder.
b)    Indlede den praktiske gennemførelse af disse nye samarbejdsformer ved f.eks.
at forbedre det operative samarbejde, sikre at toldmyndighederne spiller en ef-
fektiv rolle ved EU’s ydre grænser m.v.
c)    Forbedre og gøre de nuværende sama rbejdsprocesser mere fleksible, hoved-
sagelig ved hjælp af nye eller bedre lovfæstede mekanismer og en struktureret
og målelig strategi for udveksling af god praksis og for at indfri forventnin-
gerne  til  en  effektiv  politik  for  beslaglæggelse  af  ulovlige  varer  og bekæmpe
den grænseoverskridende organiserede kriminalitet i hele EU.
d)    Styrke offentlighedens tillid til toldvæsenet ved at fremvise håndgribelige re-
sultater  gennem  toldsamarbejde  og  sikre  en  øget  opmærksomhed  omkring
toldvæsenets retshåndhævende rolle.
Derudover foreslås det, at der udarbejdes og efter behov ajourføres en detaljeret hand-
lingsplan med henblik på at opfylde strategiens overordnede mål og målsætninger.
3. Gældende dansk ret
Der er ikke dansk lovgivning på området.  
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Der skønnes ikke at være lovgivningsmæssige eller statsfinancielle konsekvenser.
5. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460273_0004.png
Forslaget er sendt i høring hos Rigsadvokaten, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
Krimininalitet, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København, Det Kriminalpræventi-
ve Råd, Dansk Told- og Skatteforbund, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politi-
forbundet, Politimægtigforeningen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460273_0005.png