Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 120)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 98 (Løbenr. 1423)
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
: 18. oktober 2002
: 121-39
Trafikudvalget har i brev af den 3. oktober 2002 stillet mig følgende spørgsmål 32, 33 og 34 (Alm. del – bilag bilag 25),
som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 32:
"Med henvisning til dagsordens punkt 4b på det kommende transportrådsmøde 3-4. oktober 2002, bedes ministeren
uddybe, hvad der ligger i, at noget ligger ud over det forsikringsbare."
Svar:
Økonomi- og Erhvervsministeriet, hvorunder forsikringsspørgsmål hører, har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde
mig:
At en risiko ikke er forsikringsbar betyder, at der ikke kan tegnes en forsikring imod den på det kommercielle marked.
Der kan være flere årsager hertil. Fx kan risikoen være erkendt af så få, at der er utilstrækkelig efterspørgsel til, at der
kan dannes et marked, risikoen kan være så usikker, at forsikringsmarkedet ikke kan kalkulere en pris (præmie), eller
omkostningerne ved et skadestilfælde være så store, at de ikke kan dækkes af et forsikringsselskab med dets
bagvedliggende genforsikringsselskaber. Forsikringsselskaberne vil typisk gardere sig mod sidstnævnte problem ved at
indbygge en maksimumdækning i forsikringsbetingelserne. I dette tilfælde vil skadesbeløb ud over den maksimale
dækning i markedet være ikke-forsikringsbare.
Disse forhold kan ændre sig over tid, fx i lyset af nye erfaringer omkring forsikringsbegivenheder, jf.
flyforsikringsmarkedets kollaps umiddelbart efter den 11. september 2002.
Spørgsmål 33:
"Hvis der heri ligger, at det er forsikringer, som det ikke er muligt at indgå på det private markeds vilkår, mener
ministeren da, at det er forsvarligt at indgå disse forsikringer?".
Svar:
Spørgsmålet må besvares konkret i forhold til den enkelte ikke-forsikringsbare risiko, jf. også erfaringerne ved
flyforsikringsmarkdets kollaps umiddelbart efter 11. september 2002.