Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1202
Offentligt
1460262_0001.png
PDF udgave (138 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1202)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 555
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg  
og deres stedfortrædere.
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EU-sekr.
21. juli  2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til
direktiv om urimelig handelspraksis i forholdet mellem erhvervsdrivende
og forbrugere i det indre marked, KOM
(2003)
356 endelig udg.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460262_0002.png
11. juli 2003
/SC-FS
Kommissionens forslag til direktiv om urimelig handelspraksis i
forholdet mellem erhvervsdrivende og forbrugere i det indre mar-
ked (KOM(2003) 356 endelig udg.)
Resumé
Kommissionen har den 18. juni 2003 fremsat et direktivforslag om uri-
melig handelspraksis i det indre marked. Forslaget finder anvendelse på
(Løbenr. 23604)
3
urimelig handelspraksis i forholdet mellem erhvervsdrivende og forbru-
gere.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460262_0003.png
Forslaget baseres på en generalklausul, der omhandler et forbud mod
urimelig handelspraksis. Herved forstås praksis, der ikke opfylder krave-
ne til professionel omhu, og som er egnet til at påvirke efterspørgslen.
Urimelig handelspraksis er navnlig praksis, der karakteriseres som vildle-
dende eller aggressiv markedsføring. Handlinger, der ikke er egnet til at
påvirke efterspørgslen, såsom spørgsmål om smag, anstændighed eller
sømmelighed og almene samfundsinteresser er ikke omfattet af forslaget.  
Forslaget indeholder visse forpligtelser for medlemsstaterne med henblik
på at sikre, at forslagets bestemmelser håndhæves.  
Baggrund og indhold
Kommissionen  offentliggjorde  i  oktober  2001  en  grønbog  om  forbru-
gerbeskyttelse i Den Europæiske  Union (KOM(2001) 531 endelig udg.)
samt  i  juni  2002  en  opfølgningsmeddelelse  til  grønbogen  (KOM(220)
289 endelig udg.). Et af hovedinitiativerne heri var at se på behovet for
en  europæisk  regulering  af  markedsføringsretten.  Kommissionen  har
ultimo 2002 til primo 2003 foretaget en bred høring om emnet, afholdt
bilaterale  møder  og  konferencer,  samt  afholdt  møder  i  ekspertgrupper
med  henblik  på  at  indsamle  informationer  om  medlemsstaternes  regler
og  udfinde  områder,  hvor  der  kan  være  tale  om  grænseoverskridende
hindringer.
1.
På den baggrund har Kommissionen den 18. juni 2003 fremsat et forslag til
direktiv om urimelig handelspraksis i forholdet mellem erhvervsdrivende og
forbrugere i det indre marked (KOM(2003) 356 endelig udg.).  
Forslaget er fremsat med hjemmel i EU-traktatens art. 95 om gennemførel-
sen af det indre marked. Rådet skal træffe beslutning ved kvalificeret flertal i
fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. traktatens art. 251.  
Anvendelsesområde
Direktivforslaget har til formål at harmonisere medlemsstaternes regulering
af urimelig handelspraksis og dermed medvirke til at skabe et velfungerende
indre marked samt opnå et højt niveau af forbrugerbeskyttelse.  
Direktivforslaget finder anvendelse på  urimelig  handelspraksis  i  forholdet
mellem erhvervsdrivende og forbrugere og angår alene den form for urime-
lig handelspraksis, som kan skade forbrugernes økonomiske interesser. Det
betyder, at erhvervsmæssige dispositioner, der rejser spørgsmål om smag,
anstændighed/sømmelighed og almene samfundsinteresser ikke er omfattet
af forslaget, når disse handlinger ikke er egnet til at påvirke efterspørgslen,
(Løbenr. 23604)
4
men alene til at krænke hele eller dele af befolkningen. Et eksempel herpå
er handlinger, der er race- eller kønsdiskriminerende.
Sundheds- og sikkerhedsaspekter, der relaterer sig til produkter, falder des-
uden uden for forslagets anvendelsesområde. Der er f.eks. tale om produk-
ter, der kan gøre forbrugere syge. Forslaget berører heller ikke kontraktsret-
ten samt domstolenes kompetence.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460262_0004.png
Sektorregulering, der regulerer urimelig handelspraksis specifikt, har endvi-
dere  forrang  i  forhold  til  forslaget,  medmindre  sektorreguleringen  alene
bygger på brede principper om rimelig handelspraksis m.v. Forslaget sup-
plerer desuden sektorregulering, der alene indeholder aspekter af kommer-
ciel  praksis  såsom  informationskrav. En  overtrædelse  af  informationskra-
vene vil blive betragtet som urimelig handelspraksis.
Afsenderlandsprincip
Direktivforslaget  indfører  et  afsenderlandsprincip,  der  bygger  på  princip-
perne om hjemlandskontrol og gensidig anerkendelse. Dette indebærer, at
en medlemsstat skal føre  tilsyn med, at erhvervsdrivende etableret i med-
lemsstaten skal overholde medlemsstatens regler om urimelig handelsprak-
sis, uanset om disse markedsfører sig i andre medlemsstater. Medlemssta-
ten kan derimod ikke kræve sine regler overholdt af en erhvervsdrivende
etableret  i  en  anden  medlemsstat,  når  denne  foretager  grænseoverskri-
dende markedsføring.
Urimelig handelspraksis
Direktivforslaget  baseres  på  en  generalklausul,  der  omhandler  et  forbud
mod  urimelig  handelspraksis.  Ved  urimelig  handelspraksis  forstås  praksis,
der ikke opfylder kravene til professionel omhu, og som er egnet til at på-
virke  efterspørgslen,  dvs.  påvirke  en  gennemsnitsforbrugers  økonomiske
adfærd.  
Urimelig  handelspraksis  er  navnlig  markedsføring,  der  karakteriseres  som
vildledende eller aggressiv. Vildledende markedsføring dækker både vildle-
dende
handlinger
– f.eks. det forhold, at en erhvervsdrivende afgiver urigtige
oplysninger om produktets karakteristika, prisen, tilhørsforhold til adfærds-
kodeks m.v., som er egnet til at vildlede en gennemsnitsforbruger - og
ude-
ladelser
- f.eks. det forhold, at en erhvervsdrivende undlader at give visse
oplysninger om produktet, prisen m.v., som vil have været af betydning for
gennemsnitsforbrugeren. Manglende overholdelse af informationskrav, der
følger af anden EU-regulering, vil blive betragtet som vildledende.  
Ved aggressiv handelspraksis forstås markedsføring, hvorved en gennem-
snitsforbruger ved brug af chikane, tvang eller utilbørlig indflydelse, tvinges
eller kan tvinges til at handle på en måde, som forbrugeren normalt ikke vil
have  gjort.  Et  eksempel  herpå  er,  hvis en forbruger forledes til at tro, at
(Løbenr. 23604)
5
pågældende  ikke  kan  forlade  et  område,  før  en  kontrakt  er underskrevet,
eller en betaling er sket.  
Forslaget  er  suppleret  med  en  ikke-udtømmende  liste  over  eksempler  på
urimelig  handelspraksis  og  en  ikke-udtømmende  liste  over  informations-
krav i eksisterende direktiver.
Adfærdskodeks, samarbejde og håndhævelse
Direktivforslaget udelukker ikke, at organer m.v. på nationalt eller europæ-
isk  plan  kan  udarbejde  og  føre  kontrol  med  adfærdskodeks  vedrørende
urimelig handelspraksis, såfremt den funktion, som disse organer har, ikke
træder i stedet for domstolenes og de administrative myndigheders hånd-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460262_0005.png
hævelsesfunktion.  
Forslaget indeholder visse forpligtelser for medlemsstaterne med henblik
på  at  sikre,  at  reglerne  bliver  tilstrækkeligt  håndhævet.  Medlemsstaterne
skal påse, at der findes tilstrækkelige og effektive muligheder for kontrol,
herunder at det er muligt for personer eller organisationer, som har en legi-
tim retlig interesse i at få forbudt urimelig handelspraksis, at indbringe en
sag for domstolen eller en upartisk administrativ myndighed.  
Medlemsstaterne skal desuden sikre, at domstolene og myndighederne bl.a.
har beføjelser til at standse eller forhindre urimelig handelspraksis, samt at
de kan kræve, at den erhvervsdrivende fremlægger beviser for rigtigheden
af de faktiske forhold, der gøres gældende i reklamen.  
Forslaget fastsætter endvidere, at medlemsstaterne skal knytte sanktioner til
overtrædelse af reglerne og sikre, at  reglerne bliver håndhævet. Sanktioner-
ne skal være effektive,  stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have af-
skrækkende virkning.
Derudover indeholder forslaget en række konsekvensændringer af direkti-
ver, hvis bestemmelser delvist inkorporeres i dette forslag.  
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om direktivforslaget.
3. Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen  har  vurderet,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med
nærheds- og proportionalitetsprincippet. Kommissionen finder, at det er
bedst at harmonisere reglerne for urimelig handelspraksis på fællesskabs-
plan, da hindringer for det indre marked i medlemsstaternes reguleringer
ikke  kan  fjernes  tilstrækkeligt  af  medlemsstaterne  selv.  Det  samme  gør
sig gældende i relation til at sikre et højt fælles forbrugerbeskyttelsesni-
veau.  Kommissionen  finder  desuden,  at  forslaget  i  overensstemmelse
med  proportionalitetsprincippet  ikke  går  videre  end,  hvad  der  er  nød-
(Løbenr. 23604)
6
vendigt for at sikre et velfungerende indre marked baseret på et højt fæl-
les forbrugerbeskyttelsesniveau.  
Det skønnes, at direktivforslaget ikke er i strid med nærheds- og proportio-
nalitetsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Markedsføringsretlige regler findes i flere love. De mest centrale og gene-
relle regler findes i markedsføringsloven, der bl.a. indeholder en general-
klausul om god markedsføringsskik og regler om vildledende og sammen-
lignende reklame.
Generalklausulen er en rammebestemmelse, der udtrykker en minimumsfor-
dring for acceptabel markedsadfærd. Ge neralklausulen kan ikke stå alene,
men skal fortolkes under hensyn til de til enhver tid herskende forbruger-,
erhvervs- og samfundsforhold. Generalklausulen omfatter ikke kun adfærd,
der er egnet til at påvirke efterspørgslen, men også adfærd, som strider mod
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460262_0006.png
almene samfundsinteresser. Der drejer sig f.eks. om reklamer, der er race- og
kønsdiskriminerende eller, som spiller på vold m.v.
Der er til udfyldning af markedsføringsloven udstedt en række bekendt-
gørelser,  ligesom  Forbrugerombudsmanden  har  udarbejdet  en  række
retningslinier og vejledninger efter forhandling eller høring af erhvervs-
og forbrugerorganisationerne.  
Markedsføringsloven suppleres af speciallovgivning, der indeholder mar-
kedsføringsregler  for  bestemte  varer  og  ydelser  -  f.eks.  fødevareloven,
kemikalielovgivningen og lægemiddelloven – samt speciallovgivning for
brug af særlige reklamemetoder eller medier - f.eks. radio- og tv-loven og
e-handelsloven.
For så vidt angår håndhævelsen af de markedsføringsretlige regler fører
Forbrugerombudsmanden  tilsyn  med,  at  markedsføringslovens  bestem-
melser overholdes. Forbrugerombudsmanden samt enhver, der har retlig
interesse heri, har mulighed for at indbringe en sag for domstolene. Mar-
kedsføringsloven  og  retsplejeloven  indeholder  hjemmelsbestemmelser
for Forbrugerombudsmanden og domstolene til at sikre en tilstrækkelig
og effektiv håndhævelse. I speciallovgivningen er der nærmere regler om,
hvilken myndighed der påser disse loves overholdelse.
Høring
5.
Direktivforslaget er sendt i høring. Der vil blive fremsendt et efterfølgende
høringsnotat.
6.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
De  generelle  regler  i  markedsføringsloven  -  generalklausulen  om  god
markedsføringsskik og reglerne om vildledende og sammenlignende re-
(Løbenr. 23604)
7
klame – regulerer bl.a. forholdet mellem forbrugere og erhvervsdrivende,
og er i vidt omfang udfyldt ved domspraksis, bekendtgørelser, retningsli-
nier, vejledninger og internationale kodeks.
Markedsføringslovens  generelle  regler  finder  også  anvendelse  for  er-
hvervsdrivendes adfærd over for andre erhvervsdrivende, ligesom dele af
den  offentlige  virksomhed  er  omfattet.  Disse  områder  berøres  ikke  af
forslaget.  
For  at  sikre  en  klar  og  overskuelig  retstilstand  for  virksomhederne  og
forbrugerne samt en korrekt gennemførelse af direktivforslaget i dansk
ret, vil det være nødvendigt at foretage ændringer af markedsføringslo-
vens generelle regler.
Forslagets afsenderlandsprincip får den betydning, at de regler, der ikke er
eller bliver harmoniseret på fællesskabsplan, alene kan kræves overholdt af
danske virksomheder og ikke af virksomheder etableret i andre medlems-
stater, uanset om disse markedsfører sig i Danmark.  
Forslagets regler om håndhævelse og samarbejde får ingen lovgivningsmæs-
sig  betydning,  idet  reglerne  allerede  findes  i  gældende  EU-regulering  og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460262_0007.png
derfor er inkorporeret i dansk ret.
På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at afgøre, om forslaget vil med-
føre statsfinansielle konsekvenser.
7.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget skaber ensartede regler om urimelig handelsprak-
sis for virksomhederne i det indre marked, hvorved sikres retssik-
kerhed og lige konkurrencevilkår. Det skønnes derfor, at forslaget
vil  gøre  det  lettere  for  virksomhederne  at  markedsføre  sig  både  i
Danmark og i de øvrige medlemsstater.
Ensartede  regler  for  urimelig  handelspraksis  vil  endvidere  være  til
fordel for forbrugerne, idet de dermed ikke skal have kendskab til
15 medlemsstaters forskellige regelsæt.  
Forslagets afsenderlandsprincip kan dog betyde, at danske virksomheder
på visse specifikke områder kan være underlagt strengere krav end uden-
landske virksomheder. Ligeledes kan det for forbrugerne betyde en for-
ringelse af beskyttelsen, da de kan blive mødt af markedsføring, som ikke
opfylder de krav, der findes i dansk lovgivning. Ulemperne ved afsender-
(Løbenr. 23604)
8
landsprincippet kan dog minimeres, hvis det sikres, at forslaget bygger på
et ensartet højt forbrugerbeskyttelsesniveau.  
8.
Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Grønbogen om forbrugerbeskyttelse i den Europæisk Union og opfølg-
ningsmeddelelsen hertil har været forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering  den  18.  maj  2001,  den  9.  november  2001,  den  22.  februar
2002, den 17. maj 2002 og den 8. november 2002. Grundnotater, notater
og høringsnotater er fremsendt den 17. maj 2001, den 8. november 2001,
den  16.  november  2001  (fremsendt  på  ny  den  4.  december  2002),  den
16. januar 2002, den 14. februar 2002, den 8. maj 2002, den 18. juli 2002,
den 19. september 2002 og den 31. oktober 2002. Regeringens hørings-
svar til grønbogen og opfølgningsmeddelelsen er fremsendt den 14. fe-
bruar 2002 og den 18. oktober 2002.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460262_0008.png
(Løbenr. 23604)