Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1209
Offentligt
1460255_0001.png
PDF udgave (148 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1209)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
REU, Alm. del - bilag 1244
ERU, Alm. del - bilag 556
(Offentligt)
_____________________________________________
REU, Alm. del - bilag 1244
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
24. juli 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets supplerende grundnotat vedr. strategien for Det Indre
Marked 2003-2006, KOM (2003) 238.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460255_0002.png
21. juli 2003
Eksp.nr. 79976
/TKR
Supplerende  grundnotat  vedr.  Strategien  for  Det  Indre  Marked  2003-2006,
KOM (2003) 238.
Resumé
Kommissionen vedtog den 7. maj 2003 meddelelsen om Strategien for Det Indre Mar-
ked 2003-2006, KOM (2003) 238. Den nye langsigtede strategi er en del af den strøm-
(Løbenr. 23658)
3
lining af den årlige koordinering af den økonomiske politik og beskæftigelsespolitikken,
som Kommissionen vedtog den 3. september 2002. Ifølge Det Europæiske Råds kon-
klusioner fra Bruxelles marts 2003 skal strategien sammen med de overordnede øko-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460255_0003.png
nomiske retningslinjer og beskæftigelsesstrategien udgøre en samlet, effektiv og konse-
kvent tilgang til strukturreformer i et 3-årigt perspektiv.
Den nye strategi for Det Indre Marked beskriver, hvad EU skal gøre de næste tre år for
at opnå det maksimale potentiale af udvidelsen. Det Europæiske Råd har opfordret til
hurtigere reformer for at øge konkurrenceevnen og væksten i EU. I den forbindelse
blev Konkurrenceevnerådets vigtige rolle understreget.  
Kommissionen ser tre grunde til en ny strategi netop på nuværende tidspunkt. For det
første, at det indre markeds præstation er  central for opnåelsen af Lissabon-målet. For
det andet, at udvidelsen allerede sker om et år. For det tredje, at EU står overfor en
enorm udfordring med den aldrende population.  
Fokus for strategien er at styrke basis eller fundamentet i det indre marked, dvs. fjerne
barrierer for handel med varer og tjenester, sikre korrekt gennemførsel og håndhævelse
af EU-lovgivningen, reducere administrative byrder, fjerne skattehindringer samt udvi-
de udbudsmulighederne.  
Kommissionen  fremhæver  i  strategien 10 områder, hvor der er behov for handling.
Strategien skønnes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Eventuelle
lovgivningsmæssige konsekvenser må vurderes i forbindelse med de enkelte konkrete
initiativer
.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen vedtog den 7. maj 2003 meddelelsen om strategien for Det Indre Mar-
ked 2003-2006, KOM (2003) 238. Den nye langsigtede strategi er en del af den strøm-
lining af den årlige koordinering af den økonomiske politik og beskæftigelsespolitikken,
som Kommissionen vedtog den 3. september 2002. Ifølge Det Europæiske Råds kon-
klusioner fra Bruxelles marts 2003 skal strategien sammen med de overordnede øko-
nomiske retningslinjer og beskæftigelsesstrategien udgøre en samlet, effektiv og konse-
kvent tilgang til strukturreformer i et 3-årigt perspektiv. Rådet (ECOFIN) og Rådet
(beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og  forbrugerpolitik) vedtog på møderne hhv.
den 3. december og den 2.-3. december 2002 en fælles rapport om strømlining af
samarbejdsprocesserne.
Strategien for EU's Indre Marked, KOM (1999) 624, blev vedtaget af Det Europæi-
ske Råd den 10.-11. december 1999. Strategien indeholdt langsigtede strategiske mål
samt målrettede aktioner med tidsfrister for, hvornår disse skulle gennemføres. Si-
den 1999 har Kommissionen én gang årligt evalueret og tilpasset strategien.  
Kommissionen fremlagde den første evaluering af Strategien for EU's Indre Mar-
ked, KOM (2000) 257, i maj 2000, den anden i april 2001, KOM(2001) 198, og den
tredje i april 2002, KOM(2002) 171. Evalueringerne har gjort status over, hvor langt
man er kommet med de målrettede aktioner, herunder hvilke aktioner der er forsinke-
de i forhold til de fastsatte tidsfrister. Kommissionen har endvidere opregnet nye for-
slag til aktioner, og udpeget de aktioner som har højest prioritet.
(Løbenr. 23658)
4
Den nye strategi for det indre marked beskriver, hvad EU skal gøre de næste tre år for
at opnå det maksimale potentiale af udvidelsen. Det Europæiske Råd har opfordret til
hurtigere reformer for at øge konkurrenceevnen og væksten i EU. I den forbindelse
blev Konkurrenceevnerådets vigtige rolle understreget.  
Kommissionen ser tre grunde til en ny strategi netop på nuværende tidspunkt. For det
første, at det indre markeds præstation er  central for opnåelsen af Lissabon-målet. For
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460255_0004.png
det andet, at udvidelsen allerede sker om et år. For det tredje, at EU står overfor en
enorm udfordring med den aldrende population.  
Fokus for strategien er at styrke basis eller fundamentet i det indre marked, dvs. fjerne
barrierer for handel med varer og tjenester, sikre korrekt gennemførsel og håndhævelse
af EU-lovgivningen, reducere administrative byrder, fjerne skattehindringer samt udvi-
de udbudsmulighederne.  
Kommissionen fremhæver i strategien 10 områder, hvor der er behov for handling:
1.
Fremme den fri bevægelighed for varer
-
Gensidig anerkendelse
-
Ny metode
-
Standardisering
-
Motorkøretøjssektoren
-
Rammer for miljø
-
Produktsikkerhed
Integration af servicemarkederne
-
Salgsfremmende foranstaltninger og gensidig anerkendelse af eksamens-
beviser
-
Direktiv om tjenesteydelser i det indre marked
-
Udviddet mekanisme for nationale tekniske forskrifter
-
Servicesikkerhed for forbrugerne
-
Vedtagelse af udestående direktiver i handlingsplanen for finansielle tje-
nester (prospekter, investeringsservice, gennemsigtighed og kapitaldæk-
ning)
-
Bred høring om færdiggørelsen og  fortsat udvikling af handlingsplanen
for finansielle tjenester
Sikre netvæksindustrier af høj kvalitet
-
Jernbanepakken, Fælleseuropæisk luftrum, adgang til havnetjenester, af-
tale fælles luftrum med USA
-
Energipakken
-
Vand- og affaldssektoren
-
Post
-
Statsstøtte til tjenester af generel økonomisk interesse
-
Grønbog om offentlig-privat samspil
Reducere skattehindringers indvirkning
-
Selskabsbeskatning
-
Moms
2.
3.
4.
(Løbenr. 23658)
5
-
-
Motorkøretøjsbeskatning
Udbyttebeskatning
5.
Udvide udbudsmuligheder
Udbudsreglerne
-
-
-
-
En national tilsynsmyndighed
Europæisk udbudsnetværk
E-udbud
6.
Forbedre betingelserne for virksomhederne
EF-patentet
-
-
-
Håndhævelse af intellektuel ejendomsret og software-patentet
Ophavsrettigheder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460255_0005.png
-
-
-
-
-
Statsstøtte
Internationale regnskabsstandarder
Lovpligtig revision
Overtagelsestilbud
Europæisk privat selskabsvedtægt for SMV'er
7.
Den demografiske udfordring
-
Pensionskassedirektivet
-
Et direktiv om overførsel af arbejdsmarkedsorienterede pensionsrettig-
heder
-
Diskriminerende skattemæssig behandling
-
Helsetjenester
8.
Forenkling af lovgivningsmæssige rammer
Den lovgivningsmæssige arkitektur
-
-
-
-
Forenelighedstest (indre marked)
En horisontal arbejdsgruppe for bedre regulering
Indikatorer
9.
Håndhævelse af reglerne
-
-
-
-
-
-
-
-
Gennemførselsmål
Anbefaling om bedste praksis
Retsakt om obligatorisk gennemførelse
Standard gennemførelsesperioder
Standard sanktionsklausuler
Reduktion af overtrædelser med 50 pct. i 2006
"Indre Markeds Autoriteter"
Ensartet håndhævelse af forbrugerbeskyttelse
10.
Formidle bedre information
Information til nye medlemsstater
-
-
-
-
-
Dialog med borgere og virksomheder
Informationsportal
En indre markedsportal
Euroquichet netværk
(Løbenr. 23658)
6
Derudover  fremhæver  Kommissionen  særskilt  mulighederne  i  et  nyt  udvidet  indre
marked:
-
Førtiltrædelsesassistance
-
Notifikation før tiltrædelse
-
Screening af national lovgivning i tiltrædelseslandene
-
Protokoller  til  Europa-aftalerne  om  overensstemmelsesvurderinger  og
godkendelse af industriprodukter
-
Information til relevante myndigheder om udvidelsesvirkning
-
Kort-varige praktikantophold
Kommissionen nævner til slut det indre marked i international kontekst:
-
"Nye naboer"
-
Overensstemmelse mellem EU-lovgivning og FN-lovgivning
-
EU-USA dialog om finansielle markeder
-
Forbedret kontrol med eksterne grænser
Overvågningen af strategien er afgørende for det indre markeds succes. Strategien vil
derfor blive overvåget på tre niveauer. For det første skal strategien gennemføres til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460255_0006.png
tiden.  For  det  andet  skal  lovgivningen  håndhæves.  For  det  tredje  skal  effekterne  på
markeder, virksomheder mv. måles.
Kommissionen understreger i den forbindelse behovet for at rationalisere de overvåg-
ningsinstrumenter, som benyttes i den forbindelse, fx implementeringsrapporten om
Det Indre Marked, rapporten om strukturreformer på produkt- og kapitalmarkederne,
konkurrenceevnerapporten samt Kommissionens forskellige resultattavler.
Kommissionen beder i sine konkluderende bemærkninger  Konkurrenceevnerådet (ved
resolution)  og  Europa-Parlamentet  om  at  bifalde  Kommissionens  linje  i  strategien,
forpligte sig selv til at vedtage forslag indenfor de fastsatte frister, støtte Kommissio-
nens intentioner om at takle barrierer samt opfordre medlemsstaterne til at spille en
aktiv rolle i at forbedre den del af Det Indre Marked, som ligger indenfor deres kompe-
tence. Til strategien hører et bilag, som på tabelform opremser alle forslag i strategien
samt tidsfrister herfor.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om strategien.
3.
Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen udtaler sig ikke om nærheds-  og proportionalitetsprincippet i strategi-
en.  
Strategien  vurderes  at  være  i  overensstemmelse  med  nærheds-  og  proportionalitets-
princippet, da formålet med strategien er at sikre fuldt udbytte af Det Indre Marked.
Derudover må det for de enkelte initiativer vurderes, om disse er i overensstemmelse
med principperne.
4.
Gældende dansk ret
(Løbenr. 23658)
7
Strategien er en rapport vedr. indre markeds forhold og berører derfor ikke i sig selv
dansk lovgivning.
5.
Høring
Strategien har været i høring i specialudvalget for konkurrenceevne og vækst. Der er
kommet  høringssvar  fra  Dansk  Industri,  Dansk  Handel  og  Service,  FTF  og  Hånd-
værksrådet. Høringssvaret fra Forbrugerrådet ventes medio august.  
Dansk Handel og Service
hilser strategien velkommen, men undrer sig over, at stra-
tegien ikke udnytter den dynamik, som ligger i Konkurrenceevnerådets nye sammen-
sætning. Hvis strategien skal være effektiv, og konkurrenceevnen skal forbedres, skal
strategien  spænde  over  alle  elementer,  som  skaber  konkurrenceevnen,  og  ikke  alene
fokusere på Det Indre Marked.  
I forhold til
integration af tjenestemarkederne
finder Dansk Handel og Service, at det er cen-
tralt, at fokus i det kommende rammedirektiv er velfungerende love og administration.
Dansk Handel og Service finder endvidere, at mulighederne og perspektiverne for
of-
fentlig-private partnerskaber
er enorme, men at der skal skabes rammer for at kunne indgå
længerevarende partnerskaber. Dansk Handel  og Service finder, at der er behov for at
udvide anvendelsesområdet for offentlige udbud til også at omfatte store dele af ser-
viceområdet,  som  nu  er  friholdt.  Ifølge  Dansk  Handel  og  Service  vil  
harmonisering  af
momssatserne i EU
gavne servicevirksomhedernes salg over grænserne. I mellemtiden er
der dog behov for vejledning af virksomhederne og koordination mellem myndighe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460255_0007.png
derne  i  de  forskellige  lande.  Ingen  af  Kommissionens  initiativer  tager  ifølge  Dansk
Handel og Service sigte på at imødekomme servicevirksomhedernes vanskeligheder på
skatteområdet.
FTF
finder overordnet, at der er tendens til at fokusere meget på virksomhedernes
muligheder for grænseoverskridende handel med varer og service. For FTF er det vig-
tigt, at det sker ved at sikre forbrugere og borgere de bedst mulige varer til bedst mulig
pris, givet at der tages hensyn til miljø, arbejdsmiljø, sikkerhed og sundhed samt sociale
hensyn.
Håndværksrådet
kan generelt støtte strategien. Håndværksrådet ser især frem til
rammedirektivet  om  tjenester.  Håndværksrådet  støtter  endvidere  initiativet  om  type-
godkendelse af biler, målet om reduktion af statsstøtte, øget fokus på vandforsynings-
sektoren,  SOLVIT,  en  forenelighedstest,  offentlige-private  partnerskaber,  en  forenk-
ling  af  momssystemet  til  gavn  for  SMV'ersamt  fælles selskabsskat. Håndværksrådet
finder  endvidere,  at  Kommissionen  bør  udstede  en  vejledning  om,  hvornår  udbud
under grænseværdien bør publ iceres. Håndværksrådet finder også, at problemer med
udviklingen  af  standarder  bør  betyde,  at  der  fortsat  gives  tilskud  til  oversættelse  af
vigtige standarder til små sprog..
Dansk Industri (DI)
tilslutter sig fuldt ud strategien, og finder, at det vigtigste punkt
for strategiens gennemførelse er medlemsstaternes opbakning og engagement til at føre
den ud i livet. DI havde derfor gerne set en endnu mere fokuseret strategi for, hvordan
aktionerne kan sikres udført i praksis - både mht. bedre regulering i EU og national
implementering, fordi det netop er ved fortolkningen og anvendelsen i praksis, at virk-
somheder op lever problemer. Nyt fokus på det indre marked er nødvendigt for at få
det fulde udbytte af potentialet ved at have ét stort europæisk marked.
(Løbenr. 23658)
8
I forhold til fremme af
fri bevægelighed for varer
bemærker DI, at det vil være gavnligt at få
fastlagt principperne for gensidig anerkendelse i en retsakt, hvilket vil fremme en kor-
rekt og ensartet anerkendelse af princippet.
Med  hensyn  til  et  grunddirektiv  om  ny  metode  finder  DI,  at  det  eksisterende  CE-
mærkningsdirektiv i stedet burde revideres, så det medtager horisontale emner.  
På miljøområdet går industrien som udgangspunkt ind for frivillige aftaler og tiltag. EU
skal bevare et globalt hensyn. Den internationale handel må ikke vanskeliggøres.
DI tilslutter sig målet om at etablere europæiske mærkningsordninger.
DI ser frem til direktivet om
tjenester,
og finder, at medlemsstaterne har et særligt ansvar
her. DI fremhæver særligt bygge området og installering og vedligeholdelse af maskiner
som særlige nødvendige indsatsområder.
Med hensyn til
sikring af netværksindustrier af høj kvalitet
finder DI, at der ikke er behov for
en generel EU-regulering af forsyningspligt. Det er ikke hensigtsmæssigt. Tværtimod
kunne et sådant direktiv begrænse konkurrenceevnen og afskære forbrugerne fra for-
delene  ved  denne  udvikling  og  give  nogle  lande  påskud  for  ikke  at  gennemføre  til-
trængt modernisering af den offentlige sektor. DI støtter offentlige private partnerska-
ber, der gennemføres ved effektiv konkurrence og med fuld retlig klarhed i overens-
stemmelse med udbudsreglerne.
skatteområdet
finder DI, at der bør arbejdes hen imod en fælles konsolideret skatte-
base, og finder det meget positivt, at Kommissionen på kortere sigt udvider anvendel-
sen af moder-/datterselskabs- og fusionsskattedirektiverne. Med hensyn til momsbe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460255_0008.png
handling ét sted finder DI, at der er særligt behov for at sikre konkurrenceneutralitet
for virksomheder i forskellig EU-lande. Spørgsmålet om sikker og administrativ enkel
refusion af moms betalt i udlandet skal også løses.
DI støtter de foreslåede initiativer vedr.
offentlige udbud
.
I forbindelse med gennemførel-
sen af de nye regler, er det vigtigt, at administrativt samarbejde og kendskab til reglerne
udbygges. DI støtter liberaliseringen af forsvarsmaterielmarkedet, men processen må
ske på en måde, så der tages hensyn til både store og små landes og virksomheders
interesser.
DI støtter fuldt ud, at der gøres mere for at skabe de
rette rammebetingelser for virksomhe-
derne
. DI støtter direktivet om pirat kopiering og havde gerne set, at forordningen om
EF-patentet gik videre end det foreliggende kompromis. Målene om reduktion af stats-
støtte burde være mere ambitiøse. Navnlig  pga. udvidelsen. Med hensyn til. take-over-
direktivet finder DI, at artikel 9-11 kan undværes. Forslaget er mere vidtgående end
nødvendigt for at harmonisere det indre marked.
Bedre regulering
bør have høj prioritet - især konsek vensvurderinger. Målet skal være en
reduktion af virksomhedernes administrative byrder. Det er gavnligt at vurdere fra sag
til sag, hvilken form for retsakt som vil nå målet mest kost-effektivt. DI ønsker tæt
dialog med Kommissionen om dette. DI støtter også en forenelighedstest. DI mener,
at alle ministerier skal engagere sig og tage ansvar for det indre marked. Der skal tæn-
(Løbenr. 23658)
9
kes "europæisk", når national lovgivning planlægges. I forhold til indikatorer til over-
vågning nævner DI det hollandske system MISTRAL, som kunne være en mulighed.
DI  støtter  Kommissionens  fokus  på  overvågning  og  håber,  at  SOLVIT  vil  vise  sig
effektivt.
Bedre information
, herunder én fælles database for det indre markeds regulering,
bør være en høj prioritet, som DI fuldt ud tilslutter sig.
DI kan ikke understrege betydningen af at yde administrativ bistand og uddannelse til
de nye medlemslande
nok. DI finder det positivt, at Kommissionen vil udvikle samhandlen
med de nye naboer.
6.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Sagen skønnes ikke i sig selv  at have lovgivningsmæssige  eller statsfinansielle konse-
kvenser. Eventuelle lovgivningsmæssige eller  statsfinansielle konsekvenser må vurderes
i forbindelse med de enkelte konkrete initiativer
7.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En samlet og opdateret strategi for EU's indre markedsætter fokus på nødvendighe-
den af at sikre en hurtig og effektiv gennemførelse af det indre marked til gavn for EU-
landenes økonomier og beskæftigelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460255_0009.png
(Løbenr. 23658)