Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1213
Offentligt
1460251_0001.png
PDF udgave (91 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
28. juli 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets
grundnotat vedrørende meddelelse fra Kommissionen: På vej mod en
temastrategi for affaldsforebyggelse og genanvendelse, KOM (2003) 301 endelig.
MILJØstyrelsen
Erhvervsaffaldskontor
Husholdningsaffaldskontor
22. juli 2003
J. nr. 1034-0004
MIM-519-MST
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Vedr. meddelelse fra Kommissionen: På vej mod en temastrategi for
affaldsforebyggelse og genanvendelse.
KOM (2003) 301 endelig.
1. Status
Kommissionen har den 5. juni 2003 udsendt ovennævnte meddelelse med
henblik på en bred høring. Kommissionen ønsker at modtage høringssvar
senest den 30. november 2003. Meddelelsen skal betragtes som et skridt på
vejen hen imod udarbejdelse af en såkaldt temastrategi for
affaldsforebyggelse og genanvendelse, der forventes vedtaget af
Kommissionen i 2004. I temastrategien vil Kommissionen, på grundlag af
de modtagne kommentarer fastsætte målsætninger for affaldsforebyggelse
og genanvendelse og beslutte, hvilke foranstaltninger der skal foreslås med
henblik på vedtagelse af Rådet og EU-parlamentet.
Temastrategien har udspring i det sjette miljøhandlingsprogram, der
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460251_0002.png
opfordrer til iværksættelse af en række tiltag for at mindske
ressourceforbrugets miljøkonsekvenser i overensstemmelse med EU’s
strategi for bæredygtig udvikling. Programmet sigter mod at skabe en bedre
ressourceeffektivitet og ressource- og affaldsforvaltning for at etablere mere
bæredygtige produktions- og forbrugsmønstre, hvorved
ressourceudnyttelsen og affaldsdannelsen kobles fra den økonomiske
vækst, og det tilstræbes, at forbruget af vedvarende og ikke-vedvarende
ressourcer ikke overskrider miljøets bæreevne. I det sjette
miljøhandlingsprogram lover Kommissionen, at der i programmets
løbeperiode vil blive udarbejdet syv tematiske strategier, hvor denne
meddelelse er startskuddet på den tematiske strategi om
affaldsforebyggelse og genanvendelse.
Meddelelsen indeholder en vurdering af EU’s affaldspolitik, hvad angår
affaldsforebyggelse og genanvendelse med sigte på at forbedre de
målsætninger, som er i EU’s nuværende affaldsstrategi. Fællesskabets
strategi for affaldshåndtering blev oprindeligt vedtaget i 1989 og senere
revideret i 1996 med KOM(96) 399 og Rådets resolution af 24. februar 1997
(97/C 76/01).
2. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at meddelelsen er første bidrag til at opstille en
temastrategi for både affaldsforebyggelse og genanvendelse. Det er
tanken med meddelelsen at iværksætte et samråd med EU-institutionerne
og de parter, som har interesse i affaldsområdet, for derved at bidrage til
at udforme en bred, sammenhængende politik for affaldshåndtering og
genanvendelse. Politikken for affaldsforebyggelse og genanvendelse skal i
forening med energigenvinding og fornuftige bortskaffelsesløsninger
bidrage til en optimal affaldsstrategi, som skal minimere
miljøkonsekvenserne via den mest omkostningseffektive løsning.
Kommissionen forventer, at meddelelsen og den igangsatte proces
udmønter sig i opstilling af en bredt dækkende strategi. Der lægges op til en
debat af resultatmål for affaldsforebyggelse og de nødvendige instrumenter,
der skal tages i anvendelse for at nå disse mål. Kommissionen vil ikke på
nuværende tidspunkt foreslå specifikke miljømæssige resultatmål. De
forventes fastlagt, når strategien udarbejdes. Det understreges i
meddelelsen, at der skal opnås en hensigtsmæssig balance mellem de
forskellige instrumenter f.eks. lovgivning, frivillige ordninger og økonomiske
incitamenter. Kommissionen vil foretage en gennemgang af mulighederne
for at supplere den nuværende EU-politik på affaldsområdet med
økonomiske instrumenter, som kommissionen opfatter kan være et stærkt
middel til at fremkalde adfærdsændringer hos samtlige økonomiske aktører.
Kommissionen fremhæver, at det er målet at gøre EU-politikken for
2
affaldshåndtering mere effektiv og samtidig sikre, at reglerne er både enkle
og omkostningseffektive og i overensstemmelse med Kommissionens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460251_0003.png
bestræbelser på at forbedre lovgivningen.
Kommissionen beder om kommentarer til følgende emner:
Fastsættelse af kvantitative mål for affaldsforebyggelse
Hvordan kan man bedst vurdere, på hvilke områder og i hvilket omfang
der kan gennemføres affaldsforebyggelse?
Fastlæggelse af potentialet for forebyggelse af affald.
Hvilke foranstaltninger, det være sig økonomiske instrumenter eller
andet, skal der anvendes til at virkeliggøre resultatmålene for
affaldsforebyggelse, og hvordan støtter de forskellige lovgivende
myndigheder disse foranstaltninger?
Udveksling af god praksis og erfaringer med henblik på at fastslå,
hvordan EU kan bidrage til affaldsforebyggelse.
Den fremtidige kemikaliepolitiks rolle i forbindelse med kvalitativ
affaldsforebyggelse (affaldet skal være mindre farligt).
Identifikation af de mest effektive nationale strategier og udbredelse
af disse på EU-plan. Analyse af, hvordan affaldsforebyggelsesplaner
for virksomheder eller industrisektorer kan medvirke til
affaldsforebyggelse.
Vurdering af affaldspotentialet i direktivet om integreret forebyggelse
og bekæmpelse af forurening (IPPC). Hvordan sikres det, at
industrien anvender produktionsteknikker med lav affaldsproduktion?
Kan foranstaltninger til fremme af affaldsforebyggelse betragtes som
uafhængige af tiltag vedrørende ressourceanvendelse og integreret
produkt politik (IPP), eller bør denne målsætning virkeliggøres via IPP?
Større anvendelse af markedskræfterne til at øge genanvendelsen
Skal den eksisterende lovgivning suppleres med initiativer, der
fokuserer på bestemte materialer i stedet for på bestemte udtjente
produkter?
Resultatmål for genanvendelse. Fastsættelse af genanvendelsesmål
for materialer.
På hvilke områder skal der anvendes økonomiske instrumenter,
herunder skatte/afgiftsordninger, som middel til at virkeliggøre
målsætninger på genanvendelsesområdet?
Korrekt prissætning for de forskellige affaldshåndteringsformer via
økonomiske instrumenter, som f.eks. kunne være omsættelige
3
certifikater, samordning af nationale deponeringsafgifter, fremme af
vægt- og omfangsbaserede afregningsordninger og producentansvar
for genanvendelse.
Er der mulighed for større fleksibilitet ved planlægning af lovtiltag, så
resultatmål på genanvendelsesområdet kan virkeliggøres så
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460251_0004.png
omkostningseffektivt som muligt? Dette omfatter også eventuelle
ordninger med omsættelige certifikater.
Sikring af genanvendelsesmetodernes sikkerhed og miljøvenlighed. I
nogle tilfælde kan EU-lovgivningen for affaldsområdet have påført
genanvendelsesindustrien unødige byrder. Problemer af denne art
skal indkredses og løses. Desuden kan det via fælles principper for
genanvendelse sikres, at genanvendelsesvirksomhederne anvender
de bedst tilgængelige teknikker.
Er der muligheder for en udbygning af producentansvarsprincippet, dog
under hensyntagen til, at det ikke egner sig til alle affaldstyper?
Fordele og ulemper ved producentansvar, forbedring af eksisterende
systemer og forslag til nye områder for producentansvar.
Andre spørgsmål
Sikring af ligelig konkurrence på genanvendelsesområdet. Fastlæggelse
af kvalitetsstandard.
Definitioner på nyttiggørelses- og bortskaffelsesaktiviteter. Definition af
affald.
Behov for forskning og udvikling.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds-
proportionalitetsprincippet.
og
4. Konsekvenser for Danmark
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Meddelelsen ændrer i sig selv ikke beskyttelsesniveauet i Danmark eller EU.
På længere sigt afhænger beskyttelsesniveauet af, hvilke mål og midler den
kommende strategi vil fokusere på.
5. Høring
Kommissionen udsendte den 5. juni 2003 meddelelsen med henblik på en
bred høring. Kommissionen ønsker at modtage høringssvar senest den 30.
4
november 2003.
Meddelelsen er tillige lagt på kommissionen hjemmeside, og alle
interesserede parter har mulighed for at sende deres kommentarer til
kommissionen.
Miljøstyrelsen har sendt meddelelsen i ekstern høring i Danmark til 126
aktører på affaldsområdet. Denne høringsfrist udløber den 25. august 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460251_0005.png