Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1214
Offentligt
1460250_0001.png
PDF udgave (124 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
28. juli 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe-
riets grundnotat vedrørende forslag til Rådets forordning om foranstaltninger
til genopretning af den nordlige kulmulebestand, KOM (2003) 374 endelig.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460250_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fiskeripolitisk center
J.nr.: 2002-1161-0006
Den 25. juli 2003
DKJ
FVM 085
F:\FPC\11-CFP\TEKNIK\kulmuleplan\grundnotat 210703.DOC
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Rådets forordning om foranstaltninger til genopretning af
den nordlige kulmulebestand
KOM (2003) 374 endelig
Genoptryk af aktuelt notat af 11. juli 2003. Ændringer markeret med streg
i siden.
Resumé
Kommissionen har den 27. juni 2003 fremlagt et forslag til en langsigtet genop-
retningsplan for kulmule i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, farvandet vest for
Skotland, Den Engelske Kanal, Det Irske Hav, Det Keltiske Hav, farvandet vest
for Irland og Biscayabugten. Tidshorisonten for genopretningen er 5 til 10 år.
Målet med planen er, at den gydemodne bestand skal stige med 10% årligt, ind-
til et fastsat mål opnås. Rådets skal årligt vedtage en reduktion af fiskeriindsat-
sen for at opnå de fastsatte mål. Reduktionen fordeles dernæst på medlemslan-
dene efter de enkelte medlemslandes andel af kulmulelandinger. Endelig fastsæt-
tes der særlig kontrolkrav i fo rbindelse med genopretningsplanen.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2003) 374 af 27. juni 2003 fremsendt et forslag
om foranstaltninger til genopretning af den nordlige kulmulebestand, som erstat-
ter Kommissionens tidligere fremsatte forslag KOM (2001) 724 og KOM (2002)
773, der omfattede både torsk og kulmule. Forslaget er oversendt til Rådet den
30. juni 2003.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proporti onalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og pr oportionalitetsprincippet, idet forslaget
er et led i gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
3
Det reviderede forslag udgør den langsigtede genopretningsplan for kulmule i
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, farvandet vest for Skotland, Den Engelske
Kanal, Det Irske Hav, Det Keltiske Hav, farvandet vest for Irland og Biscaya-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460250_0003.png
bugten (benævnt den nordlige kulmulebe stand), og tidshorisonten for genopret-
ningsplanen er ifølge Kommissionen 5 til 10 år.
Der er fremsat en separat genopretningsplan for torskebestande.
Forslaget indeholder følgende elementer:
opstilling af biologiske mål for genopretning af kulmule,
en metode til fastsættelse af TAC´er for kulmule,
en reduktion af fiskeriindsatsen - især for fartøjer med fangst af kulmule og
kontrolregler.
Opstilling af biologiske mål for genopretning af den nordlige kulmulebestand
Målet for genopretningsplanen er at genskabe den nordlige bestanden af gyde-
modne kulmuler til 143.000 tons – et målniveau (Bpa) fastsat i overensstemmel-
se med forsigtighedsprincippet.
Målet anses først for nået, når bestanden vurderes at have opnået den ønskede
størrelse i to på hinanden følgende år. Når målet er nået, skal Rådet på baggrund
af forslag fra Kommissionen vedtage en flerårig forvaltningsplan.
En metode til fastsættelse af TAC´er for den nordlige kulmule bestand
Der fastsættes som nu årlige tilladte fangstmængder for de berørte bestande. Når
bestanden er under målniveauet, fastsættes fangstmængden således, at der tilsig-
tes en stigning i gydemodne fisk ved et års udgang i forhold til et års begyndelse
med 10%. Der indføres en grænse fo r årlige udsving i fangstmængden på 15%,
idet fiskeridødeligheden (Fpa) dog ikke må overstige 0,24.
Såfremt bestanden kommer under det absolutte minimumsniveau (Blim) på
103.000 tons skal Rådet vedtage skrappere foranstaltninger.
Der indføres en ordning for begrænsning af fiskerindsatsen. Denne ordning vil
kun omfatte de områder, der hvor størstedelen af den nordlige kulmulebestand
befinder sig, dvs. farvandene vest for Irland, Det Keltiske Hav, Biscayabugten
og den vestlige del af den engelske kanal. Kommissionen finder, at foranstalt-
ningerne, der træffes i forbindelse med torskegenopretningsplanen, vil give til-
strækkelig beskyttelse af de mindre mæ ngder nordlig kulmule, der findes i de
områder, der ikke medtages under indsatsreguleringen i genopretningsplanen for
nordlig kulmule.
Som basis for en regulering ved brug af fiskeriindsats oprettes en database base-
ret på oplysninger fra 2000-2002 på fartøjsniveau om bl.a. motorkraft, landinger
af kulmule samt antal havdage i referenceperioden. Referenceperioden vil efter-
følgende være rullende. Medlemslandene skal desuden opføre en lister over far-
tøjer, der må lande kulmule.
4
En havdag defineres på samme måde som under den midlertidige genopret-
ningsplan for torsk.
Fartøjer, der ikke er omfattet af ovennævnte liste, må ikke lande eller omlade
nordlig kulmule, glashvarre og havtaske fanget i områderne underlagt indsatsbe-
grænsningen i dette forslag. Disse fartøjer må ej heller lande eller omlade jom-
fruhummer i disse områder, medmindre de er fanget med tejner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460250_0004.png
Kontrolregler
Der foreslås:
indsatskontrol i overensstemmelse med reglerne for indsatskontrol i de vest-
lige farvande,
meldepligt forud for landing af mere end 1.000 kg nordlig kulmule,
meldepligt forud for omladning eller udsmid,
krav om udpegning af havne, hvor der kan landes mere end 2.000 kg kulmu-
le,
krav om at kulmule holdes adskilt fra den øvrige fangst,
mulighed for nationalt at stille krav om vejning ved landing samt krav om
fangst- og landingsoplysninger i transportdokumenter.
Udtalelser
Europa-Parlamentet udtalelse om det reviderede forslag foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Foranstaltningerne vedrørende indsatsregulering og indsatskontrol vil kun gælde
for de områder, der ikke allerede er omfattet af torskegenopretningsplanen. For-
slaget forventes derfor ikke at have lovgivningsmæssige elle r statsfinansielle
konsekvenser, idet danske fiskere kun fanger kulmule i de geografiske områder,
der er omfattet af torskegenopretningsplanen.
Høring
§5-udvalget er blevet hørt og har ikke på nuværende tidspunkt haft bemærknin-
ger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 18. juli 2003 i forbin-
delse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. juli 2003, jf.
aktuelt notat af 11. juli 2003.
Der er fremsendt grundnotater om de tidligere forslag den 25. januar 2002 og
den 7. februar 2003. Det oprindelige forslag blev senest forelagt Folketingets
Europaudvalg den 13. december 2002 i forbindelse med forelæggelse af råds-
møde (landbrug og fiskeri) den 16.-20. december 2002, jf. aktuelt notat af 5.
december 2002.