Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1216
Offentligt
1460249_0001.png
PDF udgave (182 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
28. juli 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets
grundnotat vedrørende meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-
Parlamentet om skovlovshåndhævelse, samfundsforvaltning og handel
(FLEGT) - forslag til en EU-handlingsplan.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460249_0002.png
Skov- og Naturstyrelsen
juni 2003
Skovpolitisk kontor
1034-0006
MILJØ
styrelsen
j/6; MST/lkj/6
Internationalt kontor
496
17.
J.nr. M
SNS/cl
MIM
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPA UDVALG
Vedr. meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om
skovlovshåndhævelse, samfundsforvaltning og handel (FLEGT) - forslag til
en EU-handlingsplan.
Dok. COM (2003) 251
1.   Status
Kommissionen sendte den 21. maj 2003 ovennævnte meddelelse til Rå-
det.
Grundnotat om meddelelsen er ikke tidligere oversendt til Folketingets Europa-
udvalg.
Meddelelsen har endnu ikke været substa nsbehandlet i Rådet. Meddelelsen var
på dagsordenen til skriftlig orientering under punktet ’eventuelt’ ved Rådsmødet
(miljø) den 13. juni 2003.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
2.
Formål og indhold
Kommissionens forslag til handlingsplan har til formål at bekæmpe illegal tøm-
merhugst og den dermed forbundne internationale handel.
Baggrunden for forslaget er,
3
at ulovlig tømmerhugst antages at have et stort omfang flere steder i verden,
særligt i troperne og i lande på vej til markedsøkonomi;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460249_0003.png
at en del af træet fra de ulovlige hug ster antages importeret til EU's indre
marked; og
at aktiviteterne har væsentlige skadev irkninger i de pågældende oprindelses-
lande, herunder sociale, økonomiske og miljømæssige skadevirkninger.
Ved illegal tømmerhugst forstås i handlingsplanen tømmerhugst, som sker i strid
med oprindelses-landets lovgivning.
Handlingsplanen indeholder dels en række forslag til ha ndling, der sættes i værk
i Kommissions-regi, dels indeholder den forslag til handlinger, som medlemssta-
terne kan gennemføre i nationalt regi. Nogle af elementerne vil kunne gennem-
føres umiddelbart, mens andre kræver ve dtagelse af ny EU-regulering på områ-
det.
Handlingsplanen indeholder syv hovedelementer:
1) Bistand til tømmerproducerende lande, bl.a. til kapacitetsopbygning;
2) Licensaftaler og overvejelser om yderligere regulering af handel med træ;
3) Bidrag til vejledning om offentlige indkøb;
4) Initiativer rettet mod den private sektor, herunder fremme af god forretnings-
skik;
5) Initiativer rettet mod banker og finansieringsinstitutter;
6) Bedre udnyttelse af eksisterende lovgivning;
7) Særlig indsats rette t mod "konflikttømmer".
Ad 1) Med hensyn til bistand til tømmerproducerende lande vil Kommissionen:
i lande, hvor det er nationalt prioriteret og især i FLEGT partnerskabslande
(jf. afs. 2.2), arbejde for at integrere FLEGT-relateret bistand i sine fremtidi-
ge bistandsprogrammer – det være sig tematiske programmer og landepro-
grammer såvel som regionale programmer, i lande- og regionsstrategier samt
i nationale strategier for fattigdomsbekæmpelse;
anvende midler fra den særlige Tr opeskovspulje (midler afsat under budget-
line B7-6200 til gennemførelse af Rådsforordning 2494/2000 om foranstalt-
ninger til fremme af bevarelse og bære dygtig forvaltning af tropiske skove
og andre skove i udviklingslandene);
anvende midler, der pt. allerede er øremærket til FLEGT-relaterede formål
under eksisterende landeprogrammer og regionale programmer i EU’s bi-
standsportefølje (FLEGT pilotprojekt gennemført med Indonesien som sam-
arbejdspartner).
4
Ad 2) Med hensyn til licensaftaler og overvejelser om yderligere regulering af
handel med træ vil Kommissionen arbejde på tre områder:
Videreudvikle det multilaterale samarbejde. Her vil Kommissionen:
fortsætte dialogen med Japan og USA om et styrket samarbejde om bekæm-
pelse af ulovlig tømmerhugst og relateret handel;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460249_0004.png
undersøge mulighederne for samarbejde på dette område med lande i EFTA-
området;
indgå i dialog med andre lande i relevante internationale fora, herunder FN's
skovforum (UNFF), Den Internationale Tropiske Tømmer Organisation
(ITTO), regionale FLEGT-processer (fora er etableret i Asien og Afrika og
er under udvikling i Latinamerika), samt skovpartnerskaber i Asien og i
Congo-bassinet;
uddrage erfaringer fra lignende internationale bestræbelser inden for andre
sektorer, herunder Kimberly-processen, som er et internationalt initiativ, der
sigter på at begrænse hand el med "konflikt-diamanter".
5
Udvikle en frivillig licensordning for tømmereksport. Her vil Kommissionen
:
indlede drøftelser med interesserede lande og regionale organisationer om
elementer, der kan indgå i sådanne partnerskabsaftaler, og parallelt hermed
bede om Rådets godkendelse i medfør af TEF artikel 133 til at indgå i for-
handlinger om etablering af sådanne aftaler og præsentere forslag for Parla-
mentet og Rådet til en forordning, som etablerer et licenssystem. Ideen i et
sådant system er at tilbyde interesserede partnere (tømmerproducerende lan-
de og eventuelt regioner) at indgå i en frivillig licensaftale med EU, som in-
debærer, at tilladelse til eksport af tømmer fra de pågældende lande til EU
gøres betinget af, at tømmerets legalitet er dokumenteret via et mærknings-
og kontrolsystem, som nærmere fastlægge s efter aftale mellem EU og part-
nerskabslandet;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460249_0005.png
underskrive fælles hensigtserklæringe r ("Memoranda of Understanding")
med interesserede lande om de overordnede sigteliner for FLEGT-
samarbejdet;
afslutte FLEGT-partnerskabsaftaler med interesserede lande.
Udnytte andre reguleringsmuligheder. Her vil Kommissionen
:
analysere mulighederne for og virkningerne af yderligere tiltag, herunder, i
eventuel mangel af fremskridt på det multilaterale område, vurdere hen-
sigtsmæssigheden af en generel regulering til forhindring af import af illegalt
hugget tømmer (således at også import af træ fra lande og regioner, som ikke
ønsker at indgå frivillig aftale, kan forhindres); Kommissionen vil afrappor-
tere herom til Rådet i løbet af 2004;
tage kontakt til relevante interessegrupper om mulighederne for og virknin-
gerne af sådanne yderligere tiltag.
Ad 3) Med hensyn til bidrag til vejledning om offentlige indkøb vil Kommissio-
nen:
bruge en kommende håndbog for offentlige grønne indkøb (pt. under udvik-
ling) til at demonstrere mulighederne for at forhindre, at ulovligt hugget
tømmer og produkter derfra kommer i betragtning ved offentlige indkøb;
oplyse medlemsstaterne om disse muligheder.
Ad 4) Med hensyn til initiativer rettet mod den private sektor, herunder fremme
af god forretningsskik, vil Kommissionen:
6
uddrage erfaringer fra nyere private initiativer (kunne fx være The Tropical
Forest Trust, som er nævnt i handlings planen), og se på, hvordan disse erfa-
ringer kan anvendes i skovsektoren;
fremme privatsektorinitiativer, herunder støtte til etablering af koordine-
ringsenheder, til fastlægge lse af normer for god forretningsførelse, til gen-
nemsigtighed i private aktiviteter og til uafhængig monitering;
støtte kapacitetsopbygning i udviklingslande til fremme af privatsektorinitia-
tiver, fx til monitering; og
tilskynde til aktiv deltagelse fra den private sektor, bl.a. ved at tilvejebringe
teknisk og finansiel assistance til at sikre legalitet hele vejen gennem han-
delskæden, udvikle og implementere nor mer for god forretningsførelse, brug
af intern og ekstern revision til at verificere overensstemmelse med forret-
ningsnormer, støtte tredjepartsverifikation i hele udbudskæden fra kilden i
skoven til slutbrugeren, samt støtte offentlig afrapportering om fremskridt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460249_0006.png
hen imod sikring af legaliteten af udbudte produkter.
Ad 5) Med hensyn til initiativer rettet mod banker og finansieringsinstitutter vil
Kommissionen:
tilskynde banker og finansieringsinstitutter til at tage miljømæssige og socia-
le forhold omhyggeligt i betragtning ved vurdering af investeringer i skov-
sektoren, med særlig opmærksomhed re ttet mod undersøgelser af de langsig-
tede udbudsmuligheder;
fremme udvikling af særlige procedur er for vurdering af sociale og miljø-
mæssige aspekter i eksportkreditinstit utter, Den Europæiske Investerings-
bank og Cotonou Investerings-mekanismen;
identificere måder til at hjælpe eksportkreditinstitutter og andre offentlige
långivere til at skaffe sig bedre informationer om skovsektorinvesteringer og
de tilknyttede ricisi.
Ad 6) Med hensyn til bedre udnyttelse af eksisterende lovgivning vil Kommissi-
onen arbejde på tre områder:
Aktiviter rettet mod pengehvidvask. Her vil Kommissionen
:
undersøge i hvilket omfang ulovlig tømmerhugst (dvs. hugst foretaget i strid
med lovgivningen i oprindelseslandet) er omfattet af de eksisterende med-
lemslandes lovgivning vedrørende penge-hvidvaskning, og informere bredt
om dette til banker, finansieringsinstitutter, enheder for økonomisk krimina-
litet (advokaturer mv.) samt NGO'er i EU;
7
tilskynde medlemslande til at betragte ulovlig tømmerhugst som en forbry-
delse, der er omfattet af de formål, der ligger bag EU Direktiv 97/2001 om
penge-hvidvask;
tilvejebringe udviklingsbistand til kapacitetsopbygning med sigte på håndte-
ring af problemer med penge-hvidvask (hvor det er relevant); og
tilskynde til udveksling af information mellem enheder/advokaturer for øko-
nomisk kriminalitet i medlemslandene om skovrelaterede forbrydelser.
Konventionen om handel med truede vilde dyr og planter (CITES). Her vil
Kommissionen:
fremme forskning i truede tømmerarter mhp. at retfærdi ggøre deres optagel-
se i CITES listerne I og II (som generelt regulerer adgangen til international
handel med de pågældende arter), og tilskynde tømmerproducerende lande
til frivilligt at lade tømmerarter opføre på CITES liste III (som alene regule-
rer adgangen til international handel med træ af den pågældende art fra de
pågældende lande);
vurdere og tage hånd om svaghederne i CITES’ tilladelsessystem; og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460249_0007.png
tilskynde tredjelande til at administrere CITES-listede arter bæredygtigt -
for at undgå potentielle importrestriktioner under artikel 4 i Forordning
338/97 (om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handlen her-
med).
Andre reguleringsmuligheder. Her vil Kommissionen:
øge opmærksomheden blandt medlemsstaterne om mulighederne for at anven-
de  eksisterende  straffelovgivning  mv.  som  instrumenter  til sikring mod  intern
handel med stjålne varer; og
tilskynde medlemsstaterne til at anvende de midler, som indeholdes i OECD’s
konvention til bekæmpelse af bestikkelse,   herunder til at nægte kredit mv. i til-
fælde, hvor eksportkontrakter har  været forbundet med bestikkelse.
Ad 7) Med hensyn til en særlig inds ats rettet mod "konflikttømmer" vil Kom-
missionen:
støtte eksisterende arbejde på nærmere at definere "konflikttømmer";
følge op i relevante fora på de anbefalinger, som måtte blive vedtaget af FNs
sikkerhedsråd;
identificere skovsektorens sammenhæng med  konflikt og se på dette under ud-
formning af bistandsprogrammer;
8
indlede  diskussioner  med  medlemsstaterne,  andre  donorer  og  skovlande  om
skovenes rolle i konfliktsituationer, og om hvordan dette bedst kan tages i be-
tragtning ved FLEGT-relateret arbejde.
Kommende skridt
Kommissionens anmoder konkret om medlemslandenes godkendelse af forslag om:  
-
-
-
at indlede forhandlinger om FLEGT partnerskabsaftaler med tømmerproduce-
rende lande;
at præsentere en forordning, der indeholder et frivilligt eksport-licenssystem;
at overveje andre muligheder for at støtte handlingsplanen, herunder – i fravæ-
ret af fremskridt på det multilaterale plan – lovgivning, der skal kontrollere im-
porten af ulovligt fældet tømmer;
at medlemsstaterne overvejer relevant national lovgivning på området.
-
1.   Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen
har
ikke
særskilt
redegjort
for
nærheds-
og
proportionalitetsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460249_0008.png
9
2.   Meddelelsens konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for
Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark.
Miljømæssige konsekvenser 
Meddelelsen påvirker ikke beskyttelsesniveauet i Danmark. Imple-
mentering af handlingsplanen ventes at kunne bidrage væsentligt til
begrænsning af ulovlig tømmerhugst i produktionslandet, hvilket vil
være en miljømæssig gevi nst, da dette vil styrke grundlaget for at drive
bæredygtig skovdrift.
3.   Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget (miljø), og der er
modtaget følgende høringssvar:
Dansk Landbrug har ingen bemærkninger til Kommissionens forslag
til handlingsplan.
Dansk Skovforening (DS)støtter en koordineret indsats for at hindre
illegal hugst samt relateret handel og ser forslaget til handlingsplan
som et skridt i den rigtige retning. Dansk Skovforening kan på denne
baggrund tilslutte sig, at Danmark støtter meddelelsen. DS mener
dog, at en række elementer bør overvejes inddraget: Kommissionen
bør fremme et sæt af kriterier og de finitioner for beskrivelse af illegal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460249_0009.png
hugst og relateret handel med konflikttømmer, og ved implementering
af handlingsplanen bør tages hensyn til mindre private skovejere i be-
rørte lande, idet et administrativt tungt kontrol- og licenssystem vil
have konkurrenceforvridende indvirkning. DS anfører videre, at så-
fremt handlingsplanen indirekte indskrænker adgangen til markedet
for mindre skovejere, vil det medføre uhensigtsmæssige sociale og
økonomiske konsekvenser. Endelig påpeger DS, at dokumentation for
legal hugst bør være en integreret del af den nationale skovlovgivning
og en opgave som påhviler myndighederne, således at bevisbyrden
ikke påhviler den enkelte skovejer.
Dansk Træforening modtager Kommissionens udspil med positiv inte-
resse og afventer med spænding mere konkrete forslag til indholdet af
licensaftalerne og den tilhørende struktur og kapacitetsopbygning.
Dansk Træforening mener, at de bil aterale løsninger kan være vejen til
de reelle forbedringer erhvervet har savnet og ser endvidere den styr-
10
kelse af dokumentationskravet, der lægges op til i FLEGT, som en
god mulighed for at understøtte erhvervets seriøsitet.
WWF finder, at indsatsen mod handel med illegalt træ inden for EU’s
kommende marked er særdeles vigtig og tilslutter sig, at Danmark
støtter meddelelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460249_0010.png