Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1229
Offentligt
1460236_0001.png
PDF udgave (105 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
2. august 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets
grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om ændring af forordning (EF) nr. 1655/2000 om det finansielle instrument
for miljøet (LIFE), KOM (2003) 402 endelig.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460236_0002.png
MILJØ
styrelsen
29. juli 2003
Udvikling og data
1034-0004
J.nr.
/gha-
kk
MIN
522 -MST
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
”Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 1655/2000 om det finansielle instrument for miljøet (LIFE)”.  
KOM(2003) 402 endelig  
2003/0148 (COD)
1. Status
Kommissionen sendte den  8. juli 2003 ovennævnte forslag til Rådet.  
Forslaget har hjemmel i artikel 175 i TEF og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutnings-
tagen i artikel 251 i TEF (tidligere artikel 189B).
Da forordning (EF) nr. 1655/2000 om det finansielle instrument for miljøet (Life)
blev vedtaget, foreslog Kommissionen, at forvaltningsprocedure skulle anvendes til
gennemførelsen.  Kommissionen  lagde  vægt  på,  at  kriterierne  i  artikel  2  i  Rådets
afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for
udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen, skulle finde
anvendelse.
Rådet forkastede enstemmigt Kommissionens forslag med hensyn til den udvalgs-
procedure, der skulle anvendes. Rådet besluttede, at foranstaltningerne til gennem-
førelse af Life forordningen skulle følge  
forskriftproceduren
(afgørelse 1999/468/EF,
artikel 5). Argumentation for dette var indeholdt i en erklæring fra Rådet.
Ved  forvaltningsproceduren  skal  Kommissionen  forelægge  foranstaltningen  for
Rådet,  hvis  der  er uoverensstemmelse mellem  Kommissionens  forslag  og  forvalt-
ningsudvalgets udtalelse. I så fald er det Rådet som træffer afgørelse ved kvalificeret
flertal. Ved en forskriftsprocedure inddrages Rådet og Parlamentet, hvis forskrift-
sudvalget er uenig med Kommissionen. Hvis Rådet er imod Kommissionens for-
slag behandler Kommissionen forslaget på ny og foreligger Rådet et ændret forslag,
fremlægger forslaget på ny eller fremsætter  forslag til en retsakt i henhold til trakta-
ten. Der er desuden mulighed for at lade gennemførelsesforanstaltninger blive vare-
taget gennem en
rådgivningsprocedure
. Ved en rådgivningsprocedure skal Kommissio-
nen tage størst mulig hensyn til det rådgivende udvalgs udtalelse.
3
Da Life forordningen blev vedtaget, afgav Kommissionen en erklæring om, at Rå-
dets og Parlamentets beslutning efter Kommissionens mening stred mod afgørelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460236_0003.png
1999/468/EF’s  ånd  og  bogstav  samt,  at  Kommissionen  ville  overveje  om  sagen
skulle indbringes for Domstolen.
Kommissionen  anlagde  sag  ved  Domstolen  med  påstand  om  annullering  af  den
pågældende bestemmelse. Ved dom af 21. januar 2003 annullerede Domstolen arti-
kel  11,  stk.  2,  i  Life  forordningen  om  udvalgsprocedure  med den  begrundelse,  at
Rådet har tilsidesat begrundelsespligten for valg af procedure. Domstolen anfører
bl.a., at en erklæring, som kun Rådet har vedtaget, ikke kan tjene som begrundelse
for en forordning, der er vedtaget af Parlamentet og Rådet i fællesskab.   
I henhold til artikel 233 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab har
den eller de institutioner, fra hvilken en annulleret retsakt hidrører, pligt til at gen-
nemføre de til dommens opfyldelse nødvendige foranstaltninger.  
2. Formål og indhold
Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  Europa  Parlamentets  og  Rådets  forordning
om  ændring  af  forordning  (EF)  nr.  1655/2000  om  det  finansielle  instrument  for
miljøet  (LIFE)  med  henblik  på  vedtagelse  af  nye  bestemmelser  om,  hvilken  ud-
valgsprocedure gennemførelsesbestemmelserne til forordningen er omfattet af.  
Kommissionen foreslår, at der nedsættes et
forvaltningsudvalg
med henblik på vedta-
gelse af foranstaltningerne til gennemførelse af forordningen.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Ikke relevant i forhold til dette forslag.  
4. Konsekvenser for Danmark
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser  for Danmark og der skal ikke
foretages ændringer i danske  bekendtgørelser, da en EU-forordning vil have direkte
retsvirkning i Danmark.
Forslaget vil ikke have økonomiske eller administrative konsekvenser for henholds-
vis  erhvervsliv,  forbrugere  og  offentlige  myndigheder  (henholdsvis  stat,  amter  og
kommuner).  Implementering  af  forordningen  vurderes  ikke  at  få  administrative
konsekvenser for offentlige myndigheder, i form af øget ressourcebehov som følge
af dataindsamling og rapporteringsforpligtelser m.v., da der er tale om ændring af
administration af ordningen
Forslaget  vurderes  at  have  en  neutral  indvirkning  på  beskyttelsesniveauet  i  Dan-
mark og EU, da der er tale om forslag til ændring af administration af ordningen..
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Special udvalget. Der er modtaget høringssvar
fra Danske Maritime, der anbefaler en fastholdelse af den af Rådet valgte procedu-
re.