Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1231
Offentligt
1460234_0001.png
PDF udgave (111 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. august 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets
grundnotat vedrørende de transeuropæiske transportnet – Van Miert rappor-
ten.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460234_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
: 11. juli 2003
: 104-121
: CLJ, lokaltelefon 2347
: 3. Kontor
Grundnotat vedrørende de transeuropæiske transp ortnet – Van Miert rap-
porten
Resumé: Tidligere vice-kommissær Karel Van Miert præsenterede på det uformelle transportmini-
sterrådsmøde den 4. – 5. juli 2003 i Napoli High Level gruppens rapport om identificering af
prioriterede transeuropæiske transportprojekter frem til 2020. High Level gruppen peger på 19
konkrete projekter som den anbefaler at Europa-Kommissionen prioriterer, når det nye forslag til
revision af retningslinierne for udvikling af det transeuropæiske transportnet (TEN-T) skal frem-
lægges til oktober. En fast forbindelse over Femern Bælt er med på listen over prioriterede projek-
ter. Endvidere anbefaler High Level gruppen en række organisatoriske og finansielle initiativer til
fremme af især grænseoverskrid ende infrastrukturprojekter.
1. Baggrund og indhold
I lyset af EU’s udvidelse i 2004, vil detvære nødvendigt at revurdere, hvordan de
overordnede  målsætninger  for  de  transeuropæiske  net  om  en  effektiv  fungerende
og veludbygget infrastruktur, integration, eliminering af flaskehalse og forbedring af
miljøet, bedst opfyldes. Endvidere bør det analyseres, hvorledes midlerne skal prio-
riteres, og hvilke projekter, der kan anses for særligt vigtige for den europæiske in-
tegration.
På den baggrund besluttede Europa-Kommissionen i november 2002, at nedsætte en
High Level gruppe med repræsentanter fra medlemslande ne til at identificere fremtidige
prioriterede projekter under programmet for udvikling af det transeuropæiske transport-
net (TEN-T). High Level gruppen fik forhenværende næstformand for Europa-
Kommissionen Karel Van Miert som formand. De nye medlemslande (samt Rumænien
og Bulgarien) deltog i møderne som observatører med taleret.
High Level gruppen har på grundlag af projektforslag fremsendt af de deltagende lande
udvalgt et antal projekter, der vurderes at være af fælles europæisk interesse. Projekter-
ne opdeles i følgende lister:
Liste O:  
Liste 1:
Liste 2:
Eksisterende prioritetsprojekter som er på vej til at  
blive færdiggjort.
Prioritetsprojekter 2007-2020.
Prioritetsprojekter på længere sigt.
3
Liste 3:
Projekter, som det anbefales at finansiere over  
strukturfondene eller samhørighedsfonden.
En fast forbindelse over Femern Bælt er medtaget i rapporten og fremstår på liste 1 over
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460234_0003.png
højt prioriterede projekter i EU frem til 2020 (projekt nr. 14). Endvidere er landanlæg
d.v.s. vej- og jernbanekapacitetsforbedringer nødvendiggjort af en fast forbindelse over
Femern Bælt også inkluderet i projektet
Konceptet om sømotorveje (”Motorways of the Sea”) er nævnt på den højt prioriterede
liste 1. Konceptet drejer sig om at støtte projekter af fælle seuropæisk interesse, der op-
graderer omladningsfaciliteter og havneinfrastruktur med henblik på at overflytte gods-
transport fra vej til bl.a. søfart. Endvidere ønskes IT- og logistikløsninger fremmet for at
gøre søfarten mere sikker og effektiv.
Det fremgår af rapporten, at projektforslag under konceptet for sømotorveje skal stilles
af mindst to medlemslande, og at projekterne skal koncentreres om de største EU-havne.
Udover  projekter  knyttet  til  de  ovennævnte  specifikke  lister,  anbefaler  rapporten
også at visse horisontale temaer bliver fremmet f.eks. anvendelse af IT- og logistik-
systemer (VTS, VTMIS, AIS) indenfor søfart samt trafikstyringssystemer inden for
luftfart (ATS), jernbane (ERTMS) og vej (ITS).
I rapporten anføres, at der er problemer med at få færdiggjort de grænseoverskri-
dende projekter, idet projektarbejdet med involvering af to Medlemslande vanske-
liggør processen. Det foreslås derfor at EU fremover skal have en mere aktiv rolle
ved projektstyregruppemøder m.v.
Rapporten anbefaler, at forslaget om at hæve den maksimale støtteprocent til 20 for
visse  grænseoverskridende  projekter  (bl.a.  Femern  Bælt  projektet)  bliver  grundigt
undersøgt og genovervejet på baggrund af det forslag som allerede ligger på bordet.
Desuden anbefales det, at der afsættes tilstrækkelige og passende beløb til de tran-
seuropæiske transportnet i de nye finansielle perspektiver, når man tager i betragt-
ning,  at  investeringsbehovet  alene  for  prioritetsprojekterne  udgør  1.710  mia.  kr.
(228 mia. €) for 2004-2013.
For så vidt angår mulighederne for at frembringe risikovillig kapital  til især grænse-
overskridende  projekter  anbefales  det,  at  der  skabes  klarhed  over  den langsigtede
transportpolitik   f.s.v.a.   regulering   og   prisfastsættelse   af   infrastrukturbenyttelse.
Desuden skal staterne lave forpligtende aftaler om projekterne landene imellem for
at reducere den private kapitals risiko ved at deltage i projekterne. Det tvinger lan-
denes regeringer til en større gennemsigtighed ved projekterne samt til bedre sty-
ring.
High Level gruppen foreslår, at de store prioritetsprojekter fremover skal underlæg-
ges en analyse af risici og private finansieringsmuligheder. Det foreslås at Europa-
Kommissionen  undersøger  dette  i  samarbejde  med  den  europæiske  investerings-
bank (EIB).
Endvidere foreslås det, at der oprettes en særlig ”fælles risiko fond”, der kan stille
garantier til brug for finansiering af de prioriterede projekter. Fællesskabsbidraget til
denne fond ville være de midler, der allerede er afsat på EU-budgettet til TEN eller
til strukturfondene og samhørighedsfondene.  
Van Miert High Level gruppen fremhæver vigtigheden af at de politiske og juridiske
rammer for udvikling af transportinfrastrukturen i EU er i orden. Det gælder bl.a.
den juridiske status for koncessioner og reformer i jernbanesektoren, herunder in-
4
ter-operabilitetsstandarder  og  konkurrence  på  markedet  for  jernbanegods.  Imple-
menteringen  af  disse  regler  vil  fremme  økonomien  i  de  store  prioritetsprojekter
betydeligt.
High Level gruppen fremhæver navnlig behovet  for en stabil fælles ramme f.s.v.a.
infrastrukturafgifter. Betalingsopkrævning for infrastrukturbenyttelse ville skabe et
mere attraktivt investeringsklima, og give infrastrukturudbyderne mulighed for at få
dækket dele eller alle deres udgifter.
Med  henblik  på  en  bedre  organisering  og koordinering  af  infrastrukturinvesterin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460234_0004.png
gerne mellem landene foreslås det, at der oprettes en koordineringsenhed til at be-
styre projektkoordineringen i hvert af de særligt definerede vigtige transportakser i
EU.  High  Level  gruppen  støtter  også  brugen  af  europæiske  selskaber  til  grænse-
overskridende projekter.
Det  anbefales  endvidere  at  harmonisere  de  økonomisk  analysemetoder,  samt  at
medregne socioøkonomiske og miljømæssi ge effekter i andre medlemslande.
2. Høring
Rapporten har ikke været sendt i høring.
3. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Rapporten i sig selv har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkono-
miske konsekvenser.
Forventningen er dog, at rapportens anbefalinger vil blive udmøntet i et forslag fra Eu-
ropa-Kommissionen om retningslinier for prioriterede transeuropæiske transportnet
frem til 2020. Forslaget forventes fremsat i oktober 2003, og der vil blive taget stilling
til ovennævnte konsekvens er i den forbindelse.
4. Nærheds- og pro portionalitetsprincippet
Da der er tale om anbefalinger i en rapport berøres nærheds- og pr oportionalitetsprin-
cippet ikke.