Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1233
Offentligt
1460232_0001.png
PDF udgave (135 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. august 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets
grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af Rådets direktiv 92/24/EØF om hastighedsbegrænsende an-
ordninger eller lignende indbyggede hastighedsbegrænsende systemer for
visse motorkøretøjsklasser, KOM (2003) 350 endelig.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460232_0002.png
Bilteknisk Afdeling
Dato:
J. nr.:
. juli 2003
2001-722/1-67
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om ændring af Rådets dire ktiv 92/24/EØF om hastighedsbe-
grænsende anordninger eller ligne nde indbyggede hastighedsbegræn-
sende systemer for visse motorkøretøjsklasser. KOM(2003) 350 endelig
1.
Baggrund og indhold
D
IREKTIVFORSLAGET ER FREMSAT UNDER HENVISNING TIL
TRAKTATEN OM OPRETTELSE AF
D
ET
E
UROPÆISKE
F
ÆLLESSKAB
,
SÆRLIG ARTIKEL
95,
UNDER HENVISNING TIL FORSLAG FRA
K
OMMISSIONEN
,
UNDER HENVISNING TIL UDTALELSE FRA
D
ET
E
UROPÆISKE
Ø
KONOMISKE OG
S
OCIALE
U
DVALG
,
I HENHOLD
TIL FREMGANGSMÅDEN I TRAKTATENS ARTIKEL
251,
OG
VEDTAGES EFTER KVALIFICERET FLERTAL
/
FÆLLES
BESLUTNINGSTAGEN MED
E
UROPA
-P
ARLAMENTET
.
D
ET NUVÆRENDE DIREKTIV
92/24/EØF
INDEHOLDER DE
TEKNISKE KRAV TIL TYPEGODKENDELSE AF
HASTIGHEDSBEGRÆNSERE OG FINDER ANVENDELSE PÅ BUSSER OG
LASTBILER MED EN TILLADT TOTALVÆGT OVER
10
TONS
.
D
IREKTIVET HÆNGER SAMMEN MED DIREKTIV
92/6/EØF
OM
MONTERING OG ANVENDELSE AF HASTIGHEDSBEGRÆNSERE
.
E
UROPA
-P
ARLAMENTET OG
R
ÅDET HAR FOR NYLIG VEDTAGET
DIREKTIV
2002/85/EF
OM ÆNDRING AF DIREKTIV
92/6/EØF.
D
ETTE DIREKTIV UDVIDER ANVENDELSESOMRÅDET FOR DIREKTIV
92/6/EØF
OG INDFØRER HASTIGHEDSBEGRÆNSERE FOR ALLE
PERSONBILER TIL MERE END
9
PERSONER
(
BUSSER
)
OG ALLE
LASTBILER MED TILLADT TOTALVÆGT OVER
3,5
TONS
. D
ET ER NU
NØDVENDIGT AT FORETAGE EN TILSVARENDE ÆNDRING AF
ANVENDELSESOMRÅDET FOR TYPEGODKENDELSESDIREKTIVET
92/24/EØF,
FOR SÅ VIDT ANGÅR KONSTRUKTIONSKRAV TIL
HASTIGHEDSBEGRÆNSERE
.
3
D
IREKTIVFORSLAGET UDVIDER ANVENDELSOMRÅDET FOR
DIREKTIV
92/24/EØF
SÅLEDES
,
AT DET OMFATTER ALLE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460232_0003.png
PERSONBILER TIL MERE END
9
PERSONER
(
BUSSER
)
OG ALLE
LASTBILER MED TILLADT TOTALVÆGT OVER
3,5
TONS
. D
E
TEKNISKE KRAV TIL HASTIGHEDSBEGRÆNSERE OG DE
ADMINISTRATIVE BESTEMMELSER OM TYPEGODKENDELSE
ÆNDRES IKKE
.
2. G
ÆLDENDE DANSK RET
R
EGLERNE OM HASTIGHEDSBEGRÆNSERE FREMGÅR AF
T
RAFIKMINISTERIETS BEKENDTGØRELSE NR
. 116
AF
14.
FEBRUAR
1994
OM INSTALLATION OG PLOMBERING AF
HASTIGHEDSBEGRÆNSERE I LASTBILER OG BUSSER
.
D
IREKTIVFORSLAGET PÅVIRKER IKKE GÆLDENDE DANSKE
BESTEMMELSER UD OVER DET
,
SOM ALLEREDE FØLGER AF
E
UROPA
-P
ARLAMENTETS OG
R
ÅDETS DIREKTIV
2002/85/EF.
3. H
ØRING
F
ÆRDSELSSTYRELSEN FORETAGER I ØJEBLIKKET EN HØRING AF DE
BERØRTE ORGANISATIONER
:
Amtsrådsforeningen, AUTIG (Automobilbranchens Handels- og Industrifor-
ening), DAF (Danmarks Automobilforhandler Forening), Dansk Industri, DTL
(Dansk Transport og Logistik), Danske Busvognmænd, De Danske Bilimportø-
rer, Erhvervenes Transportudvalg og HUR.
Høringsfristen  løber  indtil  den  1.  august  2003,  hvorefter  Færdselsstyrelsen
snarest vil sende et supplerende høringsnotat.  
4. Lovgivningsmæssige og st atsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vil kræve ændringer af Traf ikministeriets bekendtgørelse nr. 116 af
14. februar 1994 om installation og plombering af hastighedsbegrænsere i lastbiler
og busser.
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
5. Samfundsøkonomiske og andre konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at ville have samfundsøkonomiske eller andre konse-
kvenser udover de, som allerede følger af Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2002/85/EF.
6. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  begrunder  ikke  forslaget  i  henhold  til  nærheds-  og  proportionali-
tetsprincippet. Forslaget kan imidlertid ses som en naturlig konsekvens af vedtagel-
4
sen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/85/EF og skønnes at være i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
7. T
IDLIGERE FORELÆGGELSE I
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
F
ORSLAGET HAR IKKE TIDLIGERE VÆRET FORELAGT
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460232_0004.png