Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1235
Offentligt
1460230_0001.png
PDF udgave (97 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. august 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets
statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Trafikministeriets område
under det italienske EU-formandskab i andet halvår af 2003.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460230_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
. juli 2003
: 120-86
: JaK/RNo
: 3. Kontor
Statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Trafikministeriets område
under det italienske EU-formandskab i andet halvår af 2003
Det fremgår af programmet for det italienske EU-formandskab, at man på trans-
portområdet  vil  fokusere  arbejdet  på  transeuropæiske  transportnet  (TEN)  og  sik-
kerhed i transportsektoren.  
Endvidere vil det italienske formandskab blive præget af, at der vil skulle gennemføres
forligsprocedurer på en række sager, herunder pakken om oprettelse af et fælles europæ-
isk luftrum samt forslaget om kompensation i tilfælde af boardingafvisning, som der
blev opnået enighed om under det danske EU-formandskab.
I det følgende redegøres for de væsentligste større sager, som må forventes at blive be-
handlet under det italienske formandskab.
Tværgående emner:
Transeuropæiske Transportnet (TEN):
Kommissionen besluttede i november 2002 at nedsætte en High Level gruppe med re-
præsentanter fra medlemslandene til at iden tificere fremtidige prioriterede projekter
under programmet for udvikling af det transeuropæiske transportnet (TEN-T). High
Level gruppen fik forhenværende næstformand for Europa-Kommissionen Karel Van
Miert som formand.
Karel Van Miert præsenterede sin rapport på det ufomelle rådsmøde i Napoli den 4. og
5. juli. Kommissionen forventes at fremsætte et forslag om revision af TEN-
retningslinierne på baggrund af rapporten i oktober. Det italienske formandskab forven-
tes at sætte forslaget til debat på rådsmødet den 4. og 5. december og muligvis søge at
opnå politisk enighed.
Galileo:  
Det italienske formandskab har oplyst, at Rådet vil blive holdt orienteret om status i
forhold til satellitnavigationsprojektet, herunder mulig drøftelse af hvilke tjenester,
der skal udbydes.
Intermodale lasteenheder:  
Kommissionen har den 7. april 2003 fremsat et forslag til direktiv om fastsættelse af
de væsentligste krav til nye intermodale lasteenheder. KOM(2003) 155. Der påreg-
nes  vedtagelse  af  harmoniserede  standarder  og  særlige  interoperabilitetskrav  for
intermodal lasteenheder, så de bliver mere effektive og sikre i brug. Med henblik på
indførelse af en europæisk intermodal lasteenhed, fastsættes der endvidere krav til
en sådan samtidigt med, at der påregnes vedtagelse af harmoniserede standarder og
særlige interoperabilitetskrav for en sådan enhed.
3
Det italienske formandskab tilstræber at  opnå en fælles tilgang  til politisk enighed
eller politisk enighed på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.
- 10. oktober 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460230_0003.png
Landtransport:
Sikkerhed i tunneller:
Kommissionen fremsatte den 10. januar 2003 forslag til nyt direktiv om sikkerhed i
vejtunneller.  Forslaget  har  til  formål  at øge  sikkerheden  i  vejtunneller  og  dermed
forebygge vejulykker i tunneller.  
Med direktivforslaget fastlægges minimumskrav til sikkerheden i vejtunneller over
500 meter. Kommissionen stiller i forslaget en række organisationsmæssige og tek-
niske forslag til fastlæggelse af minimumskrav for sikkerhed i vejtunneller.
Sagen har været drøftet under det græske fo rmandskab og indgår som en del af det
italienske  formandskabs  prioriterede  område  omkring sikkerhed  i  transportsekto-
ren.  Det  italienske  formandskab  stiler  mod  politisk  enighed  på  rådsmødet  (trans-
port, telekommunikation og energi) den 9. - 10. oktober 2003.
Revision af eurovignette-direktivet:
Kommissionen fremsatte den 24. juli 2003  forslag til direktiv, der reviderer euro-
vignette-direktivet fra 1999.
I Kommissionens hvidbog fra 2001 om den fælles transportpolitik påpeger Kom-
missionen, at en af de principielle grunde til ubalancen i transportsystemet var, at de
forskellige transportformer ikke betaler for de omkostninger, de er ansvarlige for.  
Forslaget til revision af eurovignette direktivet (EF/62/1999) har til formål at til-
nærme de nationale systemer for kørsels- og vejafgifter efter fælles principper. Med
forslaget opsættes rammer for og strukturen for eventuelt opkrævning af afgifter.  
Det  italienske  formandskab  stiler  efter  at  opnå  politisk  enighed  om  forslaget  om
revision af eurovignette-direktivet på rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 4. - 5. december 2003.
Interoperabilitet i bompengesystemer:  
Kommissionen fremsatte den 23. april 2003 forslag til direktiv om udbredelse af og
indbyrdes  kompatibilitet  mellem  automatiske  bompengesystemer  i  Fællesskabet.
KOM  (2003)  132.  Hensigten  med  direktivforslaget  er,  dels  at  sikre  kompatibilitet
mellem  bompengesystemerne,  og  dels  at  oprette  en  europæisk  bompengetjeneste,
der for det første kan sikre den førnævnte ko mpatibilitet og for det andet kan sikre,
at  brugere  kun  behøver  ét  abonnement  for kørsel  på  betalingsvejinfrastrukturer  i
hele Fællesskabet.
Forslaget har endnu ikke været behandlet,  men det italienske formandskab tilstræ-
ber at opnå en fælles tilgang til politisk enighed eller politisk enighed på rådsmødet
(transport, telekommunikation og energi) den 9. - 10. oktober 2003.
Weekend-bans:  
I maj 1998 fremlagde Kommissionen et forslag til Rådet om et gennemsigtigt, har-
moniseret sæt regler for kørselsrestriktioner for lastvogne i international transport
på bestemte vejstrækninger. KOM (1998) 115.  
Et blokerende mindretal af medlemsstaterne tilkendegav deres modstand mod for-
slaget, og på baggrund heraf har Kommissionen revideret forslaget.  
Det reviderede forslag, KOM(2000) 759, omfatter kun international godstransport
på det Transeuropæiske Netværk (TEN). Medlemsstaterne vil fortsat have retten til
at  fastsætte  ubegrænsede kørselsrestrikti oner for  alle  andre  veje  end  ”TEN- veje”
og for al national transport.  
4
Forslaget blev senest behandlet på rådsmødet (transport) den 4-5. april 2001. Det
italienske formandskab tilstræber at opnå politisk enighed på rådsmødet (transport,
telekommunikation og energi) den 4. - 5. december 2003.
Tredje færdselssikkerhedshandlingsplan:  
Kommissionen fremsatte den 2. juni 2003 et europæisk handlingsprogram for færd-
selssikkerhed i form af en meddelelse. KOM(2003) 311.  
Handlingsplanen  tager  sigte  på  at  forbedre  færdselssikkerheden  ved  at  tilskynde
trafikanterne  til  at  udvise  bedre  adfærd  i  trafikken  og  navnlig overholde  den  gæl-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460230_0004.png
dende færdselslovgivning, gøre køretøjerne  mere sikre og forbedre vejinfrastruktu-
ren, hovedsagligt gennem afdækning af de mest effektive metoder og udbredelse af
disse på lokalt plan samt gennem eliminering af de såkaldte ”sorte pletter”.  
Rådet vedtog den 5. og 6. juni 2003 et sæt rådskonklusioner om emnet. Det nuvæ-
rende  italienske  formandskab  stræber  efter  en  vedtagelse  af  en  rådsresolution  på
rådsmødet den 4. - 5. december 2003.
Luftfart:
Slots:  
Kommissionen har den 20. juni 2001 fremsat forslag om en revision af forordning
nr. 95/93 af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangs-
tidspunkter (slots) i Fællesskabets lufthavne (KOM(2001) 335).  
Formålet med forslaget er at tilpasse og tydeliggøre slotsforordningen med henblik
på  en  mere  fleksibel  udnyttelse  af  den  begrænsede  kapacitet,  der  er  til  rådighed  i
overbelastede lufthavne.
Forslaget blev senest behandlet på rådsmødet den 3. – 4. oktober 2002, hvor det
kunne konstateres, at der ikke var opbakning til at gennemføre revisionen. Det itali-
enske formandskab stiler efter at opnå en vedtagelse af forslaget i rådet på rådsmø-
det (transport, telekommunikation og energi) den 9. – 10. oktober 2003.
Revision af den tredje luftfartspakke:  
Formandskabet har intentioner om at opnå politisk enighed om en revision af den
tredje luftfartspakke på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 4.
og 5. december 2003. Kommissionen har imidlertid endnu ikke fremsat et forslag til
revision af den tredje luftfartspakke.