Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1236
Offentligt
1460229_0001.png
PDF udgave (130 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. august 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings grundnotat vedrørende Kommissionens
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om interoperabel leve-
ring af paneuropæiske e-forvaltningstjenester til offentlige myndigheder, virk-
somheder og borgere (IDAbc programmet), KOM (2003) 406 endelig.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460229_0002.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om intero-
perabel levering af paneuropæiske e-forvaltningstjenester til offentlige myndig-
heder, virksomheder og borgere (IDAbc programmet).
(Interopeable
Delivery
of pan-European eGovernment Services to Public
Administra-
tions,
Businesses
and
Citizens)
- KOM(2003) 406 endelig
Resumé:
Det igangværende IDA II program (1 999-2004) har til formål at fremme
udbygningen af IT-systemer til elektronisk udveksling af data mellem medlemsstater-
nes administrationer og Fælle sskabets institutioner.
Kommissionens forslag til IDAbc programmet skal dels sikre en videreførelse af rele-
vante IDA II aktiviteter og dels skabe rammer for udvikling af nye paneuropæiske
e-forvaltningstjenester (Digital forvaltning / eGovernment services).
I forhold til den offentlige forvaltning skal programmet bidrage til effektiv og sikker
dataudveksling på aftalte samarbejdsområder.
I forhold til borgere og virksomheder skal programmet bidrage til udvikling af nye
services, som kan fjerne hindringer for den fri bevægelighed for varer, personer, tje-
nesteydelser og kapital.
Programmet kan støtte udvikling af ”systeme r af fælles interesse”, dvs. systemer in-
den for specifikke samarbejdsområder.
Desuden kan programmet gennemføre horisontale aktiviteter, f.eks. etablering og
drift af en fælles infrastruktur til sikker og effektiv udveksling af data.
Programmet foreslås for en 5-årig periode fra 2005 til 2009 med et årligt budget på
ca. 29 mil. euro.
Programmet gennemføres af Kommissionen i samarbejde med en komité, TAC, med
repræsentanter for medlemslandene.
Baggrund og indhold.
Det igangværende IDA II program (1999-2004) har til formål at fremme udbygningen
af IT-systemer til elektronisk udveksling af data mellem medlemsstaternes admini-
strationer og Fællesskabets institutioner.
IDA II programmet har ydet støtte til udvikling af ”systemer af fælles interesse”, dvs.
systemer, der udvikles til at støtte samarbejde og dataudveksling inden for specifikke
samarbejdsområder. Eksempler herpå er udveksling af data til administration af
landbrugs- og fiskeripolitikken. Andre eksempler er dataudveksling på miljøområdet,
godkendelse af lægemidler, varsling på sundhedsområdet og udveksling af statistik.
3
Desuden har IDA II programmet varetaget udviklingen af en række fælles systemer
og services, som kan anvendes af de sektorspecifikke systemer. Bl.a. er der etableret
en fælles netværksservice, TESTA, til sikker udveksling af data.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460229_0003.png
Kommissionens forslag til et IDAbc program skal dels sikre en videreførelse af rele-
vante IDA II aktiviteter og dels skabe rammer for udvikling af nye paneuropæiske
e-forvaltningstjenester (Digital forvaltning / eGovernment services).
I forhold til den offentlige forvaltning skal programmet bidrage til effektiv og sikker
dataudveksling på aftalte samarbejdsområder.
I forhold til borgere og virksomheder skal programmet bidrage til udvikling af ser-
vices, som kan fjerne hindringer for den fri bevægelighed for varer, personer, tjene-
steydelser og kapital.
Forslaget specificerer følgende formål:
a) Muliggøre en praktisk, effektiv og sikker dataudveksling mellem offentlige myn-
digheder og Fællesskabets institutioner in den for deres respektive kompetenceom-
råder.
b) Udnytte mulighederne ved denne dataudveksling til at skabe nye services til bor-
gere og virksomheder.
c)
Lette kommunikationen inden for Fællesskabet, støtte Fællesskabets beslutnings-
procedurer og udvikle de nødvendige strategiske rammer på paneuropæisk ni-
veau.
d) Fremme borgernes og virksomhedernes deltagelse i opbygningen af Den Europæ-
iske Union.
e)
Skabe nødvendig teknisk sammenhæng (interoperabilitet) både inden for og på
tværs af forskellige administrative sektorer og, hvor det er relevant, i forhold til
borgere og virksomheder.
f) Samle forskellige administrative net under et fælles teknisk koncept.
g) Skabe væsentlige fordele både for de nationale administrationer og for Fællesska-
bet gennem effektive forretningsgange, hurtigere implementering, sikkerhed, ef-
fektivitet, åbenhed, service-orientering samt bedre reaktionsevne.
h) Formidle ”best practice” og stimulere udviklingen af digital forvaltning.
Bilag I til forslaget lister de områder, hvor programmet kan yde støtte til udvikling af
”systemer af fælles interesse”.
Følgende overordnede områder omfattes af programmet:
1) Fællesskabspolitikker og –aktiviteter, inte rinstitutionel dataudveksling, internati-
onalt samarbejde og ”andre net”.
2) Aktiviteter til fremme af velfungerende europæiske agenturer og organer samt til
støtte for retsgrundlaget som følge af oprettelsen af europæiske agenturer.
3) Politikker, der vedrører fri bevægelighed for personer, navnlig til støtte for leve-
ringen af ens tjenester til borgere og virksomheder i de forskellige medlemsstater.
4
4) Aktioner, som inden for rammerne af Fæ llesskabets politikker og aktiviteter samt
under uforudsete omstændigheder er påkrævede for at støtte Fællesskabets og
medlemsstaternes virke.
Bilag II til forslaget angiver følgende overskrifter for de horisontale aktiviteter (fælles
services og systemer):
1) Levering og vedligeholdelse af infrastrukturtjenester
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460229_0004.png
2) Strategiske aktiviteter og støtteaktiviteter.
Forslaget specificerer på baggrund af erfaringerne fra IDA II programmet en række
principper for forberedelse, beslutning og gennemførelse af de enkelte aktiviteter. Der
stilles krav om bedre anvendelse af de fælle s løsninger samtidig med, at der sker en
decentralisering af ansvaret for ”projekter af fælles interesse” til de respektive sektor-
komiteer.
Kommissionen vil få ansvar for gennemførelse af programmet. Der etableres et ud-
valg, ”Udvalget for Telematik mellem administrationer” TAC, med repræsentanter
for alle medlemsstater, som skal bistå Kommissionen ved gennemførelse af program-
met. Under IDA II programmet varetager Videnskabsministeriet den danske repræ-
sentation i TAC.
Forslaget fastlægger, at der skal foretages en midtvejsevaluering og en afsluttende
evaluering af forslagets gennemførelse.
Programmet er åbent for deltagelse fra EØS lande og kandidatlande. Desuden kan
tredjelande, internationale organisationer og internationale enheder deltage på særlige
vilkår.
Med henblik på at udvikle en fælles infrastruktur indeholder forslaget bestemmelser,
der gør det muligt for ”andre net” udviklet inden for Fællesskabet at benytte de infra-
strukturtjenester, der udvikles under IDA og IDAbc programmerne.
Programmet foreslås gennemført i perioden fra 1. januar 2005 til 31. december 2009.
Der foreslås et årligt budget på ca. 15 mil. euro til ”projekter af fælles interesse” og
på ca. 14 mil. euro til fælles projekter. Budgetforslag for perioden 2007 – 2009 er dog
med forbehold for kommende finansielle overslag.
Forslaget er baseret på traktatens artikel 156, Transeuropæiske Net, og foreslås ved-
taget i overensstemmelse med artikel 256, Fælles beslutni ngstagen med Parlamentet.
Europa-Parlamentets udtalelse.
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Nærhed og proportionalitet.
Det vurderes, at forslaget er i overensstemmelse med princippet om nærhed og pro-
portionalitet, idet udviklingen af paneuropæisk digital fo rvaltning ikke kan gennem-
føres af medlemsstaterne hver for sig.
Gældende dansk ret.
Der er ingen dansk lovgivning på området.
5
Dansk høring.
Videnskabsministeriet udsendte den 21. juli 2003 forslaget i bred høring med svarfrist
den 22. august 2003.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget kan få statsfi-
nansielle konsekvenser, såfremt det foreslåede budget ikke kan afholdes inden for
rammerne af det samlede EU-budget.
Tidligere forelæggelser.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Forslag til æn-
dringer til det igangværende IDA II program blev senest forelagt Folketingets Euro-
paudvalg forud for Rådsmødet (transport og telekommunikation) den 25. og 26. marts
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460229_0005.png
2002.