Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1238
Offentligt
1460227_0001.png
PDF udgave (132 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
8. august 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe-
riets grundnotat om nedsættelse af garantimængden i sukkersektoren for
produktionsåret 2003/2004 inden for ordningen med produktionskvoter og
de forventede maksimale forsyningsbehov for raffineringsindustrien inden
for præferenceimportordningerne.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460227_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Direktoratet for FødevareErhverv, EUK/9. Kontor
J.nr.: 1997-320/M03-0001
Den 8. august 2003
JMNI/KTN
FVM 086
F:\8. kontor\FVM\FVM086 GrN Sukkerkvoter 2003-2004.doc
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om nedsættelse af garantimængden i sukkersektoren for produktionsåret
2003/2004 inden for ordningen med produktionskvoter og de forventede
maksimale forsyningsbehov for raffineringsindustrien inden for præferen-
ceimportordningerne
Dokument AGRI/03/62846
Resumé
For at opfylde EU’s forpligtelser i henhold til den landbrugsaftale (WTO), der
er indgået i overensstemmelse med traktatens artikel 300, stk. 2, kan garantierne
for afsætning af sukker, isoglucose og in ulinsirup, der er produceret inden for
kvoterne, nedsættes for et eller fler e bestemte produktionsår. Med udgangspunkt
i en første prognose vil det medføre en samlet reduktion af produktionskvoterne
på 450.591 tons, der fordeles med 346.887,4 tons for A-kvoten af sukker og
85.163,3 tons for B-kvoten af sukker, hvilket svarer til en reduktion på 2,92% for
A-kvoten og 3,29% for B-kvoten. For Danmark betyder det en reduktion af A-
kvoten fra 325.000 tons til 313.245,6 tons samt en reduktion af B-kvoten fra
95.745,5 tons til 92.282,6 tons. Desuden reduceres de samlede EU-kvoter for
isoglucose (med 8.972 tons) og inulinsirup (med 9.568 tons), hvilket dog ikke
har nogen direkte relevans for Danmark.
Baggrund
Kommissionen har den 17. juli 2003 i forvaltningskomiteen for sukker fremlagt
arbejdsdokument AGRI/03/62846 (tabelmateriale) som grundlag for et kom-
mende forslag til Kommissionens forordning om nedsættelse af garantimængden
inden for ordningen med produktionskvoter og de forventede maksimale forsy-
ningsbehov for raffineringsindustrien inden for præferenceimportordningerne i
sukkersektoren for produktionsåret 2003/2004. Et egentligt forslag ventes frem-
sat til drøftelse på mødet i forvaltningskomiteen den 11. september 2003.
Det egentlige forslag, der bliver fremsat på grundlag af det fremlagte arbejdsdo-
kumentet, vil have hjemmel i Rådets forordning nr. 1260/2001 af 19. juni 2001
om en fælles markedsordning for sukker, artikel 10, stk. 3.
3
Forslaget behandles i en procedure II i forvaltningskomitéen for sukker. Kom-
missionen kan udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig i mod
forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460227_0003.png
Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reg-
lerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre
måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede
forordningen.
Nærheds- og proporti onalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen
er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
For at opfylde EU’s forpligtelser i henhold til den landbrugsaftale (WTO), der er
indgået i overensstemmelse med traktatens artikel 300, stk. 2, kan garantierne
for afsætning af sukker, isoglucose og i nulinsirup, der er produceret inden for
kvoterne, nedsættes for et eller flere bestemte produktionsår. Inden den 1. okto-
ber for hvert produktionsår fastlægges garantimængde n inden for kvoterne på
grundlag af prognoserne for produktion, indførsel, forbrug, oplagring, overførsel
og den restmængde, der kan udføres. Viser prognoserne, at der for det eller de
pågældende produktionsår er en restmæ ngde, der kan udføres, som er større end
det maksimum, der er fastsat i WTO-aftalen, nedsættes garantimængden med
forskellen. Forskellen fordeles på sukker, isoglucose og inulinsirup i forhold til
den procentdel, som summen af A- og B-kvoterne for det enkelte produkt repræ-
senterer i EU.
1
Den fordeles derefter pr. medlemsstat og pr. produkt under an-
vendelse af de tilsvarende fordelingskoefficienter. Den nærmere angivelse af A-
og B-kvoter samt fordelingskoefficienter fremgår af artikel 10 i Rådets forord-
ning nr. 1260/2001.
Kommissionens første prognose blev fremlagt i forvaltningskomitéen for sukker
den 17. juli 2003. Under forudsætning af et slutlager, der er 100.000 tons lavere
end begyndelseslageret for produktionsåret 2003/2004 giver Kommissionens
opgørelse af produktion (inkl. overført produktion), import (sukker i ren og for-
arbejdet form), forbrug, eksport (forarbejdet sukker) et overskud til eksport på
3,054 mio. tons. Herfra trækkes re-eks porten af en mængde svarende til præfe-
renceimporten samt fødevarehjælp på i alt 1,605 mio. tons, hvorved der bliver
1,449 mio. tons tilbage, der kan udføres.
WTO-begrænsningen for EU’s eksport af sukker er på 1,274 mio. tons eller en
eksport med en maksimal restitution på i alt 499,1 mio. €. Den mængdemæssige
begrænsning giver således en mængde på 175.291 tons, der ikke kan eksporte-
res, mens der på grundlag af den maksimale restitution (baseret på en gennem-
snitlig restitution på 500 €/t) er en mængde på 450.591 tons hvidt sukker, der
ikke kan eksporteres med restitution. Der er således efter denne foreløbige prog-
nose behov for en reduktion af produktionskvoterne.
1
Produktionskvoterne består af en A-kvote med fuld prisgaranti, en B-kvote med delvis prisga-
ranti og en C-kvote uden prisgaranti. Sukker produceret under C-kvoten skal eksporteres uden
restitutioner.
4
I lyset af en revideret prognose forventes Kommissionen derfor i september må-
ned at fremlægge et forslag om nedsætte lse i sukkersektoren for produktionsåret
2003/2004 af garantimængden inden fo r ordningen med produktionskvoter og de
forventede maksimale forsyningsbehov for raffineringsindustrien inden for præ-
ferenceimportordningerne.
Med udgangspunkt i den første prognose vil et sådant forslag være ensbetydende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460227_0004.png
med en samlet reduktion af produktionskvoterne på 450.591 tons, der fordeles
med 346.887,4 tons for A-kvoten af sukker og 85.163,3 tons for B-kvoten af
sukker, hvilket svarer til en reduktion på 2,92% for A-kvoten og 3,29% for B-
kvoten. For Danmark betyder det en reduktion af A-kvoten fra 325.000 tons til
313.245,6 tons samt en reduktion af B-kvoten fra 95.745,5 tons til 92.282,6 tons.
Desuden reduceres de samlede EU-kvoter for isoglucose (med 8.972 tons) og
inulinsirup (med 9.568 tons), hvilket dog ikke har nogen direkte relevans for
Danmark.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Forslaget har været i høring i §2-udvalget (landbrug) og der har ikke været be-
mærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været fo relagt Folketingets Europaudvalg.