Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 125
Offentligt
1461316_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 125)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
24. oktober 2002
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 7. oktober 2002 (Alm. del – bilag 31) vedlægges
Finansministeriets besvarelse af spørgsmål 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461316_0002.png
21. oktober 2002
f12
Finansministerens besvarelse af spørgsmål 3 stillet af Folketingets Europaudvalg den 7. oktober 2002
Spørgsmål:
Finansministeren bedes – som lovet på Europaudvalgsmødet den 4. oktober 2002 sende et notat til belysning af muligheder
for nationalt at lægge afgifter på brændstof til transportmidler efter ændring af nuværende EU-direktiv om energibeskatning.
Svar:
Reglerne vedrørende beskatning af fly og færgers brændstofforbrug
mineraloliedirektiv og forslaget til energibeskatningsdirektiv
i
det
nuværende
Det nuværende mineraloliedirektiv, 92/81/EEC, angiver særlige regler for, hvorledes medlemslandene må beskatte fly og
færgers brændstofforbrug. I direktivets artikel 8.1 præciseres det, at medlemslandene skal fritage motorbrændstof anvendt i
luftfartøjer, med mindre der er tale om ikke-forretningsmæssig privatflyvning, samt mineralolier anvendt til motorbrændstof
med henblik på sejlads i EF -farvande, herunder fiskeri, med mindre der er tale om lystfiskeri. I henhold til denne artikel er
der således hverken mulighed for at beskatte fly og færger, nationalt eller internationalt.
I formandskabets kompromisforslag til energibeskatningsdirektiv, artikel 14, fastholdes den ovenfor nævnte fritagelse. Men
det foreslås dog at fritagelserne kan
begrænses
til kun at gælde international transport. Der er således åbnet mulighed for, at de
medlemslande, der måtte ønske det, kan beskatte indenrigs fly (erhvervs- og forretningsmæssig) og færgers brændstofforbrug.
Ligeledes foreslås det, at lande, s om indgår bilaterale aftaler, må beskatte fly og færgers brændstofforbrug med en positiv
afgiftssats. Satsen må i givet fald gerne ligge under den i direktivet fastsatte minimumssats.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461316_0003.png