Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1290
Offentligt
1460176_0001.png
PDF udgave (178 KB)
11.09.2003.
F12/ RDE
Besvarelse af spørgsmål 258 (alm. Del – bilag 574) stillet af Folketingets
Skatteudvalg den 10. september 2003
Ad  samrådet  den  10.  september  2003 om  samrådsspørgsmål  L  (Fiskale  EU-
sager – 2. halvår 2003), jf. alm. Del – bilag 467.
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet.
Svar
Talegrundlaget følger nedenfor.
Finansministerens talepunkt til brug for samr
å
d i Folketin-
gets Skatteudvalg den 10. september 2003
Samr
å
d vedr
ø
rende fiskale EU-forslag under det italienske
formandskab, 2. halv
å
r 2003
-
Jeg vil kort redegøre for de EU-skattesager under det italienske
formandskab, som kan ventes dr
øftet
i ECOFIN. For en n
æ
rme-
re redegø
relse vil jeg henvise til det statusnotat, som skattemi-
nisteren har tilsendt udvalget.
Skattepakken
-
Arbejdet med skattepakken resulterede som bekendt i, at
ECOFIN p
å
m
ø
det den 3. juni 2003 vedtog
rentebeskatningsdi-
rektivet
og
direktivet om beskatning af rente- og royalty-
betalinger mellem forbundne selskaber i forskellige EU-lande
samt indgik aftale om gennemf
ørelsen
af
adf
æ
rdskodeksen for
erhvervsbeskatning.
C:\ValueSoft\In\20021_25907.DOC
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460176_0002.png
2
-
De to direktiver skal gennemføres i EU-landenes nationale lov-
givning inden den 1. januar 2004. Der arbejdes for tiden med et
lovforslag om gennemfø
relse af direktiverne i Danmark.
-
EU-landene skal anvende de nye regler om
rentebeskatning
fra
den 1. januar 2005 under betingelse af, at
-
Schweiz og de andre tredjelande fra samme dato gennemfø-
rer ordninger med kildeskat og provenudeling (svarende til
ordningen for
Ø 
strig,
Belgien og Luxembourg) i overens-
stemmelse med de aftaler, som skal indgås mellem EU og
disse lande
og at
-
de relevante tilknyttede områder fra samme dato anvender
automatisk informationsudveksling eller kildeskat og prove-
nudeling
- ECOFIN skal inden den 1. juli 2004 tr
æ
ffe beslutning om, hvor-
vidt disse betingelser er opfyldt. Hvis der ikke er enighed om, at
man er nå
et langt nok med tredjelandene og territorierne, skal
der tr
æ
ffes beslutning om en ny dato for reglernes ikrafttr
æ
del-
se.
- Jeg forventer, at Kommissionen l
ø
bende vil orientere om status
for forhandlingerne med tredjelandene. EU har jo forhandlet sig
frem til en aftale med Schweiz, som formelt skal falde p
å
plads,
og som ventes at danne baggrund for tilsvarende aftaler med
Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino.
- De tilknyttede områder (Jersey, Guernsey, Isle of Man samt
UK’
s og Hollands caribiske territorier)
der jo kan v
æ
lge mellem
automatisk informationsudveksling og samme ordning med kil-
deskat og provenudeling som
Ø 
strig, Belgien og Luxembourg
ventes at v
æ
lge kildeskatteordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460176_0003.png
3
- For så vidt angå
r
adf
æ
rdskodeksen for erhvervsbeskatning
skal
den s
æ
rlige adf
æ
rdskodeksgruppeforts
æ
tte forts
æ
tte med at
overvå
ge, at der dels ikke indfø
res nye skadelige skatteordnin-
ger (
stand-still
”),
dels gennemf
ø
res de planlagte
æ
ndringer af
de skadelige ordninger, som ikke allerede er gennemf
ørt.
Der
skal afl
æ
gges rapport til ECOFIN inden udgangen af 2003.
Moms
- ECOFIN ventes at skulle behandle flere momssager der forelø-
bigt er sat p
å
dagsordenen for rådsm
ødet
den 7. oktober:
- Kommissionen har den 16. juli 2003 fremlagt et direktivforslag,
som har til form
å
l at forenkle EU-reglerne om
nedsat moms
.
- Forslaget l
æ
gger op til at rationalisere den s
å
kaldte liste H i 6.
momsdirektiv, der angiver de sektorer, hvor landene frivilligt
kan anvende nedsat moms. Listen udvides med nogle sektorer,
hvor nogle lande i dag har tilladelse til at anvende nedsat
moms i kraft af s
æ
rordninger; det g
æ
lder restaurationsydelser,
reparation og vedligeholdelse af boliger samt levering af el, gas
og varme. Til geng
æ
ld oph
æ
ves den lange r
æ
kke af s
æ
rordnin-
ger, der bemyndiger forskellige lande til at anvende nedsatte
satser på
forskellige omr
å
der, der ikke er omfattet af den nuv
æ-
rende liste, og s
æ
rlige tilladelser til at anvende nulsatser eller
st
æ
rkt nedsatte satser (1-4 pct.) begr
æ
nses til de sektorer, der
er omfattet af listen. Der bliver s
åledes
tale om en udt
ø
mmende
liste over de områder, hvor medlemslandene
hvis de
ø
nsker
det
kan anvende nedsatte momssatser.
-     Som
led i en tilpasning af kategorierne i listen l
æ 
gger Kommis-
sionen op til at videreføre nogle af de ydelser, der er omfattet af
den eksisterende fors
ø
gsordning med nedsat moms på arbejds-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460176_0004.png
4
kraftintensive tjenesteydelser, der udlø
ber den 31. december i
å
r. Det g
æ 
lder bl.a. reparation og vedligeholdelse af boliger.
Kommissionen understreger i forslaget, at dette ikke foreslås
for at fremme besk
æ
ftigelsen, da forsø
gsordningen har vist, at
der er en meget lille eller slet ingen effekt p
å
besk
æ
ftigelsen.
- Desuden l
æ
gger forslaget op til en revision af s
æ
rordningerne
om nedsat moms i visse territorier, herunder fjerntbeliggende
ø
er. Anvendelsesområdet for nedsat moms begr
æ 
nses til varer
og ydelser, der forbruges i de p
åg
æ
ldende områ
der, s
å
den ned-
satte moms ikke g
æ
lder ved salg over gr
æ
nserne. I givet fald vil
der f.eks. ikke kunne s
æ
lges teleydelser med en moms på 13
pct. fra selskaber p
å
Madeira til forbrugere i Danmark.
- Lad mig understrege, at der ikke l
æ
gges op til regler om obliga-
torisk anvendelse af nedsatte momssatser. Forslaget indeb
æ-
rer, at Danmark vil kunne opretholde sin enhedsmoms og nul-
satsen på
aviser. Fra dansk side vil vi i
øvrigt
arbejde for at om-
r
å
det for nedsat moms samlet set ikke udvides.
-
Det italienske formandskab ventes endvidere at arbejde for at
opnå enighed om forslaget vedr
ø
rende s
æ
rordningen for
moms
p
å
rejsebureauers ydelser
.
-
EU’s s
æ 
rordning for moms på rejsebureauydelser indeb
æ 
rer, at
et bureau skal beregne moms af sin fortjeneste, i stedet for at
beregne moms af hele salgsprisen
til geng
æ
ld kan bureauet så
ikke fratr
æ
kke indgående moms på ydelser, som indgå
r i rejse-
pakken (f.eks. moms på
leje af et hotel i Spanien).
-
Kommissionens har fremsat et forslag, som bl.a. skal moderni-
sere og sikre en mere ensartet anvendelse af s
æ
rordningen og
bidrage til at undgå konkurrenceforvridning. En vedtagelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460176_0005.png
5
forslaget vil i givet fald betyde, at Danmark skal ophæve sin
momsfritagelse for rejsebureauer og s
åledes
l
æ
gge moms på
rejsebureauers ydelser.
-
Jeg har f
å
et oplyst, at en vedtagelse af det foreliggende forslag
og dermed indf
ø
relse af moms på rejsebureauydelser i Dan-
mark
kun vil medf
ø
re marginale prisstigninger for en gennem-
snitlig rejsepakke (Det vil m
å
ske dreje sig om 20 kr. eller min-
dre for en gennemsnitlig rejsepakke).
- Endelig ventes Kommissionen at ville pr
æ
sentere en meddelel-
se om en
ny moms-strategi.
Der foreligger endnu ikke oplys-
ninger om meddelelsens indhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460176_0006.png
6
Folketingets Skatteudvalg
Folketinget – Christiansborg
Finansministeren
Christiansborg Slotsplads 1
DK-1218 København K
Tlf. (+45) 33 92 33 33
Fax (+45) 33 32 80 30
E-post [email protected]
Hermed fremsendes i 70 eksemplarer besvarelse af spørgsmål 258 vedrørende
samrådet i Folketingets Skatteudvalg den 10. september 2003, samråds-
spørgsmål L, jf. alm. del – bilag 467.
Med venlig hilsen
Thor Pedersen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460176_0007.png