Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1354
Offentligt
1464825_0001.png
PDF udgave (101 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
1. oktober 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 3. oktober 2003 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 7. oktober 2003 –
vedlægges Skatteministeriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 9.
Aktuelt notat til ØKOFIN-rådsmødet den 7. oktober 2003:
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464825_0002.png
Skerh.2003-170-0218
Dagsordenspunkt 9: Forslag til et Rådsdirektiv, der ændrer
Direktiv 90/435/EØF om en fælles beskatningsordning for
moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater
(KOM(2003) 462.
Resumé
Det foreslås:
At direktivet skal finde anvendelse på et større antal juridiske
personer m.v., herunder det europæiske selskab (SE) (d.v.s.
et selskab som omhandlet i Rådets forordning om statut for
det europæiske selskab).
At direktivet skal finde anvendelse på udbytte modtaget
gennem moderselskabets faste driftssted.
At kravet til den aktiebesiddelse, som et selskab skal have i et
andet selskab, for at det førstnævnte selskab kvalificeres til at
være moderselskab og det sidstnævnte selskab til at være
datterselskab, nedsættes fra 25 pct. til 10 pct.
At der, når dobbeltbeskatning af udbytte undgås ved
anvendelse af creditmetoden (d.v.s. den metode, hvor der
gives fradrag i den danske skat, for skat betalt i udlandet af en
given indkomst, dog højst den del af den danske skat, der
vedrører denne indkomst), ikke blot gives credit for den skat,
der er betalt af datterselskabet, men også for den skat, der er
betalt af successive datterselskaber ”downstream” af det
direkte datterselskab.
At moderselskaber skal have lov til at bevise størrelsen af de
forvaltningsudgifter i forbindelse med kapitalandelen, som ikke
kan fradrages i moderselskabets skattepligtige overskud.
At de nuværende overgangsregler for Grækenland, Tyskland
og Portugal ophæves, da de ikke længere er effektive.
1. Baggrund for forslaget
Kommissionen har
-
med hjemmel i Traktatens artikel 94 - den 29. juli
2003 fremlagt et forslag til ændring af Rådets direktiv af 23. juli 1990
om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra
forskellige medlemsstater.
Moder-/datterselskabsdirektivet er offentliggjort i EF-tidende L 225,
20.8.1990. Direktivet (artikel 2 (c) og bilaget til artikel 2 (a)) er ændret
ved traktaten om Finlands, Sveriges og Østrigs indtræden i EU.
Forslaget er en opfølgning af Kommissionens ”Meddelelse om et indre
marked uden skattemæssige hindringer – en strategi for at give selskaber et
2
konsolideret beskatningsgrundlag for deres aktiviteter i EU” [KOM(2001)582
endelig], Kommissionens ”Meddelelse om skattepolitik i EU” [KOM(2001)260
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464825_0003.png
endelig] og Forordning 2157/2001 af 8 oktober 2001 om statutten for det
europæiske selskab (SE).
I tilknytning hertil har der i 2002 og 2003 været drøftelser mellem
Kommissionen og medlemsstaterne om en udvidelse af bl.a.
moder-/datterselskabs-direktivet.
Kommissionen fremlagde i 1993 et forslag til ændring af
moder-/datterselskabsdirektivet [KOM(93) 293 endelig] (EF-tidende C 225,
20. 8. 1993), der indeholdt to forslag til ændringer. Disse forslag er indeholdt
i det foreliggende forslag, hvorfor 1993-forslaget samtidigt trækkes tilbage.
Kommissionen henviser i begrundelsen for forslaget til, at erfaringer i
forbindelse med implementeringen af moder-/datterselskabsdirektivet har
vist, at der er forskellige punkter, hvor direktivet kan forbedres, og hvor
fordelene af de regler, der blev gennemført i 1990, kan udvides.
Sigtet med moder-/datterselskabsdirektivet (direktivet) er at harmonisere de
skattemæssige regler for forbindelserne mellem moder- og datterselskaber
fra forskellige medlemsstater. Der indføres ved direktivet en
beskatningsordning, der er neutral ud fra et konkurrencemæssigt synspunkt,
for at gøre det muligt for virksomhederne at tilpasse sig til det fælles
markeds krav og at forbedre produktiviteten og deres internationale
konkurrenceevne. Dette opnås ved at afskaffe dobbeltbeskatning af de
udbytter, der indtjenes af datterselskaber i en given medlemsstat og
udloddes til deres moderselskaber i en anden medlemsstat. Derved
formindskes de skadelige virkninger af en velkendt skattemæssig hindring i
det indre marked.
Som følge af direktivets nuværende snævre anvendelsesområde er
medlemsstaternes gennemførelse deraf imidlertid stærkt uensartet, og ikke
alle typer virksomheder er dækket. Som det er udformet i øjeblikket,
forhindrer de fordele, der kan drages deraf, ikke dobbeltbeskatning under
alle omstændigheder. Dette gør dets effektivitet mindre og fører til
international dobbeltbeskatning af udbytter. Denne situation fører til
hindringer for den grænseoverskridende aktivitet, etableringen og
investeringerne i det indre marked. Den påvirker de europæiske selskabers
konkurrenceevne i negativ retning. Udtrykt økonomisk er der tale om et tab
af potentiel velstand i EU.
Desuden blev statutten for det europæiske selskab (Societas
Europaea -
SE) vedtaget i 2001. Ifølge præamblen i forordningen derom indebærer
færdiggørelsen af det indre marked og de forbedringer, som dette indebærer
for den økonomiske og sociale situation overalt i EU, ikke kun, at
handelshindringerne skal afskaffes, men også, at produktionsstrukturerne
skal tilpasses til EU's dimension. I den sammenhæng er det vigtigt, at
selskaber, hvis erhvervsudøvelse ikke er begrænset til dækning af rent
lokale behov, sættes i stand til at planlægge og gennemføre en
3
reorganisering af deres erhvervsudøvelse på EU-plan. Forordningen om SE
indeholder ingen skattemæssige bestemmelser. Det haster nu med at træffe
foranstaltninger. Det er vigtigt, at de med direktivet forbundne fordele finder
anvendelse på denne nye retlige type virksomhed.
Nærværende forslag til direktiv indeholder målrettede foranstaltninger, der
tager sigte på at løse særlige problemer. Det tilstræbes ikke at finde en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464825_0004.png
overordnet løsning på alle eksisterende grænseoverskridende problemer.
Sigtet er at afskaffe dobbeltbeskatning i en række tilfælde, at udvide den
harmonisering, der finder sted i henhold til direktivets nuværende tekst, og at
forbedre metoderne til undgåelse af dobbeltbeskatning.
2. Formål og indhold
2.1. Moder-/datterselskabsdirektivet
Moder-/datterselskabsdirektivet går ud fra det grundprincip, at overskuddet
af et datterselskab alene skal beskattes i datterselskabet og i den stat, hvor
datterselskabet er hjemmehørende. Direktivet har derfor regler om, at ved
udlodning af udbytte fra et datterselskab til et moderselskab i en anden
medlemsstat må den medlemsstat, hvor datterselskabet er hjemmehørende,
ikke opkræve udbytteskat af udbyttet. Direktivet har endvidere regler om, at
den stat, hvor moderselskabet er hjemmehørende, enten kan undlade at
beskatte udbyttet eller beskatte udbyttet, men give fradrag i
moderselskabets skat for den del af datterselskabets skat, der vedrører
udbyttet (credit).
Efter direktivet er den kapitalandel, som et selskab skal have i et andet
selskab, for at det førstnævnte selskab kvalificeres til at være moderselskab
og det sidstnævnte selskab kvalificeres til at være datterselskab, 25 pct.
2.2. Gældende danske regler
Moder-/datterselskabsdirektivet er gennemført i dansk skattelovgivning ved
lov nr. 219 af 3. april 1992. Ved lov nr. 313 af 21. maj 2002 er den
kapitalandel, der kvalificerer et selskab til at være dansk moderselskab
henholdsvis datterselskab af et dansk moderselskab, sat ned fra 25 pct. til
20 pct. med virkning for udbytter, der vedtages udloddet den 1. januar 2002
eller senere.
3.3. Ændringsforslaget
Ændringsforslaget indeholder forslag om:
At direktivet skal finde anvendelse på et større antal selskaber m.v. end
nu, herunder det europæiske selskab (SE).
De selskaber m.v., der er omfattet af direktivet, er opregnet i et bilag til
direktivet.
Efter det gældende bilag finder direktivet for Danmarks vedkommende
anvendelse på ”aktieselskaber” og ”anpartsselskaber”.
Efter forslaget skal direktivet derudover finde anvendelse på ”Andre
selskaber, der er skattepligtige efter selskabsskatteloven, for så vidt deres
skattepligtige indkomst opgøres og beskattes i overensstemmelse med de
almindelige skatteregler, der gælder for aktieselskaber”.
4
Det europæiske selskab vil være et aktieselskab. Det vil således allerede
med det gældende bilag være omfattet af direktivet.
Nogle af de ”enheder”, der foreslås medtaget i bilaget, anses i den
medlemsstat, hvor de er hjemmehørende, for at være selskaber i
skattemæssig henseende, mens de i den medlemsstat, hvor en af
deltagerne er hjemmehørende, anses for at være transparente (jf. nedenfor).
Efter forslaget skal den sidstnævnte medlemsstat udstrække direktivets
virkning til andelen i ”enheden”. Det vil sige, at et eventuelt udbytte ikke må
beskattes. Det vil endvidere sige, at der kan ske beskatning hos deltageren
af en til andelen svarende del af ”enhedens” driftsresultat. Til gengæld skal
der ved skatteberegningen gives credit for den til andelen svarende del af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464825_0005.png
den selskabsskat, som ”enheden” har betalt i det land, hvor den er
hjemmehørende, og skat betalt af eventuelle datterdatterselskaber.
I nogle lande, f.eks. Belgien, beskattes kommanditselskaber, partnerskaber
etc. som aktieselskaber. Andre lande, f.eks. Danmark, anser
kommanditselskaber, partnerskaber etc. for at være transparente. Det vil
sige, at en dansk deltager i et belgisk kommanditselskab beskattes af en til
ejerandelen svarende del af kommanditselskabets overskud/underskud. Ved
skatteberegningen i Danmark gives der fradrag i deltagerens danske skat for
en til ejerandelen svarende del af den belgiske skat, dog højst for den del af
den danske skat, der vedrører indkomsten fra det belgiske
kommanditselskab.
Forslaget svarer – bortset fra forslaget om, at der gives credit for skat betalt
af datterdatterselskaber – til, hvad Danmark allerede gør.
At direktivet skal finde anvendelse på udbytte modtaget gennem
moderselskabets faste driftssted (et fast driftssted defineres som et fast
forretningssted beliggende i en medlemsstat, hvorigennem aktiviteterne i
et selskab i en anden medlemsstat udføres helt eller delvist).
Forslaget svarer til gældende dansk ret.
At kravet til den aktiebesiddelse, der (i hvert fald) kvalificerer til at være
moderselskab eller datterselskab, nedsættes fra 25 pct. til 10 pct.
Som nævnt i afsnit 3.2. er kravet til aktiebesiddelse efter de gældende
danske regler på 20 pct.
De 10 pct. bliver anvendt i Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster
med de nordiske lande, Tyskland og Holland.
At der, når dobbeltbeskatning af udbytte undgås ved anvendelse af
creditmetoden, ikke blot gives credit for den skat, der er betalt af
datterselskabet, men også for den skat, der er betalt af
datterdatterselskaber.
For de danske moderselskaber, der er omfattet af direktivet og de danske
moderselskaber, der vil blive omfattet af direktivet, hvis ændringsforslaget
vedtages, gælder, at udbytte fra et datterselskab i en anden
EU-medlemsstat som hovedregel ikke skal medregnes ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst.
Dette gælder dog ikke for udbytte fra de få datterselskaber, der er omfattet
af aktieavancebeskatningslovens § 2 a (finansielle, lavt beskattede
5
selskaber), og som ikke tillige er omfattet af CFC-reglerne i
selskabsskattelovens § 32 (værnsregel, som skal fjerne de skattemæssige
fordele ved, at mobile indkomster som f.eks. renter, royalty og udbytter
placeres i datterselskaber i skattelylande).Udbytte fra disse selskaber
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, hvorefter der ved
skatteberegningen gives fradrag i den danske skat for skatten af den
selskabsindkomst, som udbyttet betales fra, dog højst for den del af den
danske skat, der svarer til udbyttet.
At moderselskaber skal have lov til at bevise størrelsen af de
forvaltningsudgifter i forbindelse med kapitalandelen, som ikke kan
fradrages i moderselskabets skattepligtige overskud.
I det gældende direktiv er fastsat, at medlemsstaterne kan fastsætte, at
udgifter i forbindelse med kapitalandelen og kapitaltab, der er resultat af
udlodningen af datterselskabets udbytte, ikke kan fradrages i
moderselskabets overskud. Hvis forvaltningsudgifterne i forbindelse med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464825_0006.png
kapitalandelen fastsættes til et fast beløb, kan dette faste beløb ikke
overstige 5 pct. af det udbytte, som datterselskabet udlodder.
Forslaget går ud på, at moderselskabet skal have lov til at bevise, at de ikke
fradragsberettigede forvaltningsudgifter er mindre end 5 pct. af det udbytte,
som datterselskabet udlodder.
Danmark har ikke faste regler om forvaltningsudgifternes maksimale
størrelse, hvorfor bestemmelsen er uden betydning for Danmark.
At overgangsreglerne for Grækenland, Tyskland og Portugal ophæves,
da de ikke længere har betydning.
Direktivet skal være gennemført i medlemsstaterne senest den 31.
december 2004 (er under forhandlingerne ændret til 1. januar 2005).
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Direktivforslaget skal styrke det indre marked og må nødvendigvis
gennemføres på fællesskabsniveau.
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke taget stilling til direktivforslaget.
5. Konsekvenser
5.1. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Gennemførelse af direktivforslaget indebærer ændring af
selskabsskattelovens moder-/datterselskabs pct. fra 20 pct. til 10 pct.
Gennemførelsen af denne del af direktivforslaget skønnes at medføre et
provenutab, som foreløbigt vurderes at være af størrelsesordenen 100 mio.
kr. årligt på langt sigt.
Gennemførelse af direktivforslaget skønnes at medføre engangsudgifter i
ToldSkat på 175.000 kr. i implementeringsåret til systemtilretninger m.v.
I henhold til skattestoppet kan provenutab, der er en følge af en
EU-beslutning, herunder provenutabet ved gennemførelsen af direktivet
finansieres ved kompenserende skatte- eller afgiftsstigninger.
5.2. Samfundsmæssige konsekvenser
En stor del af de i direktivforslaget foreslåede bestemmelser er i
6
overensstemmelse med allerede gældende dansk ret.
Gennemførelse af direktivforslaget indebærer en lempelse af den
kædebeskatning af udbytter, der kan opstå, når et selskab ejer aktier i andre
selskaber. Dette forbedrer mulighederne for danske selskaber for at indgå i
samarbejder og strategiske alliancer med andre selskaber. I disse tilfælde
udveksles ofte mindre aktieposter. Med den forbedrede mulighed for at
modtage skattefri udbytter, vil skattereglerne i færre tilfælde virke som en
hæmsko for indgåelsen af sådanne samarbejder
6. Høring
Direktivforslaget har været udsendt til skriftlig høring herunder i
EF-specialudvalget for skatter og afgifter. Forslaget er, med en enkelt
undtagelse, modtaget positivt af organisationer m.v.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kan generelt tilslutte sig bestræbelserne
på at undgå dobbeltbeskatning. Dog finder Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, at man med forslaget om at nedsætte grænsen for ejerskab fra
25 pct. til 10 pct. for at opnå status som moder- og datterselskab går så
langt ned i procent-ejerskab, at der reelt ikke længere er tale om
moder-/datterselskabs ejerforhold. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kan
derfor ikke støtte denne del af direktivforslaget.
7. Tidligere forelæggelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464825_0007.png
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.