Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 217
Offentligt
1461225_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 217)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
13. november 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets grundnotat vedrørende meddelelse
fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg – "Mod en tematisk
strategi for bæredygtig anvendelse af pesticider", KOM(2002) 349 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461225_0002.png
MILJØstyrelsen
J.nr. M 1034-0044
Pesticidkontoret KJM/11
MEM 445 MST
Grundnotat til Folketingets europaudvalg
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg – "Mod en
tematisk strategi for bæredygtig anvendelse af pesticider".
KOM (2002) 349 endelig
1. Status
Kommissionen vedtog den 1. juli 2002 ovennævnte meddelelse.
Meddelelsen har baggrund i 6. Miljøhandlingsprogram, som er vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet, der fastlægger,
at der skal udarbejdes
en Tematisk Strategi for bæredygtig anvendelse af pesticider.
Meddelelsen skal diskuteres på rådsmødet (miljø) den 9. – 10. december 2002 med henblik på udarbejdelse af
konklusioner.
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke endnu.
Meddelelsen har ikke tidligere været forlagt Europaudvalget.
2. Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at give en beskrivelse af Kommissionens ideer til indholdet af den tematiske strategi for en
bæredygtig anvendelse af pesticider. Meddelelsen er udsendt i en bred høring, således at alle interessenter, herunder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461225_0003.png
landmænd og producenter, ikke-statslige organisationer, industrien, arbejdsmarkedsparter og offentlige parter får
mulighed for at kommentere Kommissionens ideer til temastrategiens indhold. Der vil i den forbi ndelse blive afholdt en
åben konference den 4. november 2002.
Kommissionen vil i 2003 på baggrund af ovennævnte høring og Rådets og Parlamentets konklusioner videreudvikle den
tematiske strategi og beskrive alle påtænkte foranstaltninger. Forslag hertil vil blive forelagt Rådet og Europa-
Parlamentet til godkendelse i begyndelsen af 2004.
Meddelelsen indeholder en beskrivelse af en række mulige foranstaltninger, der kan indgå i den kommende temastrategi.
Disse foranstaltninger er inddelt efter de hovedemner for temastrategien, der er fastlagt i 6. Miljøhandlingsprogram.
Kommissionen har herudover inddraget forslag til foranstaltninger vedrørende kandidatlandene og det internationale
samarbejde.
De ovennævnte hovedemner i 6. Miljøhandlingsprogram er følgende:
1. foranstaltninger til nedbringelse af farer og risici for sundheden og miljøet i forbindelse med pesticidanvendelsen
2. forbedret kontrol med anvendelse og distribution af pesticider
3. nedbringelse af koncentrationerne af farlige aktive stoffer bl.a. ved at substituere de farligste stoffer med sikrere
(herunder ikke-kemiske) alternativer
4. tilskyndelse til begrænset pesticidanvendelse eller pesticidfri dyrkning, navnlig ved at øge forbrugernes
bevidsthed, fremme af kodekser for god praksis og fremme af overvejelser om eventuel anvendelse af finansielle
instrumenter
5. et gennemskueligt system til rapportering og overvågning af fremskridtene hen imod strategiens mål, herunder
udvikling af passende indikatorer
Kommissionen foreslår for hver af disse hovedemner en række potentielle tiltag.
Ad. 1. Foranstaltninger til nedbringelse af farer og risici for sundheden og miljøet i forbindelse med
pesticidanvendelsen .
Her foreslår Kommissionen følgende:
• at alle medlemsstater indenfor 2 år udarbejder nationale planer til nedbringelse af farer, risici og afhængigheden af
kemiske bekæmpelsesmidler. Der skal tillige udarbejdes planer for offentligt forvaltede områder
• at der i forbindelse med den fælles gennemførselsstrategi for vandrammedirektivet indføres bedste praksis ved
forvaltning af vandområder, såsom obligatoriske mellemrum mellem marker eller særlige aftaler mellem
vandforsyningsselskaber og landbrugere
• at medlemsstaterne indfører foranstaltninger, som øger beskyttelsen af miljøfølsomme områder, som defineret i
Direktiv 92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter ved at nedbringe anvendelsen af
plantebeskyttelsesmidler generelt (Natura) og ved at udpege områder, hvor der ikke må anvendes
plantebeskyttelsesmidler
• at der indføres et generelt forbud mod sprøjtning fra luften
• at medlemsstaterne iværksætter mellem til langfristede undersøgelser, herunder evt. forskningsprogrammer
finansieret af Kommissionen, vedrørende risici for brugere af plantebeskyttelsesmidler, såsom landmænd, og bredt
anlagte undersøgelser og overvågningsprogrammer vedrørende pesticidrestkoncentrationer i særligt udsatte
grupper af befolkningen
• at medlemsstaterne, hvis nødvendigt opretter nye eller ændrer eksisterende indberetningsordninger vedrørende
data om hændelser, som har konsekvenser for arbejdstageres og private brugeres helbred og miljø
• at støtte yderligere indsamling af data vedrørende fordele og ulemper ved anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler
samt alternativer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461225_0004.png
• yderligere forskning i udbringnings- og håndteringsmetoder, integreret plantebeskyttelse, forbedrede
forsikringsordninger ved evt. mindre udbytte, potentielle synergieffekter og antagonistiske virkninger af
plantebeskyttelsesmidler, kvantificering af punktkildeforurening og løsning på dette samt forbedrede metoder til
vurdering af kroniske og akutte risici fra restkoncentrationer for spædbørn og børn. Industrien opfordres til at
bidrage til aktiv iteterne.
Ad2. Forbedret kontrol med anvendelse og distribution af pesticider.
Kommissionen vil inden to år efter vedtagelsen af den tematiske strategi fremsætte obligatoriske krav vedrørende
følgende:
• plantebeskyttelsesmiddelproducenters og –distributørers indberetning af produktionsmængder og import
• styrkelse af den igangværende indsamling af oplysninger vedrørende anvendelser, herunder anvendelse af
sprøjtejournaler
• styrkelse af systemet, der bygger på artikel 17 i direktiv 91/414/EØF om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler, herunder inspektioner/overvågning af anvendelse og distribution af
plantebeskyttelsesmidler hos grossister, detailhandlere og landbrugere på en koordineret måde
• indførelse af et system til regelmæssig og sikker indsamling, eventuelt genbrug, og kontrolleret bortskaffelse af
emballage til plantebeskyttelsesmidler og ikke anvendte produkter
• indførelse af et system med jævnlige tekniske inspektioner af udbringningsudstyr.
Kommissionen anfører endvidere, at støtten til landmænd under den fælles landbrugspolitik, hvor det er hensigtsmæssig,
skal sammenholdes med overholdelse af kravene.
Ad 3. Nedbringelse af koncentrationerne af farlige aktive stoffer bl.a. ved at substituere de farligste stoffer med sikrere
(herunder ikke-kemiske) alternativer.
Kommissionen foreslår, at direktiv 91/414/EØF ændres, så det bl.a. kommer til at indeholde substitutionsprincippet.
Ad4. Tilskyndelse til begrænset pesticidanvendelse eller pesticidfri dyrkning, navnlig ved at øge forbrugernes
bevidsthed, fremme af kodekser for god praksis og fremme af overvejelser om eventuel anvendelse af finansielle
instrumenter
Kommissionen ønsker at fremme følgende:
• udvikling af alternativer til kemisk bekæmpelse herunder undersøgelse af eventuel brug af genteknologi
• udvikling af retningslinier for god landbrugspraksis så integreret skadedyrsbekæmpelse indarbejdes heri
• yderligere allokering af midler i medlemsstaterne og landmænds overtagelse af foranstaltninger til udvikling af
landdistrikterne, navnlig miljøvenlige ordninger, som fremmer begrænset brug af pesticider og går ud over god
landbrugspraksis (økologisk landbrug, mm), men også uddannelse og andre relevante foranstaltninger
• sanktioner over for brugere i form af nedsat eller ingen støtte under støtteordninger, når miljøkrav ikke overholdes.
Det ovennævnte skal fremmes ved at benytte de allerede eksisterende bestemmelser fuldt ud og mere stringent.
Kommissionen vil i den forbindelse inddrage pesticidspørgsmål i debatten om den fremtidige udvikling af god
landbrugspraksis.
Kommissionen vil ikke fremsætte forslag om en EU-dækkende ordning for afgifter på plantebeskyttelsesmidler. Der
foreslås, at der skal gennemføres yderligere forskning i de fulde omkostninger og fordele ved at anvende
plantebeskyttelsesmidler eller alternative metoder.
Kommissionen foreslår endvidere, at harmoniseringen af momssatsen på det normale fællesskabsniveau bør overvejes
som et nødvendigt første skridt på vej mod overholdelsen af indre markeds krav og for at begrænse risikoen for illegal
import.
Ad 5. Et gennemskueligt system til rapportering og overvågning af fremskridtene hen imod strategiens mål, herunder
udvikling af passende indikatorer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461225_0005.png
Kommissionen
foreslår,
at
medlemsstaterne
jævnligt
indberetter
udviklingen
i
de
nationale
risikobegrænsningsprogrammer ved hjælp af de mest hensigtsmæssige indikatorer, der for nærværende findes. Endvidere
foreslås at Kommissionen og medlemsstaterne aktivt bidrager til den internationale udvikling af indikatorer og deres
efterfølgende anvendelse.
Udover de ovennævnte fem hovedelementer foreslår Kommissionen for kandidatlandene, at der i nært samarbejde med
kandidatlandene udarbejdes særlige støtteprogrammer, som er målrettet mod håndteringen af lagre af forældede
plantebeskyttelsesmidler og sikker bortskaffelse af dem. Medlemsstaterne bør bistå med teknisk (og om nødvendigt
finansiel) støtte til at opbygge den nødvendige administrative kapac itet til at udvikle og forvalte sådanne
bortskaffelsesprogrammer.
Kommissionen foreslår også fortsat at støtte kandidatlandene i forbindelse med pilotprojekter indenfor miljøvenlige
ordninger.
Kommissionen anfører endelig vedrørende de internationale aspekter, at Kommissionen inden for kort tid agter at
fremsætte de nødvendige forslag vedrørende ratificering og gennemførelse af Stockholm-konventionen om persistente
organiske miljøgifte.
Kommissionen og medlemsstaterne vil skulle bidrage til den tekniske og finansielle støtte til u-landene, som
konventionerne lægger op til foruden støtte i forbindelse med særlige bilaterale aftaler.
Kommissionen og medlemsstaterne vil fortsat deltage i arbejdet med fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
pesticider under Codex Alimentarius
Kommissionen anfører at gennemførelsen af strategien kan baseres på mange forskellige instrumenter:
• retligt bindende foranstaltninger
• økonomiske incitatmenter
• forskningsprojekter
• frivillige tiltag
Det anføres, at hovedparten af de ovenfor foreslåede foranstaltninger ligger inden for medlemsstaternes
kompetenceområde i øjeblikket, men at der for nogle af foranstaltningerne vil være nødvendigt at fastlægge
minimumskrav på fællesskabsniveau, såfremt at der ønskes harmonisering.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse,
der skal igangsætte arbejdet med udarbejdelse af en tematisk strategi under 6. Miljøhandlingsprogram.
Regeringen er enig heri.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige og økonomiske administrative konsekvenser:
Meddelelsen har ikke umiddelbare lovgivningsmæssige og økonomisk administrative konsekvenser
for Danmark, idet den er et idekatalog over mulige tiltag til at sikre en bæredygtig anvendelse af
pesticider. Der vil først i temastrategien, der udarbejdes på baggrund af diskussionen af
meddelelsen, blive taget stilling til hvilke tiltag, der skal fremmes på fællesskabsniveau, herunder
deres retlige karakter.
Det vurderes endvidere, at en række af forslagene i et vist omfang vil være dækket af den
eksisterende lovgivning. En endelig vurdering af omfanget af danske lovændringer kan dog først
gives, når der foreligger konkrete forslag fra Kommissionen.
Det samme gør sig gældende for en endelig vurdering af de økonomisk administrative konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461225_0006.png
En gennemførelse af tiltagene vil medvirke til en harmonisering i Europa, hvilket vil kunne være
positivt for dansk landbrugs konkurrenceevne, idet en række af de foreslåede tiltag umiddelbart
vurderes i stort omfang at være gennemført i Danmark, og tiltagene vil således kunne have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervet.
Beskyttelsesniveauet
Meddelelsen ændrer i sig selv ikke beskyttelsesniveauet, og en endelig vurdering vil være afhængig
af de konkrete tiltag der gennemføres som opfølgning på den kommende temastrategi. Det er dog
vurderingen, at hvis hovedparten af de foreslåede tiltag gennemføres vil der på fællesskabsplan ske
en yderligere beskyttelse mod risiciene ved anvendelsen af pesticider; men da hovedparten af
tiltagene allerede i stort omfang er ge nnemført i Danmark, forventes der ikke en væsentlig forøgelse
af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Da det endvidere forventes, at hovedparten af tiltagene vil blive gennemført som minimumskrav
forventes der heller ikke en sænkning af beskyttelsesniveauet.
1. Høring
Meddelelsen har været til høring i specialudvalget.
Landboforeningerne og Dansk Familielandbrug udtaler, at de to organisationer lægger stor vægt på harmonisering af reglerne
indenfor miljøreguleringen således at man undgår urimelig konkurrence-forvridning.
Foreningen er af den opfattelse, at der ikke bør være særlige planer for offentligt forvaltede arealer, som anvendes til
landbrugsformål. Disse arealer skal kunne dyrkes på normale betingelser ligesom øvrige landbrugsarealer i området (punkt 1a
side 30)
Organisationerne finder, at det er helt unødvendigt, at man på EU-plan går videre end i den danske lovgivning m.h.t.
kontrolforanstaltninger. Organisationerne i er imod en indberetningspligt og offentlig kontrolinspektion, der er mere
omfattende end den Danmark har på nuværende tidspunkt.
Organisationerne tage afstand fra den foreslåede form for cross-compliance – d.v.s. at over-holdelsen af regler skal
sammenkobles med udbetalingen af støtte.
Med hensyn til Kommissionen, holdning vedr. afgifterafgifter på pesticider, finder organisationerne, at der bør ske en
harmonisering af de afgifter, der allerede findes i de forskellige medlemslande, Med hensyn til moms gøres samme
synspunkter gældende, således pesticider underlægges samme momssats i alle medlemslande.
Danmarks Naturfredningsforening er yderst tilfredse med sammenkoblingen mellem ulovlig eller
uhensigtsmæssig pesticidanvendelse og tildelingen af landbrugsstøtte. Foreningen mener mener det
er klart og godt signal om sammenkoblingen mellem miljøhensyn og udbetalingen af store
skatteyderfinansierede beløb til landbrugserhvervet.
Foreningen mener desuden, at begrebet god landbrugspraksis er et dynamisk begreb, hvor det er vigtigt at sikre, at
udviklingen går hen imod gradvis at få reduceret pesticidfirbruget. I formuleringen af god landbrugspraksis er det
ønskværdigt, at NGOer inddrages i processen.
Finansministeriet er enig i, at tiltag som er mest omkostningseffektive skal prioriteres. Samtidig finder Finansministeriet, at
der udover de retlige bindende minimumsregler bør lægges vægt på brugen af økonomiske instrumenter, som vil medvirke til
at de mest omkostningseffektive tiltag
implementeres.
Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet har ingen bemærkninger til meddelelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461225_0007.png
Fødevareministeriet har foreslået en række redaktionelle ændringer samt forslag om, at Danmark arbejder for øget kontrol
med anvendelsen af pesticider i spiselige afgrøder.
Der er herudover ikke indkommet nogen høringssvar.