Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1461174_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 268)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
26. november 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 29. november 2002 – dagsordenspunkt rådsmøde
(økonomi- og finansministre) den 3. december 2002 – vedlægges Finansministeriets supplerende notat
vedrørende dagsordenspunkt 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461174_0002.png
22. november 2002
F12 SVE
Aktuelt notat vedr. ECOFIN den 3. december 2002
Dagsordenspunkt: Finansiel lovgivning, tilsyn og stabilitet
Baggrund og indhold
ECOFIN inviterede på møde den 7. maj 2002 den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) til at udfærdige en rapport om
ændringer i den finansielle regulering og tilsynet med institutterne.
En foreløbig rapport blev forelagt på møde i ECOFIN den 12. juli 2002, og et udkast til den endelige rapport blev godkendt
på mødet i ECOFIN den 8. oktober 2002 .
Rapporten indebærer, at "Lamfalussy" modellen - som er kendt fra værdipapirmarkedsområdet - skal udbredes til andre
sektorer på det finansielle område (bank, forsikring og finansielle konglomerater). Endvidere skal Financial Services Policy
Group (FSPG) omorganiseres til et overordnet rådgivende organ for Rådet og Kommissionen under medlemslandenes
formandskab, samt at der skal skabes en bedre drøftelse af finansiel stabilitet i EFC og i FS PG i en særlig samling med
tilsynseksperter.
Det vil herefter være op til Kommissionen at implementere den nye struktur. De nye strukturer for alle
finansielle sektorer, forudsættes evalueret i 2004, som led i den vurdering af Lamfalussy-proceduren som blev
aftalt med Europa-Parlamentet. Omdannelsen af FSPG til en ny komité, herunder denne komités virke inden
for finansiel stabilitet, forudsættes evalueret i 2005.
ECOFIN inviterede formandskabet med assistance fra Kommissionen til at indlede en konsultation med Europa Parlamentet
samt til at sende rapporten fra EFC i offentlig høring med svarfrist den 17. november 2002. Europa-Parlamentet er
hovedsageligt enig med substansen i rapporten, men kræver for at støtte rapportens anbefalinger en revision af artikel 202 i
traktaten for at få en tilbagekaldelsesklausul over lovgivning udarbejdet ved uddelegering af gennemfø relsesbeføjelser til
Kommissionen (komitologi).
Høringssvarene fra markedsdeltagerne støtter generelt EFC-rapporten, men udtrykker især ønske om øget konsultation og
åbenhed på de forskellige niveauer i komitologi-proceduren.
ECOFIN ventes at vedtage rapporten den 3. december samt rådskonklusioner herom. I rådskonklusionerne ventes ECOFIN
at invitere Kommissionen til at komme med forslag til mere detaljerede rammer for høring af offentligheden, herunder
markedsdeltagere under den nye struktur. ECOFIN ventes endvidere at understrege, at man foretrækker at anvende
Lamfalussy-proceduren på alle de finansielle sektorer under respekt af de eksisterende interinstitutionelle aftaler og
hensyntagen til sektor-specifikke omstændigheder.
Endvidere ventes Rådet at enes om at fortsætte drøftelserne med Europa-Parlamentet samt at opfordre til at revision af
artikel 202 overvejes og drøftes i medlemslandenes forberedelse af Regeringskonferencen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461174_0003.png
For så vidt angår den omstrukturerede Financial Services Policy Group (FSPG) ventes ECOFIN at konstatere, at den vil
have til opgave at give strategisk rådgivning og overblik til Rådet og Kommissionen vedr. de finansielle markeder, uden at
anfægte Kommissionens eneret til at fremsætte forslag (initiativ-retten).
Endvidere ventes ECOFIN at konkludere, at der skal være en løbende dialog med Europa-Parlamentet om strategiske
spørgsmål vedr. de finansielle markeder.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Tilsynsvirksomhed med finansielle institutter vil fortsat være et nationalt anliggende. Dette gælder såvel organisationen af det
nationale tilsyn som selve udførelsen af tilsynsvirksomheden. Den nye tilsynsstruktur vil styrke samarbejdet på EU-niveau
mellem de nationale tilsynsmyndigheder og smidiggøre tilpasningen af finansiel EU-lovgivning til udviklingen på de
finansielle markeder.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer ingen umiddelbare lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle
konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke have samfundsøkonomiske konsekvenser udover de fordele for de finansielle markeder, der opstår som
følge af et stærkere samarbejde mellem de nationale tilsyn samt effekterne af løbende bedre at kunne tilpasse de tekniske
regler.
Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Folketingets Europaudvalg blev forud for ECOFIN den 7. maj 2002 orienteret om, at der formentlig ville blive vedtaget et
mandat på ECOFIN. Som opfølgning blev Folketingets Europaudvalg i referatet fra ECOFIN den 7. maj 2002 orienteret
om, at et mandat var givet til EFC.
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 4. juli 2002 med henblik på forhandlingsoplæg i forbindelse med
ECOFIN mødet den 12. juli 2002.
Sagen har seneste været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 4. oktober 2002 med henblik på forhandlingsoplæg i
forbindelse med ECOFIN mødet den 8. oktober 2002.