Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 269
Offentligt
1461173_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 269)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
26. november 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om forslag
til Kommissionens direktiv om begrænsning af markedsføring og anvendelse af arsen (10. tilpasning til den
tekniske udvikling af Rådets direktiv 76/769/EØF om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse
farlige stoffer og præparater).
Forslaget er sat til afstemning ved komitéprocedure (kvalificeret flertal) den 27. november 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461173_0002.png
MILJØstyrelsen
Den 26. november 2002
Internationalt kontor/Biocidkontoret J. nr. 1034-0051
MAB/13/OK/6
MEM 448
NOTAT
til
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens direktiv om begrænsning af markedsføring og anvendelse af arsen (10. tilpasning til
den tekniske udvikling af Rådets direktiv 76/769/EØF om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse
farlige stoffer og præparater)
Der skal stemmes om forslaget ved komitéprocedure (kvalificeret flertal). Datoen for afstemning er fastsat til den 27.
november 2002.
I forhold til det gældende arsen-direktiv 89/677/EØF udvides det regulerede område til også at omfatte harmoniserede
regler om
behandlet træ.
Danmark har siden 1997 haft et nationalt forbud mod import, salg, eksport og anvendelse af
arsenbehandlet træ. Det danske totalforbud er notificeret i henhold til informationsproceduredirektivet, bl.a. med
henvisning til risikoen for forurening af grundvand, som i Danmark benyttes urenset til drikkevand. <>
Danmark agter at stemme imod såfremt det endelige direktiv betyder en forrringelse af det danske
beskyttelsesniveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461173_0003.png
MILJØstyrelsen
Den 26. november 2002
Internationalt kontor/Biocidkontoret J. nr. 1034-0051
MAB/13/OK/6
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens direktiv om begrænsning af markedsføring og anvendelse af arsen (10. tilpasning til
den tekniske udvikling af Rådets direktiv 76/769/EØF om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse
farlige stoffer og præparater)
1. Status
Medlemslandene modtog ovennævnte forslag fra Kommissionen den 30. oktober 2002. Forslaget foreligger på dansk og
engelsk, men den danske oversættelse er mangelfuld, hvorfor der i det følgende refereres til den engelske udgave.
Forslaget har hjemmel i Rådets direktiv 76/769/EØF af 27. juli 1976 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige
stoffer og præparater.
Der skal stemmes om forslaget ved komitéprocedure (kvalificeret flertal). Datoen for afstemning er fastsat til den 27.
november 2002.
I forhold til det gældende arsen-direktiv 89/677/EØF udvides det regulerede område til også at omfatte harmoniserede
regler om
behandlet træ.
Danmark har siden 1997 haft et nationalt forbud mod import, salg, eksport og anvendelse af
arsenbehandlet træ. Det danske totalforbud er notificeret i henhold til informationsproceduredirektivet, bl.a. med
henvisning til risikoen for forurening af grundvand, som i Danmark benyttes urenset til drikkevand. <>
2. Formål og indhold
Kommissionen har anført, at dette forslag er nødvendiggjort på basis af nyere risikovurderinger og under hensyntagen til
forsigtighedsprincippet. Kommissionen henviser til udtalelsen fra den videnskabelige komite (CSTEE) vedr.
risikovurderingen af arsen. CSTEE konkluderer, at arsen er giftigt for arveanlæggene, og at det er påvist som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461173_0004.png
kræftfremkaldende for mennesker. CSTEE nævner, at det muligvis bør tages med i betragtning, at de r ikke findes nogen
tærskel for den kræftfremkaldende effekt. CSTEE fremhæver bl.a. sundhedsmæssige risici ved arsenbehandlet træ ved
bortskaffelse og når det anvendes i udstyr på legepladser samt risici for vandmiljøet, når det anvendes i visse
havvandsområder. CSTEE tilråder generelt forsigtighed ved anvendelsen af arsenbaseret træbeskyttelse, og at
anvendelsen begrænses til situationer, hvor det er absolut nødvendigt.
Kommissionen anfører videre, at formålet med forslaget er at tilpasse begrænsningerne af arsen i 76-direktivet til det
tekniske fremskridt i afventning af den harmonisering af reglerne, bl.a. om træbeskyttelsesmidler, der kommer til at finde
sted under biocid-direktivet 98/8/EF. Biociddirektivet indebærer, at træbeskyttelsesmidler med arsen i løbet af år 2006
skal være miljø- og sundhedsmæssigt vurderet i EU med henblik på beslutning om, de kan godkendes til optagelse på
biociddirektivets positiv-liste.
Forslaget indeholder dels regler om begrænsning af salg og anvendelse af arsen som kemiske
stoffer og produkter
og
dels – som noget nyt - regler om
arsenbehandlet træ.
Arsen som stoffer og produkter
For så vidt angår arsen som stoffer og produkter er forslaget stort set svarende til de regler, der allerede gælder i kraft af det
eksisterende arsendirektiv.
Arsenforbindelser er fortsat forbudt til antifoulingformål, til behandling af industrivand samt til træbeskyttelse, bortset fra
træbeskyttelse med CCA-midler (kobber, chrom, arsen) som finder sted som vakuum- eller trykimprægnering i industrianlæg.
Der er sket en lille skærpelse i forslaget, idet der nu stilles krav til typen af CCA-midler, og idet der ikke tillades nogen former
for in situ behandling.
Arsenbehandlet træ
Salg og anvendelse af arsenbehandlet træ er ikke reguleret på EU-plan i dag, men dette forslag indeholder en
hovedregel
om, at
arsenbehandlet træ ikke må markedsføres.
Samtidig oplister forslaget en række
undtagelser,
hvor træet kan markedsføres til erhvervsmæssig
og industriel brug,
forudsat
at træets holdbarhed er nødvendig for menneskers eller husdyrs
sikkerhed, og at det er usandsynligt, at den almindelige befolkning kommer i hudkontakt med træet
i dets brugslevetid. Undtagelserne vedrører konstruktionstræ i visse erhvervsmæssige bygninger,
broer, t&o slash;mmerkonstruktioner i ferskvandsområder, støjvolde, lavineforebyggelse, autoværn
på motorveje, jordafstivning, elmaster og jernbanesveller.
Det nævnes specifikt i forslaget, at uanset disse undtagelser må behandlet træ
ikke
anvendes i boligbyggeri, generelt hvor der
er risiko for gentagen hudkontakt, til marine formål, til landbrugsformål bortset fra som konstruktionstræ som nævnt i
undtagelserne, samt i anvendelser, hvor træet kan komme i kontakt med varer beregnet til føde for mennesker eller dyr.
Forslaget bestemmer, at træ, hvis det kan markedsføres, skal mærkes individuelt med påskriften "Forbeholdt erhvervsmæssig
og industriel anvendelse" og evt. emballage skal være forsynet med advarsler om brug af værnemidler samt vejledning om
affaldshåndtering.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke nærmere redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Rådets direktiv 76/769/EØF anfører som et af sine formål at opretholde det indre marked for farlige
stoffer, og at den indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning er nødvendig. Dette direktiv
udgør en teknisk tilpasning på et område, der allerede er delvist EU-reguleret.
4. Konsekvenser for Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461173_0005.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Det nuværende direktiv er gennemført i bekendtgørelse nr. 1042 af 17. december
1997 om begrænsning af salg og anvendelse af visse farlige kemiske stoffer og produkter til specielt angivne formål. Der
vil være hjemmel i kemikalieloven til at gennemføre de nye regler i bekendtgørelsesform, og det vil i givet fald ske enten
som en ændring til den ovennævnte bekendtgørelse ell er som en ny bekendtgørelse, der alene omhandler arsen.
For så vidt angår arsen som
træbeskyttelsesmiddel
indeholder den eksisterende danske bekendtgørelse et generelt forbud
dog således, at der for trykimprægnering med CCA-midler henvises til kemikalielovens godkendelsesordning for
bekæmpelsesmidler. På dette område er forslaget ikke meget forskelligt fra det nuværende direktiv, og derfor vil
Danmark sandsynligvis forsøge at skrive forbudet på samme måde i en kommende gennemførelsesbekendtgørelse. I en
uformel korrespondance med Miljøstyrelsen har Kommissionen tilkendegivet, at den danske godkendelsesordning ikke
vil blive berørt, såfremt den ikke administreres i strid med arsen-direktivet.
Danmark har i dag et
de facto
forbud mod træbeskyttelsesmidler med arsen, idet kun godkendte træbeskyttelsesmidler
må anvendes, og der findes ikke for tiden godkendte midler på det danske marked – ej heller i ansøgning. Siden 1992 har
der været en frivillig aftale mellem miljøministeren og den danske træbranche om ikke at anvende arsen som
træbeskyttelsesmiddel.
De nuværende danske regler indeholder en bestemmelse om totalforbud vedr.
arsenbehandlet træ.
Hertil kommer en
særlig bestemmelse, der tillader, at Miljøstyrelsen i særlige tilfælde kan dispensere fra forbudet. Den
dispensationspraksis, der har udviklet sig, har udelukkende vedrørt genbrug af gamle arsen-behandlede elmaster, som i
meget begrænset omfang er blevet tilladt, hvis det drejer sig om genbrug til det oprindelige formå ;l som elmaster, eller
til reparation af eksisterende arsen-konstruktioner i marine områder, hvor alternativet er anvendelse af nyt imprægneret
træ.
For at gennemføre forslagets regler i Danmark vil det være nødvendigt at supplere det generelle forbud med en ny
dispensationsbestemmelse, der specifikt oplister de anvendelser, som forslaget åbner mulighed for. Det vil i så fald
skulle fremgå, at det er en betingelse for dispensation, at træets holdbarhed er nødvendig for menneskers eller husdyrs
sikkerhed, og at det er usandsynligt, at den almindelige befolkning kommer i hudkontakt med træet i dets brugslevetid.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forslaget forventes at have visse begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser for Danmark. Konsekvenserne
vil afhænge af, i hvor stor grad de nye regler for behandlet træ viser sig at udgøre en lempelse i forhold til det gældende
danske totalforbud.
I Danmark har vi i en årrække kunnet klare os uden at anvende arsenbehandlet træ. Udgangspunktet, også i forslaget,
som det foreligger, er et generelt forbud mod markedsføring af behandlet træ. I ansøgninger om dispensation fra det
nuværende danske forbud har der
ikke
ofte været henvist til, at den holdbarhed, som træet kan opnå ved brug af arsen,
har været nødvendig for menneskers eller husdyrs sikker hed. Derfor er der grund til at antage, at de nye regler kun vil
åbne for dispensation i relativt begrænsede tilfælde. Adgangen må i hvert tilfælde bero på en konkret vurdering.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Arsenbehandlet træ er billigere og mere holdbart end træ, som er behandlet med alternative midler uden arsen. I det omfang,
der kan opnås dispensation til at importere og anvende sådant træ, vil det derfor være en fordel for bygherrer og andre
brugere af sådant træ.
Omvendt vil øget adgang til at benytte arsen-træ indebære en konkurrence-ulempe for virksomheder, som producerer og
markedsfører trykimprægnerings-midler og behandlet træ uden arsen.
Ud fra en samlet betragtning, der indbefatter mulighederne for at opnå dispensation, vurderes de erhvervsøkonomiske
konsekvenser at være begrænsede.
Amter og kommuner
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for amter og kommuner. Det
antages, at forslaget ikke vil medføre væsentlig øget forekomst af arsenbehandlet træ på det danske marked, og at udgifterne
til håndtering af træet som farligt affald derfor ikke vil stige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461173_0006.png
Staten
Det må påregnes, at staten vil have visse begrænsede meromkostninger/administrative byrder i forbindelse med behandling
af ansøgninger om dispensation mv.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet negativt, idet det medfører en lempelse af det danske totalforbud mod
arsenbehandlet træ.
Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet i EU positivt, da arsenbehandlet træ i dag er ureguleret på fællesskabs-plan.
1. Høring
Forslaget har været i høring i specialudvalget (miljø). Dansk Vand- og Spildevandsforening støtter den danske holdning om,
at søge direktivet udformet således, at det danske beskyttelsesniveau (totalt forbud) ikke sænkes.
Der er herudover ikke indkommet nogen høringssvar.