Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 277
Offentligt
1461166_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 277)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 146 (Løbenr. 6693)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
27. november 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets grundnotat om forslag til
Kommissionens beslutning om i overensstemmelse med proceduren i artikel 2a, stk. 2, i direktiv 92/81/EØF
at underlægge visse varer under KN-kode 2710 00 85 og 2710 00 98 de bestemmelser om kontrol og
omsætning, der er indeholdt i Rådets direktiv 92/12/EØF (TAXUD/2721/2002).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461166_0002.png
Grundnotat
om
Forslag til Kommissionens beslutning om i overensstemmelse med proceduren i artikel 2a, stk. 2, i direktiv
92/81/EØF at underlægge visse varer under KN-kode 2710 00 85 og 2710 00 98 de bestemmelser om kontrol og
omsætning, der er indeholdt i Rådets direktiv 92/12/EØF -(TAXUD/2721/2002) – Komiteprocedure.
0. Resumé
På foranledning af en henvendelse fra Belgien om, at smøreolieprodukter bør omfattes af reglerne om kontrol og transport i
direktiv 92/12/EØF af 25. februar 2002 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og
omsætning heraf samt om kontrol hermed (Cirkulationsdirektivet), fremsatte Europa-Kommissionen den 8. oktober 2002
forslag i overensstemmelse hermed. Forslaget skal vedtages af Punktafgiftsudvalget efter komiteproceduren.
1. Baggrund og indhold
1.1. Reglerne i direktiv 92/12/EØF og 92/81/EØF
Siden 1992 har reglerne for afgift af mineralolieprodukter været harmoniseret i EU-regi.
På denne måde er det sikret, at der ikke ved varebevægelser mellem medlemsstaterne opkræves afgift mere end en gang. Det
er samtidig fastslået, at afgiften skal betales i det land, hvori varens overgang til forbrug finder sted.
For at tilvejebringe dette system er der indført en såkaldt suspensionsordning, hvorefter varer, der transporteres mellem
registrerede oplagshavere i de forskellige medlemsstater, ikke udløser afgift.
Til brug for kontrollen med, at afgiften betales ved overgangen til forbrug, sikrer reglerne endvidere, at varer, der cirkulerer
mellem registrerede oplagshavere, er forsynet med et ledsagedokument, hvis genpart tilbagesendes til afgiftsmyndighederne i
oprindelseslandet til dokumentation af, at varerne er nået frem til bestemmelseslandet. Der skal desuden foretages
sikkerhedsstillelse.
Reglerne om kontrol og transport med de afgiftspligtige varer, findes i direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den
generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed
(Cirkulationsdirektivet). Det er dog nærmere bestemt i artikel 2a, stk. 1, i direktiv 92/81/EØF af 19. oktober 1992 om
harmonisering af punktafgiftsstrukturen for mineralolier (Mineralolieafgiftsstrukturdirektivet), at kun en del af de
afgiftspligtige mineralolier omfattes af disse bestemmelser om kontrol og transport. Dette skyldes, at definitionen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461166_0003.png
mineralolieprodukter i direktiv 92/81/EØF er meget bred, og indeholder en række produkter, som ikke kan anvendes som
motorbrændstof, og som derfor ikke udgør nogen risiko for provenuet. Uden bestemmelsen ville mange erhvervsdrivende,
som ikke anvender punktafgiftspligtige varer, skulle lade sig punktafgiftsregistrere.
De produkter, som omfattes af reglerne om kontrol og transport, angives ved hjælp af deres positioner i den kombinerede
toldnomenklatur. Der er tale om følgende produkter:
2707 10 / 2902 20 Benzen fremstillet ved destillation eller syntese
2707 20 / 2902 30 Toluen fremstillet ved destillation eller syntese
2707 30 Naftalen
2707 50 Andre aromatiske carbonhydridblandinger, af hvilke der ved
destillation efter ASTM D 86 op til 250
o
C overdestilleres 65 rumfangsprocent
og derover (herunder tab ved destillationen)
2710 00 11 – 2710 00 78 Lette olier, middelsvære olier og tunge olier på nær smøreolier. Mineralsk terpentin, særlige
former for specialbenzin og visse middelsvære olier til anden anvendelse end kemisk omdannelse, procesbehandling
eller som petroleum er dog kun omfattet i uemballeret stand (bulks).
2711 Jordoliegas og andre gasformige carbonhydrider på nær naturgas
2901 10 Mættede acycliske carbonhydrider, som anvendes som motorbrændtof
2902 41 00 Xylen, o-, m- og p-.
Derudover er der med henblik på at forebygge svig indført en bestemmelse i mineralolieafgiftsstrukturdirektivet, hvorefter en
medlemsstat kan foreslå, at andre produkter, end de, som allerede er nævnt i artikel 2a, stk.1, kan omfattes af reglerne for
kontrol og transport. Det er en forudsætning, at medlemsstaten har konstateret, at det pågældende produkt anvendes som
fyringsolie eller brændstof eller udbydes til salg med henblik på en sådan anvendelse og således er anledning til unddragelse
eller andet svig.
Det bemærkes, at for eksempel er smøreolier ikke omfattet af reglerne om kontrol og transport, selv om smøreolier er et
mineralolieprodukt i relation til direktiv mineralolieafgiftsstrukturdirektivet.
1.2. Det oprindelige forslag fra Belgien
På denne baggrund har Belgien meddelt, at smøreolieprodukter bør omfattes af bestemmelserne om kontrol og transport.
Begrundelsen herfor er følgende, jf. den belgiske anmodning:
"1. Beskrivelse af det anvendte bedragerisystem.
Produkter, der henhører under KN-kode 2710 00 97 (smøreolier), købes hos forskellige leverandører og blandes dernæst med egnede produkter, der
anvendes som motorbrændstof eller brændsel (hovedsagelig gasolie, der måske bliver affarvet), og hvorpå der allerede er betalt afgifter. Slutproduktet
sælges dernæst som motorbrændstof.
Blandingen foregår for det meste i en tankvogn eller et oplagsrum. I visse tilfælde kan smøreolie selv ublandet bruges som motorbrændstof (jf. også
pkt. 3 nedenfor).
De omhandlede produkter leveres hovedsagelig til belgiske tankstationer, transportører eller brændstofhandlere. En mindre del af slutproduktet
sendes imidlertid også til Nederlandene og Det Forenede Kongerige.
Derudover transporteres der store mængder af forskellige produkter, der ifølge gældende bestemmelser er underkastet kontrol og den i direktiv
92/12/EØF fastsatte omsætningsprocedure, under den falske betegnelse "smøreolier" for at omgå disse regler.
En godkendelse af det belgiske forslag vil også løse dette problem.
2. Produkternes oprindelse
Smøreolierne har oprindelse i Belgien, Tyskland, Frankrig og Nederlandene.
3. Oversigt over de pågældende produkter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461166_0004.png
Nedenstående tabel indeholder en oversigt over smøreolierne og de mineralolier, hvormed smøreolierne kan blandes.
Kolonne 1 angiver handelsbetegnelsen for smøreolierne, kolonne 2 det pågældende produkts viskositet og kolonne 3 mineralolier, hvormed produkter
under KN-kode 2710 00 97 kan blandes. Det skal understreges, at visse smøreolier selv i ublandet stand kan anvendes som motorbrændstof.
Forkortelsen cst i tabellen står for centistoke og angiver det pågældende produkts viskositet.
I kolonne 4 angives markedsprisen for produktet
MINERALOLIER, DER ER ANGIVET SOM HENHØRENDE UNDER POS. 27.10.0097,
ELLER SOM IFØLGE FAKTURA HENHØRER UNDER POS. 27.10.0097 ELLER KAN
SIDESTILLES MED PRODUKTER HENHØRENDE UNDER DENNE POS.
PRODUKT
Viskositet ved
40
o
C kan
anvendes
blandet
30 cst
34 cst
115 cst
10 cst
20 cst
96 cst
BLANDES MED
PRIS
pr. liter i
euro
Diesel
Diesel
Let olie (f. eks. white spirit)
Ikke nødvendigt!
En smule diesel
Let olie (f. eks. white spirit)
Let olie (f. eks. white spirit)
Ikke nødvendigt!
Ikke nødvendigt
Diesel
Let olie (f. eks. white spirit)
Diesel eller let olie
Let olie (f. eks. white spirit)
Let olie (f. eks. white spirit)
Kun en lille procentdel
Let olie (f. eks. white spirit)
0,30203
0,31799
0,30916
0,37644
0,36254
0,30117
0,30724
0,36088
0,49125
0,35198
0,33297
0,39425
0,36254
0,39917
0,42389
0,31396
SR 150
SR 170
SR 600
SN 60(N60)
SN 100 (100N)
SN 500
Bright Stock
BT 12
BNS 10
BT 32
BT 60
NS 30
NS 100
T 110
T 400
SR 130
±
100 cst
12 cst
10 cst
32 cst
60 cst
30 cst
104 cst
110 cst
370 cst
144 cst
(Grænsen for ublandet brug som brændstof bør ligge ved
±
22 cst/40
o
C)
4. Omfanget af produktbedrageri
Efter hvad man har kunnet konstatere indtil nu, er der anvendt ca. 13.000.000 liter smøreolie til blanding.
Ca. 40.000.000 liter slutprodukt er fremstillet ulovligt, som beskrevet ovenfor.
5. Unddragne afgiftsbeløb
Ifølge de seneste beregninger er der således sket en afgiftsunddragelse på ca. 12.400.000 EUR. Der foreligger endnu ikke tal vedrørende moms."
1.3. Europa-Kommissionens forslag
På denne baggrund har Europa-Kommissionen den 8. oktober 2002 udarbejdet et forslag, som bestemmer, at varer under
KN-kode 2710 00 85 (smøreolier og andre blandingsolier) samt KN-kode 27 10 00 98 (andre smøreolier og andre olier),
tilføjes listen i artikel 2a, stk. 2, i Rådets direktiv 92/81/EØF, således at også disse varer underlægges bestemmelserne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461166_0005.png
om kontrol og omsætning i Rådets direktiv 92/12/EØF. Der er tale om henvisninger til 1994-toldnomenklaturen.
Tilføjelsen vil efter forslaget skulle gælde fra og med 1. juli 2003.
Såfremt anmodningen imødekommes, vil det medføre, at smøreolieprodukter omfattes af reglerne om transport og
kontrol i cirkulationsdirektivet. Cirkulationsdirektivet indeholder ikke særskilte afsnit om kontrol og transport. Det må
derfor forventes, at der vil være en vis uklarhed om, hvilke regler, der specifikt finder anvendelse.
Det er Kommissionens opfattelse, at det er cirkulationsdirektivets bestemmelser om ledsagedokument (artikel 13 i
direktiv 92/12/EØF) og sikkerhedsstillelse (artikel 13 i direktiv 92/12/EØF), som nu skal finde anvendelse på smøreolier.
1.4. Retsgrundlaget
Der er tale om en komitologibeslutning, hvor retsgrundlaget for anmodningen skal findes i artikel 24 i direktiv 92/12/EF af
25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol
hermed (Cirkulationsdirektivet).
Dette medfører, at Punktafgiftsudvalget på baggrund et forslag fra Kommissionen vedtager en udtalelse med kvalificeret
flertal (dvs. med mindst 62 af 87 stemmer).
Såfremt Kommissionens forslag er i overensstemmelse med udtalelsen, vedtager Kommissionen forslaget i overensstemmelse
hermed.
Hvis der ikke er overensstemmelse mellem Kommissionens forslag og Punktafgiftsudvalgets udtalelse, eller hvis
Punktafgiftsudvalget ikke kan opnå det fornødne flertal bag en udtalelse, forelægges spørgsmålet for Rådet, der træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Hvis Rådet ikke kan opnå et kvalificeret flertal inden for 3 måneder, vedtager Kommissionen forslaget, medmindre Rådet
kan mønstre et simpelt flertal imod forslaget.
2. Gældende dansk ret
De bestemmelser, der implementerer direktiv 92/81/EØF findes i Lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
(Mineralolieafgiftsloven). Reglerne om kontrol og transport findes i lovens § 14 og § 22.
3. Høring
Belgiens forslag har været sendt i høring hos de berørte organisationer mm.
Oliebranchens Fællesrepræsentation (OFR) og Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) anbefaler, at Danmark
modsætter sig forslaget, idet den ekstra administrative byrde, som virksomheder vil blive påført med ordningen, langt fra står
mål med de kontrolmæssige fordele, som opnås ved, at produkterne bliver omfattet af cirkulationsdirektivet.
Såvel OFR som FSR oplyser videre ikke at have kendskab til den form for svig, som er konstateret i Belgien.
Told- og skattestyrelsen har på forespørgsel oplyst, at man ikke har kendskab til svigssager på området.
Skatteministeriet har endvidere fået oplyst, at heller ikke Sverige kender til de af Belgien omtalte problemer.
4. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Der er ikke i Danmark observeret problemer af den karakter, som anføres i den belgiske anmodning. Det er derfor usikkert,
om forslaget vil medføre en formindskelse af svig og dermed en forøgelse af afgiftsprovenuet.
Det må derimod forventes, at ordningen vil indebære omkostninger for virksomhederne inden for branchen og for de
statslige told- og skattemyndigheder, idet der bliver tale om en administrativ belastning for begge parter. Det må imidlertid
skønnes, at merbelastningen er relativ beskeden. Dette hænger blandt andet sammen med, at ledsagedokumenter kun skal
benyttes ved handel mellem medlemsstaterne, men ikke ved intern handel, og at sikkerhedsstillelsesreglerne i forvejen er
gældende for de fleste af de virksomheder, der importerer eller fremstiller smøreolieprodukter.
5. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtages Belgiens anmodning, vil dette kræve ændringer af mineralolieafgiftsloven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461166_0006.png
Mineralolieafgiftsloven gælder, jf. sin ordlyd ikke for smøreolier, idet disse blev taget ud af loven ved Lov nr. 395 af 6. juni
2002, hvor afgiften for smøreolier, hydraulikolier og lignende blev ophævet. Årsagen til denne ophævelse var, at anvendelsen
af smøreolier må anses som procesformål i mineralolieafgiftslovens forstand, hvorved der aldrig er afgift på disse produkter.
Lovændringen betyder imidlertid ikke, at smøreolier, der anvendes som motorbrændstof er undtaget fra loven, idet der i
mineralolieafgiftsloven findes en bestemmelse, hvorefter der af varer, der ikke omfattes af mineralolieafgiftsloven, bortset fra
naturgas, betales afgift efter satsen for tilsvarende motorbrændstof eller fyringsbrændsel, når den pågældende varer benyttes
som motorbrændstof eller til opvarmningsformål.
Ligeledes findes der en regel, hvorefter der af blandinger af afgiftspligtig motorbrændstof og andre varer skal betales afgift af
hele blandingen efter den højeste afgiftssats.
De regler, som findes i mineralolieafgiftsloven om kontrol og transport, gælder imidlertid ikke for smøreolier i ren form, da
disse ikke er direkte nævnt i mineralolieafgiftsloven.
Forslaget medfører derfor, at mineralolieafgiftsloven skal ændres, således at smøreolier – selv om der ikke er afgift herpå –
omfattes af bestemmelserne om kontrol og transport.
6. Nærhed og proportionalitet
Forslaget indeholder ingen bemærkninger om nærhed og proportionalitet.
I Danmark og Sverige har man som omtalt ikke kendskab til den form for svindel, som er baggrunden for Belgiens
anmodning. Dette kunne indikere, at der ikke er tale om et problem, der er så udbredt, at det kan begrunde en
fælleskabsretlig regulering.
Andre muligheder, som kan benyttes, er bilaterale aftaler mellem Belgien og de medlemsstater, som den pågældende svig i
øvrigt involverer. Endelig kan den enkelte medlemsstat benytte de almindelige nationale kontrolbestemmelser som den
enkelte medlemsstat måtte have i medfør af forpligtelserne i direktiv 92/12/EØF og direktiv 92/81/EØF.
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er nyt og har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.