Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 287
Offentligt
1461157_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 287)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
28. november 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notater samt grundnotater om:
0. Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet quinoxyfen på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
1. Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet foramsulfuron på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
2. Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet oxasulfuron på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslagene forventes at komme til afstemning i Den Stående Komite for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 5.-6. december 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0002.png
MILJØstyrelsen
Den 25. november 2002
Pesticidkontoret J. nr. M 1034-0051 NSH/CH/11
MEM 468 MST
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet quinoxyfen på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal
optages på bilag I til direktivet.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 5. – 6.
december 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
I følge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af quinoxyfen ud fra det ansøgte
anvendelsesområde – svampemiddel til korn – vist, at det kan antages, at quinoxyfen og quinoxyfen-holdige midler
opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I, hvis den
maximale årlige dosering er 300 g quinoxyfen per ha.; d.v.s. at der ikke er uacceptable eff g; sundhed og miljø ved denne
eller lavere doser.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
MILJØstyrelsen
Den 25. november 2002
Pesticidkontoret J. nr. M 1034-0051 NSH/CH/11
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. Status
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (Doc. SANCO/10474/01 rev.0 "Draft Commission Directive ../../EC of …
amending Council Directive 91/414/EEC to include quinoxyfen as active substance") er fremsendt til medlemsstaterne.
opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I, hvis den maximale
årlige dosering er 300 g quinoxyfen per ha.; d.v.s. at der ikke er uacceptable eff
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 17. – 18. oktober 2002.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 5. – 6.
december 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal
optages på bilag I til direktivet.
Da quinoxyfen ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget direktivets artikel 6, stk. 2
og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af direktivet – om de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land.
2. Formål og indhold
Quinoxyfen er blevet vurderet af medlemsstaten Det Forenede Kongerige og derefter behandlet i forskellige mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget.
Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet quinoxyfen på bilag I til
direktiv 91/414/EØF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0003.png
I følge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af quinoxyfen ud fra det ansøgte
anvendelsesområde – svampemiddel til korn – vist, at det kan antages, at quinoxyfen og quinoxyfen-holdige midler opfylder
betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I, hvis den maximale årlige
dosering er 300 g quinoxyfen per ha.; d.v.s. at der ikke er uacceptable eff g; sundhed og miljø ved denne eller lavere doser.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet
indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte "ensartede
principper" (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er
sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende quinoxyfen, skal der ifølge udkastet
tages særligt hensyn til beskyttelse af vandlevende organismer.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er vurderet i
forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, der har vedtaget en udtalelse (SCP/QUINOX/002-
Final) den 22. marts 2001. Komiteen blev spurgt, om der var grund til at antage, at quinoxyfen ved de foreslåede anvendelser
ville kunne akkumuleres i jord i en koncentration, der ville medføre uacceptable effekter på miljøet.
Komiteen konkluderede, at der på baggrund af de foreliggende undersøgelser ikke på overbevisende måde var vist sikker
anvendelse af quinoxyfen-holdige produkter, specielt med hensyn til nedbrydningen af organisk stof i de udførte feltforsøg.
Endvidere anførte Komiteen, at op til 10% af den anvendte dosis kan fordampe efter udbringning på afgrøden. I lyset af den
usikkerhed, der er med beregning af halveringstiden i luft, som i da g er angivet til 1,9 dage, forventede Komiteen, at der vil
blive tilvejebragt yderligere forsøg af halveringstiden, når der foreligger vedtagne metoder til beregning af risikoen ved
lufttransport af plantebeskyttelsesmidler.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er i dag ikke godkendt quinoxyfen-holdige midler i Danmark, men der er søgt om midlertidig godkendelse. (Claus,
vi
behøver ve
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Da quinoxyfen-holdige midler endnu ikke er blevet vurderet i Danmark, er der ikke lavet en egentlig risikovurdering under
danske forhold. EU-vurderingen har vist, at quinoxyfen udgør en risiko for vandlevende organismer, men at det vil være
muligt at undgå en uacceptabel risiko for disse ved brug af passende beskyttelseszoner til vandmiljøet.
Endvidere er der efter, at den Videnskabelige Komité for Planter har givet sin udtalelse, udført yderligere et forsøg med
nedbrydning af organisk stof efter en ny retningslinie. Dette forsøg viser, at der ikke er uacceptable effekter, og der er dermed
taget højde for Komiteens forbehold.
Der er i vurderingsrapporten anført, at der på nationalt plan kan kræves yderligere undersøgelser for så vidt angår transport
og nedbrydning i luft når der foreligger vedtagne retningslinier for disses udførelse.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende sundhedsmæssige
værdier,
der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den
såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering, som
sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder re gler for hvordan stoffers gennemtrængning af huden vurderes.
proportionalitetsprincippet.
Der
er
tale
om
en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0004.png
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten under bindende
sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark for så vidt angår
quinoxyfen men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at
komme til afstemning i den stående komité.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog afgivet en erklæring,
der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af quinoxyfen på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere fødevarer
og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede
maksimalgrænseværdier for quinoxyfen på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de
optages i særskilte direktiver.
5. Høring.
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget (miljø).
Det Økologiske Råd anbefaler, at Danmark stemmer imod optagelse af quinoxyfen på Bilag 1 med henvisning til, at de
foreliggende undersøgelser ikke på overbevisende vis har vist sikker anvendelse af quinoxyfen, og at der er usikkerhed
omkring risikoen ved fordampning efter udbringning.
Dansk Vand- og Spildevandsforening kan generelt ikke acceptere godkendelse af persistente stoffer, idet det øger risikoen
væsentligt for, at stoffet er grundvandstruende. Foreningen opfordrer til, at Danmark stemmer nej til optagelse af stoffet på
bilag 1.
Danmarks Naturfredningsforening kan tilslutte sig Dansk Vand- og Spildevandsforenings holdning.
SID finder ikke, at stoffet bør godkendes.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
MILJØstyrelsen
Den 25. november 2002
Pesticidkontoret J.nr. M 1034-0051 CDH/LLO/11
MEM 457
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0005.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet foramsulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal
optages på bilag I til direktivet.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 5. – 6.
december 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
V
MILJØstyrelsen
Den 25. november 2002
Pesticidkontoret J.nr. M 1034-0051 CDH/LLO/11
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. Status
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/10475/02 rev.0 "Draft Commission Directive ../../EC amending
Council Directive 91/414/EEC to include foramsulfuron as active substance") er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 17. – 18. oktober 2002.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 5. – 6.
december 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal
optages på bilag I til direktivet.
Da foramsulfuron ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget direktivets artikel 6,
stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af direktivet – om
de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land.
2. Formål og indhold
Foramsulfuron er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper
og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne
vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet foramsulfuron på bilag I til
direktiv 91/414/EØF.
I følge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af foramsulfuron ud fra det ansøgte
anvendelsesområde – ukrudtsbekæmpelse i majs – vist, at det kan antages, at foramsulfuron og foramsulfuron-holdige
midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; d.v.s. at
der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til om de plantebeskyttelsesmidler,
aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de
såkaldte "ensartede principper" (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen.
Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0006.png
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende foramsulfuron, skal der ifølge
udkastet tages særligt hensyn til beskyttelse af planter i vand og på jord.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er vurderet i
forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, fordi Kommissionen ikke har fundet det
nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stoffet og vurderingen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er i dag ikke godkendt foramsulfuron-holdige midler i Danmark, men der er søgt om midlertidig godkendelse.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Der
er
tale
om
en
Beskyttelsesniveau:
Da foramsulfuron-holdige midler ikke er blevet endeligt vurderet i Danmark, er der ikke lavet en egentlig
risikovurdering under danske forhold. EU-vurderingen har vist, at foramsulfuron udgør en risiko for planter i vand og på
jord, men at det vil være muligt at undgå en uacceptabel risiko for disse planter ved brug af passende beskyttelseszoner
til vandmiljøet.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende
sundhedsmæssige værdier,
der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede
regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af
den eksponering, som sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder re gler for hvordan stoffers
gennemtrængning af huden vurderes.
MILJØstyrelsen
Den 25. november 2002
Pesticidkontoret J.nr. M 1034-0051 CDH/LLO/11
MEM 457
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet foramsulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal
optages på bilag I til direktivet.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 5. – 6.
december 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0007.png
I følge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af foramsulfuron
ud fra det ansøgte anvendelsesområde – ukrudtsbekæmpelse i majs – vist, at det kan antages, at
foramsulfuron og foramsulfuron-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og
artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; d.v.s. at der ikke er uacceptable effekter på
sundhed og mi /P>
Regeringen agter at stemme for forslaget.
MILJØstyrelsen
Den 25. november 2002
Pesticidkontoret J.nr. M 1034-0051 CDH/LLO/11
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. Status
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/10475/02 rev.0 "Draft Commission Directive ../../EC amending
Council Directive 91/414/EEC to include foramsulfuron as active substance") er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 17. – 18. oktober 2002.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 5. – 6.
december 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal
optages på bilag I til direktivet.
Da foramsulfuron ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget
direktivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for
rammerne af direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til
brug i det pågældende land.
2. Formål og indhold
Foramsulfuron er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og derefter behandlet i forskellige mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes
pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til
hovedformål at optage aktivstoffet foramsulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af foramsulfuron
ud fra det ansøgte anvendelsesområde – ukrudtsbekæmpelse i majs – vist, at det kan antages, at
foramsulfuron og foramsulfuron-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og
artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; d.v.s. at der ikke er uacceptable effekter på
sundhed og mi /P>
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til om de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne
stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte "ensartede principper" (bilag VI til direktivet) samt
den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på
datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0008.png
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende
foramsulfuron, skal der ifølge udkastet tages særligt hensyn til beskyttelse af planter i vand og på
jord.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder,
der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, fordi Kommissionen ikke har fundet det
nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stoffet og vurderingen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er i dag ikke godkendt foramsulfuron-holdige midler i Danmark, men der er søgt om midlertidig godkendelse.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
proportionalitetsprincippet.
Der
er
tale
om
en
Beskyttelsesniveau:
Da foramsulfuron-holdige midler ikke er blevet endeligt vurderet i Danmark, er der ikke lavet en
egentlig risikovurdering under danske forhold. EU-vurderingen har vist, at foramsulfuron udgør en
risiko for planter i vand og på jord, men at det vil være muligt at undgå en uacceptabel risiko for
disse planter ved brug af passende beskyttelseszoner til vandmiljøet.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende sundhedsmæssige
værdier,
der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den
såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering, som
sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder re gler for hvordan stoffers gennemtrængning af huden vurderes.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten under
bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark for så vidt angår foramsulfuron men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet
negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog afgivet en erklæring,
der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af foramsulfuron på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere
fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat
harmoniserede maksimalgrænseværdier for foramsulfuron på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i
forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0009.png
Forslaget har været i høring i specialudvalget (miljø).
Dansk Vand- og Spildevandsforening kan generelt ikke acceptere godkendelse af grundvandstruende pesticider. Foreningen
vil derfor anbefale, at Danmark stemmer nej til optagelse af stoffet på bilag 1.
Danmarks Naturfredningsforening kan tilslutte sig Dansk Vand- og Spildevandsforenings holdning.
SID finder ikke, at stoffet bør godkendes.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog afgivet en erklæring,
der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende, så længe der ikke er vedtaget
harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af foramsulfuron på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere
fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat
harmoniserede maksimalgrænseværdier for foramsulfuron på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i
forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring.
Forslaget har været i høring i specialudvalget (miljø).
Dansk Vand- og Spildevandsforening kan generelt ikke acceptere godkendelse af grundvandstruende pesticider. Foreningen
vil derfor anbefale, at Danmark stemmer nej til optagelse af stoffet på bilag 1.
Danmarks Naturfredningsforening kan tilslutte sig Dansk Vand- og Spildevandsforenings holdning.
SID finder ikke, at stoffet bør godkendes.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0010.png
MILJØstyrelsen
Den 25. november 2002
Pesticidkontoret J. Nr. M 1034-0051
CDH/MASE/11
MEM 464
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0011.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet oxasulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som fastlægger
proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 5. – 6.
december 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
I følge direktivforslaget og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af oxasulfuron ud fra det ansøgte
anvendelsesområde – bekæmpelse af tokimbladet ukrudt samt græsukrudt i soyabønner - vist, at det kan antages, at
oxasulfuron og oxasulfuron-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv
91/414/EØF for optagelse på bilag I, dvs. at der ikke er uacceptable effekter på ed eller miljø.
Danmark agter at stemme for forslaget.
MILJØstyrelsen
Den 25. november 2002
Pesticidkontoret J. Nr. M 1034-0051
CDH/MASE/11
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. Status
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/10473/01 rev. 0 "Commission Directive ../.../EC of amending
Council Directive 91/414/EEC to include oxasulfuron as active substance")
er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 17.- 18. oktober 2002. Forslaget forventes at
komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 5. – 6. december 2002 efter
komitéproceduren i artikel 19 i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som fastlægger
proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Da oxasulfuron ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget direktivets artikel 6, stk. 2
og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af direktivet – om
de plantebeskyttelsesmidler, som aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land.
2. Formål og indhold
Oxasulfuron er blevet vurderet af medlemsstaten Italien og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper og
endeligt i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes
pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage
aktivstoffet oxasulfuron på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge direktivforslaget og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af oxasulfuron ud fra det ansøgte
anvendelsesområde – bekæmpelse af tokimbladet ukrudt samt græsukrudt i soyabønner - vist, at det kan antages, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0012.png
oxasulfuron og oxasulfuron-holdige midler opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv
91/414/EØF for optagelse på bilag I, dvs. at der ikke er uacceptable effekter på ed eller miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler,
aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de
såkaldte "ensartede principper" (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen.
Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Ved denne vurdering skal der ifølge direktivforslaget særligt tages hensyn til beskyttelse af ikke målplanter ved
vinddrift. Der skal endvidere tages særligt hensyn til potentiel risiko for grundvandsforurening ved anvendelse i områder
med sårbare jordtyper og/eller klimaforhold.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, fordi Kommissionen ikke har fundet det
nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stoffet og vurderingen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er i dag ikke godkendt oxasulfuronholdige midler i Danmark, og der er heller ikke nogen ansøgning herom.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Da oxasulfuron-holdige midler ikke er blevet endeligt vurderet i Danmark, er der ikke lavet en egentlig risikovurdering under
danske forhold. EU-vurderingen har vist, at oxasulfuron udgør en risiko for ikke målplanter på jord, men at det vil være
muligt at undgå en uacceptabel risiko for disse planter ved brug af passende beskyttelseszoner.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af, hvilke
bindende
sundhedsmæssige værdier,
der bør medtages i vurderingsrapporten. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede
regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af
den eksponering, som sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder re gler for hvordan stoffers
gennemtrængning af huden vurderes.
På trods af, at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er en AOEL-værdi anført i rapporten under bindende
sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark for så vidt angår
oxasulfuron men vurderes at kunne påvirke beskyttelsesniveauet negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at
komme til afstemning i komitéen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog afgivet en
erklæring, der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende, så længe der ikke er
vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof.
Optagelse af oxasulfuron på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere
fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat
harmoniserede maksimalgrænseværdier for oxasulfuron på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i
forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring.
Forslaget har været i høring i specialudvalget (miljø).
Der
er
tale
om
en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461157_0013.png
Dansk Vand- og Spildevandsforening kan generelt ikke acceptere godkendelse af grundvandstruende pesticider.
Foreningen vil derfor anbefale, at Danmark stemmer nej til optagelse af stoffet på bilag 1.
Danmarks Naturfredningsforening kan tilslutte sig Dansk Vand- og Spildevandsforenings holdning.
SID finder ikke, at stoffet bør godkendes.
Der er ikke indkommet yderligere høringssvar.