Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 289
Offentligt
1461155_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 289)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
28. november 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 29. november 2002 – dagsordenspunkt rådsmøde
(transport, telekommunikation og energi) den 5.-6. december 2002 – vedlægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 20.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461155_0002.png
28. november 2002
Sag 199929022
Forslag
til
rådskonklusioner
om
PRESTIGE – Rådsmøde (transport) den
6. december 2002
Resumé
SØFARTSSTYRELSEN
Vermundsgade 38 C
2100 København Ø
Tlf. 39 17 44 00
Fax 39 17 44 01
CVR-nr. 29 83 16 10
[email protected]
www.sofartsstyrelsen.dk
Olietankskibet PRESTIGEs forlis den 19.
november 2002 er sat på dagsordenen for
rådsmødet (transport) den 6. december
2002 med henblik på vedtagelse af
rådskonklusioner.
Rådskonklusionernes primære sigte er at
forberede sikkerheden til søs ved at
fremme brugen af dobbeltskrogede
tankskibe og etablere en række
præventive sikkerhedsforanstaltninger. I
rådskonklusionerne indgår endvidere en
række konkrete forslag til at styrke
sikkerheden til søs samt i fremtiden at
forebygge ulykker af samme karakter som
PRESTIGEs forlis.
Baggrund og indhold
Den 19. november forliste det
enkeltskrogede olietankskib PRESTIGE
ud for den spanske nordvest kyst. En uge
forinden have PRESTIGE fået en lækage
under et stormvejr. Omkring 11.000 tons
af de i alt 77.000 tons olie, som var i
skibets tanke lækkede ud i havet. De
nærmere
omstændigheder
omkring
forliset kendes endnu ikke.
PRESTIGE var under Bahamas flag på
vej fra Ventspils i Letland til Singapore og
sejlede igennem de danske farvande med
lods den 6. november.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461155_0003.png
PRESTIGEs forlis og den efterfølgende
olieforurening af den spanske kyst har
fået betydelig politisk opmærksomhed
såvel internationalt som nationalt.
EU’s transportkommissær har over for
det danske formandskab og de øvrige EU
lande påpeget behovet for hurtigere
gennemførelse af maritim EU regulering,
der er vedtaget, men som først træder
kraft på et senere tidspunkt. Dette støttes
af
blandt
andre
den
spanske
premierminister, som derudover har foreslået Kommissionen og formandskabet en række konkrete tiltag.
Det danske formandskab har sat sagen på dagsordenen for rådsmødet (transport) den 6. december 2002.
Formandskabet har fremlagde den 25. november 2002 et udkast til rådskonklusioner. I konklusionerne indgår
blandt andet ønsker om en hurtigere udfasning af enkeltskrogede olietankskibe; en hurtigere etablering af
særlige nødområder samt af den allerede vedtagne skærpede havnestatskontrol med de dårligste skibe; en
ændring af havnestatskontroldirektivet for at nedsætte kontrolfristerne for skibe, som udgør en særlig risiko; en
udvidelse af lodsernes anmeldelsespligt til også at omfatte skibe i transit i EU; en industriaftale om at afstå fra
at bruge gamle, enkelt-skrogede skibe til transport af de mest miljøskadelige olier og endelig forslag til at
nedsætte havneafgiften for skibe med dobbeltskrog.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om rådskonklusionerne.
Nærheds- og proportionalitets princippet
Rådskonklusionerne skønnes at være i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Da der ikke er tale om bindende forskrifter, vil forslaget ikke direkte berøre dansk lovgivning.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål, hvor
søfartserhvervets parter er repræsenteret:
Skibsværftsforeningen erklærer sig generelt positiv over for konklusionsteksten, idet foreningen dog finder det
unødigt restriktivt, at der alene fokuseres på industriaftaler om eliminering af ældre, enkeltskrogede skibe, som
transporterer de mest miljøskadelige olietyper.
Specialarbejderforbundet i Danmark finder ikke, at de foreslåede tiltag vil være tilstrækkelige til at kunne sikre
tankskibsfarten. EU bør efter forbundets opfattelse nu tage effektive skridt til at sikre anvendelsen af
dobbeltskrogede tankskibe. Forbundet ser gerne en tilfredsstillende global løsning, men afviser, at EU ikke kan
træffe beslutninger for transitsejlads gennem EU-farvande.
Danmarks Rederiforening finder en øget frekvens af havnestatskontrolsyn problematisk, idet ressourcerne
hellere bør bruges på at effektivisere det eksisterende targetingsystem (et særligt pointsystem for skibe), så
indsatsen koncentreres om de dårligste skibe. Foreningen finder endvidere, at det foreslåede tiltag om udvidet
indberetningspligt for lodser nøje bør gennemtænkes for at sikre overensstemmelse med havretten.
Lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461155_0004.png
Da der er tale om rådskonklusioner, er der ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Tidligere forlæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.