Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 300
Offentligt
1461144_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 300)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 113 (Løbenr. 4624)
Skatteministeriet
J.nr. 6.2002-238-0009
Den
Spørgsmål 38 38
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.38 af 14. november 2002.
(Alm. del - bilag 98).
Svend Erik Hovmand
/John Fuhrmann
Spørgsmål:
Ministeren bedes give sin vurdering af, hvordan forhandlere af dieselolie kan pålægges at sikre, at olien også anvendes
til disse formål, herunder bedes ministeren inddrage eventuelle EU-retlige aspekter
Svar:
Forhandlere af dieselolie er allerede pålagt at sikre, at olien anvendes til de formål, hvorefter de er afgiftsberigtigede.
Dette fremgår således af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 7, hvorefter afgiftspligtige varer ikke uden de statslige told- og
skattemyndigheders tilladelse må blandes, sælges eller anvendes til andet formål end det, de er afgiftsberigtigede efter.
Det er dog tilladt at blande afgiftsberigtiget blyfri benzin med afgiftsberigtiget blyholdig benzin uden at der skal betales
den højere afgift for blyholdig benzin af hele blandingen.
Bestemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 7, er omfattet af mineralolieafgiftslovens straffebestemmelser, således
at forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser straffes med bøde.
Det pålæg, som efterspørges er således allerede til stede.
Der er størst risiko for at mineralolie, der er beregnet til opvarmning, og som derfor er belagt med en lavere afgift end
mineralolie, der er beregnet til motorbrændstof, benyttes i dieselmotorer.
De statslige told- og skattemyndigheder har derfor rettet indsatsen på dette område mod netop denne form for svig.
Det er imidlertid vanskeligt at afsløre, at der dels sælges og dels anvendes fyringsolie til motorbrændstof, idet man for
det første ikke kan kræve bilagskontrol hos privatpersoner, og idet man for det andet ikke kan forpligte sælgeren til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461144_0002.png
udarbejde registre over de privatpersoner, der køber fyringsolie. Med andre ord er den eneste nuværende metode til at
foretage kontrollen fysiske observationer på stedet, hvilket er meget ressourcekrævende.
I fremtiden vil muligheden for at konstatere, om der sker korrekt anvendelse af dieselolieprodukterne i forhold til disses
afgiftsberigtigelse, imidlertid blive forøget.
Dette hænger sammen med, at jeg netop – som det er fremgået af min henvendelse til Skatteudvalget af 15. november
2002 - har sendt en bekendtgørelse i høring, som har til hensigt at indføre en ordning med mærkning og farvning af
dieselolie og petroleum, som skal anvendes til fyringsolie eller til brug som brændstof i landbruget eller fiskerierhvervet.
Efter ordlyden af den bekendtgørelse, vil der som bekendt skulle ske mærkning og farvning fra og med 1. juni 2003. Når
høringsperioden er overstået, vil jeg orientere Skatteudvalget om resultatet af høringsrunden.
Bekendtgørelsen implementerer et EU-direktiv om mærkning af lavt beskattede og afgiftsfritagne mineralolieprodukter
(Direktiv 95/60/EF af 27. november 1995 om afgiftsmærkning af gasolier og petroleum) samt en
Kommissionsbeslutning om, hvilket mærkestof, der skal anvendes (Kommissionens beslutning 2001/574/EF af 13. juli
2001 om et fælles stof til afgiftsmærkning af gasolier og petroleum).